Predmet
Latinski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Naši zemljaci Rimljani

Naziv predmeta
Latinski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Panonija
  • Dalmacija
  • Istra i Primorje
  • Apoksiomen
  • Rimski lokaliteti
  • Materijalna baština
  • Livija Druzila
  • Glava Solinjanke

Smije li se reći "stari" Rimljanin?

Zadajte učenicima da, u sklopu pripreme za sat, istraže i pronađu u svakodnevici svoga mjesta neku poveznicu s antičkim svijetom koja, na neki način, redovito i intenzivno sudjeluje u njihovu svakodnevnom životu. Primjerice, može biti riječ o javnom toaletu, vinovoj lozi, (kućnom) bazenu, sandalama rimljankama, trgu na kojem se rado nalaze ili odlaze u kupovinu, cestama... Uglavnom, neko staro antičko nasljeđe koje svakodnevno sudjeluje u njihovu današnjem životu. Svatko neka u alatu Word Online opiše svoju osobnu vezu s odabranim antičkim obilježjem te objasni u nekoliko rečenica razlog zašto je odabrao upravo baš tu poveznicu i što mu ona znači u svakodnevici. Također, neka je mobitelom fotografira i, u isti dokument, priloži i njezinu fotografiju. Neka nekoliko učenika uživo u razredu predstavi što su odabrali, a ostatak razreda svoje odabire i opise može podijeliti poveznicom na dokument u razrednoj grupi na društvenoj mreži ili ih objediniti u zajednički dokument i taj podijeliti na društvenoj mreži.

Nakon toga, podijelite učenike u pet grupa prema jedinicama Edutorija koje se odnose na rimsku materijalnu baštinu u Hrvatskoj, podijeljenih prema različitim geografskim područjima: e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.1., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.4. ili e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.5.

Koristeći se digitalnim alatom GoogleMaps svaka grupa treba pronaći lokalitete koji se navode u njihovim jedinicama, zabilježiti njihovu točnu lokaciju i prezentirati u razredu gdje se oni nalaze na karti Hrvatske. Također, potrebno je u jedinicama otkriti kako se stari latinski nazivi tih lokaliteta danas zovu te ih, prilikom prezentacije, vizualno predstaviti u usporedbi s njihovim suvremenim nazivima.

Potom, svaka grupa do kraja proučava dodijeljene jedinice rješavajući ponuđene interaktivne igre i zadatke.

Na kraju, pitajte učenike da objasne naslov aktivnosti.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike. Učenika s teškoćama u razvoju premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju biti potrebno više vremena za ispunjenje zadatka. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju pomozite kod odabira antičkog nasljeđa. Na jednostavan način mu objasnite što je to i gdje može pronaći potrebne informacije. Napravite pisanu uputu kako bi zadatak trebao izgledati. Prilikom izrade pisane upute važno je da je ona jezični i grafički prilagođena. Za učenike s jezičnim teškoćama i za učenike s oštećenjem sluha također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima i lijevostranim poravnanjem. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.

Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa u koju ćete grupu staviti učenika s teškoćama u razvoju. Važno je da on aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da nije pasivni promatrač. Učenika je važno upoznati s pravilima rada u grupi te poticati ravnopravnost svih sudionika.

Provjerite zna li se učenik s teškoćama služiti digitalnim alatom Google Maps. Po potrebi, omogućite mu pisane upute popraćene fotografijama.

Prilikom igranja interaktivnih igara provjerite razumije li učenik pravila igre i samu igru. Ako je moguće, uključite učenike u igre koje su dostupne i razumljive što većem broju učenika ili ponudite nekoliko igara s kojima ćete provjeriti željene ishode.

Metode i postupci detaljne prilagodbe scenarija trebaju biti u skladu s preporukom stručnog tima škole ovisno o učenikovom teškoćama te trebaju poticati motivaciju učenika za predmet.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima neka istraže koliko se starorimske ceste i putovi poklapaju s današnjim prometnicama do navedenih mjesta koja su locirali u aktivnosti. Također, mogu usporediti, prema starorimskim prometnim sredstvima, koliko je starom Rimljaninu ili Rimljanki trajalo putovanje od jednog do drugog lokaliteta u odnosu na današnja prijevozna sredstva. Zatim, neka izračunaju ugljični otisak putnika u starome Rimu i u današnje vrijeme.

Nastavna aktivnost za predmet X

Smije li se reći "stari" Rimljanin?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti koristeći različite izvore.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Povijest
  • Povijest umjetnosti

Dođi i carski se provedi!

Podijelite učenike u pet grupa prema različitim jedinicama Edutorija koje se odnose na različita geografska područja unutar Hrvatske znamenita po rimskoj materijalnoj baštini: e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.1., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.4. ili e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.5.

