Učenike potaknite na prisjećanje i promišljanje o dosad stečenim spoznajama o građi i obilježjima virusa i bakterija. Možete im zadati da u parovima ili u grupama izrade Vennov dijagram u digitalnom alatu Word, u kojem će usporediti viruse i bakterije, a u sjecištu kružnica neka upišu zajednička obilježja. Potaknite ih na promišljanje do molekularne razine kako bi im bilo lakše dosjetiti se zajedničkih obilježja. Zajednički s učenicima prokomentirajte učeničke uratke i usuglasite ideje. Alternativno, aktivnost možete provesti i pomoću Vennova dijagrama u aktivnosti Usporedba virusa i bakterija priloženoj u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.1., gdje su ponuđena obilježja koja učenici trebaju razvrstati.
Nakon toga usmjerite ih na prikaz litičkog umnožavanja virusa na primjeru bakteriofaga u koracima u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.1. Neka učenici opišu uočene korake. Zatim neka pogledaju videozapis na engleskom jeziku Virus Life Cycle u dijelu od 0:41 do 3:21, gdje su uspoređeni litički i lizogeni životni ciklus virusa. Nakon toga učenici trebaju zapisati razlike između obaju ciklusa. Potaknite ih na razmišljanje o povezivanju vrste životnog ciklusa virusa s vjerojatnošću duljeg opstanka stanice koju inficiraju, uz navođenje odgovarajućeg primjera virusa za koji su čuli / s kojim su imali doticaja u svakodnevnom životu.
Za uvježbavanje i provjeru usvojenosti ishoda učenja učenicima možete zadati da u paru suradnički osmisle nekoliko pitanja višestrukog izbora i izrade kviz u digitalnom alatu Testmoz. Neka simuliraju provjeru dijeljenjem pristupnog koda ostalim učenicima u razredu.
Učenike s teškoćama unaprijed potaknite na ponavljanje sadržaja o virusima i bakterijama ili pripremite predložak s ključnim informacijama koji će olakšati izradu Vennova dijagrama. Predložak treba biti napisan lako čitljivim, uvećanim fontom, uvećanog razmaka i podebljanog tiska. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite izmjenu aktivnosti i prijelaz na svaku sljedeću aktivnost. Zadatak u kojem su ponuđena obilježja koja učenici trebaju razvrstati jest dobar odabir za utvrđivanje znanja za sve učenike s teškoćama.
Prema potrebi dodatno objasnite lizogeni i litički ciklus na primjeru bakteriofaga. U tu svrhu učenicima možete projicirati videozapis. Najavite im da je videozapis na engleskome jeziku te im naknadno usmenim putem pojasnite značenje prikazanog. Zatim neka zapišu uočene razlike između ovih dvaju ciklusa. Prilikom osmišljavanja pitanja u digitalnom alatu Testmoz pripremite nekoliko pitanja koja mogu poslužiti kao primjer i model za učenike s teškoćama te učenike povežite u par s empatičnim vršnjacima.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje primjene bakteriofaga u tehnikama genetičkoga inženjerstva, kao i koristi koje znanost ima od primjene tih tehnika. Istraživački rad učenici mogu prikazati u obliku infografike ili plakat u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
U motivacijskom dijelu potaknite učenike na oluju ideja o tome što znači riječ „retro“ u svakodnevnom životu i jeziku te na istraživanje ili razmišljanje o značenju riječi „retro“ u kontekstu virusa.
Možete ih potaknuti i na usustavljivanje dosad stečenih spoznaja o AIDS-u s obzirom na vrstu i način širenja uzročnika. Aktivnost možete provesti koristeći se digitalnim alatom Mentimeter. Podijelite učenicima poveznicu na izrađeni dokument i potaknite ih na upisivanje ideja o zadanoj temi. Pojedine tvrdnje mogu rangirati ovisno o tome koliko se učenik slaže s idejama.
Uputite učenike na istraživanje životnoga ciklusa HIV-a, kao predstavnika skupine retrovirusa, pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora. Aktivnost učenici mogu provesti suradnički, u paru. Možete im podijeliti i videozapise na engleskom jeziku, primjerice Immunology wars i HIV Life Cycle, te ih uputiti na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.1., sadržaj o umnožavanju retrovirusa.
Učenicima možete zadati da izrade interaktivni materijal o građi HIV-a koristeći se digitalnim alatom Moovly ili da u digitalnom alatu Canva izrade infografiku o tom virusu i načinima njegova prijenosa te simptomima sindroma AIDS. Uputite ih da u uradcima, osim građe, načina prijenosa i simptoma koje uzrokuje HIV, istaknu razlike između životnoga ciklusa retrovirusa i ostalih virusa, kako se to može odraziti na simptome bolesti te da predlože metode prevencije širenja HIV-a. Učenicima možete zadati i da izrade plakat ili infografiku u navedenom digitalnom alatu o problematici diskriminacije osoba pozitivnih na HIV i osoba oboljelih od AIDS-a.
Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Time ćete si olakšati pregledavanje i vrednovanje uradaka u skladu s kriterijima. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajednički analizirajte uratke i po potrebi istaknite moguća poboljšanja.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti pomoću nekoliko zadataka višestrukog izbora uz slikovni materijal nasljednih obilježja pomoću digitalnog alata Testmoz.
