Aktivnost započnite pitanjem: Jeste li ikad pronašli ili iskopali predmet za koji niste znali čemu služi? Potaknite raspravu među učenicima o tome kako su se osjećali u takvoj situaciji i koji bi bili njihovi daljnji koraci te bi li osjećali potrebu da svoje veliko otkriće podijele sa širom zajednicom. Nakon provedenog razgovora projicirajte fotografiju jednoga hrvatskog arheološkog nalazišta, npr. Andautonije. Objasnite učenicima o kojem se nalazištu radi, a zatim potaknite raspravu postavljajući pitanja: U čemu je važnost arheoloških nalazišta?, Jeste li vi posjetili neko arheološko nalazište?. Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti arheoloških nalazišta, složenosti posla i mogućim preprekama. Potaknite ih na uočavanje edukativne uloge nalazišta. Podijelite učenike u parove. Uputite učenike na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.2., video 1. Nakon što učenici pogledaju sadržaj provjerite s njima razumijevanje viđenog postavljajući im pitanja o zanimanju Dragutina Gorjanovića Krambergera i njegovoj inovativnoj metodi. Učenici nastavljaju istraživati rad Dragutina Gorjanovića Krambergera čitajući sadržaj u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.2., podnaslov Početci istraživanja, te radeći u paru odgovaraju i međusobno komentiraju odgovore na pitanja ispod povijesnog izvora. Na ploči u učionici izradite umnu mapu tako da vi napišete središnji pojam Dragutin Gorjanović Kramberger, a svaki par piše po jednu informaciju o Krambergeru koju su usvojili analizirajući sadržaj o njemu u DOS-u. Učenici bi trebali usvojiti i iznijeti pojmove kao što su: paleontolog, Hušnjakovo brdo, rendgen kostiju… Pripremite za učenike gotovu umnu mapu na papiru koju će učenici zalijepiti u svoju bilježnicu. Potaknite raspravu postavljajući pitanje o odgovornom ponašanju prema arheološkim ostatcima – obavezi znanstvenika da svoje otkriće podijeli s javnošću radi dobrobiti društva. Podijelite učenike u grupe. Prema vlastitoj procjeni podijelite učenike u onoliko grupa koliko ste različitih tema pripremili za njihov rad. Zadatak je da učenici izrade razredne “novine” koje se sastoje od različitih dijelova, npr. članak o važnosti arheoloških istraživanja, članak o životu i radu Dragutina Gorjanovića Krambergera, križaljke ili osmosmjerke, a to su ujedno i teme grupa. Učenici se u radu koriste word dokumentom pristupajući MS Office-u. Križaljku je moguće izraditi u word dokumentu opcijom umetni tablicu. U članku iznose činjenice koje su usvojili, a odnose se na važnosti arheologije i poticanje arheoloških istraživanja, moguće probleme i pozitivne posljedice. Druga grupa prikazuje fotografiju Dragutina Gorjanovića Krambergera i govori o njegovu radu na temelju sadržaja koji su usvojili u ranijim aktivnostima. Treća grupa izrađuje križaljku od ključnih pojmova usvojenih tijekom nastavnog sata. Učitelj će preuzeti učeničke radove i oblikovati ih u “novine” koristeći se digitalnim alatom Book Creator kojim se izrađuje e-knjiga. Alat ima mogućnost učitavanja i audiopozadine. Razredne e-novine podijelite na mrežnoj stranici škole. Potaknite učenike na razmišljanje o odgovornom novinarstvu, o važnosti prenošenja točnih i provjerenih informacija i razlozima objavljivanja vijesti javnosti.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe mora biti usklađen s individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. ADHD i specifične teškoće u učenju). Preporučuje se da se učenika s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti
Prilikom postavljanja pitanja imajte na umu jezičnu prilagodbu (poredak riječi u rečenici, nepoznati pojmovi, dvosmislena pitanja). Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem u autističnom spektru predočite razgovor kroz slikovnu podršku. Kod projekcije fotografije pazite na to da učenicima s oštećenjem vida omogućite detaljan opis prikazane fotografije kako bi dobili sve potrebne informacije. Prilikom rasprave učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurniu to da ste zaokupili učenikovu pažnju. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnog spektra nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput: “Reci mi sve što znaš o...”, dvosmislene poruke ili igre riječima.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja izbjegavajte učenikovo čitanje naglas ili pisanje po ploči pred razredom, osim ako učenik izrazi želju.
