Učenike podijelite u 4 grupe. Svakoj grupi dodijelite jedan primjer tercijarne cirkulacije – zmorac, kopnenjak, planinski vjetar, dolinski vjetar. Učenike uputite na to da koristeći se pretraživačima, kojim će doći do pouzdanih mrežnih stranica poput geografija.hr, enciklopedija.hr, meteo.hr i pouzdanim tiskanim izvorima (enciklopedije, faktopedije i udžbenici), prouče uvjete i uzorke nastanka te smjerove puhanja. Svaka grupa neka s pomoću PowToona prikaže osnovne informacije o tim oblicima tercijarne cirkulacije. Nakon što svaka grupa izradi svoj prikaz vjetrova tercijarne cirkulacije, sastavite nove grupe od po 4 učenika tako da je u svakoj po jedan učenik iz svake grupe. Međusobno neka prezentiraju sadržaj jedni drugima s pomoću PowToona. Nakon što učenici odgledaju prikaze prezentacija u PowToonu, neka u bilježnicu napišu sličnosti i razlike zmorca i dolinskog vjetra te kopnenjaka i planinskog vjetra. Jedna grupa neka predstavi svoje zaključke ostalima u razredu. Raspravite s njima puše li koji od tih vjetrova u prostoru u kojem je njihova škola. Na kraju im podijelite radni listić koji ćete izraditi u MS Formsu u alatu Office 365 kojim ćete formativno vrednovati njihova znanja o ovim oblicima tercijarne cirkulacije.
Prilikom same prilagodbe scenarija poučavanja važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Preporučuje se učenika s teškoćama u razvoju smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o tome da učeniku s teškoćama u razvoju jasno definirate njegovu ulogu u grupi. Grupe sastavite na način da u svakoj grupi bude podjednak broj učenika. Poželjno je da upute vezane uz samu aktivnosti budu jasne i kratke. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadani zadatak.
Prilikom proučavanja tercijarnih cirkulacija s pomoću mrežnih izvora učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju može se omogućiti korištenje Omoguru aplikacije u kojoj učenik može odrediti veličinu i izgled fonta, kontrast i pozadinu, što mu omogućava lakše snalaženje u mrežnim izvorima. Za učenike s oštećenjem vida može se uključiti čitač zaslona kako bi učenik pravodobno dobio potrebne informacije te prilagoditi svjetlost i kontrast.
Za vrijeme izvršavanja zadataka učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju produljite vrijeme za zadanu aktivnost.
Prilikom izrade prezentacije u PowToonu provjerite razumije li učenik s teškoćama u razvoju korištenje samog programa. Prilikom međusobnog prezentiranja učeniku s emocionalnim teškoćama ili učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je omogućite prezentiranje samo ako pokaže interes, nemojte inzistirati na prezentiranju ako učenik osjeća nelagodu. Vodite računa o tome da se učenici osjećaju sigurno i ugodno prilikom prezentacije.
Prilikom vođenja bilješki učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju osigurajte već napisane bilješke (plan ploče) s jasno naznačenim ključnim riječima.
Prilikom izrade listića za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izbjegavajte zadatke s tzv. nadopunjavanjem u kojem su mogući višestruki odgovori, jezično pojednostavite pitanja (kraće rečenice, uobičajen poredak riječi u rečenici…). Omogućite grafičku prilagodbu listića. Za učenike s oštećenjima vida i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika).
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Učenici neka s pomoću pouzdanih mrežnih izvora (poput enciklopedija.hr) istraže što je fen, gdje puše, kako nastaje i zašto je važan. Neka izrade infografiku u Piktochartu koju će prezentirati u razredu ostalim učenicima.
S učenicima ponovite pravila izrade grafičkih priloga prema uzusima geografske struke. Učenike uputite na to da je prilikom proučavanja vjetrova važno znati smjer, brzinu i čestinu puhanja vjetra prema smjerovima. Čestinu puhanja vjetra učenici će prikazati polarnim dijagramom. Na stranicama meteo.hr ili neverin.hr učenici neka u paru potraže podatke o čestini vjetra na odabranoj postaji. Učenike uputite na to da kopiraju te podatke u Excel u alatu Office 365 te oblikuju tablicu koja će im poslužiti kao izvor podataka za izradu polarnog dijagrama. Na primjeru po želji prikažite im kako se izrađuje polarni dijagram. Nakon vaše demonstracije učenici neka samostalno izrade dijagram čestine vjetrova. Uputite ih da moraju pravilno imenovati svoj dijagram te napisati izvor podataka. S obzirom na to da su aktivnosti izrade grafičkih i ostalih priloga već naučili u prethodnim aktivnostima, izradite u Wordu u Office 365 paketu tablicu za (samo)vrednovanje grafičkog priloga, podijelite učenicima te neka parovi međusobno vrednuju izrađene polarne dijagrame. Na kraju ih uputite na to kako će interpretirati navedeni dijagram. U svoje bilježnice učenici neka napišu interpretaciju svojih ruža vjetrova.
