Nakon što ste na prethodnom satu Geografije obradili nastavni sadržaj vezan uz panonske reljefne oblike te dinarske (krške) reljefne, najavit ćete učenicima aktivnost ponavljanja i proširivanja sadržaja. Učenici će, koristeći se sadržajima na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.3. te e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.2., uspoređivati nizinske, ravničarske i krške reljefne oblike. Nakon što su na prethodnim satima definirali pojmove vezane uz reljef Panonske Hrvatske (poloji, riječne terase, lesne zaravni, pobrđa, gore) te uz reljef Primorske i Gorske Hrvatske (površinske i dubinske krške reljefne oblike, sredogorja i planine), učenici će s pomoću materijala i videoisječaka unutar spomenutih DOS-ova 4.3. i 5.2. izraditi umnu mapu u digitalnom alatu Popplet, gdje će prikazati osnovne nizinske i krške reljefne oblike stvarajući vizualno dojmljiv rad.
Podijelite učenike u grupe (3 do 5 učenika u svakoj grupi). Učenici će se služiti tabletima ili računalima. Nekoliko grupa izrađivat će umnu mapu posvećenu krškim reljefnim oblicima, dok će jednak broj učenika umnom mapom prezentirati nizinske reljefne oblike. Svaka umna mapa mora sadržavati naziv reljefnog oblika, kratko objašnjenje reljefnog oblika (opis/definiciju), dva do tri primjera za navedeni reljefni oblik, te fotografije odabranih primjera iz Hrvatske. Na primjeru možete pojasniti učenicima što se od njih očekuje. Grupa koja izrađuje umnu mapu o nizinskim reljefnim oblicima istaknut će npr. poloj kao jedan od nizinskih reljefnih oblika, definirati ga, zatim nabrojati nekoliko istaknutih poloja u Panonskoj Hrvatskoj, te naposljetku odabrati i priložiti fotografije (npr. Kopačkog rita, Jelas polja i sl.).
Po završetku rada na izradi umnih mapa učenici će podijeliti poveznicu svojeg uratka s učiteljem putem razredne mreže (Teams ili Yammer). Nastavnik će prikazati umnu mapu na projekcijskom platnu/zaslonu, a predstavnik grupe predstavit će je razredu te na zidnoj karti Hrvatske pokazati odabrane primjere reljefnih oblika.
Na završetku sata slijedi provjera usvojenosti i razumijevanje novih pojmova uz pomoć kviza za ponavljanje koji je sastavni dio e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.3. i e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.2.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i karakteristikama same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa zadruženim teškoćama koje mogu biti različite (npr. specifične teškoće u učenju i anksioznost). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu se dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom ponavljanja prethodno utvrđenoga gradiva za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju koristite jasna i jednostavna pitanja. Još jednom razjasnite nove pojmove (vrste reljefa, reljef Nizinske, Panonske i Gorske Hrvatske. Pojmove potkrijepite i slikovnim prikazom. S obzirom na to da se radi o dosta specifičnim novim pojmovima, provjerite jesu li učenici razumjeli značenje.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom (Popplet). Pripremite pisane i slikovne upute za služenje digitalnim alatom.
Za učenike s intelektualnim teškoćama prilagodite izradu umne mape. Omogućite im izrađenu umnu mapu u koju će upisivati smanjen broj pojmova, unaprijed protumačenih. Osigurajte im vršnjačku podršku.
Za vrijeme svrstavanja učenika u grupe pripazite gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Omogućite učeniku s poremećajem iz autističnog spektra rad u grupi prema njegovim specifičnim interesima. Dopustite mu kratke stanke ako primijetite zamor od prevelike količine podražaja. Vodite računa o predviđenom vremenu za aktivnost te ga po potrebi produljite.Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama u razvoju.
Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Alternativa digitalnom kvizu je da pripremite listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice s uobičajenim poretkom riječi u rečenici i s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, ljevostrano poravnanje.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Zainteresiranim učenicima možete ponuditi da istraže što je to sedra. Učenici će pritom istražiti i koja zaštićena područja u Hrvatskoj svoju jedinstvenost duguju sedri?, Na koji način čovjek svojim djelovanjem može ugroziti sedrene barijere?. Svoje istraživanje učenici mogu predstaviti u razredu u obliku PowerPoint prezentacije na jednom od sljedećih satova Geografije.
