U ovoj će aktivnosti učenici na primjeru Aleksandra Makedonskog raspraviti o utjecaju koji odgoj može imati na vladara te o osobinama koje su poželjne za dobra vladara. U uvodnom dijelu aktivnosti potaknite učenike na razmišljanje o osobinama dobrog vladara. Zadajte im da u paru rasprave i navedu tri osobine koje vladar treba imati da bismo ga smatrali dobrim. Prozovite nekoliko parova da iznesu svoje mišljenje i osobine zapišite na ploču. Potaknite među učenicima raspravu o rezultatima vidljivima na ploči tražeći od njih da objasne zašto bi vladar trebao imati navedene osobine. Komentirajte i zašto su neke osobine spomenute češće, a druge rjeđe.
Nakon uvodne aktivnosti podijelite učenike u parove. Trećini parova zadajte da prouči tekstualne, vizualne i audiovizualne materijale e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.4., Odgoj za vladara. Uputite ih da izdvoje sve osobine koje je Aleksandar imao, a koje smatraju poželjnima. Neka svoj odabir potkrijepe objašnjenjem izvora iz kojeg je vidljivo da je Aleksandar imao tu osobinu i zašto je ona poželjna. Budući da je u ovoj temi riječ o Aleksandrovu odrastanju, neka se posebno osvrnu na njegov odgoj, rane utjecaje i postupke u mladosti koji su navijestili njegove buduće uspjehe.
Drugu trećinu parova učenika uputite da prouče tekst pod naslovom Stvaranje Carstva. Ta skupina također treba izdvajati osobine Aleksandra Makedonskog obraćajući posebnu pozornost na njegove postupke tijekom bitaka te postupanja njegove vojske, na njegov odnos prema vojnicima, neprijateljima i pokorenim narodima.
Posljednju trećinu parova učenika uputite a prouče tekst pod naslovom Gordijski čvor. Iz legende o rezanju gordijskog čvora trebaju izdvojiti osobine Aleksandra Makedonskog.
Svim parovima dajte uputu da rezultate rada unesu u alat Word Online na platformi Microsoft Office, zatim odaberite nekoliko parova da iznesu pojedine Aleksandrove osobine povezujući ih s događajima u kojima se one očituju. Navodite učenike da u raspravi usporede Aleksandrove osobine s onima s popisa osobina dobrog vladara iz uvodne vježbe.
Za zaključnu raspravu tražite od učenika da se sjete osobe iz današnjega svijeta koja ima što više osobina dobrog vladara definiranih u aktivnosti te izlože i komentiraju svoje primjere.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti ovisno o individualnim potrebama i značajkama učenika. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama (npr. ADHD i specifične teškoće učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć tijekom zadavanja i obavljanja aktivnosti.
Učenicima kratko opišite život Aleksandra Makedonskog. Tijekom opisivanja za učenike s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje slika. Ako se učenicima s teškoćama teže sjetiti poželjnih osobina za vladara i njegovu utjecaju na odgoj, navedite ih vi nekoliko, a oni neka na osnovi toga donesu zaključak. Provjerite znaju li se služiti digitalnim alatom (Mentimeter). Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i uporabe.
Pri podjeli učenika u parove imajte na umu da učeniku s teškoćama dodijelite učenika koji pozitivno i poticajno utječe na njega te koji će mu dopustiti aktivno sudjelovanje u aktivnosti. Učenicima dajte jasne upute pri izradi zadatka. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivni promatrač. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte upotrebu diktafona ili mikrofona kako bi ravnopravno sudjelovao u zadatku.
Ovisno o učenikovim teškoćama i u skladu s preporukama stručne službe učeniku odredite koji zadatak bi mu najbolje odgovarao (auditivni/vizualni/tekstualni). Pritom vodite računa da učenikova teškoća najmanje dolazi do izražaja i sprječava ga u obavljanju zadatka.
Tijekom prezentacije radova ne inzistirajte na tome da učenik s teškoćama prezentira pred svima, osim ako ne iskaže želju.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Neka pogledaju film Aleksandar redatelja Olivera Stonea iz 2004. i izrade prezentaciju u alatu PowerPoint u kojoj će usporediti prikaz Aleksandrova odgoja u filmu s onime što su pročitali u DOS-u.
U ovoj će se aktivnosti učeinci upoznati slijedom Aleksandrovih osvajanja i raspraviti o njegovim ključnim uspjesima. Uputite učenike da samostalno u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.4. prouče poglavlja pod naslovima Uvod i Stvaranje Carstva te izdvoje ključne događaje i godine. Uza svaku godinu neka napišu kratko objašnjenje događaja. Neka obrate pozornost i na događaje za koje godina nije navedena, a mogu se smjestiti u vrijeme iz konteksta. Nakon što su izdvojili događaje i godine, učenici se navedenim podatcima koriste kako bi u paru izradili vremensku crtu s pomoću alata Sutori . Svoje uratke potom dijele s pomoću alata Padlet. Nakon što su savladali vremenski slijed Aleksandrovih osvajanja, podijelite učenike u grupe u kojima ih je četvero. Svakoj grupi zadajte da osmisle i u alatu Canva izrade naslovnicu novina koje izvještavaju o Aleksandrovu napretku. Neka osmisle naslov, odaberu događaje za koje smatraju da su najvažniji za naslovnicu i slike. Slike mogu preuzeti iz DOS-a ili sa servisa Pixabay (u tražilicu upisati Alexander the Great). Pozovite predstavnika svake grupe da predstave svoje naslovnice u razredom i objasne svoj izbor elemenata koje su prikazali. Potaknite raspravu o tome koji bi događaj izdvojili kao najvažniji za Aleksandrov uspon i zašto. Zaključno raspravljajte o tome postoje li danas vladari osvajači. Pitajte učenike jesu li nedavno čitali vijesti o nekom aktualnom osvajačkom ratu ili sami navedite primjer. Na osnovi aktualnih primjera raspravite o tome je li se opseg osvajačkih ratova promijenio do danas i zašto.
