Kao uvod u aktivnost učenicima najavite snimanje vloga. Pitajte ih znaju li što je to i jesu li ikada snimali neki videoblog. Osvijestite da bi vlog mogao biti koristan i zanimljiv i u nastavi jer koristi video umjesto teksta ili zvuka kao primarni izvor podataka. Pitajte ih jesu li snimali vlog za potrebe školskog projekta i koje su prednosti i nedostatci takvog oblika izražavanja. Razgovarajte o upotrebi vloga u današnjem svijetu, koje su njegove osnovne značajke i zašto je tako popularan među mladima; tko više snima vlogove - muškarci ili žene, kakve vrste vlogova objavljuju; je li TikTok najbolja aplikacija odnosno društvena mreža za objavu kratkih videozapisa i sl. Pokažite nekoliko kratkih vlogova po vlastitom izboru.
Najavite učenicima kratku igru u kojoj će se prisjetiti značenja izraza glagolsko stanje. Uputite ih na e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 3 u kojem trebaju odrediti koje su rečenice aktivne, a koje pasivne. Neka se prisjete svakodnevnih situacija u kojima netko može prikazivati pasivnu ili aktivnu radnju - dijete sjedi, djed spava, susjed viče, mama kuha ručak, tata kupuje namirnice i sl. Ohrabrite ih da se sjete odnosa riječi u rečenici i izvedu zaključak koji su sve dijelovi rečenice potrebni za tvorbu pasivne rečenice. Pogledajte video, a zatim uvježbajte različite pasivne oblike u e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 4 u kojem učenici trebaju popuniti križaljku.
Najavite učenicima rad u grupi i objasnite im da će ponoviti aktivne i pasivne rečenice tako da će snimiti vlog na različitim mjestima, a zatim rečenice, koje opisuju određeni kadar, prevesti na latinski. Uputite ih na to da rečenice trebaju biti jednostavnijeg oblika, čak i da neki dijelovi mogu ostati i na hrvatskom, ali da osnovni elementi rečenice - subjekt, predikat i objekt moraju biti prevedeni. Učenici vlog mogu snimiti i običnim mobitelom koji je opremljen kamerom za snimanje kratkih videozapisa.
Recite učenicima da mogu izići na školsko igralište/otići u školsku kantinu/trgovinu/susjednu učionicu (prethodno dogovorite posjet učenika s prodavačicom u obližnjem dućanu i/ili s kolegom koji održava nastavni sat u nekoj od učionica) i pogledati što se tamo događa, snimiti kratak videozapis od nekoliko različitih scena. Te scene kasnije će pretočiti u kratke opise, npr. Vruć je ljetni dan. Mala djeca se igraju crvenom loptom. Grupa ljudi čeka autobus. Mladić s ruksakom na leđima vozi novi bicikl. Mlada prodavačica nervoznom kupcu prodaje kruh. Djeca jedu goleme sendviče i piju sok. Mama razgovara na mobitel. Djevojčica sluša glazbu na ipodu. Učenici čitaju tekst. Nastavnica zamišljeno gleda kroz prozor.
Učenici se vraćaju u učionicu i svaka grupa prevodi svoje rečenice u bilježnicu odnosno opisuju videozapise koje su snimili kao vlog. Dopustite im da određeni dijelovi rečenice ostanu neprevedeni kako bi unijeli i zabavni element. Ako ste u mogućnosti, ponudite im hrvatsko - latinski rječnik ili ih uputite na korištenje mrežne inačice hrvatsko-latinskog rječnika Glosbe. Možete i unaprijed pripremiti rječnik s prikladnim glagolima i imenicama, ovisno o lokaciji na koju ih šaljete.
Otvorite prazno platno u digitalnom alatu Padlet i podijelite s učenicima poveznicu za pristup alatu putem društvene mreže. Sučelje Padleta je prazna stranica (mrežni zid) unutar koje učenici mogu kreirati bilješke. Predstavnik svoje grupe, izabran na demokratski način (dogovorite s učenicima pravila izbora) piše prijevod rečenica svoje grupe. Ukažite još jednom na potrebu subjekta, predikata i objekta kod kreiranja pasivnih rečenica i da neke rečenice mogu prevesti samo aktivno ako nemaju temeljne rečenične dijelove. Dopustite učenicima slobodu izražavanja u opisu.
