Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, pripremite im nekoliko rebusa čiji će odgovori biti fosili, praptica, vunasti mamut i slično. Rebuse projicirajte u učionici i dajte učenicima dovoljno vremena da ih riješe, podijelivši ih prethodno u barem četiri grupe s podjednakim brojem članova. Najbrži učenici neka signaliziraju da su riješili rebuse pa ih prozovite da pred razredom kažu rješenja. Ukratko prokomentirajte pojmove koje su učenici otkrili i podsjetite ih na važnost pronalaska fosila kao dokaza evolucije.
Uputite ih zatim da u grupama u koje su raspoređeni istraže virtualne izložbe dostupne na poveznicama koje ste im dodijelili. Primjer dostupnih izložaba možete pronaći i na ovoj poveznici. Vezano za eksponate koje su promatrali na izložbi, neka na mrežnim stranicama istraže više o pojedinom fosilu i o nekoć živućem biću čiji je to ostatak, s naglaskom na utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju i opstanak istraživane vrste.
Temeljem svega pronađenog neka grupe izrade svoje virtualne izložbe. Po želji, možete ih usmjeriti na koje se skupine fosila trebaju usredotočiti – primjerice na gmazove, mekušce, sisavce, biljke i slično. Također, potaknite ih da istraže i dodaju na svoju izložbu i moguća nalazišta odabranih tipova organizama u Hrvatskoj. Virtualne izložbe neka izrade u digitalnom alatu Artsteps nakon što se jedan predstavnik grupe registrirao svojim podatcima i aktivirao račun. Budu li trebali fotografije i slike, uputite ih na besplatno preuzimanje na platformi Pixabay, s obveznim navođenjem izvora uz preuzetu fotografiju.
Nakon što su dizajnirali svoje izložbe, potaknite ih da se pripreme za predstavljanje. Neka projiciraju uratke i prikažu odabrane eksponate. Nakon što sve izložbe budu predstavljene, poveznice na njih dodajte na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet kako bi bile dostupne učenicima i za samostalno razgledavanje, a izložbe možete postaviti i na mrežnu stranicu škole ako je možete uređivati.
Pri podjeli u grupe vodite brigu o ravnomjernoj raspodjeli učenika s teškoćama. S obzirom na to da pojedini učenici s teškoćama ne mogu brzo reagirati i/ili imaju teškoće jezičnoga razumijevanja zbog kojih neće s lakoćom riješiti rebuse, predlaže se da im se dodijeli uloga ocjenjivača ili izlagatelja koji će iznijeti rješenje rebusa do kojeg je došla grupa. Zadatak se može izvesti i bez izdvajanja najbrže grupe, to jest grupe koja je prva došla do rješenja. Rebusi trebaju biti napisani lako čitljivim fontom koji je veličinom prilagođen obilježjima učenika s oštećenjem vida odnosno učenika s disleksijom. Učenicima s teškoćama jasno definirajte ulogu u grupi u kojoj se nalaze kako biste osigurali njihovo aktivno sudjelovanje. Kako biste učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremili na virtualnu izložbu, pojasnite im što ih očekuje u prikazu koji će gledati. Učenicima s teškoćama napomenite da je zvučni dio u virtualnoj izložbi na engleskome jeziku te im drugi učenici u grupi mogu pomoći u prijevodu.
Učenicima s teškoćama možete pripremiti i neke mrežne izvore iz kojih mogu usvojiti zanimljive podatke o fosilima, kao što je članak Fosilizacija.
Učenike s teškoćama upoznajte s ključnim obilježjima digitalnog alata Artsteps. Prilikom prezentacije ne inzistirajte da uratke predstave učenici koji mucaju ili oni kod kojih je izražena anksioznost.
Učenici koji žele znati više neka dodatno istraže o fosilnim nalazištima na području današnje Hrvatske koja su u svojim izložbama prikazali i kolege. Neka o tim nalazištima izrade tematsku virtualnu izložbu u digitalnom alatu Artsteps, pazeći na licencije dostupnih slika i fotografija te pravilno navodeći izvore prikazanih fotografija, a naslov može biti Fosilna nalazišta na području današnje Hrvatske. Neka izložbu prikažu u razredu, a dodajte je i na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet.
Slijedom prethodne aktivnosti, potaknite učenike da za ovu aktivnost donesu plastelin ili glinamol te im pripremite različite ljušture mekušaca i lišće biljaka. Podsjetite ih kako su tijekom svoga osnovnoškolskog obrazovanja izrađivali otiske ljuštura i najavite da će sličnu aktivnost imati i danas, osim što će dodatno izraditi videoprilog u obliku stop-animacije kojom će prikazati nastajanje fosila.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dodijelite različite ljušture mekušaca odnosno listove biljaka. Uputite ih da najprije osmisle scenarij i da pritom vode brigu o pravilima izrade stop-animacije kako bi se izbjegle pogreške koje će smanjiti kvalitetu njihova rada. Zatim ih uputite na digitalni alat Stop Motion Studio te na izradu videopriloga.