Učenike možete uputiti da se prilikom istraživanja služe sljedećim relevantnim izvorima informacija:
https://np-plitvicka-jezera.hr/prirodna-i-kulturna-bastina/prirodna-bastina/sedra/
https://www.np-krka.hr/stranice/Kako-je-sve-pocelo-sedra/535.html
Podijelite učenike u parove. Svaki par treba imati na raspolaganju tablet ili računalo. Zadatak je prikazati na interaktivnoj digitalnoj karti lokacije najprepoznatljivijih nizinskih, ravničarskih i krških reljefnih oblika. U tu svrhu učenici će se služiti kartografskim izvorima Tripline ili Google Maps (Google My Maps). Pojedini parovi imat će zadatak pobliže upoznati Nizinsku Hrvatsku i virtualno posjećujući najznačajnije poloje, lesne zaravni, pobrđa i gore, dok će preostali parovi posjećivati istaknute lokalitete u krškom području naše domovine (polja u kršu, flišne udoline, sredogorja, planine…). Usmjerite učenike prema kotištenju nastavnih materijala na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.3., e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.1., te e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.2., gdje mogu pronaći opisane sve reljefne oblike, ujedno i kategorizorane prema geografskim regijama.
Uputite učenike na to da je njihov zadatak odrediti lokaciju i označiti na geografskoj karti nizinske reljefne oblike (poloje, lesne zaravni, pobrđa, gore) ili reljefne oblike specifične za krški reljef (krška polja i zaravni, flišne udoline sredogorja, planine). Označene lokacije na digitalnoj karti moraju biti popraćene fotografijom i kratkim opisom lokacije. Naglasite učenicima važnost pravilnog korištenja fotografija u digitalnom okruženju.
Učenici će poveznicu na svoj rad podijeliti s učiteljem putem razredne mreže (Teams ili Yammer). Prikažite učeničke radove na projekcijskom platnu ili zaslonu u učionici, a parovi učenika neka prezentiraju svoj rad ostalim učenicima u razredu.
Učenicima svakako dajte povratnu informaciju vezanu uz sadržajnu komponentu njihova rada. Možete provesti i samovrednovanje izrađujući jednostavne rubrike koje uključuju emotikone (u digitalnom obliku ili kako mali radni listić koji će učenici zalijepiti u bilježnicu) u kojem ćete učenicima pružiti mogućnost da provjere udovoljava li njihova digitalna karta kriterijima koje ste postavili.
Prilikom svrstavanja učenika u parove pripazite na to da bude u paru s vršnjakom koji poticajno djeluje na učenika te ga pritom ravnopravno uključuje u sve aktivnosti. Pri zadavanju zadataka učeniku s teškoćama potrebno je naglasiti koji dio zadatka treba izvršiti te mu taj dio dodatno pojasnite. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je uključiti u par s vršnjakom koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinoga para.
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
S obzirom na to da se koristi cijeli niz novih pojmova, bitno je da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima dovoljno vremena da izvrši zadatak. Omogućite mu korištenje bilješki, planova ploče kako bi mogao aktivno sudjelovati.
Prilikom korištenja digitalnih materijala e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.3., e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.1., te e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.2. uputite učenike sa specifičnim teškoćama u učenju da koriste aplikaciju Omoguru (određivanje vrste i veličine fonta, pozadine). Učenicima s oštećenjem vida omogućite prilagođavanje svjetlosti i kontarasta na zaslonu i po potrebi uključivanje čitača zaslona. Za učenike s oštećenjem vida bitan je verbalni opis fotografije (što se nalazi, gdje se nalazi, detalji), kako bi dobili sve potrebne informacije. Za verbalno pojašnjavanje fotografije možete uključiti drugog učenika kao oblik vršnjačke podrške.
Objasnite kako pristupiti i koristiti izvore Tripline i Google My Maps. Pripremite pisane i slikovne upute. Provjerite snalazi li se učenik sa specifičnim teškoćama u učenju na karti. Napišite mu kratke smjernice za snalaženje (gdje se nalazi nizinski, a gdje krški reljef).
Vrednujte trud i osobni napredak učenika s teškoćama. Provjeravajte usvojenost sadržaja tako da učenikova teškoća najmanje dolazi do izražaja.
Prilagodbu scenarija trebate uskladiti s preporukama za rad stručnoga tima škole koje su individualno kreirane za svakog učenika prema njegovoj teškoći i mogućnostima.
