Predmet
Povijest 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Grčki izum, rimska kopija?

Naziv predmeta
Povijest 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Grčka
  • Rim
  • religija
  • vjerovanja
  • bogovi
  • hramovi
  • proročišta

Da mi je biti grčko božanstvo...

Ovom aktivnošću učenici će prepoznati najvažnija grčka božanstva i njihove osobine. Upotreba alat Mindmeister učenicima omogućuje jasan pregled osobina pojedinog božanstva. Prije početka aktivnosti upitajte učenike koje su fenomene narodi starog vijeka tumačili kroz vjerovanja. Povedite raspravu s pitanjem je li i danas tako te postoje li i danas narodi koji tumače svijet i fenomene kroz vjerovanja. Neka učenici ponude primjere ako znaju narode koji i danas tumače svijet kroz vjerovanja. Potaknite učenike na to da međusobno komentiraju odgovore. Zatim pogledajte kratak trominutni animirani film o Grčkim bogovima, a učenike uputite na to da pažljivo prate film i vode kratke bilješke o bogovima koji se spominju. Podijelite učenike u parove. Neka svaki par odabere jednog boga iz filma te o njemu istraži digitalni obrazovni sadržaj e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, jedinica 1.8.. Potom putem pametnih telefona ili tableta parovi izrađuju umnu mapu u digitalnom alatu Mindmeister upisujući kao središnji pojam ime odabranog božanstva i njegove osobine. Budući da je u animiranom filmu navedeno najosnovnije o pojedinom božanstvu, uputite učenike na to da s pomoću mrežnog pretraživača pronađu dodatnu literaturu o odabranom božanstvu. Parovi prezentiraju pojedino božanstvo s pomoću umnih mapa, a potom kreiraju tablicu grčkih bogova. Na kraju svaki par učenika predstavlja pantomimom boga kojeg su odabrali. Ostali učenici u razredu pogađaju o kojem bi se bogu moglo raditi. Nakon toga učenici mogu odglumiti scenu "Jedan dan na Olimpu", o tome o čemu bi bogovi mogli razgovarati, što bi mogli raditi, bi li se dosađivali, što bi jeli/pili i slično.

Postupci potpore

Kod same prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. ADHD i specifične teškoće u učenju). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti

Demonstrirajte rad u digitalnom alatu Mindmeister. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata. Prilikom uvođenja učenika u aktivnosti razjasnite nepoznate pojmove. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra koristite se vizualnom podrškom te obavezno najavite svaku promjenu aktivnosti.

Prilikom rasprave i razgovora vodite računa o tome da učenici s teškoćama zapamte i razumiju nove pojmove. Za učenike s oštećenjem sluha prilikom rasprave omogućite upotrebu mikrofona i diktafona. Najvažnije pojmove za učenike s teškoćama izdvojite i pripremite plan ploče.

Prije gledanja videomaterijala o Grčkim bogovima omogućite učenicima s teškoćama razgovor o tome što će gledati. Napravite kratke pisane natuknice radi lakšeg praćenja za sve učenike s teškoćama u razvoju. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite aktivnost gledanja filma uz pomoć vizualne podrške. Objasnite im što će gledati i najavite očekivano trajanje aktivnosti. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite upotrebu diktafona.

Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Prilikom rada u DOS-u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, jedinica 1.8. učenike s teškoćama uputite na mogućnost prilagodbe veličine slova, fonta, prikaza za disleksiju i kontrasta za osobe s oštećenjem vida.

Kod demonstracije boga kojeg su odabrali učenicima s motoričkim teškoćama po potrebi ponudite alternativu pantomimi (npr. da smisle nekoliko rečenica, a ostali neka pogađaju). Uključite sve učenike u glumljenje scene “Jedan dan na Olimpu”.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti i napraviti tablicu u Padletu o 9 grčkih muza, zaštitnica znanosti i umjetnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Da mi je biti grčko božanstvo...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i opisuje najznačajnije grčke bogove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • vjeronauk
  • geografija

Život nije tugovanje uz rimsko vjerovanje...

