Kao motivaciju u aktivnost postavite učenicima pitanje Po čemu se međusobno razlikujemo unutar različitih skupina: živih bića, ljudi, škole, razreda… Što nas čini posebnima unutar same skupine, a što povezuje i određuje pripadnost skupini?
Tako i kutove dijelimo u nekoliko skupina. Skupine su određene vrstom kuta, a unutar pojedine skupine razlikujemo kutove prema njihovoj veličini, tj. prema njihovoj mjeri. S pomoću brojevne kružnice ponovite vrste kutova te njihov odgovarajući raspon u stupnjevima, a zatim provjerite znanje učenika o vrsti kutova služeći se GeoGebrinim apletima Vrste kutova ‒ igra i Vrste kutova ‒ kviz.
Različite kutove prikazujemo i različitim oznakama. Ponovite kako imenujemo kutove s pomoću e-Škole Dos Matematika 5, Modul 4, Jedinica 4.3., a zatim provjerite znanje učenika rješavanjem listića za vježbu.
Na listiću Otkrij tko sam pronađite skrivenu životinju koristeći se metodom igre točkalica. Na listiću će učenici, crtajući kutove imenovane u zadatku te spajanjem odgovarajućih slova oznake kuta, otkrivati o kojoj je životinji riječ. Povratnu informaciju o točnosti rješenja zadatka dobit će u crtežu zadane životinje.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
U inicijalnom razgovoru s učenicima ne inzistirajte na tome da sudjeluju i učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učenici koji mucaju, učenici koji imaju apraksiju) ili učenici s izraženom anskioznosti, osim ako za to ne izraze želju.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Prema potrebi osigurajte podsjetnike ili potaknite učenike da kod kuće izrade podsjetnike s vrstama kutova.
Listić za vježbu grafički prilagodite za učenike s oštećenjem vida i za učenike s disleksijom. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova (brojevi) i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), a za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim sklonostima.
Učenicima s motoričkim teškoćama prilagodite zadatak izveden metodom igre točkalica, npr. povećajte točke i prikaz kako bi učenik imao više prostora za obavljanje zadatka.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Prije nego što krenemo na novo putovanje, istražit ćemo kojim putom krenuti. Najčešće pogledamo kartu na Google Mapsu te istražimo koji je put najkraći, ali i najpouzdaniji. U vrijeme kada nije bilo mobitela i navigacije, upute kako doći na određeno mjesto dobivali smo od stručnih osoba. Tada je trebalo dobro zapamtiti sve upute i zapisati ih kako ne bismo skrenuli s puta i zalutali u nepoznato. Ako bismo se pak odlučili putovati brodom ili možda raketom, potrebno je znati orijentirati se s pomoću kutnih stupnjeva i minuta.
Za motivaciju uputite učenike na mrežnu igru Rocket Angles i s pomoću nje ponovite vrste i mjere kutova. Položaj rakete određuje nulti stupanj, a zadatak je odrediti pod kojim kutom raketa treba poletjeti prema izvanzemaljcu. Zarotirajte kutomjer kako biste odredili kut između rakete i izvanzemaljca.
Kako bismo se uspješno orijentirali u prirodi, često tražimo različite znakove kao što su položaj Sunca, sjena koju baca štap, položaj zvijezda na nebu... No kako nisu svi vješti u čitanju znakova, često sa sobom nose kompas kojim se također treba znati pravilno služiti. Tako možemo čuti upute: Krenite na jugozapad! Hodajte u smjeru 210°! Zato je potrebno znati i dobro procijeniti o kojem se kutu ili smjeru govori. Provjerite procjene učenika s pomoću mrežne igre Alien Angles gdje pomicanjem crvenoga gumba određujete smjer kretanja rakete po zadanom kutu.