Nakon razredne rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom gledanja videozapisa učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite aktivnost i omogućite mu detaljne upute.
Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa i pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama.
Prilikom čitanja teksta e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.2., podnaslov Početci istraživanja učenicima s oštećenjem vida prilagodite kontrast i svjetlost na zaslonu. Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite prilagođeni tekst koji će zorno predstavljati ono što je bitno. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja po potrebi ispišite tekst te ga jezično i grafički prilagodite.
Za učenike s oštećenjima vida i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebljavati sanserifni font (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak. Tekst treba imati jednostavan izgled (bez pozadinskih slika), pitanja i upute trebaju biti kratki i jasni. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Prilikom jezične prilagodbe treba paziti na to da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom, da je poredak riječi u njoma uobičajen.
Tijekom rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivan promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne treba pisati zadatke na ploču (osim ako izrazi želju). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Prilikom svrstavanja učenika u grupe pripazite na to u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u grupu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama, kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.
Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u području učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.
Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Učenicima s teškoćama umjesto prepisivanja s ploče potrebno je osigurati plan ploče kako bi mogli pratiti nastavu.
Ovisno u kojoj se od tri skupine nalaze učenici s teškoćama pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata (MS Office, Canva, Book Creator). Učenicima s motoričkim teškoćama dopustite upotrebu prilagođene tipkovnice i osigurajte adekvatnu vršnjačku podršku. Ako učenici s teškoćama imaju poteškoća u snalaženju s digitalnim alatom, omogućite im alternativno rješavanje zadatka (npr. Izrada postera na papiru).
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Učenik će istražiti kad je nastala znanstvena disciplina arheologija, koje su faze arheološkog istraživanja, što je posao arheologa, koje su poteškoće na koje nailazi. Uputite učenika na sadržaj koji iznosi opis zanimanja arheologa te na sadržaj Arheologija i metode arheološkog istraživanja. Svoje zaključke učenici će prikazati izrađujući plakat u digitalnom alatu Canva.
-
Motivirajte učenike na rad projicirajući ilustraciju koja prikazuje život neandertalca u starije kameno doba. U digitalnom alatu Pixabay, upisujući pojam paleolitik, lako se pronađu ilustracije koje prikazuju život u spilji, lov i sakupljanje plodova, upotrebu različitih alata i vatre… Potrebno je odabrati one ilustracije kojima će učenici uočiti potrebno za ispunjavanje zadatka popunjavanja tablice koji slijedi nakon učeničkog promatranja i usmenog komentiranja sadržaja. Učenici će promatrati ilustraciju nekoliko trenutaka, a zatim usmeno komentirati viđeni sadržaj. Potaknite učenike na uočavanje zanimanja i izuma čovjeka u starijem kamenom dobu, razlozima korištenja spilje... Potaknite učenike na razmišljanje o podjeli poslova s obzirom na pripadnost spolu. Postoje li danas poslovi koje isključivo obavljaju žene/muškarci?, Što je uzrok tome?. Unaprijed pripremite tablicu na papiru sa zadanim poljima. Tablica se sastoji od četiri stupca. Svaki stupac ima jedan naslov – stanište, prehrana, zanimanja, izumi. Nakon zajedničkog promatranja i komentiranja ilustracije učenici će svoja zapažanja unijeti u tablicu ispunjavajući zadane stupce. Učenici rade u paru, ali svaki učenik dobiva papirnati listić s tablicom koji nakon ispunjavanja i provjeravanja točnosti može zalijepiti u svoju bilježnicu. Podijelite učenike u četiri grupe. Nasumičnim odabirom dodijelite