Bitno je naglasiti učenicima da podijele svoje videozapise u razrednoj grupi putem aplikacije za mobilne telefone WhatsApp ilidruge odgovarajuće društvene mreže koja je svima prihvatljiva. Budući da predstavnik grupe upisuje samo latinsku rečenicu, možete aktivnost učiniti još zabavnijom tako da, na temelju videozapisa, ostali učenici pokušaju pogoditi značenje ili točan prijevod rečenice. Nakon što je nastavnik provjerio točnost prijevoda, učenici rečenice prebacuju u pasivno stanje, uz mogućnost da neki dijelovi ostanu na hrvatskom jeziku kako bi aktivnost bila zabavnija. Npr. Venditor nervico kupcu panem vendit. Prijevodi se provjeravaju među grupama i na kraju nastavnik ponovno provjerava točnost svih rješenja.
Učenici biraju najbolje radove uz prethodno dogovorene kriterije - komentar, znak i sl. Pitajte ih što im se svidjelo u ovom malom projektu i bi li nešto mijenjali ili dodali. Ohrabrite ih da iznesu vlastite ideje i, na kraju, čestitajte učenicima na trudu, njihovim najboljim rečenicama, opisima, idejama i savjetima.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike. Učenika s teškoćom u razvoju premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Prilikom objašnjavanja same izrade vloga, provjerite razumiju li učenici sa specifičnim teškoćama u učenju taj pojam. Za vrijeme reprodukcije vlogova učenicima s oštećenjem vida objasnite što se događa u videu. Vodite računa o tome da ne propustite spomenuti važne informacije.
Tijekom igre provjerite je li učenik razumio uputu i pravila. Napravite podsjetnik (plakat/umnu mapu) u kojoj će se prisjetiti glagolskih stanja. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izradite podsjetnik o aktivnim i pasivnim radnjama. Navedite primjere koje možete popratiti i vizualnom podrškom. Provjerite razumiju li koje su radne pasivne, a koje aktivne. Pitajte ih da vam navedu vlastiti primjer.
Za vrijeme samostalnog rada predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju biti potrebno dulje razdoblje za ispunjavanje zadataka. Tijekom rješavanja križaljke, možete mu osigurati vršnjačku potporu i pritom jasno naznačite da su oba učenika aktivni sudionici. Provjeravajte kako se snalaze u digitalnim alatima, prema potrebi ih usmjerite.
Prilikom svrstavanja učenika u skupine, pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama u razvoju. Važno je da ima jasno dodijeljen zadatak i da su aktivnosti unutar skupine razdijeljene na njemu razumljive korake. Važno je da je učeniku s teškoćama u razvoju cijela aktivnost razumljiva i da je aktivno uključen u nju kako se ne bi dogodilo da je samo pasivan promatrač te da gubi motivaciju za izvršavanje aktivnosti. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima (npr. ako je neka od ponuđenih tema njemu vrlo interesantna, dopustite da bude u skupini koja će se baviti tom temom) te ustaljenim rutinama kako se ne bi uznemirio. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje treba uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
U prezentacijskom dijelu i prilikom odabira predstavnika grupe vodite računa o tome da to ne bude učenik koji ima poteškoće prilikom verbalnog izlaganja (poremećaj govora, komunikacijske teškoće, osjećaj pojačane nelagode), osim ako učenik sam ne izrazi želju za prezentiranjem.
Prilikom određivanja metoda i postupaka prilagodbe scenarija potrebno je voditi se preporukama stručnog tima škole i individualnim osobinama učenika. Važno je da kod učenika s teškoćama u razvoju do izražaja dođu njegove jake strane, da se prilikom sudjelovanja u svakoj pojedinoj aktivnosti osjeća ugodno te da se vrednuje njegov osobni trud i napredak.
