Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, podijelite ih u grupe s podjednakim brojem članova te svakoj grupi dodijelite jedan od najmanje četiri unaprijed pripremljena različita uzorka tla (npr. pjeskovito tlo, glinasto tlo, crnicu i šumsko smeđe tlo). Zadajte im da u jednoj minuti na listu papira opišu uzorak uzimajući u obzir boju, veličinu čestica i područje u Hrvatskoj gdje je, prema njihovu mišljenju, moguće pronaći takve uzorke tla. Neka svaka grupa izabere predstavnika koji će pokazati i opisati dobiveni uzorak ostalim grupama.
Raspravite o sličnostima i razlikama između uzoraka tla i najavite učenicima da će u istim grupama u digitalnom alatu Canva izraditi prateće "osobne iskaznice" dobivenih uzoraka tla. Nakon što se jedan učenik iz grupe prijavi u alat svojim AAI identitetom, neka svi zajedno odaberu predložak među ponuđenima i urede ga tako da fotografiraju uzorak pametnim telefonom te dodaju sliku uzorka u alat, imenuju uzorak, navedu područja na kojima ga je moguće pronaći te ga opišu služeći se pritom vlastitim bilješkama s početka aktivnosti. Također, neka i na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. pročitaju više o rahlosti i boji tla, kao i o temperaturi i vlažnosti tla. Potaknite ih na to da pri izradi dokumenta budu kreativni, a dopustite im i dozu šaljivosti kako bi "osobne iskaznice" uzoraka tla osim vizualno publiku zainteresirali i zanimljivim sadržajem.
Nakon što su izradili "osobne iskaznice", neka ih preuzmu na svoje računalo/tablet u JPEG formatu i podijele putem razrednog Padlet panoa. Zatim neka svaki predstavnik grupe ostalima predstavi rad svoje grupe, a nakon predstavljanja pozovite sve učenike da odaberu najbolji rad odabirom znaka srca koji se nalazi uza svaku priloženu sliku. Naglasite da ne mogu dati glas slici u čijoj su izradi sudjelovali. Na kraju projicirajte razredni Padlet pano u učionici i zajedno prokomentirajte pobjedničku "osobnu iskaznicu" uzorka tla.
Raspravite s učenicima i o ulozi tla u životu čovjeka postavljajući im motivacijsko pitanje o tome može li čovjek preživjeti bez tla.
Učenicima ostavite materijal za rad u alatu za učenje na daljinu, primjerice u Teamsu u paketu Office 365, do roka koji ćete im zadati. Materijali neka budu poveznica e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. i kviz o svojstvima različitih vrsta tla koji možete izraditi u MS Formsu u alatu Office 365. Tijekom rada u Edutoriju učenici neka se posluže i mogućnostima prilagodbe (npr. neka odaberu inkluzivan prikaz i/ili promijene kontrast ako im je potrebno). Neka u komentar Vaše objave u kojoj se nalaze materijali, prilože snimku zaslona riješenog kviza. Njihova rješenja mogu vam poslužiti kao povratna informacija o tome što će biti potrebno dodatno objasniti u videokonferenciji koja slijedi. Videokonferenciju možete održati u alatu Teams u paketu Office 365, i to tako da zakažete termin i pozovete učenike.