Prilikom davanja verbalne upute o proučavanju vjetrova (smjer, brzina i čestina puhanja vjetra prema smjerovima) za učenika sa specifičnim teškoćama učenja izradite kratak podsjetnik koji će im služiti kao vodilja kod izrade zadataka. Kod izrade polarnog dijagrama bitno je učenicima sa specifičnim teškoćama učenja objasniti što je polarni dijagram te detaljno objasniti sam proces izrade kako bi ga učenici mogli u postupnosti samostalno izraditi.
Za učenike s motoričkim teškoćama potrebno je omogućiti alternativni oblik izvršavanja zadataka (npr. nacrtani polarni dijagram, a učenici upisuju samo podatke). Za učenike s oštećenjem vida potrebno je detaljno objasniti izgled polarnog dijagrama te omogućiti već gotovi prikaz (uvećan, jasno istaknute linije, primjeren kontrast u skladu s oštećenjem). Prilikom podjele u parove vodite računa o tome da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ne bude samo pasivan promatrač, već da aktivno sudjeluje u svim aktivnostima. Provjerite razumiju li učenici uputu te koliko se dobro snalaze u Excelu.
Prilikom izrade tablice za samovrednovanje grafičkog priloga vodite računa o grafičkoj prilagodbi za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Jasno označite kriterije samovrednovanja. Vrlo je važno da se u tim aktivnostima učenici s emocionalnim teškoćama osjećaju ugodno. Naglasite kako se gledaju trud i zalaganje, a ne samo konačan rezultat. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izradite polarni dijagram te jasno naznačite bitna obilježja, što učenici ubuduće moraju gledati kod polarnog dijagrama i na koji način ga trebaju interpretirati.
Na posljednjoj aktivnosti provjerite znaju li učenici sa specifičnim teškoćama u učenju što je ruža vjetrova te na koji način bi je trebali interpretirati. Izradite korake aktivnosti kako bi se lakše snašli i mogli samostalnije izvršiti zadatak. Za učenike s oštećenjem vida možete osigurati figuru ruže vjetrove gdje uz vaše verbalno objašnjenje učenik stječe i taktilni doživljaj.
Učenici koji žele znati više neka pronađu na mrežnim izvorima podatke o čestini vjetrova u mjestu svojeg stanovanja za različite godine, najmanje 5, te neka izrade ruže vjetrova za te godine. Usmeno neka rasprave razlike koje uočavaju u čestini pojedinih vjetrova kroz godine.
Učenicima predstavite mediteransku ružu vjetrova. Podijelite ih u 8 grupa/parova s podjednakim brojem učenika. Svakoj grupi/paru dodijelite jedan vjetar iz mediteranske ruže vjetrova – tramontana, bura, levanat, jugo, oštro, lebić, pulenat. Neka u dostupnim izvorima podataka (udžbenicima geografije, enciklopedijama) i pouzdanim mrežnim stranicama (poput enciklopedija.hr) istraže posebnosti pojedinog vjetra (smjer puhanja, čestina puhanja, posljedice puhanja) te neka prikažu u Piktochartu infografikom osnovne informacije o vjetru – smjer puhanja, čestina na Jadranu, ima li važnost za gospodarstvo i slično. Svoje infografike neka podijele na razrednoj Padlet ploči. Nakon što podijele infografike kako bi bile dostupne svim učenicima, predstavnik svake grupe/para predstavlja rezultate istraživanja o dodijeljenom vjetru tercijarne cirkulacije.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, samim time postupci i metode prilagodbe aktivnosti moraju se prilagoditi samim specifičnostima pojedinog učenika (njegovim interesima i jakim stranama).
Prilikom predstavljanje mediteranske ruže vjetrova za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju koristite i vizualni predložak. Tijekom podjele učenika u parove/grupe vodite računa o tome da učenik s teškoćama u razvoju bude aktivan sudionik, a ne pasivan promatrač. S obzirom na dodijeljeni zadatak vezan uz vjetrove, učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju odredite jasne izvore koji im mogu poslužiti za pretraživanje informacija. Možete im pripremiti nekoliko tekstova koji su grafički prilagođeni (veličina slova minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika) te im zadati zadatak da iz ponuđenih tekstova izvuku najvažnije informacije o vjetru. Na taj način potičemo samostalnost i ravnopravno sudjelovanje u aktivnostima, što pridonosi razvoju pozitivne slike o sebi.
Provjerite zna li se učenik sa specifičnim teškoćama u učenju koristiti alatom Piktochart. Prilikom predstavljanja ikonografije vodite računa o tome da se učenik sa specifičnim teškoćama učenja ili emocionalnim teškoćama sam javio i da mu je ta aktivnost ugodna. Za vrijeme prezentacije dopustite mu korištenje bilješki ili podsjetnika. Ako se učenik ne osjeća ugodno, ne inzistirajte na javnom izlaganju.
Prilagodbu scenarija, kao i postupke i metode rada s pojedinim učenikom, potrebno je uskladiti s preporukama stručnoga tima škole.
Učenici neka izrade u Canvi plakat u kojem će prikazati ili kako se saharski pijesak može pojaviti u Hrvatskoj ili koje je gospodarsko značenje bure za Hrvatsku. Plakate neka predstave razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.