Ovom aktivnošću učenici će opisati i usporediti lare, penate i genij, njihove razlike i sličnosti. Digitalni alat Mindmeister nudi jednostavan pregled obilježja lara, penata i genija.
Otvorite učenicima sliku Grčkog i rimskog panteona u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.8. Uz pomoć slike i vaših pitanja neka usporede božanstva grčkog i rimskog svijeta te njihove nazive. Zatim neka istaknu sličnosti i razlike koje možete napisati na ploču i o njima raspravljati s učenicima.
Uputite ih zatim na odlomak vezan uz Rimska vjerovanja. Podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa učenika u digitalnom alatu Mindmeister izrađuje umnu mapu o larima. Učenici u zadatku neka definiraju tko su bili lari, kako su izgledali njihovi kipovi, gdje im se nalazio glavni hram i što su sve čuvali. Druga grupa učenika u digitalnom alatu Mindmeister radi umnu mapu o penatima. Učenici u umnoj mapi neka prikažu tko su bili penati, kako su izgledali i gdje su se nalazili njihovi kipovi, što su štitili i kad su im se odavale počasti. Treća grupa učenika u digitalnom alatu Mindmeister neka izradi umnu mapu o geniju. Neka u umnoj mapi istaknu tko su bili geniji, što su pratili i čuvali, kako je genij bio prikazivan. Nakon odrađenog zadataka svaka grupa neka predstavi svoju umnu mapu tako da snimi kratak video uz pomoć Animoto digitalnog alata u trajanju od 30 sekundi. Prva grupa neka pokaže kako je po njima izgledalo prinošenje žrtve larima. Druga grupa neka prikaže prinošenje žrtve penatima prema spoznajama koje su naveli u umnoj mapi. Treća grupa neka pokuša prikazati genija kao što su italski narodi smatrali da genij izgleda. U Google formsu napravite anketu za izbor najboljeg videomaterijala. Za kraj potaknite raspravu s učenicima o usporedbi rimskog vjerovanja u lare, penate i genija s današnjim vjerovanjima.

Postupci potpore

Po potrebi učenicima s teškoćama detaljno objasnite razlike između lara, penata i genija. Omogućite im demonstraciju u digitalnima alatima predviđenim za tu aktivnost (Mindmeister i Animoto). Bilješke koje ste pripremili za ploču učenicima sa specifičnim teškoćama uručite u obliku pisane bilješke s jasno naznačenim ključnim riječima.

Kada dajete uputu, vodite računa o tome da bude jasna i razumljiva svima. Provjerite je li vas učenik s teškoćama razumio. Po potrebi objasnite nepoznate ili manje poznate pojmove. Predvidite dulje vrijeme za usvajanje novih pojmova. Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, oni mogu imati dobru čujnost s pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad unatoč tome teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled s govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika na sliku. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika.  Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori.

Tijekom rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne treba pisati zadatke na ploču (osim ako izrazi želju). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.

Prilikom smještanja učenika u grupe pripazite na to u koju ćete grupu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u grupu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.

Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji dio zadatka treba izvršiti.

Prilikom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama, pogotovo kod snimanja videouratka. Ako se učenik s teškoćama ne osjeća ugodno prilikom snimanja videouratka, omogućite mu alternativnu aktivnost promatrača u kojoj može bilježiti ono što je bitno, pripremati scenu za snimanje videouratka i dr.

Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da istraže rimski carski kult te u alatu Power Point MS Office naprave prezentaciju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Život nije tugovanje uz rimsko vjerovanje...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i uspoređuje zaštitnike rimskog ognjišta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • vjeronauk

Odoh ja u proročište

Ovom aktivnošću učenici će usporediti grčka svetišta, njihove sličnosti i razlike. Digitalni alat Canva nudi mogućnost izrade plakata s najvažnijim podacima o važnim svetištima, a u alatu Padlet učenici mogu surađivati na izradi i prezentaciji plakata.
U uvodnom dijelu aktivnosti pitajte učenike: Poznajete li neko staro proročanstvo i/ili proroka?, Postoje li i danas proroci i proročanstva o budućnosti?. Potaknite učenike na međusobnu raspravu o utjecaju proročanstava u prošlim vremenima i danas.
Zatim podijelite učenike u četiri grupe. Grupama zadajte da u digitalnom alatu Canva naprave poster o svetištima Delfi, Olimpija, Letoon i Heirapolis (Pamukkale). Učenici neka najprije prouče tekstove o Delfima, Olimpiji, Leetonu i Hierapolisu. Poster treba sadržavati fotografije, najvažnije podatke o svetištima te o tome jesu li svetišta očuvana i danas. Uputite učenike na to da u mrežnom pretraživaču potraže fotografije pojedinih svetišta. Po završetku izrade svaka grupa neka prezentira svoj plakat. Na kraju organizirajte virtualno putovanje "Turneja četiri svetišta". Svaka grupa odabire predstavnika koji u ulozi turističkog vodiča predstavlja pojedino svetište. Ostali su učenici u ulozi turista. Na kraju virtualnog putovanja kroz svetišta možete organizirati izbor za najboljeg turističkog vodiča, onog koji je najbolje predstavio svoje svetište. Najboljeg turističkog vodiča bira razred.