Dodatne smjernice za rad s učenicima s teškoćama možete potražiti ovdje: Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici u grupama osmišljavaju "Moj mali pasivno aktivni memento" u kojem će napisati upute kako najbolje uočiti i zapamtiti razlike između aktivnih i pasivnih oblika. Dopustite im da budu kreativni i slobodno izraze svoje ideje. Dogovorite s njima sistem vrednovanja, a radove objavite u digitalnom alatu Padlet.
Na početku aktivnosti ponovite s učenicima tvorbu pasivnih oblika u prezentskoj osnovi rješavajući nekoliko zadataka u e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 6,7,8. Zajednički komentirajte glagolske oblike, sličnosti, razlike, razgovarajte kako najlakše zapamtiti glagolske nastavke te ih pitajteza njihove metode učenja.
Kako bi učenici ponovili određene vrste riječi te prepoznali gramatičke oblike riječi i njihove odnose, najavite im da će raditi u grupama. Cilj je uspješno uspješno organizirati Festival čitanja u razredu koji je nekada bio popularan u starom Rimu, tzv. Recitatio, čitanje naglas. Potaknite ih na razmišljanje kako javni nastup, u ovom slučaju javno kazivanje teksta, koji je najčešće u stihu, može utjecati na njihovo samopouzdanje, stvaralačke vještine i odnose unutar grupe. Razgovarajte o nastupima općenito, o osjećaju pojačane napetosti, rjeđe pozitivno ugodnog, a mnogo češće neugodnog osjećaja poznatog kao trema. Strah od ismijavanja i lošeg rezultata poznat je svima. Ohrabrite pojedince da iznesu svoja iskustva o njemu. Savjetujte ih da se usredotoče na pozitivnu, poticajnu tremu koja pomaže u ostvarivanju što boljih rezultata.
Razgovarajte i o poeziji kao vrsti umjetničkog izražavanja, pitajte ih koje su prednosti i mane pisanja poezije, tko više voli pjesničko izražavanje, djevojčice ili dječaci, što se kroz poeziju može izreći - poruke ljubavi, političke poruke, skrivene misli i sl. Pogledajte s njima recitiranje poezije uz glazbenu pozadinu, npr. Youtube i komentirajte što im se sviđa u takvom obliku predstavljanja književnog djela. Svakako naglasite tko su autori glazbenih isječaka i ukažite na potrebu poštivanja autorskih prava.
Podijelite učenike u četiri grupe i objasnite im da će napisati pjesmu na latinskom jeziku u kojoj trebaju biti zastupljeni i aktivni i pasivni oblici. Kako bi pisanje pjesme bilo zabavnije, najavite im zadanu formu koju moraju koristiti - akrostih, stihovnu zagonetku u kojoj početna slova stihova čitana odozgo prema dolje daju neku riječ. Razgovarajte i objasnite im takvu vrstu književnog izražavanja ako je učenici ne poznaju dovoljno dobro i pokažite im nekoliko primjera. A možete, ponudite im hrvatsko-latinski rječnik ili ih uputite na korištenje mrežne inačice hrvatsko-latinskog rječnika Glosbe.
Svaka grupa može napisati akrostih na temu od osobnog interesa, a riječi koje koriste neka budu one već poznate iz udžbeničkih tekstova i sadržaja kako bi lakše savladali formu i unijeli raznolikost u svoje pjesničko izražavanje.
Pročitajte ili im i pokažite na projektoru neki primjer da bi učenici jasnije shvatili što se od njih očekuje. Npr.
In classe
Mea schola multa docet.
Agite et discite omni die!
Gaudeamus, carmen cantatur
Immortalia carmina semper cantabuntur
Sermones sapientium in classe dicebantur
Tempus volat, vita brevis est
Risus vocesque saepe sonant
Animi omnium eius amore firmabuntur.
Zajednički pronađite sve glagolske oblike u pjesmi i ponovite još jednom aktivne i pasivne nastavke kako biste i dodatno ponovili i uvježbali ciljane glagolske oblike. Uputite ih na to da njihov akrostih može biti i kraći od danog primjera, ali je važno koristiti aktivne i pasivne oblike glagola.
