Započnite razgovor s učenicima. Pitajte ih je li netko posjetio Corcyru, naš otok Korčulu s kojeg nam dolazi moreplovac svjetskoga glasa Marco Polo. Jedna izjava, koja mu se pripisuje, kaže: „Putovanje održava glad za avanturom. Oči putnika plamte iskricama kakve ne poznaju zjenice onih koji vlastite obzore mijenjali nisu.“ Prokomentirajte s učenicima tu izreku i upitajte ih znaju li oni neku izreku koja se odnosi na putovanja.
Nakon podjele u grupe i uvoda u zadatak započnite razgovor s učenicima o putovanjima. Pitajte ih vole li putovati i kako putovanja utječu na njih. Recite im da vam navedu razloge putovanja. Je li to možda boravak s obitelji i stvaranje obiteljskih uspomena, želja za novim iskustvima ili mogućnost objave fotografija na društvenim mrežama. Raspitajte se je li netko od učenika možda posjetio Rim. Ako je odgovor potvrdan, pitajte ih kada i s kim su posjetili Rim, što su tamo zanimljivoga vidjeli, što su radili i je li to bilo kraće ili dulje putovanje koje im je ostalo u ljepšem ili manje lijepom sjećanju. Ako netko nije bio u Rimu, pitajte ga je li možda bio u nekim od primorskih gradova u Hrvatskoj zakoje znaju da potječu iz antičkog rimskog doba te kakvog su posjeti tim gradovima imali utjecaja na njih. Također, ovdje se možemo prisjetiti i rimskih kolonija na našim prostorima. Učenicima projicirajte slike nekoliko rimskih građevina i stavite ih vremenski kontekst nastanka i namjene:
Upitajte učenike zašto je većina spomenika posvećena baš muškarcima i znaju li neki lokalitet ili spomenik koji je posvećen ženama. Podsjetite ih na činjenicu da je položaj muškaraca u antičkom Rimu bio daleko bolji od žena koje nisu imale prava.
Potom, s učenicima pogledajte kratki video iz jedinice e-škole DOS, Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.4. Sve navedene građevine i lokalitete učenici mogu izabrati kao lokalitet/građevinu za koju će kasnije raditi promidžbu na društvenim mrežama.
Nakon što su učenici pogledali video, prokomentirajte što misle i kako doživljavaju građevine koje su vidjeli u videu te postoje li neke sličnosti prikazanog lokaliteta s nekim našim mjestima, gradovima ili lokalitetima. Jesu li neke građevine kod nas ili u Rimu ljepše, luksuznije, manje ili veće, očuvanije ili manje očuvane?
Učenicima najavite rad u grupama i zadatak koji će od njih zahtijevati da naprave objavu za svoju društvenu mrežu po njihovu izboru u kojoj prezentiraju na bolji, ljepši, inovativniji ili atraktivniji način jednu lokaciju u Hrvatskoj ili Rimu i okolici. Nakon zadatka održat će se prezentacija tih objava.
Nakon razgovora zadajte učenicima da na svojim mobilnim uređajima riješe zadatak postavljen u mrežnom alatu Wordwallu koji ste izradili koristeći besplatne predloške match up ili group sort. Poveznica na zadatak učenicima dana je putem projiciranog QR koda. Zadatak je da učenici građevine nabrojane u videu poredaju od najstarije prema najmlađoj. Wordwall možete obogatiti slikama građevina uz koje ćete napisati kada su nastale. Povedite s učenicima razgovor o tim građevinama, pitajte ih što su o njima zapamtili iz videa i je li ih video potaknuo da posjete Rim. Pitajte ih jesu li, možd,a posjetili Dioklecijanovu palaču u Splitu i jesu li osjetili duh antike kod nas.
Kroz vođeni razgovor pokušajte navesti učenike da sami dođu do definicije komparacije na ovom jednostavnom primjeru. Pitajte ih koje karakteristike pridjeva znaju iz prethodno stečenog znanja iz materinskog jezika i ostalih stranih jezika koje uče.
Nakon što su učenici riješili kviz, zadajte im zadatak da izaberu lokalitet ili građevinu iz svog mjesta/grada te da, pomoću fotografija s interneta i popratnih članaka vezanih uz taj antički grad ili mjesto te vlastitog teksta, kreiraju objavu za Instagram, Facebook ili Twitter kojom će privući posjetitelje baš tamo. Uputite učenike da, prilikom smišljanja opisa ili ključnih riječi, koriste pridjeve u svim stupnjevima. Nakon što ispune zadatak, organizirajte prezentaciju pred ostatkom razreda ili ostatkom škole na Dan škole.
Prilikom same prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da, ovisno o individualnim potrebama i značajkama učenika, treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama. Preporučuje se učenika s teškoćama u učenju smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i ispunjenja aktivnosti.