Tijekom videokonferencije, također, dajte učenicima detaljne upute za rad koje možete priložiti kao posebnu objavu u kanalu Priroda u Teamsu u paketu Office 365. Zadajte im da u svojem okruženju pronađu uzorak tla te ga opišu uzimajući u obzir boju, rahlost i veličinu čestica. Neka zatim u alatu Canva izrade "osobne iskaznice" dobivenih uzoraka tla. Svaki učenik neka odabere predložak među ponuđenima i uredi ga tako da fotografira uzorak pametnim telefonom i doda sliku uzorka u alat, imenuje uzorak i opiše ga. U tome mu mogu pomoći i sadržaji na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 2. Nakon što izrade "osobne iskaznice", neka ih u JPEG formatu izvezu iz Canve i objave kao posebnu objavu u kanalu Priroda u Teamsu u paketu Office 365. Nakon što svi izrade osobne iskaznice, pokrenite novu videokonferenciju u alatu Teams u paketu Office 365 te s njima raspravite o izrađenim "osobnim iskaznicama", odnosno dajte im povratnu informaciju.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće učenja i anksioznost). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učeniku s teškoćom potrebno je osigurati mjesto u učionici koje će mu omogućiti primjereno uključivanje u rad, a nastavniku kontinuirano praćenje njegove aktivnosti. Pri planiranju aktivnosti opisivanja uzoraka tla važno je predvidjeti dulje vrijeme za rad za učenike s teškoćama. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, ali i intelektualnim teškoćama možete osmisliti zadatke povezivanja, nadopunjavanja, dvočlanog ili višečlanog izbora pri opisivanju tla. Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova potrebno je smanjiti u skladu s postavljenim ishodima. Ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije predstavljaju uzorak u razredu ako to sami ne žele. Pri izradi "osobnih iskaznica" tla u digitalnom alatu Canva važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke kao i ostali učenici u grupi. Tijekom rješavanja zadataka na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. učenike s disleksijom uputite na to da odaberu opciju inkluzivnog prikaza i načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i promjene kontrasta. Tijekom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Tijekom videokonferencije u digitalnom alatu Office 365 provjerite prati li učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje raspravu te ga pokušajte uključiti postavljanjem pitanja koja su, po mogućnosti, vezana za područja njegova interesa. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenici koji žele znati više, mogu u pratnji učitelja obići nekoliko proizvoljno odabranih lokacija u blizini škole te prema uputama uzeti uzorak tla. Neka usporede uzorke tla te izrade infografiku u alatu Piktochart kojom će prikazati sličnosti i razlike u svojstvima promatranih uzoraka tla. Na kraju neka usporede te uzorke s uzorcima kojima su, radeći u grupi, izrađivali "osobne iskaznice" te utvrde koji su uzorci tla među promatranima najsličniji. Zatim neka u svoj rad uvrste i tu "osobnu iskaznicu". Infografike neka predstave ostalim učenicima u razredu i objave na razrednom Padlet panou.
Nastavno na prethodnu aktivnost, s učenicima možete određivati i pH-vrijednosti uzoraka koje ste pripremili za prethodnu aktivnost. Kako biste zainteresirali učenike, uputite ih na to da na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. Kiselo ili lužnato tlo pogledaju videozapis Tko voli kiselo, a tko lužnato? (od početka do 0'35''). Zatim pokrenite kratku raspravu o tome što znači kiselo, a što lužnato i koje su im asocijacije na kiselo, a koje na lužnato. Usto, pripremite slijed slika i fotografija na kojima su sok od naranče, kiseli gumeni bomboni, soda bikarbona, kruti sapun i slično pa zaigrajte kratku igru asocijacija. Neka ustanu i promatraju slike koje im prikazujete. Ako misle da je na slici prikazano nešto kiselo, neka podignu obje ruke u zrak, a ako misle da je lužnato, neka čučnu. Navedite ih na zaključak o tome da tvari mogu biti kisele, lužnate i neutralne te ih uputite na rad u grupama s jednakim brojem članova. Radeći u grupama, trebaju izvesti predloženi pokus na poveznici e-škole DOS, Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. odlomak Kiselo ili lužnato tlo analizirajući jedan dio uzorka tla iz prethodne aktivnosti koji ste im dodijelili i u ovoj aktivnosti. Neka sve etape svih pokusa koje izrađuju u sklopu ove aktivnosti fotografiraju i te fotografije upotrijebe tijekom skupnog prikaza rezultata svih pokusa u obliku prezentacije u alatu Powerpoint u sustavu Office 365. Također, objasnite im da je važno voditi bilješke tijekom izvođenja pokusa te ih uputite u to što sve trebaju zabilježiti u svoje bilježnice kako bi imali dovoljno podataka za izradu prezentacije.