Zadajte svakoj grupi da, u digitalnom alatu Canva, izradi plakat oblikovan u turističke promidžbene svrhe koji će nekog starog Rimljanina ili Rimljanku nagovoriti da posjeti predstavljeno područje. Na plakatu je potrebno osmisliti „pozivajući“ naslov te, prema idejama, proučavajući dodijeljenu im jedinicu s Edutorija, ostale marketinške slogane za pojedini lokalitet i znamenitosti na njemu, na hrvatskom ili, još bolje, na latinskom jeziku. Uputite učenike da se za rad s digitalnim alatom Canva registriraju svojom e-adresom. To može učiniti samo jedan učenik u grupi jer će o plakatu promišljati zajedno i zajedno ga izrađivati. Zadajte učenicima da plakat izrade tijekom dogovorenog razdoblja i ukažite im na funkcionalnosti alata pomoću kratkih uputa koje će im sam ponuditi. Napomenite im da mogu izabrati već gotov predložak za plakat kojemu će samo dodati svoj sadržaj ili mogu oblikovati svoj predložak od samoga početka. Također ih uputite da plakat mogu oblikovati upotrebljavajući uz tekst i različite elemente kao što su slike, okviri, ikone i sl.

Svaka će grupa, uz promidžbeni plakat koji objedinjuje ponudu, osmisliti i virtualno turističko putovanje na svojem području, razraditi program i popratne sadržaje, imajući na umu stari Horacijev naputak - „I koristiti i zabaviti!" Dakle, potrebno je voditi računa i o kulturno-povijesnim znamenitostima i o zabavnim sadržajima koji bi se svidjeli i starom Rimljaninu i mladom srednjoškolcu te, prema potrebi, dopuniti znamenitosti koje će otkriti u jedinicama dodatnim suvremenijim sadržajima. Plakat je potrebno ilustrirati fotografijama po izboru (neke su dostupne i u navedenim jedinicama), a koristeći se alatom GoogleMaps potrebno je isplanirati itinerer i odrediti optimalno trajanje putovanja i program po danima. Postoji li potreba, plan i program putovanja svaka grupa može proširiti oblikujući prezentaciju u više povezanih slika što je također moguće napraviti koristeći se istim alatom (Canva).

Putovanje predstavljaju kao predstavnici turističke agencije, uživo u razredu, svaka grupa nastoji nagovoriti ostatak razreda da izabere upravo njihovu ponudu i njihov program. Na kraju, učenici glasanjem odabiru njima najatraktivniji program te najprivlačnije putovanje na koje bi i sami otišli s razredom. Glasanje je moguće organizirati koristeći se digitalnim alatom Mentimeter na koji se možete registrirati besplatnim korisničkim računom. Možete oblikovati anketu u kojoj ćete postaviti pitanje višestrukog izbora: Koje vam je putovanje najprivlačnije? Podijelite s učenicima kod i poveznicu na alat za pristup anketi i kratko ih uputite kako da odgovore na anketno pitanje te im prikažite rezultate njihova odabira. Na taj se način može izglasati i potencijalni razredni izlet ili terenska nastava koju je moguće povezati s nastavom geografije, povijesti ili tjelesnog odgoja.

Najbolje osmišljeno putovanje osvaja poticajne nagrade, a potom razred odlazi na virtualni ili stvarni izlet na kojem moraju prikupiti osnovne značajke o posjećenim lokalitetima i znamenitostima, također i zabaviti se te proširiti spoznaje.

Kako biste provjerili jesu li učenici doista i otišli na putovanje, možete dodatno svakoj grupi zadati i da izradi jednostavan kviz u digitalnom alatu Kahoot! koji se odnosi na znamenitosti njihovog izleta te, na kraju, možete provjeriti tko je na virtualnom putovanju najviše naučio.

Postupci potpore

Prilikom podjele učenika u grupe, vodite računa o tome u koju ćete grupu staviti učenika s teškoćama u razvoju. Važno je da učenik aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da nije pasivni promatrač. Učenika je važno upoznati s pravilima rada u grupi te poticati ravnopravnost svih sudionika. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima. Unaprijed ga upoznajte s radom u grupi i tijekom aktivnosti. Svakom učeniku potrebno je osigurati prikladnu podršku unutar grupe.

Provjerite zna li se učenik s teškoćama u razvoju služiti alatom Canva. Po potrebi, omogućite mu pisane upute popraćene slikama. Ako se učenik s teškoćama u razvoju otežano služi digitalnim alatom, omogućite izradu plakata na papiru. Prilikom rada na Edutoriju učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite da odaberu opciju načina čitanja za disleksiju. Učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta. Kod izrade plakata napravite upute što plakat treba sadržavati kako bi se učenik s teškoćama lakše snašao prilikom izrade. Budući da učenici s teškoćama u razvoju ulažu pojačan napor, potrebno je osigurati stanke i izmjene različitih aktivnosti. Odredite učeniku s teškoćama njegovu točnu ulogu prilikom rada u grupi kako bi mogao aktivno sudjelovati.