Učenicima s teškoćama kojima je potrebno dulje vrijeme za pretraživanje sadržaja na internetu (učenici s motoričkim teškoćama, učenici s disleksijom i sl.) pripremite relevantne poveznice ili predložak s ključnim informacijama o životnom ciklusu HIV-a. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma napomenite da su pojedini videozapisi na engleskome jeziku te im najavite svaku izmjenu aktivnosti.
S obzirom na to da se planira rad u digitalnim alatima Moovly odnosno Canva, učenicima s teškoćama prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku prilikom korištenja alatima.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na osmišljavanje istraživačkoga rada u obliku anketnoga upitnika kojim bi ispitali razinu informiranosti o uzročniku AIDS-a, simptomima i posljedicama sindroma te o načinu prijenosa HIV-a i infekcije tim virusom. Usmjerite ih prema oblikovanju kvalitetnih i usmjerenih pitanja s biološkog i sociološkog gledišta kojima bi mogli dobiti kvalitetne informacije o ispitivanom problemu. Anketni upitnik mogu izraditi pomoću digitalnog alata Office Forms. Potaknite ih na promišljanje koji su sve podatci o ispitanicima potrebni kako bi se, nakon završenog anketiranja, mogla napraviti kvalitetna analiza podataka.
Istraživački rad učenici mogu prikazati u obliku plakata ili infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Potaknite učenike na izlaganje uradaka dugim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete i objaviti na mrežnim stranicama škole ili ih ispisati i izložiti na školskom panou.
U uvodnom dijelu učenike potaknite na prisjećanje o dosad stečenim spoznajama o načinu razmnožavanja bakterija. Neka izrade tablicu s dva stupca u kojoj će suradnički u paru olujom ideja navesti prednosti i nedostatke nespolnog razmnožavanja bakterija. Tablicu mogu izraditi koristeći se digitalnim alatom Word. Potaknite ih na dijeljenje uradaka na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet.
Učenike možete uputiti na proučavanje procesa izmjene gena bakterija (transdukcija, konjugacija i transformacija) u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.1. Saznanja i bilješke neka prikažu u obliku umne mape koristeći se digitalnim alatom Coogle ili u obliku usporedne tablice. Neka suradnički u paru usporede i dopune bilješke. Potaknite ih na promišljanje o koristima i ograničenjima izmjene gena između bakterija s obzirom na širenje otpornosti bakterija na antibiotike. Usmjerenim razgovorom uputite ih na zaključke o koristima takvog načina prijenosa gena za bakterije. Potaknite ih da suradnički u paru ili u skupini pokušaju objasniti procese izmjene gena bakterija komparacijom s nekom od situacija iz svakodnevnoga života (npr. u razmjeni i prikupljanju informacija u svakodnevnome životu). Potaknite ih na izlaganje ideja ostalim učenicima u razredu pa zajednički s učenicima prokomentirajte ideje.
Možete ih usmjeriti prema gledanju animacije o transdukciji na engleskom jeziku Generalized Transduction te na videozapise u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.1. o konjugaciji i o transformaciji.
Uratke učenici mogu predati u već korištenom zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajednički analizirajte uratke i po potrebi ih upozorite na moguće dopune njihovih zapisa.
Učenicima s teškoćama uoči nastave pošaljite poveznicu na sadržaje vezane za načine razmnožavanja bakterija odnosno prezentaciju s ključnim informacijama. Pri odabiru vršnjaka za timski rad vodite brigu o kompatibilnosti s učenikom s teškoćama. Dodatno usmeno objasnite mehanizme rekombiniranja molekule DNA u bakterijama s obzirom na to da je riječ o složenijim terminima (transdukcija, konjugacija i transformacija). Ako se navedeni pojmovi ne nalaze u pojmovniku, neka ih učenici s teškoćama zapišu s objašnjenjem. Učenicima koji sporije usvajaju nove pojmove skrenite pozornost na asocijacije novih pojmova s pojmovima iz svakodnevnog života (npr. transformacija). Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u korištenju digitalnim alatom Coogle te im po potrebi osigurajte pomoć. Pripremite primjer slične umne mape kako bi učenici s poremećajem iz spektra autizma znali što se od njih očekuje.
Što se tiče vršnjačkoga vrednovanja, predlaže se da vrednovanje provede nastavnik odnosno dodjela alternativne uloge za određene učenike s teškoćama.
Poveznice na videozapise unaprijed podijelite s učenicima s teškoćama kojima gledanje odnosno slušanje videozapisa više puta olakšava razumijevanje i učenje gradiva (učenici s oštećenjem sluha ili vida, učenici s motoričkim teškoćama).
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje obilježja i širenje superbakterija kakve su, primjerice, MRSA – meticilin-rezistentni Staphylococcus aureus, CRE – enterobakterije rezistentne na karbapeneme ili gonoreje otporne na antibiotike.
Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili plakata koristeći se digitalnim alatom Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili ih objaviti na mrežnim stranicama škole.
Animalni i humani virusi (Khan academy)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 9.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.