Također, objasnite im da u laboratoriju postoje različiti načini određivanja kiselosti i lužnatosti uzoraka te im dodijelite univerzalne, crvene i plave indikatorske papire i potaknite ih na analizu preostaloga dijela uzoraka tla koristeći se tim indikatorima. Demonstrirajte im i rad pH-metra mjereći pH-vrijednosti njihovih uzoraka nakon što ste dio svakog uzorka pomiješali s destiliranom vodom i ostavili da u zasebnim posudama sedimentiraju. Neka svaka grupa zapiše pH-vrijednosti očitane pH-metrom u svoje rezultate.
Nakon što su sve grupe analizirale svoje uzorke tla i izradile prezentaciju u Powerpointu u sustavu Office 365, neka predstavnici grupa ostalima prikažu dobivene rezultate. Prokomentirajte zajedno podudaraju li se rezultati pokusa dobiveni analizom uzorka indikatorskim papirom s onima koji su dobiveni mjerenjem pH-metrom te raspravite o mogućim nepodudarnostima u rezultatima.
Na kraju potaknite učenike na zaključak o tome zašto je važno prepoznati i identificirati određene biljke te kako nam te biljke mogu pomoći u pronalasku kiselih i lužnatih uzoraka tla. Pripremite im kratak kviz u alatu Socrative kako biste provjerili usvojenost ishoda predviđenih za prethodnu i ovu aktivnost. Svaki učenik kvizu može pristupiti svojim tabletom. Ako želite da učenici u kvizu sudjeluju u grupama u kojima su provodili aktivnosti, organizirajte kviz "svemirska utrka" te svakoj grupi dodijelite članove ručno. Projicirajte svoj zaslon kako bi učenici mogli vidjeti koliko su uspješni u utrci.
Potrebno je unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u videozapisu Tko voli kiselo, a tko lužnato? na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. odlomak Kiselo ili lužnato tlo. Također, bilo bi poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Učenicima s teškoćama tijekom rada u Edutoriju predložite promjenu veličine slova, odabir inkluzivnog prikaza i prikaza za učenike s disleksijom te promjenu kontrasta (za učenike s oštećenjem vida), a učenike s oštećenjem sluha potaknite na uključivanje titlova tijekom gledanja videozapisa. Prije početka motoričke igre u kojoj učenici procjenjuju je li što kiselo ili lužnato, osigurajte vizualnu podršku u obliku slike položaja tijela i natpisa kiselo/lužnato kako bi učenici tijekom igre mogli provjeriti pravila. Za učenike s motoričkim teškoćama modificirajte aktivnost tako da umjesto zauzimanja određenog položaja tijela, podignu pločicu s natpisom ili simbolom za kiselo/lužnato. Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Preporuka je da se grupa u kojoj je učenik s teškoćama ne formira nasumično, nego da se u grupi nalazi barem jedan učenik koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama u slučaju nepravilnog rukovanja određenim preparatima ili materijalima. Važno je podsjetiti na isto uvijek neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s intelektualnim teškoćama te učenike s poremećajem iz autističnog spektra. Tijekom rješavanja kviza u alatu Socrative za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor i mjesto sjedenja onako kako mu odgovara.
Potaknite učenike na to da razgovaraju sa starijim susjedima koji imaju vrtove, o tome zašto katkad u tlo dodaju pepeo prije nego što posade kupus, papriku, špinat i/ili luk. Neka ih pitaju i o tome zašto svake godine mijenjaju raspored sadnje odabranih kultura te zašto uvijek na mjesto na kojem su prethodne godine uzgajali krumpir, dodaju osim pepela i gašeno vapno. Neka u alatu Word u sustavu Office 365 napišu kratak osvrt o tome što su saznali razgovarajući sa susjedima te ga pročitaju u razredu. Svoje osvrte mogu podijeliti i putem razredne Padlet stranice.