Nakon što su napisali i uvježbali svoje akrostihove koje recitiraju svi članovi grupe (svatko po dva, tri stiha, ovisno o dužini pjesme), predstavnici svoje grupe (izabrani na demokratski način) snimaju izvedbu svojih članova te radove objavljuju u digitalnom alatu Kizoa dodavanjem slika i videa sa samog festivala govorenja stihova. Sav sadržaj mogu učitati s računala, ali se prethodno pobrinite da imate dovoljan broj računala za svaku grupu. Učenici biraju i odgovarajuću glazbenu pozadinu koju mogu odabrati unutar digitalnog alata ili po svom izboru. Ukažite još jednom na korištenje provjerenih i besplatnih izvora te poštivanje autorskih prava.
Stihovi se mogu kazivati, a time i snimiti kratak videozapis, i na drugom mjestu, npr. u vrtu, gradu, na cesti i sl. kako bi se unijela dodatna dinamika i živopisnost kod kazivanja stihova. Naglasite im da, prilikom izvođenja svog akrostiha, dvaput ponove glagolske oblike u aktivu i pasivu kako bi i aktivni i pasivni oblici došli do izražaja. Dogovorite sustav vrednovanja i odaberite najbolje radove: najduhovitija pjesma, najedukativnija poruka, najljepši stihovi, najkul pjesma i sl. Na taj način, sve grupe mogu biti nagrađene za svoj rad i trud i još jednom ponovite važnost poštivanja autorskih prava.
Sadržaj je, također, moguće pohraniti na računalo te, na kraju, uvrstiti u zbornik njihovih radova ili se radovi mogu podijeliti na nekoj društvenoj mreži odnosno uklopiti u školsku mrežnu stranicu.
U videosastanku, koji ste pokrenuli pomoću digitalnog alata MS Teams, podijelite učenicima poveznicu na e-škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 6,7,8. kako bi ponovili tvorbu pasivnih oblika u prezentskoj osnovi kroz nekoliko zadataka. Zajednički komentirajte glagolske oblike, sličnosti, razlike, razgovarajte kako najlakše zapamtiti glagolske nastavke te ih pitajte za njihove metode učenja.
Kako bi učenici ponovili određene vrste riječi te prepoznali gramatičke oblike riječi i njihove odnose, najavite im da će raditi u grupama kako bi uspješno organizirali Festival čitanja u razredu, koji je bio popularan u starom Rimu, tzv. Recitatio - čitanje naglas. Prije nego što otvorite breakout sobe za grupni rad, potaknite ih na razmišljanje kako javni nastup, u ovom slučaju javno kazivanje teksta, koji je najčešće u stihu, može utjecati na njihovo samopouzdanje, stvaralačke vještine i odnose unutar grupe. Učenici se u razgovor mogu uključiti glasom putem mikrofona ili pisanjem odgovora u čavrljanju. Razgovarajte o nastupima općenito, o osjećaju pojačane napetosti, rjeđe pozitivno ugodnog, a mnogo češće neugodnog osjećaja poznatog kao trema. Strah od ismijavanja i lošeg rezultata poznat je svima pa ohrabrite pojedince da iznesu svoja iskustva. Savjetujte ih da se usredotoče na pozitivnu, poticajnu tremu koja pomaže u ostvarivanju što boljih rezultata.
Razgovarajte i o poeziji kao vrsti umjetničkog izražavanja, pitajte ih koje su prednosti i mane pisanja poezije, tko više voli pjesničko izražavanje, djevojčice ili dječaci, što se kroz poeziju može izreći - poruke ljubavi, političke poruke, skrivene misli i sl. Podijelite ekran i pokažite im recitiranje poezije uz glazbenu pozadinu, npr. Youtube i komentirajte što im se sviđa u takvom obliku predstavljanja književnog djela.