Tijekom proučavanja tekstova u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.4., Uvod i Stvaranje Carstva , gdje je potrebno izdvojiti ključne događaje i godine, za učenike s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uključivanje čitača zaslona. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja omogućite uporabu aplikacije Omoguru u kojoj mogu samostalno prilagoditi veličinu i vrstu fonta. Prema potrebi učenicima s teškoćama ispišite tekstove te ih jezično i grafički prilagodite. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja te upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Pri jezičnoj prilagodbi potrebno je paziti na to da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom te uobičajen poredak riječi u rečenicama. Tijekom rada u DOS-u učenike uputite na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, prikaza za disleksiju i kontrasta pozadine.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (Sutori, Padlet, Canva). Pripremite pisane i slikovne upute za lakše snalaženje. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim postupcima kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite uporabu mikrofona i/diktafona kako bi ravnopravno sudjelovao u aktivnosti. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Na kraju obrade ove aktivnosti učenicima s teškoćama osigurajte kratak sažetak ili plan ploče sa svim važnim odrednicama obrađenog.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i s učenikovim teškoćama.
Koristeći se raspoloživim izvorima, prouči koliko je gradova Aleksandar osnovao ili obnovio te nazvao po sebi. Izdvoji nekoliko gradova koji i danas postoje te izradi prezentaciju o njima u alatu PowerPoint.
U ovoj će aktivnosti učenici vrednovati lik i djelo Aleksandra Makedonskog te raspraviti o tome je li zaslužio nadimak „Veliki”. Aleksandar je nedvojbeno bio sposoban ratnik, ali je li zaista zaslužio nadimak „Veliki”? Ukratko raspravite s učenicima o tome koja su njegova hvalevrijedna postignuća osim osvajanja. Ako ste s učenicima proveli Aktivnost 1 Što čini dobrog vladara?, prisjetite se osobina koje odlikuju dobrog vladara.
Podijelite učenike u dvije skupine: prvu skupinu uputite da prouče tekst u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.4., Širenje grčkog jezika i kulture, a drugu pod naslovom Gdje počinje legenda? Obje skupine trebaju potražiti Aleksandrove postupke kojima bi nadimak „Veliki” mogao biti opravdan, odnosno postupke kojima je unaprijedio državu i postupke čije su dugoročne posljedice pridonijele razvoju i napretku. Učenici s pomoću alata Quizlet u parovima izrađuju digitalne kartice koje sadržavaju jedan Aleksandrov postupak na jednoj strani i objašnjenje postupka na drugoj strani. Objašnjenje treba biti takvo da ističe kratkoročne i dugoročne dobrobiti koje su proizašle iz navedenog postupka. Učenici predstavljaju rezultate rada tako da prikažu prvu stranu kartice, a ostatak razreda komentira prikazan postupak nastojeći pogoditi kakvo se objašnjenje nalazi na drugoj strani. Nakon kratkog komentiranja prikazuje se druga strana kartice. Nakon što na taj način komentirate postupke koje je izdvojila prva skupina, na isti način komentirate kartice druge skupine. Provedite kratku debatu u kojoj ćete razred podijeliti na tri skupine (afirmacijsku, negacijsku i sudačku) i raspraviti o tezi: Aleksandru Makedonskom treba oduzeti nadimak „Veliki”. Za kraj potaknite raspravu o tome postoji li danas vladar kojeg bismo mogli nazvati „Velikim”, odnosno postoji li danas vladar koji ima obilježja velikog vladara ili obilježja slična Aleksandrovim.
Učenici s teškoćama mogu se koristiti tablicama koje su izradili u prethodnoj aktivnosti gdje su izdvajali osobine koje čine dobrog vladara.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.
Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave, učeniku s teškoćama u području učenja zadajte točno koji će dio zadatka izraditi. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Učeniku s oštećenjem sluha potrebno je osigurati uporabu mikrofona i diktafona.
Tijekom predavanja vodite računa o učeniku s oštećenjem sluha, nemojte istodobno govoriti i pokazivati na fotografije kako bi učenik mogao pratiti aktivnost.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Pri radu u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Učenike s poremećajem pažnje i aktivnosti potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Tijekom čitanja tekstova e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.4., Širenje grčkog jezika i kulture i Gdje počinje legenda? prema potrebi učenicima sa specifičnim teškoćama učenja ispišite tekst koji je jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Tijekom rada u DOS-u učenike uputite na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, prikaza za disleksiju i kontrasta pozadine.
Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u razvoju u digitalnom alatu (Quizlet). Osigurajte pisane i slikovne upute za uporabu.
Nakon razredne rasprave za učenike s teškoćama u razvoju osigurajte sažetak ili plan ploče s najvažnijim odrednicama obrađenog sadržaja. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite uporabu mikrofona i diktafona kako bi mogao ravnopravno sudjelovati u aktivnostima.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Mnogi su vladari u povijesti dobili nadimak „Veliki” poput Ramzesa II. Velikog, Konstantina Velikoga, Karla Velikoga, Katarine Velike, Kira Velikoga pa čak i Darija Velikoga. Prouči nekoga od njih te usporedi njihova djela s onima Aleksandra Velikog. Izradi prezentaciju u alatu PowerPoint s pomoću koje ćeš učenicima u razredu izložiti rezultate istraživanja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.