Predmet
Matematika 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Decimalni trgovac

Naziv predmeta
Matematika 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • decimalni broj
  • računanje s decimalnim brojevima
  • zaokruživanje prirodnih brojeva
  • zaokruživanje decimalnih brojeva
  • uspoređivanje decimalnih brojeva

Pazi, cijene!

U ovoj će aktivnosti učenici zapisati i usporediti decimalne brojeve na osnovi cijena proizvoda.

Na početku aktivnosti učenici s pomoću primjera iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 5, Jedinica 5.4. Svi primjeri usvoje zapis decimalnog broja koji je potreban za izvanučioničku nastavu.

Nakon toga otiđite s učenicima u najbližu trgovinu. Učenici trebaju ponijeti bilježnicu i olovku. U trgovini prvo proučavaju i analiziraju zapis cijena proizvoda. Možda će naići na decimalni zarez pa im objasnite da u školi umjesto zareza zapisujemo decimalnu točku. Objasnit ćete im da je napisana cijena (npr. 25.35 kn) zapravo 25 kuna i 35 lipa.

Nakon što učenici analiziraju cijene proizvoda, u bilježnicu zapisuju njih deset. Vraćaju se u učionicu gdje će uspoređivati zapise decimalnih brojeva s ostalim učenicima. Ujedno će razgovarati o tome koji od zapisanih proizvoda ima najvišu, a koji najnižu cijenu.

Poslije razgovora, svaki se učenik treba prisjetiti barem jednog primjera zapisa decimalnog broja u svakidašnjem životu. Taj primjer iznijet će ostalim učenicima iz razrednog odjela.

Na kraju aktivnosti učenici će preko digitalnog alata Kahoot uvježbati zapis decimalnog broja na način da im zadate broj zapisan riječima, a oni ga zapisuju brojčano.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.

Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma posebno je važno unaprijed najaviti posjet trgovini i detaljno izložiti plan posjeta (unaprijed i neposredno prije polaska ili kad god je to učeniku potrebno) jer će im to omogućiti osjećaj predvidljivosti i sigurnosti. Prije posjeta trgovini možete izraditi slikovni podsjetnik kojim se upućuje na nepoželjna (precrtano) ili poželjna ponašanja. Podsjetnici trebaju biti jednostavno napisani; npr., ne govori glasno, drži se skupine itd. (to je posebno važno za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s poremećajima u ponašanju i emocionalnim poremećajima, učenike s poremećajem iz spektra autizma, ali navedeni odgojni element bit će koristan za sve učenike).

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina. Zato tijekom rješavanja kviza Kahoot! najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a nakon toga omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pazi, cijene!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje decimalne brojeve.
  • Učenik zapisuje decimalne brojeve.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Čoko - čoko - čokolada

U ovoj će aktivnosti učenici zaokruživati i uspoređivati decimalne brojeve.

Služeći se primjerima iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 5, Jedinica 5.6, Primjer 1., 2., 3., na početku ponovite i utvrdite poznavanje pojma uspoređivanja. Također učenicima objasnite pojam zaokruživanja decimalnih brojeva služeći se primjerima iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 5, Jedinica 5.7, Primjer 1. i zadatci.

Nakon proučavanja primjera iz DOS-a, učenicima podijelite nastavne listiće. Rješavajući ih, ponovit će opis i zapis decimalnog broja te uspoređivanje i zaokruživanje decimalnih brojeva. Nakon rješavanja, slijedi usmena analiza rezultata kako bi učenici čim bolje uvježbali čitanje decimalnog broja.

Uz to, učenici će se prisjetiti knjige Charlie u tvornici čokolade, koju su čitali za lektiru. Dogovorite s učiteljicom iz Hrvatskog jezika da učenici tu knjigu čitaju neposredno prije obrade decimalnih brojeva. Odgovarajući na pitanja koja ste pripremili, ponavljaju sadržaj knjige.

Pripremite u alatu Google Forms zadatak u kojem će na osnovi sadržaja knjige Charlie u tvornici čokolade ponoviti zapis te uspoređivanje i zaokruživanje decimalnih brojeva. Vrlo zanimljiv je Escape room u kojem učenici ne mogu rješavati sljedeći zadatak dok prethodni nije točno riješen.

Ako u razgovoru s učenicima zamijetite da je njima draža neka druga pročitana knjiga, iskoristite je za zadatak.

Postupci potpore

S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom i onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) te učenicima s intelektualnim teškoćama dopustite da se u radu koriste podsjetnikom. Možete izraditi podsjetnike i potaknuti učenike da ih prema želji kod kuće sami izrade, no sadržaj pritom treba biti jednak. Svakako provjerite kako su izradili podsjetnike i prema potrebi ih ispravite.

Za učenike s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

U samostalnom radu predvidite da će učenicima s diskalkulijom trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka pa se preporučuje da ih imaju manji broj. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma te učenicima s diskalkulijom možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer u rješavanju drugih zadataka iz te aktivnosti.

Tijekom usmene analize ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne izraze želju. Uz to, nemojte isticati učenika s teškoćom, npr. diskalkulijom, ako je pogriješio.

Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, mogu imati dobru čujnost s pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će katkad unatoč tomu teže razumjeti govornika. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori. Prema potrebi osigurajte pisani tekst o tome kako se čitaju decimalni brojevi.

S učenicima s teškoćama provjeravajte kako se snalaze u digitalnim alatima te im, prema potrebi, i objasnite. Postoji mogućnost vršnjačke potpore, primjerice rad u paru s učenikom iz klupe koji može sve upute čitati naglas ako je to potrebno. Vodite računa da učenik iz klupe djeluje poticajno i da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje tijekom sata.