Potaknite zainteresirane učenike da istraže najdublje i najdulje speleološke objekte u Hrvatskoj. Uputite učenike na relevantne stranice odakle mogu samostalno nastaviti istraživanje (npr. https://www.hps.hr/speleologija/speleoloski-objekti/). Učenici svoj rad mogu predstaviti u obliku PowerPoint prezentacije na jednom od sljedećih satova Geografije.
Nakon obrađenoga nastavnoga sadržaja vezanog uz krške reljefne oblike najavite sat ponavljanja. U aktivnosti će učenici sudjelovati podijeljeni u parove. Svaki par treba imati na raspolaganju računalo ili tablet.
Kažite učenicima neka na tabletima/računalima otvore e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.2. te pažljivo prouče dva shematska prikaza (Krški reljefni oblici i Reljefni presjek krša) koja se nalaze u spomenutom DOS-u. Zajedno s učenicima, analizirajući shematske prikaze, ponovite podjelu na površinske i dubinske krške reljefne oblike. Prilikom ponavljanja, naglasite važnost očuvanja hrvatskoga krškog prostora. Skrenite im pozornost na brojna zaštićena područja (možete imenovati nekoliko nacionalnih parkova, parkova prirode, strogih rezervata) koja se nalaze upravo u području hrvatskoga krša te zbog svoje ljepote i bioraznolikosti privlače brojne posjetitelje u našu domovinu.
Nakon početnog usustavljivanja gradiva učenicima kažite da će se iduća aktivnost odvijati u parovima. Služeći se shematskim prikazima i ostalim obrazovnim sadržajima o krškom reljefu unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.2. učenici će izraditi plakat/oglasnu ploču u alatu Lino u kojem će jednom odabranom fotografijom i kratkim opisom predstaviti nekoliko osnovnih površinskih i dubinskih krških reljefnih oblika. S učenicima možete unaprijed dogovoriti koje krške reljefne oblike obavezno moraju uključiti u svoju Lino ploču. Uputite učenike na pravilno korištenje fotografija u mrežnom okruženju.
Po završetku rada u parovima, nakon što su učenici završili s izradom plakata u alatu Lino, učenici će podijeliti poveznicu svog uratka s nastavnikom putem razredne mreže (Teams ili Yammer). Nastavnik će prikazati plakat na projekcijskom platnu/zaslonu, a parovi učenika će je predstaviti ispred razreda.
U završnom dijelu sata učenici mogu odigrati na svojim računalima/tabletima ili pametnoj ploči u razredu jednu od interaktivnih igara dostupnih na portalu Purpose games unašajući u tražilicu ključne riječi „krški reljef“.
Učenicima objasnite što znači projektni zadatak te što od njih očekujete. Osim postavljanja uputa u Teams ili Yammer učenicima s teškoćama upute dajte i u pisanom obliku. Učenici s poremećajem pažnje i aktivnosti mogu zaboraviti da se upute nalaze na društvenoj mreži. Prilikom sastavljanja uputa vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite rad u paru kao oblik vršnjačke potpore. Učeniku omogućite nacrt putovanja Hrvatskom. Neka prikaže manji broj lokaliteta od ostalih. Važno je da poveže iskustvo putovanja Hrvatskom sa stvarnim životom. Primjer aktivnosti je da da učenik s intelektualnim teškoćama uz vizualnu podršku ispriča jedno svoje putovanje ili ga zamisli, a ostali učenici određuju kakav je tamo reljef i izrađuju turističku ponudu.
Objasnite korištenje digitalnog alata Canva. Pripremite pisane (jezično i grafički prilagođene) upute kao i slikovni prikaz korištenja alata. Demonstrirajte korištenje alata i prikažite primjer turističke ponude. Učenicima s teškoćama koji se otežano snalaze u digitalnom alatu omogućite da na papiru izrade brošuru ili poster. Učenicima s oštećenjem vida možete omogućiti da verbalno prezentiraju putovanje kao da su oni turistički vodiči.
Vrednujte trud i zalaganje.
Prilagodbu scenarija trebate uskladiti s preporukama za rad stručnog tipa škole koje su individualno kreirane za svakog učenika prema njegovoj teškoći i mogućnostima.
Uputite zainteresirane učenike, koji žele dodatno proširiti znanja o ljepotama krškog prostora, na istraživanje nastanka i značaja čuvene Premužićeve staze. Učenici mogu svoje istraživanje prezentirati u na mrežnim servisima koji omogućuje umetanje lokacija, fotografija i opisa, poput Triplinea ili Google My Maps te svoje istraživanje prezentirati ispred razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.