Objasnite učenicima da će u grupama napisati pjesmu na latinskom jeziku, u kojoj trebaju biti zastupljeni i aktivni i pasivni oblici. Kako bi pisanje pjesme bilo zabavnije, najavite im zadanu formu koju moraju koristiti - akrostih, stihovnu zagonetku u kojoj početna slova stihova čitana odozgo prema dolje daju neku riječ. Objasnite im, ako je učenici ne poznaju dovoljno dobro, takvu vrstu književnog izražavanja. Podijelite ekran i pokažite im nekoliko primjera. Pročitajte primjere kako bi učenici jasnije shvatili što se od njih očekuje. Npr.
In classe
Mea schola multa docet.
Agite et discite omni die!
Gaudeamus, carmen cantatur
Immortalia carmina semper cantabuntur
Sermones sapientium in classe dicebantur
Tempus volat, vita brevis est
Risus vocesque saepe sonant
Animi omnium eius amore firmabuntur.
Potaknite ih na korištenje mrežne inačice hrvatsko-latinskog rječnika Glosbe tako da im podijelite poveznicu, a po potrebi, i prikažete primjer prevođenja riječi.
Otvorite četiri breakout sobe i dodajte učenike automatski ili ručno. Svaka grupa bira temu svoje pjesme - In horto, in classe, in domo, in urbe, in itinere, in via kako bi unijeli raznolikost u svoje pjesničko izražavanje.
Nakon što su napisali i uvježbali svoje akrostihove koje recitiraju svi članovi grupe (svatko po dva, tri stiha, ovisno o dužini pjesme), predstavnici svoje grupe (izabrani na demokratski način) snimaju izvedbu svojih članova te svoje radove objavljuju u digitalnom alatu Kizoa dodavanjem slika i videa sa samog festivala govorenja stihova. Učenici biraju i odgovarajuću glazbenu pozadinu unutar digitalnog alata ili po svom izboru. Ako je moguće, potaknite učenike da snime kratke videozapise kazivanja stihova i na drugom mjestu, u vrtu/u gradu/na cesti i sl., ovisno o temi koju su odabrali.
Snimljene radove učenici objavljuju u kanalu videokonferencijskog poziva kako bi im svi učenici mogli pristupiti. Dogovorite sistem vrednovanja i odaberite najbolje radove u četiri kategorije: najduhovitija pjesma, najbolja zagonetka, najedukativnija poruka, najljepši stihovi, najkul pjesma i sl. Na taj način, svi će učenici biti nagrađeni za svoj rad i trud. Za odabir najboljih radova prema kategorijama pripremite kratku anketu u alatu MS Forms. Pitanja neka budu otvorenoga tipa kako bi učenici, za svaku pojedinu kategoriju, mogli unijeti naziv pjesme za koju smatraju da je najbolja u kategoriji prema dogovorenom vrednovanju. Radove možete podijeliti na nekoj društvenoj mreži odnosno uklopiti u školsku mrežnu stranicu uz poštivanje pravila privatnosti.
Prilikom ponavljanja ranije utvrđenih pojmova imajte na umu da su učenici sa specifičnim teškoćama u učenju, koji mogu imati kratkotrajnu radnu memoriju, pojmove možda zaboravili. Možete napraviti kratke podsjetnike u radu ili, na kraju ponavljanja ranije utvrđenih pojmova, još jednom na jednostavan način protumačiti pojmove. Prilikom ponavljanja koristite jednostavniji rječnik. Objasnite manje poznate pojmove ili nazivlje. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju unaprijed izdvojite glagolske nastavke. Dopustite im korištenje podsjetnika tijekom cijele aktivnosti. S obzirom na to da se radi o usvajanju latinske gramatike, morate imati na umu da učenici sa specifičnim teškoćama u učenju mogu imati većih poteškoća u razumijevanju. Pojednostavite im ponuđene zadatke. Kroz cijeli proces promatrajte njihovo razumijevanje samih zadataka. Po potrebi, uključite vršnjačku podršku za učenike. Vodite računa da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji nema teškoća u savladavanju sadržaja, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika. Provjeravajte kako im polazi za rukom ispunjavanje zadatka.
Predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju biti potreban dulje razdoblje za ispunjenje zadataka. Prilikom svrstavanja učenika u skupine vodite računa u koju ćete skupinu staviti učenika s teškoćama u razvoju. Važno je da učenik ima unaprijed razrađene korake aktivnosti kako bi bio aktivan sudionik. Prilikom sastavljanja pjesme potrebno je osigurati i primjer akrostiha/stihovne zagonetke kako bi učenik mogao steći predodžbu o tome.
Za vrijeme biranja predstavnika grupe vodite računa o tome ima li učenik s teškoćama u razvoju želju prezentirati rad, u protivnom, ne inzistirajte na izlaganju.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama u razvoju služiti digitalnim alatima. Po potrebi, izradite upute koje ćete dati učeniku radi lakšeg snalaženja.
Postupke prilagodbe treba smisliti u suradnji sa stručnim timom škole i u skladu s učenikovim teškoćama. Važno je imati na umu da, prilikom svake aktivnosti, dođu do izražaja učenikove jake strane te da se jača njegovo samopouzdanje i razvoj pozitivne slike o sebi.
Potaknite učenike da uglazbe svoje stihove u stilu glazbe koja im se sviđa - hip hop, rap, rock, pop uz pomoć alata Kizoa korištenjem slika, videa i audiosadržaja.
Kao uvod u aktivnost razgovarajte s učenicima o tome na koji način najbolje pamte nastavno gradivo (uz pomoć bilješki, snimki, glasnim ponavljanjem i sl.) i što znaju o različitim stilovima učenja. Recite im da postoje vizualni, auditivni i kinestetički tipovi. Vizualni tipovi vole crtati dijagrame i mape, uživaju u gledanju prezentacija u alatu PowerPoint i kratkih videa. Auditivni tipovi vole sudjelovati u grupnim raspravama i pamte vrlo lako, koristeći tradicionalne metode. Kinestetički tipovi vole učenje putem igre i drugih aktivnosti u kojima se mogu slobodno izraziti.
Zamolite učenike da se formiraju u grupe, ovisno o tome koji stil učenja preferiraju. Ako se netko ne prepoznaje ni u jednom od spomenutih stilova, recite mu da slobodno odaberu grupu u kojoj želi biti. Sve učenike uputite na e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2. Recite im da odaberu onaj zadatak ponavljanja pasivnih glagolskih oblika za koji oni smatraju da je najprikladniji za njihovu grupu.
Najavite učenicima da će i oni u grupama izraditi sličan sadržaj, ovisno o svom stilu učenja. Pobrinite se da imate dovoljno veliku učionicu u kojoj će grupe učenika moći neometano raditi na svojim zadatcima. Zadatak svake grupe je izrada Ruksak (pun) ideja u koji će ubaciti svoje prijedloge zadataka za sistematizaciju oblika prezentske osnove u pasivu koje će, na kraju, objaviti u razrednoj digitalnoj bilježnici.
Kao pomoć u razvijanju vlastitih ideja, svakoj grupi ponudite po jedan zadatak.
Vizualni tipovi učenika mogu krenuti s World Cafe metodom u kojoj se okupljaju, sagledavaju problem glagolskih stanja iz različitih perspektiva te potiču na dijalog kako bi se generiralo što više različitih ideja za izradu prezentacije. Učenici kreiraju vlastitu sistematizaciju aktivnih i pasivnih glagolskih oblika koristeći Powerpoint u kojem predstavljaju svoj rad. Unutar same prezentacije trebaju izraditi i nekoliko zadataka kojima se utvrđuje gradivo. Nakon što sve grupe predstave svoje ideje, zadatke rješavaju ostale grupe. Učenike uputite na e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 7 i 8 gdje mogu koristiti predložene zadatke kao predložak za izradu vlastitih.