Nastavno na prvu i drugu aktivnost ovog scenarija prikažite učenicima slike oranica, voćnjaka, plaža i slično kako biste ih zainteresirali i za ovu aktivnost. Pitajte ih o tome mogu li se sjetiti još koje koristi koje čovjek ima od tla i uputite ih na današnji zadatak. Objasnite im da će u paru istražiti na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. te na dostupnim mrežnim stranicama (primjerice ovdje) koje se vrste tla mogu pronaći na teritoriju Republike Hrvatske te na koji način čovjek tlo prilagođava sebi u svrhu poboljšanja kvalitete svojeg života. Putem razredne Padlet stranice podijelite učenicima poveznicu za Powerpoint prezentaciju u sustavu Microsoft Office 365 i svakom paru nasumično dodijelite jednu od tema koje ste naveli u pripremljenoj prezentaciji. To mogu biti oranice, voćnjaci, šume, krčenje šuma, planska sadnja šuma, plaže (pješčane, šljunčane, betonirane), naselja, gradovi, ceste i slično. Objasnite im da će zajednički potražiti slike vezane za zadanu temu služeći se opcijom pretrage slika u prezentaciji te će opisati i objasniti na koji je način čovjek prilagodio određenu vrstu tla sebi i svojim potrebama.
Nakon što su izradili prezentacije, projicirajte ih i zamolite učenike u paru da svaki od njih ukratko iznese sadržaj onoga što je pripremio. Prema potrebi uredite prezentacije, odnosno ispravite pogreške ako su se dogodile i objasnite što uređujete/ispravljate i zašto. Zatim recite učenicima da će se parovi podijeliti u tri grupe - crvenu, žutu i zelenu. Crvenu će grupu činiti svi parovi čija je tema obuhvaćala promjene na tlu koje su negativno utjecale na živa bića koja su tamo živjela prije čovjekove intervencije. Žutu će grupu činiti oni čija je tema obuhvaćala promjene koje su utjecale na živa bića koja su živjela na određenom području, ali su se ta živa bića prilagodila i nastavila živjeti na tom prostoru. Istodobno, u zelenoj će grupi raditi parovi čija je tema obuhvaćala minimalne promjene, odnosno one koje nisu imale nikakav utjecaj na živa bića na određenom području.
Razgovarajte s učenicima o sljedećim pitanjima: Koliko se učenika nalazi u pojedinoj grupi? Je li moguće prilagođavati određeno područje sebi i svojim potrebama, a da pritom ne utječemo negativno na život ostalih živih bića na tom području?
Potaknite ih na to da daju prijedloge prilagodbe određenog područja svojim potrebama bez negativnih posljedica na živi svijet na tom području. Neka svoje prijedloge napišu na Lino ploču koju ste im unaprijed pripremili i podijelili putem poveznice na razrednoj Padlet stranici.
Tijekom uvodne rasprave o tlu učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikad ne ispravljajte u govoru te spriječite oponašanje i ruganje. Učenike s disleksijom uputite na to da na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 4.2. odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Tijekom rada u paru vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima koji rade u paru, kako napreduju u izvršavanju zadatka. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji tijekom javnog nastupa zbog svoje teškoće osjeća nelagodu. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Tijekom završne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i oštećenjem sluha grafički i jezično prilagođene podsjetnike s najvažnijim informacijama. Kad je riječ o odgojno-obrazovnim ishodima za učenike s intelektualnim teškoćama, razinu njihove usvojenosti i način rada dogovarajte timski sa stručnim timom škole.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
- Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.
Učenici koji žele znati više neka istraže o lokalnim akcijama čišćenja okoliša. Ako nema aktualnih akcija čišćenja, potaknite ih na to da se kao razred organiziraju i očiste područje u blizini škole rabeći pritom zaštitne rukavice i vreće za skupljanje otpada. Neka fotografiraju područje prije i poslije akcije, a hvalevrijedan čin objavite na mrežnoj stranici škole uz kratak opis učeničke akcije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.