Kod postavljanja pitanja imajte na umu da budu jezično prilagođena kako bi učenici sa specifičnim teškoćama u učenju razumjeli što ih pitate. Pitanja trebaju biti jasna, izbjegavajte dvosmislenost, koristite uobičajen poredak riječi u rečenici. Prilikom razgovora o poslovici Marca Pola „Putovanje održava glad za avanturom. Oči putnika plamte iskricama kakve ne poznaju zjenice onih koji vlastite obzore mijenjali nisu“ , imajte na umu da učenici s poremećajem iz autističnog spektra teže razumiju preneseno značenje. Pojednostavite poslovicu rječnikom svakodnevne komunikacije te izreku potkrijepite slikovnom podrškom.
Kod svrstavanja učenika u skupine pripazite kamoćete smjestiti učenika s teškoćama u razvoju. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u skupinama pomoću natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Oni s teškoćama u razvoju bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira skupina u kojoj je učenik s teškoćama u razvoju. Pri zadavanju zadataka učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju zadajte točno koji će dio, primjerice, prezentacije napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.
Kod izrade objave za društvenu mrežu za učenike s teškoćama u razvoju izradite pisane upute kako bi objava trebala izgledati te to potkrijepite slikovnim uputama. Pritom se vodite jezičnom i grafičkom prilagodbom teksta. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu fonta SanSerif (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenici s poravnanjem teksta s lijeve strane.
Prilikom jezične prilagodbe treba paziti da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom i uobičajen poredak riječi u rečenicama.
Prije gledanja videomaterijala omogućite učenicima s teškoćama u razvoju razgovor o tome što će gledati. Napravite kratke pisane natuknice radi lakšeg praćenja. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite aktivnost gledanja filma uz pomoć vizualne podrške. Objasnite im što će gledati i najavite očekivano trajanje aktivnosti.
Kod rješavanja kviza u digitalnom alatu Wordwall učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju produljite vrijeme za izvršavanje zadatka. Pročitajte svima pitanja i odgovore te, tek nakon toga, neka započnu s rješavanjem. Protumačite i pojednostavite eventualno nejasna pitanja.
Nakon rasprave vezane za stupnjevanje pridjeva, učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite kratak sažetak i definicije u pisanom obliku.
Prilikom prezentacije lokaliteta/građevine ne treba inzistirati na tome da učenik poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije prezentira, osim ako ne iskaže želju za time. Učenika s teškoćama u razvoju ne ispravljajte prilikom prezentacije i ne govorite umjesto njega.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Ohrabrite učenike da naprave vlastitu marketinšku kampanju u kojoj će prezentirati svoj omiljeni antički grad u Hrvatskoj i tako privući posjetitelje. To može biti npr. plakat ili banner za društvene mreže koje su izradili u digitalnom alatu Canva.
Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o tome sjećaju li se svog upisa u srednju školu i na osnovi čega su se u nju upisali. Koje uvjete su morali ispuniti, na koji način je tekla selekcija i kako su se osjećali kad su vidjeli da su stajali dobro na rang ljestvicama, da su bili bolji od vršnjaka ili, pak, najbolji od svih. Također, pitajte učenike jesu li upoznati što je to curriculum vitae. S obzirom na to da će im, u budućnosti, koristiti znanje pisanja CV-a, uputite učenike kako će njihov današnji zadatak biti napraviti jedan jednostavan CV na latinskom jeziku. U njemu će se, pomoću pridjeva u raznim stupnjevima komparacije, predstaviti u kratkim crtama, ali kao fiktivna osoba koja će imati karakteristike svih članova grupe. CV će učenici raditi u manjim grupama za imaginarnu osobu koja će predstavljati grupu. Stavke CV-a bit će najbolje karakteristike svakog pojedinog člana grupe kako bi se što bolje predstavili koristeći pridjeve kao što su: bonus, fortis, ingeniousus, celer i slično u pozitivu i komparativu, a ukazuju na karakteristiku koja bi dobro došla budućem poslodavcu. Grupe se natječu za posao kod obrtnika koji proizvodi i prodaje pekarske proizvode. Nakon što izrade CV, predstavit će ga fiktivnom poslodavcu koji je vlasnik više malih pekarskih obrta na rimskom Forumu.
Kako bi se pripremili za aktivnost, uputite učenike da unutar grupe vide u čemu su dobri, u čemu smatraju da su bolji, a u čemu su najbolji. Jesu li kreativni u nekom aspektu svog života, jesu li sposobni nešto odraditi ili su sposobniji u nečemu drugome itd. Nakon zapisanih pridjeva u raznim stupnjevima, s učenicima se prisjetite što je stupnjevanje (komparacija) pridjeva i što o njoj znaju iz hrvatskog i ostalih jezika koje uče. Nakon toga, zapisane karakteristike neka razdijele u tri stupnja: pozitiv, komparativ i superlativ.
