Učenike podsjetite kako uz jedan ili dva strana jezika koja uče, uče još jedan jezik, onaj matematički. Najavite im prevođenje određenih izraza s hrvatskog u matematički jezik.
Ponovite pojmove za zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje. Ispišite i izrežite memory kartice na kojima će biti matematički pojmovi. Ako imate prigodu, kartice možete i plastificirati kako biste se njima mogli koristiti što dulje. Neka to budu kartice sa sljedećim pojmovima: zbrajanje ‒ pribrojnici, oduzimanje ‒ umanjenik i umanjitelj, množenje ‒ faktori, dijeljenje ‒ djeljenik i djelitelj.
Kada se učenici prisjete pojmova vezanih za zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje, u igru uvrstite i kartice s matematičkim izrazima kao što su: x je uvećan za 4, x + 4; x je uvećan 5 puta, 5x ili trokratnik od x, 3x. Nakon što su svi parovi pronađeni, zapišite ih na ploču. Razgovarajte o značenju izraza „uvećan za 4“, „uvećan 5 puta“, trokratnik. Značenja tih izraza zapišite na ploču.
Neka učenici i sami osmisle nekoliko memory kartica s matematičkim izrazima nalik na kartice koje ste im podijelili i u parovima odigraju igru pamćenja.
Učenicima pripremite nastavne listiće sa zadatcima u kojima se računa udaljenost između gradova vezanih za Teslinu biografiju s pomoću veze računskih radnji. Za sastavljanje listića potrebno je proučiti Teslinu biografiju. Neki od gradova koji se spominju u Teslinoj biografiji su: Gospić, Karlovac, Zagreb, Prag, Budimpešta, Pariz, New York i Colorado Springs.
Udaljenost gradova provjerite na digitalnoj karti Google Maps. Zadatci na nastavnom listiću neka obuhvaćaju: računanje cestovne udaljenosti dvaju gradova kao zbroj dviju zadanih udaljenosti, razlike između cestovne i zračne udaljenosti gradova, usporedbu zračne udaljenosti dvaju gradova u odnosu prema zbroju udaljenosti nekoliko drugih gradova, računanje opsega trokuta čije vrhove čine tri zadana grada ili pak provjeravanje nalazi li se neki glavni grad unutar zamišljenog geometrijskog lika čije vrhove čine gradovi iz Tesline biografije.
Kada na Googleovoj karti upišete polazište i odredište, cestovna će udaljenost biti odmah vidljiva. Za određivanje zračne udaljenosti, kliknite početnu točku na karti desnom tipkom, u izborniku koji se pokaže odaberite Mjerenje udaljenosti. Zatim kliknite na grad do kojega želite izračunati zračnu udaljenost, kliknite desnom tipkom miša i u izborniku na samom dnu pronađite Udaljenost dovde. Pojavit će se zračna udaljenost između dvaju gradova. Ako želite pronaći udaljenost do nekoga drugoga grada, premjestite odredišnu točku tako da kliknete na nju i povučete.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
Učenicima s teškoćama, primjerice s diskalkulijom i poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, pripremite podsjetnik matematičkih pojmova s primjerima te im dopustite da se njime koriste rada.
Tijekom izrade memory kartica i za čitanje teksta o Teslinoj biografiji vodite računa o grafičkoj prilagodbi za učenike s disleksijom. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), a za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim sklonostima.
Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u obavljanju zadatka.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele više neka istraže Teslinu biografiju i izrade plakat o toj temi. Neka i sami osmisle matematičke zadatke vezane za gradove važne za Teslinu biografiju.
Učenici su u prošloj aktivnosti otkrili tko je bio Nikola Tesla. Početkom ove aktivnosti zajedno s učenicima istražite biografiju Thomasa Alve Edisona.
Učenike podijelite u dvije grupe. Jednu grupu nazovite Tesla, a drugu Edison. Učenici se mogu dobrovoljno javiti tko će biti u kojoj grupi ili podijelite jednaki broj papirića s natpisom Tesla i Edison, koje će bez gledanja izvući i s pomoću kojih će se obaviti podjela.
