Kao motivaciju za aktivnosti s temom nasljednih obilježja čovjeka, zadajte učenicima da ispitaju učestalost obilježja ispreplitanja prstiju pri spajanju dlanova te učestalost osoba s ravnom, valovitom i kovrčavom kosom. Zadajte im da suradnički u paru predlože tablicu za zapisivanje rezultata učestalosti obilježja s obzirom na to koji je kažiprst iznad kada spoje dlanove. Neka promisle o zavisnim i nezavisnim varijablama i neka urede tablicu za bilježenje rezultata u digitalnom alatu Word. Potaknite učenike na obradu rezultata kratkoga razrednog istraživanja, na oblikovanje zaključaka s obzirom na opažene rezultate i zajednički s učenicima analizirajte opažanja. Učenike možete potaknuti i na raspravu o primjerima diskriminacije osoba s obzirom na fenotip te na štetnost diskriminacije za suvremeno društvo.
Uputite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o razlikama između monogenskih i poligenskih obilježja te primjera nasljednih obilježja čovjeka s obzirom na broj gena koji određuju ta obilježja. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.3., s priloženim slikovnim materijalom o obilježjima.
Možete im zadati da na temelju proučenog sadržaja i rezultata razrednog istraživanja provedenog u uvodnom dijelu aktivnosti izrade infografiku ili digitalni plakat u digitalnom alatu Canva o autosomalnim obilježjima te o monogenskim i poligenskim obilježjima čovjeka. Zajednički analizirajte odabrana svojstva i način nasljeđivanja autosomalnih obilježja, potaknite učenike na analizu stupnjevitosti u fenotipu za odabrana poligenska svojstva te raspravite o tome kako je za stvaranje fenotipa važno zajedničko djelovanje genotipa i čimbenika okoliša. Neka prema vlastitom primjeru ili s obzirom na obilježja svojih srodnika objasne stupnjevitost u fenonotipu. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Time ćete si olakšati pregledavanje i vrednovanje uradaka u skladu s kriterijima. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajednički analizirajte uratke i istaknite potrebna poboljšanja ako je potrebno.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti pomoću nekoliko zadataka višestrukog izbora uz slikovni materijal nasljednih obilježja, služeći se digitalnim alatom Quizziz.
Što se tiče zadataka ispreplitanja prstiju pri spajanju dlanova, za učenike s motoričkim teškoćama osmislite zamjenski zadatak (opažanje, internetski izvori). Učenicima s disleksijom i diskalkulijom pojasnite značenja zavisne i nezavisne varijable u kontekstu zadatka te osigurajte vršnjačku podršku u izradi tablica. Učenicima s teškoćama kojima je potrebno dulje vrijeme za pretraživanje internetskih izvora pripremite poveznice na ključne mrežne stranice na kojima se nalaze podatci o razlikama između monogenskih i poligenskih obilježja.
Odlučite li se za izradu infografike ili plakata, provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva te im osigurajte vršnjačku podršku. Pomoću primjera dodatno objasnite pojam stupnjevitosti u fenotipu. Učenicima s teškoćama razumijevanja pružite podršku u oblikovanju zaključka. S obzirom na to da se uradci učenika s teškoćama vrednuju u odnosu na individualizirane postupke, njihove uratke vrednuje nastavnik.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje stupnjevitosti u fenotipu s obzirom na boju kože – nasljedne i okolišne čimbenike te fiziološke procese koji uzrokuju tamnjenje kože.
Možete ih potaknuti i na osmišljavanje istraživačkoga projekta ispitivanja učestalosti pojedinih monogenskih i autosomalnih obilježja ili stupnjevitosti poligenskih obilježja. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, počevši s istraživačkim pitanjem, postavljanjem početne hipoteze i određivanjem parametara te planiranjem postupka istraživanja. Neka promisle o obilježjima kvalitetnih i usmjerenih pitanja kojima bi mogli dobiti kvalitetne i mjerljive podatke. Anketni upitnik mogu izraditi pomoću digitalnog alata Office Forms. Potaknite ih na promišljanje koji su sve podatci o ispitanicima potrebni kako bi se, nakon završenog anketiranja, mogla napraviti kvalitetna analiza podataka.
