Učenike uputite na interaktivni element Neki od glavnih ekoloških problema današnjice na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 4.2. Svaki učenik za sebe proučava interaktivni element i odabire jedan od ekoloških problema te zapisuje na papir svoje ime i odabrani ekološki problem. Nakon što pokupite papire, podijelite učenike u grupe prema ekološkom problemu koji su odabrali. Podsjetite ih na to da mogu rabiti sve dostupne izvore podataka - enciklopedije, faktopedije, udžbenike, pouzdane mrežne stranice (npr. geografija.hr, enciklopedija.hr, videolekcije i-nastave Prirode i sl.) kako bi napravili prezentaciju u Preziju o odabranom ekološkom problemu. Prije nego što krenu s izradom prezentacije, dogovorite se o elementima vrednovanja s pomoću kojih će ostali učenici vrednovati svaku izrađenu prezentaciju. Izradite predložak za vrednovanje u alatu MS Forms u paketu Office 365. Nakon što predstavnici grupa predstave svoje prezentacije i ostali učenici vrednuju iste, zajedno raspravite o rezultatima vrednovanja. Na kraju razgovarajte s učenicima o ulozi pojedinca u ekološkim problemima današnjice.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće učenja i anksioznost). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć
Dajte učenicima detaljne upute za proučavanje interaktivnog elementa Neki od glavnih ekoloških problema današnjice na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 4.2., Utjecaj čovjeka na ekosustav. Tijekom rada u DOS-u podsjetite učenike na mogućnost prilagodbe fonta, odabira veličine slova, prikaza za osobe s disleksijom, odabira inkluzivnog prikaza i promjene kontrasta pozadine za učenike s oštećenjem vida.
Računajte na to da će učeniku s teškoćama trebati više vremena za izvršavanje zadatka. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite zadatak u skladu s postavljenim odgojno-obrazovnim ishodima. Prije izrade prezentacije učenicima s teškoćama pripremite pisane upute za njezinu izradu. Provjerite znaju li učenici s teškoćama u razvoju raditi u Preziju. Osigurajte im auditivne, slikovne i pisane upute za rad u digitalnom alatu. Tijekom izrade pisanih uputa vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajen poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da je učenik s teškoćama aktivno uključen u rad te da nije samo pasivni promatrač. Učeniku s teškoćama u razvoju možete unaprijed dodijeliti njegov zadatak u grupi. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u grupi s pomoću vizualne podrške.
Pri prezentiranju ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije i učenici sa specifičnim teškoćama učenja prezentiraju ako se ne osjećaju ugodno. U raspravi nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama u razvoju odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenicima zadajte da istraže geografsku raspodjelu pitke vode na Zemlji koristeći se mrežnim pretraživačima. Usto, neka istraže i kako se sve može ugroziti pitka voda. Neka naprave infografiku u Piktochartu koju mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Učenike uputite na čitanje sadržaja ispod podnaslova Biološka raznolikost Zemlje i Biološka raznolikost u Hrvatskoj na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 4.2. Izradite kviz u digitalnom alatu Socrative za provjeru usvojenosti pročitanoga. Provjerite rezultate te riješite s učenicima eventualne nedoumice. Raspravite s njima zbog čega je važna bioraznolikost za čovjeka i za Zemlju u cjelini. Slijedi rad u paru. Neka s pomoću internetskih tražilica pronađu primjere endema u svijetu i Hrvatskoj. Svaki par odabire jedan endem čiju će osobnu iskaznicu izraditi u Canvi. Osobne iskaznice trebaju sadržavati informacije o nazivu endema, o tome gdje se nalazi te o uvjetima koji su na tom mjestu postojani, a koji su mu potrebni za život. Informacije neka pronađu koristeći se mrežnim pretraživačima. Izrađene osobne iskaznice učenici prezentiraju jedni drugima te dijele na platformi za učenje na daljinu (npr. Yammer) kako bi bile dostupne svim učenicima u razredu.
Tijekom čitanja sadržaja ispod podnaslova Biološka raznolikost Zemlje i Biološka raznolikost u Hrvatskoj na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 4.2., Utjecaj čovjeka na ekosustav učenicima s oštećenjem vida omogućite detaljan opis fotografija, podešavanje svjetlosti i kontrasta na zaslonu (ovisno o tome što pojedinom učeniku odgovara). Usto, podsjetite ih i na mogućnost uključivanja čitača ekrana. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja možete omogućiti i pisani tekst koji je jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajen poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu podršku tijekom cijele aktivnosti. Tijekom rada u DOS-u podsjetite učenike s teškoćama u razvoju na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbe kontrasta pozadine te odabira inkluzivnog prikaza. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u razvoju u digitalnom alatu Socrative. Prema potrebi, izradite pisane i slikovne upute. Ponajprije pročitajte sva pitanja te objasnite eventualne nejasnoće. Umjesto digitalnog kviza možete izraditi kviz u pisanom obliku.
