U ovoj će aktivnosti učenici prepoznati vrste kutova te crtati kutove prema zadanim mjerama.
Na početku aktivnosti usmeno ponovite sve vrste kutova. Nakon usmenog ponavljanja, učenici od papira izrezuju sve vrste kutova te pronalaze primjere kutova u učionici. Zatim im pripremite igru o kutovima u digitalnom alatu GeoGebra. Učenici otvaraju igru te u njoj prepoznaju vrste kutova koje su usvojili na prethodnom satu matematike. Nakon igre razgovarajte o rješenjima.
Sad su učenici upoznali taj digitalni alat pa u njemu crtaju kutove te uočavaju mjere kutova na slici. Kao primjer crtaju neki lik, a ostali učenici prepoznaju vrste kutova koji su upotrijebljeni. Nagradite najkreativniji lik.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Prema potrebi osigurajte podsjetnike ili potaknite učenike da kod kuće izrade podsjetnike s vrstama kutova.
Učenicima s motoričkim i intelektualnim teškoćama potrebno je osigurati potporu tijekom izrade zadatka izrezivanja svih vrsta kutova od papira.
S učenicima s teškoćama provjeravajte kako se snalaze u digitalnom alatu (GeoGebra). Prema potrebi organizirajte rad u paru s učenikom koji nema teškoća i koji je strpljiv kako bi učenik s teškoćom mogao aktivno sudjelovati i pratiti raspravu.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
U ovoj će aktivnosti učenici istraživati prirodu te na taj način ponoviti vrste kutova.
Učenicima zadajte istraživački rad kod kuće. Glavni je zadatak istražiti vrste kutova u prirodi koja ih okružuje te ih fotografirati ili nacrtati. Nakon istraživačkog rada kod kuće, učenici izlažu svoje radove u školi, u obliku fotografije ili crteža. Poslije izlaganja radova, svaki učenik razgovara o uočenim vrstama kutova s ostalim učenicima. Ujedno uočavaju sukute i vršne kutove. Radove svih učenika izložite u hodniku škole kako bi učenici iz ostalih razrednih odjela uvidjeli važnost matematike te ljepote matematike u prirodi.
Za kraj aktivnosti u digitalnom alatu Crossword Labs za učenike izradite križaljku o vrstama kutova za ponavljanje naučenih pojmova.
I u ovom zadatku potaknite učenike s teškoćama, npr. s diskalkulijom, da kod kuće izrade podsjetnik s vrstama kutova kako bi se njime mogli koristiti tijekom aktivnosti.
Za učenike s teškoćama, npr. učenike sa specifičnim teškoćama učenja, jezičnim poteškoćama, intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, pripremite opširan opis koraka koji se očekuje da naprave kod kuće. To može izgledati kao kronološki popis koraka koji učenici mogu prekrižiti kada naprave.
U raspravi ne inzistirajte na tome da sudjeluju i učenici s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učenici koji mucaju, učenici koji imaju apraksiju), osim ako za to ne izraze želju. Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio nego mu nakon rasprave omogućite da odgovori na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Prema potrebi, pri izradi križaljke osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.
Učenici koji žele znati više izrađuju zanimljiv i kreativan zadatak u svrhu ponavljanja vrste kutova, sukuta i vršnih kutova. Naime, potaknite učenike da istraže vrste kutova u arhitekturi te iskoriste fotografije poznatih građevina. Zadatak može biti izrađen u obliku ankete ili kviza u nekom od digitalnih alata. Predlažem digitalni alat Testmoz. Sve zadatke potrebno je prikazati i riješiti u školi na satu matematike.
U ovoj će aktivnosti učenici istražiti trebamo li vrata hladnjaka baš uvijek otvarati potpuno i o čemu to ovisi.