Postupci potpore

Svim učenicima razjasnite nove pojmove. Pritom pratite proces usvajanja i razumijevanja kod učenika s teškoćama. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra, kad god je to moguće, upotrebljavajte vizualnu podršku. Prilikom rasprave postavljajte pitanja koja su kratka i jasna kako bi i učenici sa specifičnim teškoćama učenja mogli ravnopravno sudjelovati. Za vrijeme rasprave učenicima s oštećenjem sluha omogućite upotrebu mikrofona i diktafona. Nakon što postavite pitanja dajte dovoljno vremena učeniku s oštećenjem sluha kako bi mogao odgovoriti.

Objasnite upotrebu digitalnog alata (Padlet). Pripremite pisane, slikovne i audioupute za lakši i vještiji rad. Audioupute možete snimiti na diktafon kako bi ih mogli pratiti učenici s oštećenjem sluha i oštećenjem vida.

Prije podjele učenika u grupe detaljno objasnite zadatak koji trebaju izvršiti. Prilikom objašnjavanja zadatka za učenike s oštećenjem sluha upotrebljavajte mikrofon. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled s govornikova lica ili sa stručnoga komunikacijskog posrednika na sliku. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori.

Po potrebi razdijelite zadatak na nekoliko ostvarivih dijelova. Zatim objasnite upotrebu digitalnog alata (Canva). Provjerite snalaženje učenika s teškoćama prilikom rada u Canvi. Za učenike kojima je izrazito teško omogućite i alternativni način rješavanja zadatka (izrada plakata na papiru). Učenicima s intelektualnim teškoćama zadatke uskladite s inicijalnom procjenom i unaprijed određenim ciljevima i ishodima.

Tijekom rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivan promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke na ploču (osim ako izrazi želju). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.

Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite na to u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.

Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u razvoju zadajte točno koji će dio plakata napraviti.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.

Potičite učenike s teškoćama na to da se aktivno uključuju u sve oblike rada. Češće provjeravajte njihovo snalaženje i po potrebi im prilagodite zadatak u skladu s njihovim poteškoćama.

Ako učenik s poremećajima jezično-glasovno-govorne komunikacije izrazi želju za tim da bude predstavnik svoje grupe (turistički vodič), vrednujte njegov trud. Ne ispravljajte ga prilikom izlaganja i ne govorite umjesto učenika. Učinite sve da se osjeća ugodno jer je to odlična vježba za pozitivan razvoj slike o sebi. Tijekom prezentacije učenike navedite na to da bilježe bitno. Učenicima s teškoćama u razvoju omogućite plan ploče s najvažnijim pojmovima. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite upotrebu diktafona kako bi kasnije mogao preslušati ono što je bitno.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da istraže Pitiju, najpoznatiju grčku proročicu i izrade prezentaciju u alatu Power Point MS Office.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odoh ja u proročište

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i uspoređuje grčka svetišta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

"Grčki bogovi ", preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=jtgSN4OrZdE (22.3.2022.)

Bednjanec T., Matijević Pejić M. (2021.) Povijest 1.- 1.8. Grčka i rimska vjerovanja. Edutorij. Preuzeto s: https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/efe6be83-aab0-4849-a20d-065172b7f7c0/grcka-i-rimska-vjerovanja-1.html (22.3.2022.)
"Muze", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=42616 (24.4.2022.)

"Delfi", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=14364 (25.4.2022.)

"Olimpija", preuzeto s:https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=45041(25.4.2022.)

"Pamukkale", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=46365 (25.4.2022.)

"Letoon", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=36206 (25.4.2022.)

"Marija Bistrica", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=38913 (25.4.2022.)

"Lari", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=35456 (25.4.2022.)

"Penati", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=47431 (25.4.2022.)

"Genij", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=21623 (25.4.2022.)

"Razmatranja o istočnim i zapadnim korijenima rimskog carskog kulta", preuzeto s: https://povijest.net/korijeni-rimskog-carskog-kulta/ (25.4.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.