Za učenike koji žele znati više

Učenici proučavaju izradu Escape rooma te samostalno osmisle zadatak koji će ostali učenici rješavati. Neka taj Escape room bude nastavak na priču o čokoladi. Pitanja mogu biti vezana za cijene omiljenih čokolada u različitim trgovinama, uspoređivanja cijena tih čokolada i zaokruživanja zadanih cijena. Učenici mogu osmisliti zadatak i na osnovi neke druge knjige. Potaknite ih da budu što kreativniji!

Nastavna aktivnost za predmet X

Čoko - čoko - čokolada

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik zaokružuje decimalne brojeve.
  • Učenik uspoređuje decimalne brojeve.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Mašta radi svašta

U ovoj će aktivnosti učenici ponoviti zapis decimalnog broja.

Učenici samostalno ponovno pregledavaju videozapis u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, zadatak Na početku... te se prisjećaju zapisa decimalnog broja.

Trebaju zamisliti da su vlasnici trgovine. Neka joj osmisle naziv te vrstu, tj. neka osmisle koju će vrstu proizvoda prodavati u svojoj trgovini. Nakon toga učenici sastavljaju popis proizvoda i njihove cijene. Osmišljavaju maštoviti cjenik vlastite trgovine koji treba sadržavati najmanje petnaest proizvoda. U cjeniku učenici svaki proizvod trebaju prikazati fotografijom te mu pridružiti cijenu zapisanu u obliku decimalnog broja. Ako imate mogućnost upotrebe aparata za plastificiranje, iskoristite ga za plastificiranje izrađenih cjenika.

Svaki učenik prikazuje svoj cjenik služeći se digitalnim alatom Lino. Što je cjenik maštovitiji, to je bolje jer će te cjenike iskoristiti u ponavljanju računskih radnji s decimalnim brojevima za igru trgovca i kupca.

Predstavljanje maštovitih učeničkih cjenika iskoristite za razgovor ‒ jesu li navedene cijene proizvoda realne, previsoke ili preniske. Provjerite svoje pretpostavke provjerom cijena na nekoj od mrežnih trgovina.

Potaknite učenike da tijekom sljedeće stvarne kupovine razmisle o visini cijene za željeni proizvod, da uspoređuju cijene različitih proizvoda te donose argumentirane i promišljene odluke o potrebi i smislenosti kupovine pojedinog proizvoda.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Tijekom ove aktivnosti učenici će ponoviti zapis decimalnog broja.

Pozovite učenike u MS Teamsu i podijelite s njima u zajedničkom kanalu poveznicu na videozapis na početku e-Škole DOS Matematika 5, Modul 5, jedinica 5.4. te ih pozovite da je otvore. Nakon što svi otvore poveznicu, objasnite im da će se, gledajući taj videozapis, prisjetiti se zapisa decimalnog broja. Kako bi učenicima bilo lakše, za početak i sami otvorite videozapis te podijelite s njima svoj zaslon na kojem se otvorio video. Na taj će način učenici biti sigurni da su otvorili pravi videozapis.

Zadatak koji učenici trebaju obaviti podijelite u zajedničkom kanalu. Učenici trebaju zamisliti da su vlasnici trgovine. Neka joj osmisle naziv te vrstu, tj. neka osmisle koju će vrstu proizvoda prodavati u svojoj trgovini. Nakon toga učenici sastavljaju popis proizvoda i njihove cijene. Osmišljavaju maštoviti cjenik vlastite trgovine koji treba sadržavati najmanje petnaest proizvoda. Učenici u cjeniku svaki proizvod trebaju predstaviti fotografijom te mu pridružiti cijenu zapisanu u obliku decimalnog broja. Svoje uratke izrađuju u mrežnoj verziji prezentacije u MS PowerPointu.

Svaki učenik predstavlja svoj uradak dijeljenjem poveznice u digitalnom alatu Lino. Što je cjenik maštovitiji, to je bolje jer će te cjenike iskoristiti u ponavljanju računskih radnji s decimalnim brojevima za igru trgovca i kupca.

Predstavljanje se provodi uživo u zajedničkom kanalu. Potaknite raspravu o tome jesu li navedene cijene proizvoda realne, previsoke ili preniske. Provjerite svoje pretpostavke provjerom cijena u nekoj od mrežnih trgovina. Učenike potaknite da ikonom za dizanje ruke traže pravo na riječ.

Potaknite ih da pri sljedećoj stvarnoj kupovini razmisle o visini cijene za željeni proizvod, da uspoređuju cijene različitih proizvoda te donose argumentirane i promišljene odluke o potrebi i smislenosti kupovine pojedinog proizvoda.

Postupci potpore

Tijekom gledanja videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike sa specifičnim poremećajem učenja, učenike s deficitom pažnje, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama osigurajte ponovno gledanje videozapisa.

Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao, ovisno o jakim stranama učenika (odabir proizvoda, upisivanje cijene, osmišljavanje izgleda cjenika i sl.).

Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenim digitalnim alatima.

Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne izraze želju. Tijekom rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio.

Pri provedbi aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pomognite. Kod učenika s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti provjeravajte prati li događaje jer je u izvedbi nastave na daljinu obliku slabija kontrola nastavnika. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mašta radi svašta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje i primjenjuje zapise decimalnoga broja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Horvatek, A. (n.d.) Decimalna točka. Preuzeto s http://e.math.hr/br24/Horvatek/DecToc (2.5.2022.)

Lektire.hr (n.d.) Charlie i tvornica čokolade. Preuzeto s https://www.lektire.hr/charlie-i-tvornica-cokolade/ (2.5.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.