Učenici pregledavaju videozapis u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 4, Jedinica 4.3., Uvodni video. Na osnovi tog primjera prisjećaju se kako nastaje kut te razgovaraju i crtaju kutove. Vrste kutova ponavljaju na konkretnom primjeru koji je prikazan u videozapisu. Naime, jedan učenik otvorit će vrata učionice pod određenim kutom, a ostali trebaju odrediti vrstu kuta. Na osnovi tog primjera učenici će dobiti ponovno zadatak za istraživački rad kod kuće. Zadajte im da istraže koji je najmanji kut pod kojim moraju otvoriti vrata hladnjaka da bi izvadili bocu s vodom. Nemojte istaknuti o kakvoj je boci riječ. Učenici samostalno trebaju doći do tog pitanja, a kad ga postave slijedi rasprava o čemu sve ovisi veličina tog kuta. Nakon rasprave, učenici pripremaju prezentaciju cijelog istraživačkog zadatka izradom interaktivnog videosadržaja u digitalnom alatu ThingLink. Sadržaj treba biti zanimljiv i kreativan.
Učenici aktivnost trebaju odraditi samostalno za domaću zadaću, a rezultate iznose u videopozivu. Tijekom aktivnosti učenici istražuju trebamo li vrata hladnjaka baš uvijek otvarati potpuno i o čemu to ovisi.
Učenici dobiju poveznicu da pogledaju videsadržaj u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 4, Jedinica 4.3., Uvodni video. Na tom se primjeru prisjećaju kako nastaje kut te raspravljaju i crtaju kutove. Vrste kutova ponavljaju na konkretnom primjeru koji je prikazan u videosadržaju. Zadajte učenicima da istraže koji je najmanji kut pod kojim moraju otvoriti vrata hladnjaka da bi izvadili bocu s vodom. Nemojte istaknuti o kakvoj je boci riječ. Učenici samostalno trebaju doći do tog pitanja. U provođenju aktivnosti i njezinu dokumentiranju neka im pomogne jedan član obitelji. Uputite ih da fotografiraju svaki dio istraživanja. Uradak cijelog istraživačkog zadatka predstavljaju izradom interaktivnog videosadržaja u digitalnom alatu ThingLink. Sadržaj treba biti zanimljiv i kreativan.
Uradak prikazuju u videopozivu dijeljenjem poveznice te opisuju svoje istraživanje dok dijele vlastiti zaslon. Nakon toga učitelj poziva učenike na raspravu o čemu sve ovisi veličina kuta. Učitelj u mrežnome dokumentu zapisuje učeničke prijedloge. Na kraju svih predstavljanja pokazuje dobiveni sadržaj i potiče učenike da donesu zajednički zaključak.
Pri gledanju videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, učenike s deficitom pažnje, poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije i intelektualnim teškoćama osigurajte ponovno gledanje videozapisa.
U raspravi ne inzistirajte na tome da sudjeluju i učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učenici koji mucaju, učenici koji imaju apraksiju), osim ako za to ne izraze želju. Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio nego mu nakon rasprave omogućite da odgovori na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Za učenike s teškoćama, npr. učenike sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, intelektualnim teškoćama te poremećajem iz spektra autizma, pripremite opširan opis koraka koji se očekuje da naprave kod kuće. To može izgledati kao kronološki popis koraka koji učenici mogu prekrižiti kada naprave.
Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pomažite u radu. Kod učenika s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti provjeravajte prati li aktivnosti jer je u provedbi na daljinu slabija kontrola nastavnika. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima. Ako je moguće, neka učenici s teškoćama rade s nekim od prijatelja iz razrednog odjela. Učenici s teškoćama mogu predložiti izgled interaktivnog videosadržaja kako bi što više bili uključeni u zadane aktivnosti.
GeoGebra (n.d.) Kut i vrste kuta. Preuzeto s https://www.geogebra.org/m/ejuavbem (28.6.2022.)
Horvatek, A. (n.d.) Matematika je baš cool. Preuzeto s https://sites.google.com/site/amvukovicmatematika/home (28.6.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.