svakoj od grupa jedan od sljedećih podnaslova u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.2., Važnost lokaliteta Hušnjakovo, Izgled krapinskog pračovjeka, Stanište i prehrana te Rituali i kanibalizam. Za bolje razumijevanje sadržaja predlažem dodatni materijal kojim se učenici koriste u svom istraživanju: za grupu koja proučava izgled krapinskog pračovjeka unaprijed pripremite fotografije koje prikazuju usporedbu neandertalca i suvremenog čovjeka (od 12. do 19. slajda). Tijekom proučavanja sadržaja učenici se vode smjernicama koje ste unaprijed pripremili na papirnatim karticama. S pomoću smjernica učenici će izdvajati najvažnija obilježja tjelesnog izgleda krapinskog pračovjeka i uspoređivati ih s tjelesnim izgledom modernog čovjeka. Uočit će utjecaj načina života na promjene u izgledu (prehrana, klimatski uvjeti, zanimanja). Potaknite učenike na razmišljanje o promjenama tjelesnog izgleda čovjeka u budućnosti zbog današnjeg stila života. Učenici će bilješke voditi u ja-formi, na način da zamisle da su otplovili vremeplovom daleko u kameno doba i susreli svoje pretke te su usporedbom svog fizičkog izgleda i izgleda svog pretka došli do određenih zaključaka. Grupa koja proučava važnost lokaliteta Hušnjakovo istražit će i dodatni materijal koji govori o Hušnjakovu kao svjetski najvećem paleolitskom nalazištu. Na unaprijed pripremljenim karticama nalaze se smjernice s pomoću kojih će učenici locirati Hušnjakovo brdo, uočiti pronađene ostatke i njihovu važnost. Učenici će bilješke voditi u ja-formi, kao da su bili dio tima koji je istraživao lokalitet te navesti kako su se osjećali i zašto spoznavši što su otkrili te naglasiti važnost arheološkog istraživanja. Grupi koja proučava stanište i prehranu krapinskog pračovjeka predlaže se da podijeli fotografije preuzete s pomoću digitalnog alata Yandex image search. Dovoljno je u polje za pretraživanje upisati ključni pojam kao, npr. croatian neanderthal i odabrati one fotografije kojima će učenici vizualno doživjeti gdje živi i kako se hrani krapinski pračovjek. Smjernice koje učenici prate na unaprijed pripremljenoj kartici pomoći će učenicima da izdvoje čime se hrani krapinski pračovjek, gdje i kako pronalazi hranu, čemu služi spilja, gradi li svoje nastambe ili ne i zašto? Učenici će bilješke voditi i zapisivati ih u ja-formi, kao da su oni znanstvenici koji su proučavali otkrivene ostatke. Uputite učenike grupe koja proučava podnaslov Rituali i kanibalizam na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.2., video 5., a na kojem će saznati o pokapanju i zagrobnom životu krapinskog pračovjeka. Uputite učenike na članak Kanibalizam kod neandertalaca iz kojeg će saznati više o pojmu kanibalizam i njegovim uzrocima. Na unaprijed pripremljenim karticama nalaze se smjernice s pomoću kojih će učenik izdvojiti što se pokapa uz tijelo pokojnika u grobnice i zašto te opisati rituale pri pokapanju tijela krapinskog pračovjeka i usporediti ih s današnjim ritualima pri pokapanju pokojnika? Smjernicama potaknite učenike na uočavanje mogućeg kanibalizma kod krapinskog pračovjeka. Učenici će bilješke voditi i zapisivati ih u ja-formi, kao da su sami sudionici istraživanja te iznijeti svoj stav o kanibalizmu. Učenici će s pomoću zadanih smjernica oblikovati kratke bilješke nakon što grupnim radom analiziraju zadani sadržaj i međusobno usmeno razmijene misli. Zatim grupa pristupa digitalnom alatu Canva u kojem izrađuje plakat na kojem treba prikazati sadržaj koji je usvojila. Ispišite učeničke plakate i u učionici postavite izložbu. Naslov virtualne izložbe može biti: Što se zbiva u prapovijesnom susjedstvu? Svaka grupa iz prethodne aktivnosti imenovat će svog predstavnika koji ima zadatak objasniti njihov plakat, tj. izložak na izložbi. Nakon što se zajednički prošećete izložbom, zaustavite se kod svakog plakata kako bi predstavnici grupe prezentirali grupni rad. Pripremite listiće na papiru kako biste provjerili koliko su učenici pratili izlaganje svojih razrednih kolega i jesu li usvojili sadržaj. Na listiću izradite tablicu s onoliko stupaca/redaka koliko ćete pitanja postaviti. Pitanja će upućivati na sadržaj o samom lokalitetu i njegovoj važnosti, životu, prehrani, vjeri krapinskog pračovjeka. Predlažem sljedeća pitanja: Što je Dragutin Gorjanović Kramberger otkrio u Hušnjakovu?, Što je krapinski pračovjek bio po zanimanju?, U što je vjerovao?, Gdje živi i čime se hrani?. itd. Nakon što s učenicima usmeno provjerite točnost podataka učenici će kopirani listić zalijepiti u bilježnicu.