Pri svrstavanju učenika u parove pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Tijekom zadavanja zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točnu uputu o tome koji će dio osobne iskaznice edema izraditi. Na taj će mu se način olakšati razumijevanje zadatka, ali i komunikacija.
Tijekom rada u paru preporučuje se da učenike s teškoćama smjestite u par s učenikom koji je spreman prezentirati (što je osobito važno ako je u učenika s teškoćama prisutna anksioznost).
Provjerite razumije li učenik s teškoćama rad u digitalnim alatima Canva i Yammer. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima s teškoćama bit će lakše izraditi osobnu iskaznicu endema prema unaprijed pripremljenom predlošku.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Za one koji žele znati više pronađite primjere pustinjskih endema - onih u hladnim i onih u vrućim pustinjama. Neka istraže, koristeći se mrežnim pretraživačima, kako se njihov organizam prilagodio tim uvjetima života te pripreme prezentaciju u PowerPointu u paketu Office 365. Prezentaciju neka objave u alatu za učenje na daljinu, primjerice u Teamsu u paketu Office 365, kako bi bila dostupna svim učenicima.
Učenicima podijelite poveznicu za digitalni alat Tricider u koji će upisivati svoje ideje i zamisli o tome kako sve čovjek može utjecati na različita staništa. Kad svi učenici upišu svoje ideje, raspravite s njima o tome što su napisali. Zatim ih uputite na čitanje teksta ispod podnaslova Uzroci ugroženosti na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 4.2. Neka riješe i interaktivne zadatke vezane za pročitani tekst. Podijelite ih zatim u 4 grupe s jednakim brojem članova. Svakoj grupi zadajte jedan od zadataka - utjecaj izgradnje vjetroelektrana na okoliš, utjecaj izgradnje hidroelektrana na okoliš, utjecaj deforestacije na okoliš te utjecaj izgradnje prometnica na okoliš. Služeći se dostupnim izvorima znanja (udžbenicima, enciklopedijama i faktopedijama), neka istraže kako pojedini aspekti djeluju na okoliš te neka pripreme kratko usmeno izlaganje do 3 minute tijekom kojeg će navedeni utjecaj predstaviti drugima u razredu. Bilješke za usmeno izlaganje neka u svoju bilježnicu zapiše predstavnik grupe koji će usmeno izlagati.
Kad sve grupe predstave svoje radove, podijelite im kviz izrađen u MS Formsu u paketu Office 365 kojim ćete provjeriti usvojenost sadržaja.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Tricider. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Kao alternativu učenicima s teškoćama koji se otežano snalaze na računalu, omogućite da ideje zapisuju na papir ili da ih verbalno predstave.
Tijekom čitanja teksta na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 4.2. Utjecaj čovjeka na ekosustav (Uzroci ugroženosti) i rješavanja interaktivnog zadatka učenicima s oštećenjem vida omogućite detaljan opis fotografija, podešavanje svjetlosti i kontrasta na zaslonu (ovisno o tome što pojedinom učeniku odgovara). Usto, podsjetite ih i na mogućnost uključivanja čitača ekrana. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja možete omogućiti i pisani tekst koji je jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz običajen poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu podršku tijekom cijele aktivnosti. Tijekom rada u DOS-u podsjetite učenike na mogućnost podešavanja veličine slova, vrste fonta, odabira inkluzivnog pristupa, uključivanja opcije za osobe s disleksijom te podešavanja kontrasta pozadine za učenike s oštećenjem vida.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne prezentira rad skupine u vidu kratkog usmenog izlaganja do 3 minute, osim ako ne izrazi želju, i da učenik s disgrafijom ne vodi bilješke.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga pri rješavanju kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore pa tek zatim omogućite svim učenicima da odgovaraju na njih. Umjesto digitalnog kviza možete pripremiti listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi prema prethodno navedenim uputama.
Dodatne informacije za rad možete potražiti na sljedećim poveznicama:
- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.
Učenici koji žele znati više neka istraže kako unos stranih vrsta može naštetiti okolišu. Neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže mungose na Mljetu te u svoje bilježnice napišu informacije koje će im pomoći u oblikovanju izlaganja koje ne smije biti dulje od 3 minute. Potaknite ih na to da se tijekom izlaganja služe svojim bilješkama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.