Rezultate istraživačkoga rada učenici mogu prikazati u obliku infografike ili digitalnog postera u digitalnom alatu Canva. Prije nego što učenici započnu izradu uratka, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete i objaviti na mrežnoj stranici škole ili ispisati i izložiti na školskom panou.
U motivacijskoj dijelu učenike možete uputiti na simulacijsku igru na engleskom jeziku: Blood Typing Game. Imate li za to mogućnosti, učenicima podijelite poveznicu na igru i neka je pokrenu pomoću tableta ili mobitela te neka aktivnost provedu suradnički u paru. U navedenoj simulaciji učenici trebaju uzeti uzorak krvi pacijenta koji je doživio nesreću te mu je potrebna transfuzija krvi. Zatim učenici trebaju odrediti krvnu grupu opažajući promjene tijekom testa te odabrati odgovarajuću krvnu grupu za simulaciju transfuzije krvi. Potaknite učenike na analizu odabira koje su napravili u simulaciji te neka s ostalima podijele svoje rezultate i mišljenja o sadržaju aktivnosti. Možete ih usmjeriti i prema analizi kemijske osnove transfuzijske reakcije s obzirom na kemijski sastav antigena. Usmjerite ih prema raspravi o važnosti transfuzije krvi, odnosno o mjerama opreza koje treba poduzeti tijekom transfuzije krvi kako bi se zaštitilo zdravlje ljudi.
Potaknite ih na promišljanje o učestalosti krvnih grupa u njihovoj obitelji, ako ih znaju, pa ih usmjerite prema zaključcima o pravilnosti u nasljeđivanju. Učenike usmjerite na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o principima nasljeđivanja krvnih grupa čovjeka. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.3., gdje mogu saznati o nasljeđivanju krvnih grupa. Zatim neka učenici riješe primjer križanja Nasljeđivanje krvnih grupa, priložen u navedenoj jedinici DOS-a. Zajednički raspravite o rješenjima.
Učenicima možete zadati da suradnički u paru ili u grupi izrade animirani prikaz nasljeđivanja krvnih grupa prema dihibridnom križanju po odabiru pomoću digitalnog alata Moovly. Uratke mogu objaviti na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajednički analizirajte uratke i istaknite moguća poboljšanja ako je potrebno.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti s pomoću nekoliko pitanja višestrukog izbora u digitalnom alatu Quizizz.
Učenicima s teškoćama najavite rad u digitalnim alatima Tricider i Moovly te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku. Također, unaprijed ih motivirajte za rad tako da dobiju zadatak saznati krvne grupe članova svoje obitelji, što će ujedno biti uvod u aktivnost. Ujedno učenicima s različitim teškoćama uoči provedbe aktivnosti pripremite kraći tekst o krvnim grupama i načinima njihova nasljeđivanja (poveznicu, pisani materijal, videozapis) kako bi bili što spremniji za rad.
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma svakako unaprijed približite igru Blood Typing Game tako da im opišete sve što ih u igri očekuje (pacijent, igra, epruvete, uzimanje uzorka krvi). Učenicima s teškoćama objasnite da će u simulaciji prepoznati ciljanu krvnu grupu te što im je činiti u određenom koraku. Učenicima s oštećenjem vida osmislite zamjensku aktivnost. Učenicima koji teže razumiju jezik usmenim putem i uz vizualnu podršku pojasnite proces nasljeđivanja krvnih grupa sustava AB0. Po mogućnosti, pripremite predloške za ponavljanje gradiva, odnosno kao pomoć za izradu animiranog prikaza nasljeđivanja krvnih grupa prema dihibridnom križanju. Aktivnost u kojoj je planirano vršnjačko vrednovanje prilagodite učenicima s teškoćama (nastavnik vrednuje, učenik s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem ima ulogu koordinatora/pomoćnika u cijeloj aktivnosti i slično).