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Pixabay . Pripremite pisane i slikovne upute. Prilikom demonstracije ilustracija pazite na to da učenicima s oštećenjem vida detaljno objasnite prikaz. Za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za usvajanje sadržaja. Kod unaprijed pripremljene tablice i pripremljenih tekstualnih kartica s uputama zadataka vodite računa o grafičkoj i jezičnoj prilagodbi. Pazite na to da tablica bude uvećana. Za učenike s oštećenjima vida i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), osigurati upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Prilikom jezične prilagodbe treba paziti na to da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom, da poredak riječ u rečenicama bude uobičajen.
Kod gledanja videozapisa treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi prije svake nastavne jedinice bilo poželjno pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa.
Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa, pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama.
Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Prilikom vođenja bilješki u ja-formi učenicima s teškoćama omogućite gotove bilješke na kojima će po potrebi trebati upisati pojedinu riječ. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite umne mape popraćene slikovnim prikazima.
Učenicima objasnite upotrebu digitalnog alata Canva. Pripremite pisane i slikovne upute za učenike s teškoćama. Ponudite alternativno izvođenje zadatka (izrada plakata na papiru).
Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Učenicima s intelektualnim teškoćama prilagodite listić u skladu s njihovim ishodima i cijeljvima.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s teškoćama pojedinog učenika i preporukama stručnog tima škole. Potrebno je učeniku osigurati usvajanje novih sadržaja na način da njegova teškoća što manje dolazi do izražaja.
Učenici će istražiti postoje li arheološka nalazišta iz kamenog doba u njihovu kraju. Uputite učenika na diplomski rad Prapovijesna nalazišta u Hrvatskoj u kojem može pronaći popis nalazišta U Hrvatskoj i osnovne podatke o svakom nalazištu. Svoje istraživanje učenik će prikazati izradom digitalnog alata u Canvi na kojem će prikazati nalazište iz kamenog doba i sadržaj koji je o njemu usvojio.
Motivirajte učenike za daljnji rad unaprijed pripremljenim videom koji prikazuje rad Muzeja krapinskog neandertalca. Učenici gledaju video do 5:30 minute. Postavite učenicima pitanje Je li netko od njih posjetio Muzej krapinskog pračovjeka te ih zamolite na to da iznesu svoje dojmove. Učenicima postavite pitanja: Što je arheologija?, Što mislite čime se arheolozi bave?. Usmenim razgovorom potaknite učenike na razmišljanje o važnosti povijesti kao znanosti te o važnosti proučavanja i istraživanja nacionalne povijesti i očuvanja kulturne baštine. Objasnite učenicima važnost arheologije za otkrivanje spoznaja o prošlosti, ali i cjelokupnom životu čovječanstva. Potaknite ih na osvještavanje edukativne uloge muzeja te ih motivirajte za posjet muzeju. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa ima zadatak zamisliti da su skupina arheologa koja je na bitnom mjestu u gradu, npr. na glavnom gradskom trgu, pronašla vrijedno arheološko nalazište te je potrebno provesti iskapanja i istraživanja. Učenici trebaju napisati pismo kojim se obraćaju gradskim vlastima kako bi ih uvjerili u važnost otkrića, potrebu za daljnjim iskapanjem te financiranjem. Učenici će u svom radu naglasiti važnost arheologije, opisati poteškoće na koje arheolozi nailaze (financiranje, protivljenje građana, stanara obližnjih zgrada ili ugostitelja) te naglasiti nacionalnu ili svjetsku važnost otkrića, utjecaj otkrića, npr. na turistički razvoj grada itd. Grupe pristupaju digitalnom alatu Lino i u njemu izrađuju pismo za nadležna tijela.
