Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, potaknite raspravu pitanjima poput ovih: Čemu možemo zahvaliti što rastemo?, Zašto nam se tkiva mogu obnavljati?, pa usmjerite učenike da se prisjete nastavnih sadržaja o mitozi koje su učili prethodnih godina svoga obrazovanja. Uputite ih na jednostavnu shemu i simulaciju na poveznici, gdje će moći u paru proučiti i provježbati faze mitoze.
Svoja zapažanja neka prikažu umnom mapom u digitalnom alatu Popplet, sa središnjim pojmom mitoza. Iako su u paru, potaknite učenike da umnu mapu izrade samostalno, a nakon što je izrade, neka je predstave svom paru i rasprave o tome na koji su način prikazali određene faze mitoze i zašto su odabrali baš taj način prikaza. Razmjenom iskustava svaki će učenik imati priliku naučiti nešto više o vrijednosti izrade umne mape i poboljšati svoje vještine izrade umne mape.
Neka učenici podijele svoje radove na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet kako bi bili dostupni i drugima za usporedbu s njihovim radom.
Učenicima s teškoćama unaprijed najavite temu mitoze te im pošaljite poveznicu na simulaciju koju mogu istražiti i prije provedbe aktivnosti. Osnažite ih da postave pitanje pri svakoj nejasnoći, a učenicima s oštećenjem vida dodatno objasnite faze mitoze, osobito ako njihova pomagala nisu dostatna za praćenje simulacije. Provjerite služe li se učenici s teškoćama digitalnim alatom Popplet te po potrebi osigurajte vršnjačku podršku. Druga je mogućnost učenike s teškoćama obavijestiti o radu u digitalnom alatu Popplet uz pripadajuće upute. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, kao i onima s motoričkim teškoćama, pripremite primjer umne mape koji će im olakšati izradu umne mape s temom mitoze.
Učenici koji žele znati više mogu svoje umne mape preurediti u konceptualne mape dodatno povezujući pojmove kojima su se koristili za izradu umne mape. Konceptualnu mapu mogu izraditi u digitalnom alatu Coggle i predstaviti je u razredu. S učenicima se može potaknuti i rasprava o prednostima i nedostatcima korištenja umnim i konceptualnim mapama pri učenju.
Slijedom prethodne aktivnosti potaknite raspravu o važnosti mitoze za jednostanične i višestanične organizme. Neka učenici svoje odgovore prokomentiraju pomoću primjera.
Zatim ih podijelite u parove i uputite da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora pronađu primjere jednostaničnih i višestaničnih organizama te pomoću tih primjera obrazlože važnost mitoze za tijek života / životni ciklus jednostaničnog i višestaničnog predstavnika kojeg su odabrali. Svoja zapažanja neka oblikuju u infografiku, koju će izraditi u digitalnom alatu Canva i podijeliti je s vama kako biste sve infografike objedinili u zajedničkoj mapi.
Neka parovi predstave svoje infografike u razredu, a pritom ih po potrebi upozorite na miskoncepcije i potrebne korekcije te uputite učenike da izvrše ispravke.
Nakon što učenici predstave svoje radove, potaknite ih da prikazane organizme usporede sa sobom. Neka navedu za što u svom životu mogu zahvaliti mitozi. Potaknite ih i na korištenje humorom, primjerice mogu prikazati djelić života kada su tijekom intenzivnog rasta u visinu možda bili primorani nositi prekratke trenirke ili hlače.
Raspravite s učenicima o tome što su naučili tijekom ove aktivnosti i jesu li im infografike pomogle u razjašnjavanju određenog nastavnog sadržaja.
Poveznicu na zajedničku mapu s infografikama podijelite na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet.
Učenicima s disleksijom, učenicima s motoričkim teškoćama i svim učenicima za koje procijenite da im je potrebno duže vrijeme za pretraživanje interneta pripremite relevantne poveznice (ispisane kartice / ispisanu stranicu teksta) na stranice o jednostaničnim i višestaničnim organizmima kako bi se mogli posvetiti izradi infografike u paru. Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli zadatak te im ponudite pomoć/pojašnjenje u svakom trenutku. Osigurajte da učenici s teškoćama rade u paru s podržavajućim i empatičnim učenikom.