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje građe molekularne osnove krvnih grupa – razlike u sastavu antigena na eritrocitima čovjeka. Možete im zadati i da istraže globalnu učestalost krvnih grupa s obzirom na kontinentalnu zastupljenost.
Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva. Prije nego što učenici započnu izradu uradaka, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja infografike/postera. Uratke mogu objaviti na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na izlaganje uradaka ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Uputite učenike na gledanje videozapisa Rodoslovna stabla u genetici čovjeka u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.3., o primjeni rodoslovnih stabala u genetici čovjeka. Neka učenici uoče pravila obilježavanja spola i obilježja u prikazivanju srodstvenih odnosa te supružništva u prikazima rodoslovnih stabala.
Nakon toga učeničku pozornost usmjerite prema rješavanju zadatka u navedenoj jedinici DOS-a, vezanoga za praćenje albinizma unutar jedne obitelji. Učenici zadatak rješavaju suradnički, u paru. Zajedno s učenicima analizirajte prikazano rodoslovno stablo i raspravite o rješenjima.
Zatim neka učenici suradnički, u paru, odaberu jedno obilježje čovjeka (s obzirom na način nasljeđivanja i dominantnost) i neka samostalno izrade rodoslovno stablo s praćenjem tog obilježja u trima generacijama pomoću digitalnog alata Pedigree Builder, namijenjenoga za mrežnu izradu rodoslovnih stabala. Uratke neka objave na zajedničkom zidu i neka drugi učenici, analizirajući rodoslovna stabla, pokušaju odrediti kako se nasljeđuje svojstvo praćeno u pojedinom stablu – autosomno ili gonosomno te je li dominantno ili recesivno. Zajednički analizirajte odgovore uz osvrt na genotip i fenotip osoba unutar prikazanoga rodoslovnog stabla. Možete im zadati i da izrade rodoslovno stablo s praćenjem jednog obilježja, koje mogu zadati drugom učeniku u paru kao vježbu. Nakon što završe, neka učenici vršnjački vrednuju rješenja za stablo koje su izradili.
Za uvježbavanje i provjeru usvojenosti ishoda učenja, možete učenicima pripremiti interaktivni radni list pomoću digitalnog alata Wizer, u koji ćete uvrstiti pripremljene primjere rodoslovnih stabala s praćenjem jednog obilježja, uz popratna pitanja u vezi s genotipom osoba iz pojedinih generacija, njihovim fenotipom, kao i križanjem po zadanom primjeru. Vrednovanje radnih listova možete provesti u navedenom digitalnom alatu.
Organizirajte sastanak u digitalnom alatu Teams i učenicima prikažite videouradak Rodoslovna stabla u genetici čovjeka u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.3., o primjeni rodoslovnih stabala u genetici čovjeka. Neka učenici uoče pravila obilježavanja spola i obilježja u prikazivanju srodstvenih odnosa te supružništva u prikazima rodoslovnih stabala.
Uputite ih prema rješavanju zadatka u navedenoj jedinici DOS-a vezanoga za praćenje albinizma unutar jedne obitelji. Zajedno s učenicima analizirajte prikazano rodoslovno stablo i raspravite o rješenjima.
Podijelite učenike u parove koje ćete smjestiti u zasebne sobe. Zatim neka učenici u paru odaberu jedno obilježje čovjeka (s obzirom na način nasljeđivanja i dominantnost) i neka samostalno izrade rodoslovno stablo s praćenjem tog obilježja u trima generacijama pomoću digitalnog alata Pedigree Builder, namijenjenoga za mrežnu izradu rodoslovnih stabala. Uratke neka objave na zajedničkom zidu i neka drugi učenici, analizirajući rodoslovna stabla, pokušaju odrediti kako se nasljeđuje svojstvo praćeno u pojedinom stablu – autosomno ili gonosomno te je li dominantno ili recesivno. Zajednički analizirajte odgovore. Nakon što završe, neka učenici vršnjački vrednuju rješenja za stablo koje su izradili.