Nakon odrađenog zadatka učenicima prikažite video iz jedinice e-škole DOS, Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.4. u kojem je objašnjena tvorba komparativa pridjeva. Na osnovi prikazanog i uz vašu pomoć, učenici povezuju na koji se način tvori komparativ pridjeva u latinskom jeziku. Kada smo svladali tvorbu komparativa, objasnite učenicima kako se u latinskom, kao i u hrvatskom komparativ može deklinirati. Osvijestite im to nekim jednostavnim primjerom na hrvatskom jeziku, ali nije potrebno ulaziti u detaljniju analizu.
Nakon ogledanog videa i nakon što ste prokomentirali tvorbu komparativa, uputite učenike na neki od mrežnih rječnika (Oxford, Glosbe) kako bi, pomoću njih, preveli karakteristike koje će staviti u CV. Nakon što su našli sve prijevode, uputite ih da pridjeve stupnjuju u bilježnici prema pravilima iz videa kako bi istaknuli svoje najbolje osobine. Nakon što su to napravili, uputite ih da CV kreiraju u mrežnom alatu Genially. Unutar alata učenici mogu pronaći predloške za kreiranje CV-a tako da u tražilicu upišu CV ili, pak, svoj kreativni duh mogu izraziti tako da uzmu predložak za prezentaciju i sami osmisle vlastiti izgled CV-a. Kada CV bude kreiran u svim grupama, predstavnici grupa prezentirat će ga usmenim putem dok na projektoru prezentiraju svoj CV „poslodavcu“ kojeg će glumiti nastavnik zajedno s nekoliko kolega iz svake grupe. Nakon prezentacije poslodavac će objaviti rezultate natječaja za posao.
Za kraj aktivnosti s učenicima prokomentirajte kako su se osjećali kada su se natjecali za posao kod fiktivnog poslodavca i kako se inače osjećaju kada ih se uspoređuje s njihovim vršnjacima.
Prilikom razgovora vodite računa o tome da su pitanja koja postavljate jezično prilagođena. Koristite jednostavnija pitanja, izbjegavajte dvosmislenosti, nepoznate pojmove razjasnite.
Učenicima s teškoćama u razvoju detaljno objasnite pojam curriculum vitae. Pripremite pisane upute za sastavljanje životopisa koje su jezično i grafički prilagođene. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane.
Prilikom jezične prilagodbe treba paziti da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom te uobičajen poredak riječi u rečenicama.
Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite jedan primjerak životopisa po kojima će sastavljati svoj. Možete napraviti tablicu s pridjevima na latinskom i njihovim prijevodom kako bi se učenici s teškoćama lakše snalazili u zadatku i mogli ga samostalno izvršiti.
Kod sastavljanja grupa imajte na umu gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama u razvoju. Unutar skupine definirajte zadatak koji bi učenik s teškoćama u razvoju trebao ispuniti.
Učenici s poremećajima u ponašanju i oštećenjem mentalnog zdravlja, prilikom procjene svojih jakih strana, mogu osjećati izrazitu nelagodu i sram. Vrlo je važno, tijekom izvedbe zadatka, pratiti njihove osjećaje i reakcije te tražiti način da se osjećaju ugodno.
Prilikom gledanja videozapisa e-škole DOS, Latinski jezik 1 učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite sažetak gledanog. Sažetak grafički i jezično prilagodite prema prethodno navedenim smjernicama.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama u razvoju služiti digitalnim alatom Genially. Osigurajte im pisane upute potkrijepljene slikovnim prikazom.
Za vrijeme prezentacije ne ustrajte ma tome da učenici s teškoćama u razvoju drže prezentaciju, osim ako sami ne izraze želju za time. Prilikom prezentacije ne ispravljajte učenika, izbjegavajte ukazivanje na pogreške i ne govorite umjesto njega. Dopustite mu služenje bilješkama.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Potaknite učenike da osmisle oglas za posao na latinskom jeziku i tako se stave u poziciju poslodavca koji vodi obrt na rimskom Forumu. Svrhu, za koju traže radnika, prepustite njima na volju. Učencima dajte izravnu uputu da oglas za posao mora imati oblik teksta od pet do deset rečenica. Unutar teksta moraju koristiti pridjeve u pozitivu i komparativu tako što će uspoređivati karakteristike koje im trebaju kod radnika s onima koje im ne trebaju. Oglas mogu izraditi u alatu Canva.