Vodite računa o tome da učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju često problem predstavljaju zadatci koji se temelje na brzini. Kod igranja kviza Kahoot!, najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.

Metode i postupci detaljne prilagodbe scenarija trebaju biti u skladu s preporukom stručnog tima škole ovisno o učenikovom teškoćama te trebaju poticati motivaciju učenika za predmet.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima neka prouče koju su vrstu glazbala i glazbenih instrumenata voljeli slušati odnosno svirati stari Rimljani. Potrebno je kreirati izbor glazbenih hitova koji će se slušati na zamišljenoj ekskurziji po predviđenim lokacijama kako su osmišljene u aktivnosti. Nakon što su utvrdili instrumente zvukom najsličnije starorimskima (frula, udaraljke, žičani instrument blizak liri), učenici koji idu u glazbene škole mogu izvesti neke od danas popularnih glazbenih uspješnica i snimiti se koristeći se alatom Audacity.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dođi i carski se provedi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti koristeći različite izvore.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Povijest
  • Povijest umjetnosti

Što Apoksiomen zna o zdravoj prehrani?

Podijelite učenike u pet grupa – Apoksiomen, Glava Solinjanke, Glava carice Livije, Flavius Iulius Valens i Liburna. Proučavajući jedinice e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.1., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.4. ili e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.5., ali koristeći se i dodatnim izvorima na internetu, svaka grupa mora otkriti priču o svojoj „figurici“, povezati je s lokacijom i istražiti dodatne zanimljivosti koje se na nju odnose.

Nakon toga, svaka će grupa svoje spoznaje uključiti u projekt izrade animiranog filma tehnikom stop animacije - potrebno je podijeliti se i oblikovati tim u kojem će svaki član biti dominantno zadužen na nekom od ključnih poslova filmske produkcije, nalik ulogama na filmskom setu, s time da će svi u svakom segmentu morati intenzivno surađivati kako bi uspješno realizirali projekt. Učenik, koji će voditi stvaranje scenarija, prikupljene će podatke nastojati oblikovati u priču i stvoriti fabulu, po mogućnosti što zabavniju, jedan će član nadgledati pronalazak i digitalnu obradu fotografija kojima će se u filmu koristiti, jedan će biti dominantno zadužen na poslovima montaže, jedan glazbe, nadsinkronizacije, a svi će sudjelovati u istraživanju, osmišljavanju i samoj animaciji objekata. Neka se za oblikovanje filma učenici koriste alatom Stop Motion Studio - dovoljno je koristiti se osnovnom verzijom alata koja ne zahtijeva nadoplatu,. Alat nudi raznolike mogućnosti izrade stop-animacije, a preporučamo tzv. „paper-cut“ animaciju gdje se likovi izrezuju iz papira ili kartona. Ipak, moguće je svoje likove oblikovati i kao figuricu ili na neki drugi kreativan način koji se učenicima učini najzanimljivijim, što će lako otkriti nakon što zajednički pogledate priložen vodič.

Prije nego što započnu stvarati svoj film, učenici trebaju pogledati i izbor filmskih naslova s jednog od najpoznatijih svjetskih festivala animiranog filma - zagrebačkog Animafesta ili drugih renomiranih europskih i svjetskih festivala, posebno se osvrnuvši na kategoriju 15+ za gimnazijalce. Neki od poznatih naslova mogu se pronaći na portalu Vrti svoj film, na koje su neke škole pretplaćene ili na koji drugi način, ovisno o mogućnostima i dostupnosti. Osim cijelih fimova, moguće je pogledati i samo isječke, ovisno o vremenu i afinitetima učenika. Ako filmovi nisu dostupni, dovoljno je i pročitati nekoliko kratkih sadržaja/sinopsisa na službenoj stranici Animafesta kako bi se ustanovilo o kojim je temama riječ. Osim što u tim filmovima (isječcima) mogu pronaći inspiraciju za vlastitu vizualnu prezentaciju, tko želi, može aktualizirati temu svoga filma - svaka će grupa izdvojiti njima tri najzanimljivije suvremene teme kojima se bave odabrani festivalski naslovi zadnjih godina i odabrati jednu koja im se čini posebno važna, aktualna i značajna u svakodnevici.

