Predmet
Matematika 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kreativno i s matematikom

Naziv predmeta
Matematika 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • osna simetrija
  • osnosimetrični likovi
  • sukladni likovi
  • centralna simetrija
  • centralnosimetrični likovi

Moje prve pahulje

Kao uvod u aktivnost učenici će navesti koja preslikavanja u ravnini poznaju, a potom pogledajte videozapis Osnosimetrični i centralnosimetrični likovi.

Pripremite učenike za izradu pahulja prethodnim preklapanjem papira u obliku pravokutnika i kvadrata. Prikažite sve osi simetrije te komentirajte gdje se nalazi i centar simetrije. Učenici će s pomoću tuša, tempera ili vodenih boja na jednom dijelu papira nacrtati neki lik (trokut, krug, srce...) te ga različitim presavijanjem preslikati koristeći se osima simetrije papira. Zajedno komentirajte dobivene otiske i centralnu simetriju. Također neka izrežu dio preklopljenog papira i prouče preslikavanje njegovim otvaranjem.

Pripremite nekoliko gotovih pahulja i zamolite nekoliko učenika da odrede osi simetrije te centar simetrije. Pokažite im izradu pahulja preslagivanjem papira putem poveznica iz dodatnog sadržaja. Učenici će izraditi pahulje prema želji i istaknuti sve osi simetrije. Zatim će fotografirati svoje radove te ih postaviti na digitalni pano Padlet uz opis zašto je pahulja osnosimetrični, odnosno centralnosimetrični lik.

Radovima učenika možete ukrasiti školski pano tijekom zimskih praznika.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.

Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.

S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Prema potrebi osigurajte podsjetnike ili potaknite učenike da ih izrade kod kuće.

Tijekom gledanja videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike s oštećenjem sluha osigurajte titlove za vrijeme gledanje videozapisa. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s deficitom pažnje, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama osigurajte ponovno gledanje videozapisa.

Učenicima s motoričkim teškoćama osigurajte odgovarajući pribor kako bi mogli sudjelovati u izradi pahulja, npr. pokažite im izrađivanje jednostavnijih pahulja. Učenicima s izraženim motoričkim teškoćama omogućite da pahulje s određenom simetrijom pronađu među prijateljevim odrezanim pahuljama umjesto da ih sami izrade.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu istražiti na internetu i izraditi 3D pahulje koje će prikazati u razredu. Usmjerite učenike na neke od primjera izrade:
https://www.youtube.com/watch?v=Qhy_W9Zm8_s
https://www.youtube.com/watch?v=dHtADY_cV4M
https://www.youtube.com/watch?v=RU6MJ1z5L1M

Nastavna aktivnost za predmet X

Moje prve pahulje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje osnosimetrične i centralnosimetrične likove.
  • Učenik određuje osi simetrije zadanog lika.
  • Učenik određuje centar simetrije zadanog lika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Plastična simetrija

Zamolite učenike da prikupe nekoliko plastičnih čepova različitih boja te da im stariji ukućani izrežu dno plastične boce nekog soka kako bi mogli odraditi ovu aktivnost.
U uvodu razgovarajte s učenicima o važnosti recikliranja i očuvanju okoliša. Provjerite jesu li odgovorni potrošači i razvrstavaju li njihovi ukućani otpad. Proučite s učenicima Vrste plastike i kako se reciklira. Pregledajte plastične čepove te odrezana dna plastičnih boca koje su učenici donijeli na sat i podijelite ih u parove. Pokažite kako izgledaju plastične pahulje izrađene od dna plastičnih boca. Neka učenici oslikaju svoju pahulju na plastično dno i zapišu koliko osi simetrija ima njihova pahulja. S pomoću izrađenih pahulja ukrasite svoju učionicu.

Pokažite učenicima što se sve može izraditi koristeći se raznim čepovima i zamolite ih da na listu papira A4 slože neki oblik, stvar, pahulju ili životinju, a zatim neka im odrede osnosimetričnu sliku. Prije izrade samog zadatka uputite učenike na ponavljanje postupka određivanja osnosimetrične slike putem videozapisa e-Škole DOS Matematika 5, Modul 4, Jedinica 4.8., Primjer 2. i 3.
Učenici će prije same konstrukcije napraviti obris složenog lika na papiru, a zatim konstruirati njegovu osnosimetričnu sliku. Nadgledajte rad učenika, zadajte im os simetrije za preslikavanje i prema potrebi navodite ih na ključne točke preslikavanja. Nakon određivanja osnosimetrične slike, učenici će popunjavanjem slike istim čepovima provjeriti svoju točnost i preciznost. Komentirajte i važnost rasporeda boja čepova te sukladnost dvaju likova. Neka učenici istraže udaljenost likova s obzirom na os simetrije te udaljenost različitih boja čepova od osi. Učenici neka tu aktivnost odrade i za centralnu simetriju.