S pomoću e-Škole Dos Matematika 5, Modul 4, Jedinica 4.3. učenici će ponoviti sve o kutovima, a posebno neka obrate pozornost na Mjerenje i crtanje kutova kako bi se pripremili za sljedeću aktivnost. Podijelite učenike u tročlane do četveročlane grupe. Svakoj grupi zadajte geografsku kartu na kojoj će crtati i određivati put do tajne lokacije. Učitelj će izraditi geografsku kartu u alatu NatGeo MapMaker i na njoj će dodavanjem simbola i oznaka istaknuti proizvoljne lokacije. Učenici će otkrivati njima nepoznatu lokaciju kretanjem po karti i prateći upute koje će im učitelj izraditi u alatu Genially. Upute trebaju sadržavati početnu lokaciju od koje učenici polaze na put te duljinu i kut kretanja između svakog međustajališta. Postavite kratke mozgalice i zagonetke na međustajalištima putem kojih će učenici provjeriti nalaze li se na pravome putu. Učenici će na ispisanim kartama crtati kutove i mjeriti udaljenosti te označiti međustajališta koja se nalaze na putu do tajne lokacije.
Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno igrati igre (npr. učenici s intelektualnim teškoćama, diskalkulijom), mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao ovisno o jakim stranama učenika (npr. učenik bez teškoća pokazuje kako se određuje kut, a učenik s teškoćama prema uputi upisuje brojeve). Pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi.
Za učenike s teškoćama predvidite više vremena pri ponavljanju gradiva te prema potrebi omogućite pisane podsjetnike ili dopustite uporabu već izrađenih pisanih podsjetnika. Podsjetnici su posebno važni za učenike sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, diskalkulija) i za učenike s pomanjkanjem pozornosti.
Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenim digitalnim alatima.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Na početku ove aktivnosti neka učenici ponove određivanje mjere kuta služeći se GeoGebrinim apletima Mjerenje kutova i Crtanje kutova. Objasnite im kako će nacrtati kut s pozitivnom i negativnom mjerom te im zadajte nekoliko zadataka crtanja kutova za samostalan rad.
Postavite učenicima pitanje znaju li se orijentirati u prirodi te jesu li čuli za azimut. Zamolite ih neka na internetu potraže što je azimut i zajedno komentirajte njihova istraživanja. Pogledajte uvodni dio predavanja Azimut, što je i kako se određuje te zajedno ponovite pozitivnu i negativnu mjeru kuta.
Učitelj će izraditi geografsku kartu u alatu NatGeo MapMakeru na kojoj će dodavanjem simbola i oznaka istaknuti proizvoljne lokacije. Učenici će u paru određivati azimute na ispisanoj karti prateći zadatke koje će učitelj postaviti u prezentaciji u alatu PowerPoint. Učenici se kreću po karti i mjere kutove te određuju pod kojim kutom vide sljedeću lokaciju. Svoja mjerenja zapisuju u digitalni alat Mentimeter, a učitelj provjerava rezultate nakon svakog zadatka te prema potrebi komentira postupak rješavanja zadatka.
I u ovoj aktivnosti za učenike s teškoćama predvidite više vremena u dijelu ponavljanja gradiva te prema potrebi omogućite pisane podsjetnike ili dopustite im dopustite da se koriste već izrađenim pisanim podsjetnicima. Podsjetnici su posebno važni za učenike sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, diskalkulija) i za učenike s pomanjkanjem pozornosti.
Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite pomagala koja su im potrebna za crtanje kutova. Možete im i unaprijed pripremiti nacrtane kutove, a učenici ih trebaju imenovati. Za učenike s oštećenjem vida pripremite izrezane kutove od kartona kako bi i taktilno mogli prepoznati obilježja kutova.
Tijekom gledanja videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike s oštećenjima sluha potrebni su titlovi. Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja, jezičnim poremećajem, pomanjkanjem pozornosti omogućite ponovno gledanje videozapisa.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima.
Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Pri podjeli učenika u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para.
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Neka učenici istraže kako se orijentira s pomoću kompasa te neka prouče kako odrediti azimut koristeći se kompasom. Služeći se kratkim uputama Orijentacija ‒ Određivanje azimuta u prirodi, neka odrede azimute predmeta, zgrada ili kuća, trgovine ili neke ustanove koju vide s ulaza u školsku zgradu ili s prozora školske učionice. Svoja istraživanja neka iznesu razrednom odjelu putem prezentacije u Power Pointu.
Izviđalica, Osnove - Orijentacija u praksi (22. travnja 2020.) Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=pB1ntKBsyNQ (21. lipnja 2022.)
TheMoso74, Orijentacija, azimut i karta (11. ožujka 2022.) Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=8EaY9-7jV0M (22. lipnja 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.