Za uvježbavanje i provjeru usvojenosti ishoda učenja možete im pripremiti interaktivni radni list pomoću digitalnog alata Wizer, u koji ćete uvrstiti pripremljene primjere rodoslovnih stabala s praćenjem jednog obilježja, uz popratna pitanja u vezi s genotipom osoba iz pojedinih generacija, njihovim fenotipom, kao i križanjem po zadanom primjeru. Vrednovanje radnih listova možete provesti u navedenom digitalnom alatu, a poveznicu na radni list podijelite s učenicima u objavi u zajedničkim sadržajima u digitalnom alatu Teams.
Prilikom provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju imajte na umu učenike s teškoćama. Unaprijed pripremite kraći pisani materijal o načinima nasljeđivanja i s primjerima rodoslovnih stabala kako biste učenike s teškoćama uveli u aktivnost. Također, unaprijed pošaljite poveznice na videozapis Rodoslovna stabla u genetici čovjeka. Učenicima s teškoćama ponudite mogućnost izrade rodoslovnog stabla vlastite obitelji, koji ćete tijekom nastave u mrežnom okruženju zajednički komentirati ili ćete ga nastaviti izrađivati. Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, imajte na umu načela koja se odnose na osiguravanje razumijevanja govornika (izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici, osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika). Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Prilikom provedbe nastave u mrežnom okruženju treba unaprijed najaviti podjelu u sobe (breakout rooms). Jednako valja isprobati i s učenicima s teškoćama, koji se najčešće slabije snalaze u alatima. Kako biste osigurali vršnjačku podršku za učenike s teškoćama, pri uporabi digitalnog alata Pedigree Builder izbjegavajte nasumičnu podjelu učenika u sobe.
Učenicima s oštećenjem sluha, kao i onima s oštećenjem vida, poveznice na videozapis Rodoslovna stabla u genetici čovjeka osigurajte i prije provedbe nastavne jedinice. Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite tekst o načinima nasljeđivanja i rodoslovnim stablima (s naglaskom na primjerima). Pritom vodite brigu o vrsti i veličini fonta, što će olakšati proces čitanja učenicima s disleksijom, ali i onima s oštećenjem vida i motoričkim teškoćama. Učenicima s teškoćama ponudite mogućnost izrade rodoslovnog stabla vlastite obitelji, koje na nastavi mogu dovršiti ili zajedno s nastavnikom komentirati. Isto se odnosi na učenike s motoričkim teškoćama, kojima će za provedbu aktivnosti trebati više vremena, a na ovaj način mogu dovršiti započetu aktivnost. Po potrebi, dodatno objasnite zadatak izrade rodoslovnog stabla te vodite brigu o povezivanju učenika s teškoćama i empatičnih vršnjaka. Učenicima s teškoćama pokažite mogućnosti koje nudi digitalni alat Pedigree Builder ili im unaprijed pošaljite vodič za uporabu navedenoga digitalnog alata. Kako biste učenicima s teškoćama olakšali izradu rodoslovnog stabla, za vrijeme samoga zadatka prikažite slična rodoslovna stabla koja mogu poslužiti kao primjer. Pojmove recesivno/dominantno odnosno autosomno/gonosomno također prikažite na zaslonu računala ili pripremite ispisani predložak s ključnim pojmovima, definicijama i slikovnim prikazom. Sažeti prikaz načina nasljeđivanja i ključnih pojmova koristit će širokoj skupini učenika s teškoćama (učenici s oštećenjem sluha, učenici s disleksijom, oni s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem...).
Učenicima možete zadati da istraže pojavu poremećaja i bolesti u kraljevskim obiteljima (hemofilija, albinizam, daltonizam i dr.). Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva. Prije nego što učenici započnu izradu uradaka, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja infografike/postera. Uratke mogu objaviti na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na izlaganje uradaka ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke mogu objaviti i na školskom panou ili na mrežnoj stranici škole.
Što je nasljeđivanje? (utah.edu)
Nasljedna obilježja čovjeka (utah.edu)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 9.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.