Postupci potpore

U uvodnom razgovoru ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako ne izraze želju. U razgovoru nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio.

Učenicima s motoričkim teškoćama osigurajte odgovarajući pribor kako bi mogli sudjelovati u izradi plastičnih pahulja.

Tijekom gledanja videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s deficitom pažnje, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama osigurajte ponovno gledanje videozapisa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Plastična simetrija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik crta i konstruira osnosimetričnu i centralnosimetričnu sliku.
  • Učenik opisuje osnosimetrične likove.
  • Učenik određuje osi simetrije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Grafiti i zrcalo

S pomoću Igre zrcaljenja ponovite osnu simetriju. Komentirate s učenicima udaljenosti lika i njemu osnosimetrične slike od osi simetrije. Uputite učenike na videozapis Kako zrcaliti u alatu GeoGebra. Neka zamisle da je os simetrije zrcalo, a sliku koju u njemu vide kao njezinu osnosimetričnu sliku. Potaknite ih na razmišljanje kakva slika nastaje ako jedan dio lika prislonimo točno uza zrcalo? Također, potaknite raspravu o tome gdje se još susrećemo sa zrcaljenjem u stvarnom životu te o slikanju samih sebe i slika koje pritom nastaju.

Zadajte učenicima da u GeoGebri osmisle svoj grafit koristeći se jednom od znamenki koju će zrcaliti uza samu os simetrije. Neka znamenku i njezinu osnosimetričnu sliku uvrste u smislenu cjelinu, grafit. S pomoću uputa kako zrcaliti neka osmisle svoje grafite. Gotove grafite možete izvesti iz programa te ih ispisati, a zatim zadajte učenicima neka na ispisanome grafitu odrede ključne točke preslikavanja i provjere udaljenost od osi simetrije. Svoj grafit trebaju preslikati i centralnom simetrijom te napisati zaključke o novom izgledu grafita.

Postupci potpore

Tijekom gledanja videozapisa za učenike s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, učenike s deficitom pažnje, poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije i intelektualnim teškoćama osigurajte ponovno gledanje videozapisa.

Za učenike s teškoćama u vizualnoj percepciji (npr. disgrafija) osigurajte primjer i omogućite rješavanje prema modelu. Prema potrebi osigurajte vršnjačku potporu kako bi učenik obavio zadatak.

Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenome digitalnom alatu.

Prijedlog za aktivnost u GeoGebri za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu osmisliti i snimiti fotografiju mobitelom, a zatim će je zrcaliti vodoravno i okomito u različitim programima. Neka istraže kako se zrcali slika u nekome drugom alatu, MS Word, MS Powerpoint, Pixlr, Adobe Photoshop ili nekom drugom, njima poznatom, alatu za uređivanje slika. Učenici će usporediti način zrcaljenja pojedinog programa te pronaći najbrži i najjednostavniji način zrcaljenja. Također, mogu istražiti gdje se sve koriste zrcaljene slike. Svoje uratke neka prikažu i opišu na Lino ploči.

Nastavna aktivnost za predmet X

Grafiti i zrcalo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira preslikavanja.
  • Učenik crta osnosimetričnu i centralnosimetričnu sliku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

6 Amazing Paper Snowflakes in 5 minutes eash (1. prosinca 2018.) Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=k4-FlY21hKs (5.3.2022.)

Paper Christmas craft ideas to make ❄ DIY decorations Garlands and Snowflakes (8.prosinca 2017.) Preuzeto s www.youtube.com/watch?v=sASoQFI4W2I (5.3.2022.)

Kako napraviti pahulju do papira 2 načina ( 23.12.2016.) Preuzeto s : https://www.youtube.com/watch?v=3M2-gRVhAgo (5.3.2022.)

Snughomedecor, 5 načina da od plastične boce napravite elegantnu igračku za božićno drvce Preuzeto s https://hr.snughomedecor.com/page-5-sposobov-sdelat-naryadnuyu-elochnuyu-igrushku-iz-plastikovoj-butilki (5.3.2022.)

MKT, Zrcaljenje 1 (11. svibnja 2017.) Preuzeto s https://www.geogebra.org/m/jmf4ugCJ (7.3.2022.)

MKT, Zrcaljenje 3 (15. ožujka 2017.) Preuzeto s https://www.geogebra.org/material/show/id/pTk8zxeN (7.3.2022.)

Punto Marinero, Izradite zrcalnu sliku fotografija i teksta ( 10.4.2019.) Preuzeto s https://hr.puntomarinero.com/make-a-mirror-image-of/ (7.3.2022.)

Aleksandra-Maria Vuković, Michael Borcherds, Šime Šuljić, Vježbalica (25. siječnja 2017.) Preuzeto s https://www.geogebra.org/m/b5hKv9az#material/c264NkXp ( 3.6.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.