Priču svoga filma potom mogu oblikovati tako da u nju uključe ključne motive aktualne teme koju su odabrali, primjerice, da odabrani (dodijeljeni) rimski artefakt bude glavni lik, ali da progovara o aktualnim problemima danas. Primjerice, glava Solinjanke ili carice Livije može, nakon što se predstavi, govoriti o položaju žene, diskriminaciji ili ulozi braka u suvremenom društvu ukazujući na razlike u odnosu na njihovo i sadašnje vrijeme, dok Apoksiomen, primjerice, kao predmet izronjen iz Jadrana nakon više stoljeća, može govoriti o ekologiji, zaštiti mora, zdravlju, klimatskim promjenama, kako se treba hraniti želi li se izgledati kao on ili, pak, diskriminaciji iz muške perspektive. Ratni brod Liburna može povezati stare narode i njihove običaje s aktualnim ratnim temama, dok Flavius Iulius Valens može uspoređivati prednosti i mane njegova i sadašnjeg političkog uređenja. Učenici se ne moraju ograničavati ponuđenim temama, neka im one samo posluže kao inspiracija i poticaj za promišljanje o njima zanimljivim i bliskim aktualnostima. Svakako, prilikom istraživanja iznova uputite učenike na korištenje pouzdanim inernetskim izvorima, kao i načinima kako se može utvrditi pouzdanost nekog internetskog sadržaja. Takve je teme moguće povezati s nastavom psihologije, sociologije, politike i gospodarstva, povijesti umjetnosti, filozofije, etike, vjeronauka, građanskog odgoja, održivog razvoja, zdravlja i drugim međupredmetnim temama... Temama se može pristupiti relaksirano, pomaknuto, zafrkantski ili, pak, ozbiljnijim tonom - prema izboru.

U svakom animiranom filmu mora se, dakako, predstaviti voditelj odnosno glavni junak - govoreći o sebi, svojoj povijesti, kako se našao u ovom dijelu svijeta i slično, dok sudjeluje u zamišljenoj radnji.

Organizirajte premijere filmova kao glamuroznu svečanost - projekcije neka se održe u razredu ili školskoj dvorani, uz moguće i nagrade za različite kategorije, poput festivala kakav tretman i zaslužuje ova dulja vremenska aktivnost.

Postupci potpore

Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa u koju ćete grupu staviti učenika s teškoćama u razvoju. Važno je da učenik aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da nije pasivni promatrač. Učenika je važno upoznati s pravilima rada u grupi te poticati ravnopravnost svih sudionika. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima. Unaprijed ga upoznajte s radom u grupi i tijekom aktivnosti. Svakom učeniku potrebno je osigurati prikladnu podršku unutar grupe.

Predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju biti potrebno dulje vrijeme za usvajanje zadatka. Za vrijeme proučavanja jedinica e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.1., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.4. ili e-Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.5., uputite učenike sa specifičnim teškoćama u učenju da koriste aplikaciju Omoguru gdje mogu podesiti vrstu i veličinu fonta te kontrast pozadine što je preporučljivo i za učenike s oštećenjem vida. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, prije samog proučavanja, pripremite slijed aktivnosti popraćen vizualnom podrškom. Predvidite potrebne stanke i izmjene aktivnosti.

Prilikom izrade animiranog filma učenicima s teškoćama u razvoju važno je objasniti eventualne nepoznanice na, njima razumljiv, način. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama u razvoju dobije jasne upute i smjernice. Budući da će svaki član skupine dobiti određenu ulogu vezano za filmsku produkciju, učeniku s teškoćama u razvoju dodijelite ulogu gdje njegova teškoća najmanje dolazi do izražaja i sprečava ga u izvršavanju zadanog zadatka.

Omogućite učenicima s teškoćama u razvoju pisanu uputu korištenja digitalnog alata Stop Motion Studio. Osim tekstom, popratite i vizualnim prikazom radi lakšeg snalaženja.

Kod odabira animiranog filma za gledanje provjerite postoji li prilagođena verzija filma za učenike s teškoćama u razvoju. Omogućite učenicima s teškoćama u razvoju kratak pisani sažetak filma.

Metode i postupci detaljne prilagodbe scenarija trebaju biti u skladu s preporukom stručnog tima škole ovisno o učenikovom teškoćama te trebaju poticati motivaciju učenika za predmet.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima neka prouče primjerke antičke kuharice, npr. Jela antičkog Rima te, u maniri suvremenih kulinarskih emisija, snime videoprilog o pripremi jednog restoranskog slijeda prema starorimskoj recepturi - počevši od predjela, glavnog jela do deserta. Osmišljene jelovnike mogu objaviti koristeći se alatom Canva i podijeliti na društvenoj mreži ili razrednoj internetskoj stranici, a neka videoprilog snime kamerama na svojim mobilnim uređajima te montiraju u alatu Kizoa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što Apoksiomen zna o zdravoj prehrani?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti koristeći se različitim izvorima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest umjetnosti
  • Povijest
  • Građanski odgoj
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Zdravlje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Latine discere

Latinski jezik 1 - Rječnik

Jela antickog Rima

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.