Učenike koji žele znati više uputite da istraže više o partenogenezi i njezinoj ulozi u pojedinim organizmima, uz obvezno navođenje primjera organizama kod kojih se partenogeneza pojavljuje. Neka svoja saznanja oblikuju u infografiku, koju će izraditi u digitalnom alatu Canva i predstaviti je ostalim učenicima u razredu. Infografike dodajte na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet.
Pripremite učenicima nekoliko zagonetki čija će rješenja biti jajna stanica, spermij, redukcijska dioba i slično. Projicirajte im zagonetku po zagonetku i potaknite ih da ponude rješenja i objasne svoj izbor. Kako budu odgonetali zagonetke, raspravite i o pojmovima i o njihovu značenju.
Zadajte zatim učenicima da u paru ili u grupama po troje učenika istraže pojedine faze mejoze. Svaki par/grupa može prikazati zadanu fazu prema zajedničkim, unaprijed dogovorenim parametrima (boji, broju kromosoma) crtežom napravljenim rukom, modelom izrađenim pomoću plastelina ili crtežom napravljenim u nekom od digitalnih alata za crtanje, primjerice u Microsoftovu alatu Bojanje 3D.
Neka svoje uratke podijele s vama u zajedničkoj mapi, koju ste prethodno otvorili na servisu OneDrive sustava Office 365. Pregledajte radove i po potrebi predložite poboljšanja. Nakon što učenici završe sve aktivnosti sa svojim radovima, podijelite im poveznicu na zajedničku prezentaciju u sustavu Office365 i uputite ih da po redu dodaju svoje uratke kako biste na kraju dobili zajedničku prezentaciju sa svim fazama mejoze. Najavite da će učenici predstaviti svoje radove po redu, projicirajući prezentaciju u razredu. Tijekom predstavljanja objasnite dijelove za koje ste primijetili da učenicima ipak nisu najjasniji i potičite i njih da postavljaju pitanja kako bi sami sebi pomogli pri usvajanju ovih sadržaja i / ili pripremite za učenike radne listiće, koji će poslužiti kao organizatori pažnje za sve učenike tijekom izlaganja pojedinih grupa/parova učenika.
Dodatno, s učenicima možete snimiti i objašnjenja u obliku audiozapisa te prezentaciju snimiti u formatu MP4, uz obvezno navođenje autora radova, a poveznicu na zajednički uradak možete dodati na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet kako bi učenicima bila dostupna i poslije.
Na kraju s učenicima raspravite o važnosti pojedinih faza mejoze i o posljedicama mogućeg nepostojanja određenih faza mejoze za razvoj jajne stanice i spermija te mogućnost oplodnje i razvoja ploda iz tako nastalih spolnih stanica različitih živih bića koja se spolno razmnožavaju.
S obzirom na to da učenici s disleksijom te učenici s jezičnim teškoćama i učenici s poremećajem iz spektra autizma otežano razumiju složeniji jezik, što se može odnositi i na zagonetke, pojasnite im njihov sadržaj i/ili omogućite da im ostanu zapisane. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite sve što mogu očekivati u aktivnosti Kad se dogodi redukcija...
Sve mogućnosti rješavanja zadatka u kojem se prikazuje pojedina faza mejoze učenicima zorno pokažite kako bi očekivanja bila jasna (model od plastelina, crtež napravljen rukom i crtež napravljen u alatu za crtanje). Učenicima s teškoćama unaprijed definirajte ulogu u timu te ih usmjerite prema grupi koja je odabrala način rješavanja zadatka koji je najbliži njihovim jakim stranama. Ne inzistirajte da radove predstave učenici koji mucaju ili kod kojih je izražena socijalna ili ispitna anksioznost.
Učenici koji žele znati više neka pronađu i objasne kako se odvija partenogeneza kod proizvoljno odabranih organizama, usredotočivši se pritom na to koje su faze mitoze prošle promatrane spolne stanice. Na poveznici je i članak o partenogenezi kod komodskih varana, kao moguća inspiracija za istraživanje. Svoja saznanja neka predstave ostalim učenicima u razredu u obliku kratkog izvještaja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.