Auditivne tipove učenika uputite na e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 5 u kojem biraju rečenicu koja točno opisuje sliku. Ohrabrite učenike da samostalno kreiraju vlastite slike iz svakodnevnog života (pisanje domaće zadaće, kuhanje ručka, spremanje namirnica, čišćenje sobe i sl.) uz pomoć digitalnog alata Kizoa i, uz svaku sliku, napišu odgovarajući opis. Slike mogu pripremiti i ranije, donijeti na sat te onda stvarne fotografije učitati u digitalni alat. Uputite ih i na mrežni hrvatsko-latinski rječnik Glosbe. Svi učenici iz auditivne grupe pripremaju opise svojih slika, snimaju opise na mobilnom uređaju i, na taj način, uvježbaju rečenice s različitim glagolskim oblicima. Podsjetite ih na to da koriste i pasivne oblike.
Kinestetičkoj grupi učenika najavite jednu igru i pitajte ih zašto je igra svakom djetetu važna, kako se uči kroz igru, ohrabrite ih da oni sami navedu svoje omiljene igre. Potaknite ih na razmišljanje i razmjenu ideja kako se te igre mogu uklopiti u nastavu latinskog jezika.
Učenici unutar grupe izrađuju rečenice u pasivnom obliku, izrezuju ih na dijelove, a na kraju svih aktivnosti druge grupe, pokušavaju složiti rečenice od tih izrezanih dijelova. Ponovno uputite učenike na e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 4. Rješavanje zadataka može biti poticaj za izradu rečenica. Učenici se fizički, s riječju u ruci, poredaju ispred ploče kako bi ilustrirali rečenicu. Neka fotografiraju svoje radove, a samu igru mogu odigrati i u digitalnom alatu Mentimeter tako da upišu svoje riječi u Oblak riječi. Nastavnik dijeli poveznicu putem društvenih mreža, a druge grupe pokušavaju sastaviti rečenicu.
Na kraju svih aktivnosti, učenici kreiraju izložbu svojih radova u digitalnom alatu One Note/Class Notebook i nastavnik je dijeli na mrežnim stranicama škole kao primjer zabave i rada.
Prilikom određivanja stila učenja provjerite razumije li učenik s teškoćama u razvoju određivanja stila učenja te može li samostalno odrediti koji stil učenja preferira. Prema potrebi, izradite umnu mapu s različitim stilom učenja te, nakon razgovora s učenikom, dodijelite mu najvažnije odrednice o njegovom stilu učenja.
Kod svrstavanja u skupine imajte na umu u koju ćete skupinu razvrstati učenika s teškoćama u razvoju. Za one s poremećajem iz autističnog spektra važna je najava same aktivnosti i rad u skupini. Jasno odredite njegovu ulogu u skupini i zadatke koje treba izraditi. Odredite i vrijeme koje je potrebno za izvršavanje aktivnosti. Poštujte učenikove ustaljene rutine kako se ne bi uznemirio. Ako je potrebno, učeniku osigurajte stanke prilikom grupnog rada. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u razvoju aktivno uključen u rad svoje grupe. Odredite način rada grupe tako da učenikove specifične poteškoće dolaze što manje do izražaja.
Prema potrebi, učenicima s teškoćama u razvoju osigurajte pisane upute za korištenje digitalnih alata koji će biti praćeni i vizualnim uputama.
Vodite računa o tome da učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju često problem predstavljaju zadatci koji se temelje na brzini. Zato valja voditi računa o tome da takvi učenici ravnopravno sudjeluju u igrama te da su upoznati s njihovim pravilima.
Detaljnu prilagodbu scenarija za učenike s teškoćama u razvoju treba uskladiti s preporukama stručnog tima škole u skladu s učenikovim individualnim obilježjima.
Potaknite učenike da izrade promidžbeni video za svoju školu u alatu Kizoa koji će prikazati, ne samo rezultate njihovog rada i suradnje, već i zabavnu stranu nastave, njihovu kreativnost i ideje. Unutar videa neka osmisle promidžbeni tekst u kojem koriste aktivne i pasivne glagolske oblike. Neka taj tekst slavi ljepote škole ili nečeg po vlastitom izboru učenika. Uputite ih da osmisle i školsko natjecanje na Dan otvorenih vrata na kojem će i ostali učenici moći sudjelovati u svim zadatcima i igrama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.