Učenicima unaprijed pripremite otključaonicu u Genially aplikaciji te organizirajte natjecanje u brzini rješavanje zadataka između dviju grupa. Možete sami izraditi otključaonicu ili iskoristiti gotovu. Ovu aktivnost možete provesti i bez IKT tehnologije tako da zadatke ispišete na papire i sakrijete ih u školskom dvorištu, igralištu ili učionici. Svakoj grupi dodijelite jednu boju papira ili omotnice u koju ćete spremiti zadatke. Učenici ih trebaju pronaći i riješiti.
Za otključaonicu možete upotrijebiti zadatke u kojima će učenici napisati matematičke izraze za zadane rečenice (na primjer: Neki broj oduzmemo od 11. ili Broj 10 povećamo puta.), izračunati vrijednosti izraza za zadane brojeve (Ako je , koliko je ili Ako je , koliko je ), prikazivati rečenice jednadžbom (Dvokratnik nekog broja uvećan za 150 daje 210. ili Trokratnik broja povećan za 5 je 23.) ili pronalaziti nepoznate veličine iz zadanog izraza ( ili ).
Kada učenici završe s otključaonicom i kada proglasite pobjedničku grupu, neka još jedanput pročitaju biografije Nikole Tesle i Thomasa Alve Edisona te osmisle nekoliko pitanja s računanjem za suprotnu grupu. To, primjerice, mogu biti pitanja o tome koliko su dugo živjeli znanstvenici, razlici u godinama dvojice znanstvenika, Teslinim godinama u vrijeme kad se sukobio s Edisonom i slično.
I u ovom je zadatku važno voditi računa o grafičkoj prilagodbi teksta za učenike s disleksijom. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), a za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim sklonostima.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje. Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
S učenicima s teškoćama provjeravajte kako se snalaze u digitalnim alatima. Prema potrebi ih uputite kako će se koristiti navedenim digitalnim alatima poput Genially. Ako je potrebno, omogućite vršnjačku potporu, primjerice da učenik s teškoćama radi u paru s prijateljem iz klupe. Vodite računa o grafičkoj prilagodbi za učenike s teškoćama (npr. disleksija) unutar digitalnih alata. Neka i učenici s teškoćama sudjeluju u grupnom rješavanju zadataka iz Genially otključaonice, ali za njih unaprijed pripremite jednostavnije zadatke i, ako je potrebno, omogućite im više vremena za rješavanje.
Učenici koji žele više neka istraže Teslinu tablicu množenja i izrade digitalni plakat ili miniknjižicu o svojemu istraživanju.
Nakon što su učenici u aktivnosti 1 i 2 otkrili pojedinosti o Nikoli Tesli, njegovu životu i radu, motivirajte ih da provedu mrežno istraživanje o njemu. Neka i sami pronađu što više pojedinosti o Nikoli Tesli i izrade izvještaj o njemu. U izvještaju neka brojeve zamjene zadatkom u kojemu je vidljiva veza između računskih radnji.
Možete, na primjer, prikazati početak izvještaja oblikovanog kao:
Nikola Tesla rođen je A. godine u mjestu Smiljanu kod Gospića. Na Visoku tehničku školu u Grazu upisao se B. godine. Početkom C. godine otišao je u Prag u želji da nastavi studij. Nakon završetka studija zaposlio se u telefonskom društvu i priključivao telefone u kućama u sljedeće D godine.
Uputite učenike da umjesto istaknutih slova upišu jednadžbe kojima će rješenje odgovarati broju koji bi trebao pisati u izvještaju. Primjer jednadžbi može biti kako slijedi:
A)
B)
C)
D)
Primjer potpunog izvještaja možete vidjeti na poveznici. Učenike upoznajte s pravilima i svojim očekivanjima vezanima za pisanje izvještaja s pomoću rubrike kojom ćete ih formativno vrednovati.
Za samostalni rad predvidite više vremena za učenike s teškoćama. Više vremena za istraživanje informacija važno je učenike s disleksijom, učenike s deficitom pažnje te moguće i za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama. Uz to predvidite da će učenici s diskalkulijom imati teškoća u postavljanju jednadžbi, zato im omogućite primjere i potaknite ih da samostalno pokušaju osmisliti svoje primjere. Ako je to prezahtjevno, mogu ponuditi gotove brojeve.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u obavljanju zadatka.
Biografija, Memorijalni centar Nikola Tesla, preuzeto s: https://mcnikolatesla.hr/nikola-tesla/ (30.6.2022.)
Nikola Tesla, Leksikografski zavod Miroslav Krleža, preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=61021 (30.6.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.