Učenike podijelite u dvije grupe. Zamolite ih da naprave igru pamćenja u koju će staviti slike i imena osoba kojima se dive i koje imaju važnu ulogu i veliki utjecaj na njihov život. To mogu biti sportaši, youtuberi, tiktokeri, popularni znanstvenici i izumitelji ili, pak, pjevači ili glumci. Prilikom kreiranja igre s učenicima prokomentirajte zašto su odabrali upravo te osobe i kako one utječu na njihovu tinejdžersku svakodnevicu. Podatke i slike osoba koje se nalaze na karticama igre pamćenja učenici pronalaze na tražilici Google. Svaka grupa ima zadatak osmisliti deset parova kartica (par čini slika i ime i prezime). Igru ćete igrati s učenicima uz pomoć digitalnog alata Match the Memory tako da jedna grupa postavlja pitanja drugoj grupi tj. da jedna grupa otkriva i pokušava spojiti kartice igre pamćenja druge grupe. Igri će pristupiti pomoću dijeljene poveznice.
Nakon što ste odigrali igru, učenicima prikažite dva videosadržaja koji se nalaze u u e-škole DOS, Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.4. Prvi videosadržaj vezan je uz deklinaciju sintagme prudentior homo, a drugi uz deklinaciju sintagme altius mare. Nakon što su pogledali oba videa, zadajte im zadatak da, na osnovi odgledanih videa i prethodnog znanja unutar grupe, izrade i novinski članak pomoću digitalnog alata Fodey. Grupama prikažite video koji se odnosi na deklinaciju sintagme prudentior homo i zadajte im zadatak da, na osnovi vaših potpitanja na latinskom jeziku, naprave mali članak o njima bliskoj popularnoj osobi (tiktoker, pjevač, influencer i sl.) za kojeg smatraju da je prudentior homo. Također, potaknite ih na razmišljanje tako što će te ih pitati zašto su odabrali baš tu osobu. Zašto se dive baš njoj i što to ona ima da ima toliki utjecaj na njih. Na kraju, što po njima, tu osobu čini prudentior homo? Učenici za ispunjenje zadatka mogu koristiti mrežne rječnike Oxford, Glosbe. Rečenice u članku trebale bi biti kratke, jasne i razumljive, a sadrže činjenice koje su pronašli o toj osobi. Obje grupe imaju zadatak unutar članka usporediti odabranu osobu s ostalim poznatim osobama koje poznaju koristeći stupnjevanje pridjeva. Kako bi učenici što uspješnije odradili zadatak u kojem ih se traži da uspoređuju osobe o kojima pišu, prije početka zadatka pokažite im na primjeru Gaja i Marka iz e-škole DOS, Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.4. kako se radi usporedba.
Informacije o popularnim influencerima ili svjetskim glumcima učenici mogu naći pretraživanjem tražilice Google. Učenike uvijek upozorite na bespuća interneta i na to da koriste povjerljive izvore.
U pisanju članka mogu im pomoći pitanja na latinskom jeziku na koja će odgovarati kako bi dobili smislen tekst u cjelini.
Nakon što su ispunili zadatak, učenici će prezentirati svoje uratke ostatku razreda,
Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s poremećajem pisanja (disgrafijom) ne piše zadatke na papir (osim ako ne izraze želju za time). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama u razvoju. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.
Kod zadavanja zadataka učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način, olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.
Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama u razvoju svrstati u onu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Vodite računa o tome je li učenik s teškoćama razumio igru koju treba sastaviti. Zajedno s učenicima još jednom ponovite pravila igre. Objasnite korištenje digitalnog alata Match the Memory. Osigurajte pisane upute za korištenje digitalnog alata.
Kod gledanja videozapisa e-škole DOS, Latinski jezik 1 treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također, bilo bi poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa.
Učenicima s teškoćama u razvoju valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama.
Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Učenicima s teškoćama u razvoju na kraju sata omogućite sažetak nastavnog sadržaja. Sažetak neka bude jezično i govorno prilagođen. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu fonta SanSerif (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica s poravnanjem teksta s lijeve strane. Prilikom jezične prilagodbe treba paziti da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom i uobičajen poredak riječi u rečenicama.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenike podijelite u grupe. Potaknite ih da, na jedan dan, postanu influenceri te da svaka grupa snimi Tik tok video tj. izazov koristeći latinski jezik. S obzirom na gramatičku temu koju obrađuje ovaj scenarij, učenicima dajte uputu da,prilikom osmišljavanja Tik tok izazova, moraju koristiti pridjeve u komparativu. To može biti osmišljen ples uz neku uglazbljenu latinsku pjesmu koja obiluje usporedbama u komparativu ili neki drugi oblik videa koji opisuje njih ili njihovu svakodnevicu (opisuje neke njihove karakteristike ili karakteristike škole/grada u kojem žive).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.