Kod gledanja videozapisa treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa.
Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa, pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama.
Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Prilikom postavljanja pitajte vodite računa o tome da su jezično pojednostavljena i da su razumljiva učenicima s teškoćama. Kod usvajanja novih pojmova potaknite učenike s teškoćama na to da izrade umne mape kako bi ih što jednostavnije zapamtili. Predvidite dulje vrijeme za usvajanje novih pojmova.
Kod razvrstavanja učenika u grupe imajte na umu u koju ćete grupu staviti učenika s teškoćama. Važno je poticati rad u manjim grupama u okviru kojeg i učenik s teškoćama ima jasnu, unaprijed definiranu ulogu (npr. izrada prezentacija u interaktivnim alatima, osmišljavanje kviza i sl.). Jedna od skupina može dobiti zadatak da ključne činjenice iz scenarija predstavi u nekom od mrežnih alata s kojim su otprije upoznati.
Rad u paru i grupi uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti.
Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u području učenja potrebno je točno zadati zadatak koji u skupini mora napraviti. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite da nacrta arheološki nalaz ili ovisno o njegovim spobnostima Vi mu možete pripremite crtež arheološkog nalaza koji će on obojati.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Lino. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za upotrebu alata kako bi ih učenici s teškoćama u razvoju mogli detaljno proučiti i njima se koristiti.
Na kraju aktivnosti za učenike s teškoćama u razvoju pripremite umnu mapu s najvažnijim pojmovima popraćenu slikovnim zapisima.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s teškoćama pojedinog učenika i preporukama stručnog tima škole. Potrebno je učeniku osigurati usvajanje novih sadržaja na način da njegova teškoća što manje dolazi do izražaja.
Učenik će istražiti koje je arheološko nalazište u njegovu gradu/kraju ili koje je općenito najbliže arheološko nalazište mjestu njegova stanovanja. Tijekom istraživanja učenik će se voditi sljedećim smjernicama: što je bio poticaj na arheološki rad, što je i kad otkriveno, tko je radio na iskopavanju i analiziranju pronađenog, traju li iskapanja još uvijek, na koji se način otkriće odrazilo na šire društvo (turizam, otvaranje muzeja...). Uputite učenika na to da, ako je nalazište u njegovoj blizini, posjeti arheološko nalazište i pametnim mobitelom dokumentira viđeno videozapisom ili fotografijama, Učenik će svoje istraživanje prikazati u digitalnom alatu Sutori postavljajući videomaterijal i tekstualni sadržaj u vremenski slijed.
pdf Krapinski pračovjek, OŠ Pučišća, http://os-pucisca.skole.hr/upload/os-pucisca/newsattach/135/KRAPINSKI_PRACOVJEK.pdf
Arheološko nalazište Hušnjakovo brdo u Krapini, https://www.hr/hrvatska/bastina/krapina
Videoisječak Bajkovita Hrvatska: Kraneamus – Muzej krapinskih neandertalaca – Hušnjakovo brdo – Krapina, https://youtu.be/jS6fmcqhdss
Arheolozi, online članak, http://mrav.ffzg.hr/zanimanja/book/part2/node0603.htm
mrežna stranica Arheološkog muzeja Zagreb, članak Arheologija i metode arheološkog istraživanja
škole.hr, Kanibalizam kod neandrtalaca, https://www.skole.hr/kanibalizam-kod-neandertalaca/
pdf Prapovijesna nalazišta u Hrvatskoj, diplomski rad; https://repozitorij.unipu.hr/en/islandora/object/unipu%3A5716/datastream/PDF/view
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.