Upozorite ih da u prikazima obvezno naglase i objasne uvjete na Zemlji koji su doveli do fosilizacije organizama, kao i na sam proces fosilizacije. Također, potaknite učenike da prikažu i uporabu odabranih fosila u čovjekovu životu, primjerice u proizvodnji nakita i umjetnina.
Nakon što sve grupe završe sa snimanjem videa, najavite im da će svoje uratke predstaviti ostalim grupama. Projicirajte njihove uratke nakon što sami ukratko najave što će prikazati. Na kraju sve videouratke objavite na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Po želji, neka učenici ostave komentare ispod radova ostalih grupa, pišući pritom po jednu pohvalu i po jednu sugestiju za poboljšanje rada.
Sadržaj aktivnosti najavite učenicima s poremećajem iz spektra autizma te im pojasnite vrstu praktičnoga rada u kojem će sudjelovati. Za učenike s motoričkim teškoćama osmislite zamjensku aktivnost ili definirajte ulogu u okviru aktivnosti u skladu s njihovim mogućnostima (npr. rad na scenariju). Učenike s teškoćama podsjetite na temu nastajanja fosila tako da im pripremite predložak s ključnim informacijama ili poveznicu na kojoj se te informacije nalaze. Vodite brigu o tome da podjela u skupine ne bude nasumična. Ako je pojedini učenik s teškoćama spretan u snalaženju u digitalnom alatu Stop Motion Studio, svakako je ovo prilika da aktivno sudjeluje u izradi zajedničkog videouratka. Učenicima s teškoćama najavite rad u spomenutoj aplikaciji. Svi vodiči za rad u digitalnim alatima trebaju biti dostupni učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka izrade infografiku o različitim tipovima fosilnih ostataka i načinima njihova nastanka. Infografiku mogu izraditi u digitalnom alatu Canva i predstaviti je ostalim učenicima u razredu te podijeliti na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet kako bi bila dostupna i poslije.
Kako biste učenike potaknuli na današnju aktivnost, prikažite im razvojni niz konja. Upitajte ih što pokazuje prikaz i raspravite s njima o pojmu razvojnoga niza i važnosti razvojnih nizova u evoluciji. Unaprijed u digitalnom alatu Genially pripremite podlogu karte svijeta. Učenike tada uputite da u nasumično formiranim grupama istraže različite razvojne nizove, ali i prijelazne oblike po izboru. Zadajte im da u tražilicu na internetu unesu termin „razvojni nizovi organizama“, a nakon pregleda i obrade i termin „prijelazni oblici organizama“. Neka u dijelu Images (Slike) pregledaju ponuđeno na osnovi provjerenih mrežnih stranica koje ste prethodno pripremili i projicirali im. Neka o pronađenom izrade prezentacije i podijele ih u zajedničkoj mapi u alatu OneDrive sustava Office365, koju ste na početku nastavne godine izradili i podijelili s razredom. Potaknite učenike da u prezentaciju uvrste svoja objašnjenja i prezentaciju spreme kao dokument u formatu MP4.
Pregledajte učeničke uratke i po potrebi komentirajte što bi trebalo urediti i doraditi. Nakon što su materijali spremni, u suradnji s učenicima postavite ih na mjesta na karti svijeta u digitalnom alatu Genially, s obzirom na područja pronalaska fosila razvojnih nizova, kao i prijelaznih oblika.
Potaknite učenike da predstave svoje radove ostalim učenicima u razredu i raspravite s njima o važnosti razvojnih nizova i prijelaznih oblika za tumačenje evolucije.
Upitajte ih u kojim je dijelovima svijeta pronađeno najviše fosila i o čemu to ovisi. Potaknite učenike da zaključe zašto je to baš tako.
Učenicima s teškoćama jednostavnim jezikom pojasnite i približite razvojni niz konja, koristeći se vizualnom podrškom. Uputite ih na mogućnosti koje nudi digitalni alat Genially te prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku pri korištenju spomenutim alatom. Izbjegavajte nasumičnu podjelu učenika u grupe te učenicima s teškoćama jasno definirajte njihovu ulogu u timu. Vezano za izradu prezentacije, predlaže se učenicima s teškoćama prikazati model slične prezentacije što se tiče količine teksta, odabranog sadržaja i slika, kako bi im bilo jasno što se od njih očekuje. Učenika s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem potaknite da predstavi rad ostalim učenicima u razredu.
Učenici koji žele znati više neka saznaju ima li u blizini mjesta njihova stanovanja kakvo nalazište fosila. Neka stupe u kontakt s voditeljem iskapanja i intervjuiraju ga. Intervju neka napišu u programu Word sustava Office365 i predstave ga ostalim učenicima u razredu. Tko zna, možda će ih baš taj intervju potaknuti da svoje školovanje nastave u ovom smjeru.
Ako ta zamisao nije izvediva, neka učenici koji žele znati više odaberu paleontologa po izboru i o njegovu radu napišu tekst u prvom licu te tako iznesu o njemu ono što je najvažnije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.