Pitajte učenike jesu li ikada sudjelovali na nekom ljetnom tečaju ili u ljetnome kampu, bilo u Hrvatskoj, bilo u inozemstvu. Potaknite raspravu o prednostima i nedostatcima ljetnih tečajeva, zamolite ih da iznesu svoja iskustva ili iskustva njima bliske osobe. Ohrabrite ih na razmišljanje o tome koje strane svoje osobnosti mogu ojačati takvim izletima. Primjerice, jačanje samopouzdanja, kritičkog razmišljanja, snalaženje u novim situacijama, razgovori na stranom jeziku, upoznavanje novih kultura i uvažavanje različitih stavova i ideja. Naglasite učenicima da se ponekad javlja i usamljenost, nostalgija za poznatim prijateljima i obitelji, nesnalaženje u novoj grupi, jezične prepreke i slično.
U alatu Mentimeter izradite prezentaciju tako da umetnete sliku Brightona, a potom, na sljedećem slajdu, otvorite Word Cloud u koji učenici upisuju što misle koji je grad prikazan na fotografiji. Upitajte ih jesu li ikada posjetili Brighton i znaju li nešto o njemu, primjerice, gdje se nalazi.
U e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.6., Zadatak 1 učenici čitaju oglas za ljetnu školu u Brightonu.
U alatu Mentimeter izradite prezentaciju. Odaberite opciju Open Ended i unesite pitanje - koje bi dodatne informacije učenici željeli znati ako bi se prijavljivali na ljetnu školu u Brightonu? Primjerice, hrana, smještaj, slobodno vrijeme i sl. Učenici neka upišu svoja pitanja tako da su svima u razredu vidljiva. Povedite raspravu o tome što većinu učenika zanima. Učenike podijelite u grupe. Neka u grupama odgovore na pitanja iz alata Mentimeter. Pritom, mogu se koristiti internetom kako bi pronašli informacije o hrani, cijenama, aktivnostima i slično, ovisno o tome što su upisali u Mentimeter na pitanje otvorenog tipa.
Zatim, učenici čitaju službenu e-poruku koju učenik iz Hrvatske piše ljetnoj školi u Brightonu u e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.6., Zadatak 2.
Učenicima skrenite pozornost na izraze koje koristimo u službenom dopisivanju poput uvodnog i završnog pozdrava, korištenja formalnih long forms glagola “biti”, ljubaznih pitanja s modalnim glagolom could.
Učenike podijelite u parove. Tekst u e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.6., Zadatak 6 (Marko’s note to Mrs Smith) kopirajte na platno u alat Padlet kako pogreške ne bi bile vidljive odmah te prikažite tekst učenicima u razredu. Učenici u parovima trebaju pronaći sedam pogrešaka i neformalnih izraza te ih ispraviti i zamijeniti formalnima. Neka svoje radove usporede s ostalim parovima u razredu. Naposljetku, neka za provjeru unesu svoj tekst na Ispravi.me, mrežni alat za provjeru pravopisa koji automatski podcrtava pogreške crvenom bojom.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i osobinama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć kod izvršavanja zadatka.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu te kontrast na ekranu.
Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja omogućite pomoć vršnjaka pri zapisivanju ideja u digitalni alat (Mentimeter) ako je potrebno.
Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom rasprave. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnih alata (Mentimeter, Ispravi.me). Po potrebi, nakon rasprave, učenicima koji imaju izražene teškoće osigurajte popis prednosti i nedostataka ljetnih tečajeva.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst (Marko’s note to Mrs Smith). Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima i lijevostranim poravnanjem.
Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za čitanje tekstova (posebno se odnosi na učenike s jezičnim teškoćama i specifičnim poremećajem učenja).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenike pitajte jesu li ikada proveli vrijeme u stranoj zemlji, primjerice, na ljetnim tečajevima, kampovima, na učeničkim razmjenama, u posjetu rodbini i prijateljima ili na kratkotrajnim turističkim putovanjima. Potaknite razgovor o razlikama u komunikaciji na stranom jeziku u školi i s izvornim govornicima. Pitajte učenike u kojim situacijama na putovanjima mogu koristiti strani jezik, primjerice, u trgovini, restoranu, baru, hotelima, na autobusnom kolodvoru, snalazeći se po gradu i slično. Ako su koristili strani jezik na putovanjima, neka ispričaju kako im je bilo prvoga dana u inozemstvu, a kako nakon nekoliko dana. Jesu li se nakon nekog vremena opustili te možda naučili dodatni vokabular od izvornih govornika koji nisu naučili u školi? Osvijestite kod učenika razliku između književnog jezika koji uče u školi te neformalnog jezika i kolokvijalnih izraza koje će češće čuti od izvornih govornika. Povedite raspravu i ohrabrite učenike na razmišljanje o prednostima boravka u zemlji u kojoj je jezik koji uče služben i mogućnostima za korištenje stranog jezika u svakodnevnim situacijama.
U e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.6. u Zadatku 7 učenici čitaju oglas za tečaj engleskog jezika u St. Andrew’s School.
Učenike podijelite u grupe. U alatu Word pišu upit za oglašenu ljetnu školu u obliku službene e-poruke. Ona treba sadržavati od 100 do 130 riječi te uključivati objašnjenje zašto pišu, kao i zaključni pozdrav te pitanja o tečaju, školi, gradu i smještaju. Neka učenici izaberu predstavnika grupe tako da svaki učenik anonimno na papirić upiše ime učenika za kojeg smatra da bi to trebao biti. Učenik s najviše glasova je odabran te će, kao predstavnik grupe, e-poruku napisati u alatu Word.
U alatu Padlet otvorite novo platno te postavite evaluacijsku listu (Checklist) dostupnu u e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.6. Učenicima podijelite QR kod s pristupom na alat Padlet. Učenici biraju predstavnika grupe koji rad njihove grupe objavljuje u platnu u alatu Padlet. Zatim, svakoj grupi dodijelite rad druge grupe. Učenici u skupinama vrednuju radove prema evaluacijskoj listi (Checklist). Neka vrednuju uvod i zaključni pozdrav te sadržaj koji se odnosi na tečaj, školu, grad, smještaj i broj riječi. Prokomentirajte s učenicima u razredu.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom nje. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Važno je da, unutar skupine, učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne piše u Word (osim ako ne izrazi želju).
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.
Učenike možete podijeliti u grupe te ih uputiti na mrežnu stranicu selectenglish.co.uk – Summer courses. Svakoj grupi dodijelite jedan ljetni tečaj. Zadatak učenika je da u grupama napišu službenu e-poruku u kojoj traže više informacija o tečaju bez detaljnijeg istraživanja mrežne stranice. Neka koriste kao predložak e-poruku dostupnu u e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.6., Zadatak 2.
Na gmailu ili nekoj drugoj platformi otvorite e-adresu razreda. Svaka grupa neka izabere predstavnika koji će napisati e-poruku i poslati na adresu razreda. Korisničke podatke e-adrese podijelite predstavnicima grupa.
Zatim, učenicima u istim grupama dodijelite e-poruku druge grupe. Neka predstavnik svake grupe pročita svojoj grupi dodijeljenu e-poruku te neka zajedno odrede koje se informacije traže o ljetnom tečaju. Učenici, potom, samostalno detaljnije istražuju spomenutu stranicu te pripremaju promidžbene videozapise u kojima predstavljaju pojedini tečaj pronalaskom i ciljanim uključivanjem u prezentaciju informacija koje su učenici iz drugih grupa zatražili u e-porukama.
U alatu Flipgrid dodajte predstavnike svake grupe kao sudionike u novu grupu te otvorite novu temu/zadatak koji će biti vidljiv svim sudionicima. Putem računa predstavnika grupe svaka grupa u razredu odgovara na zadatak postavljanjem svog videozapisa. Videozapise u Flipgridu učenici mogu uređivati te koristiti različite efekte, primjerice, naljepnice, filtere ili emotikone, kako bi bili vizualno atraktivniji. Učenici u razredu neka pogledaju radove te izaberu i komentiraju koji im se ljetni tečaj najviše sviđa. U razredu odredite koji je promidžbeni video najatraktivniji i zašto. Za kraj, ohrabrite učenike na razmišljanje o važnosti promidžbe kod plasiranja proizvoda, u ovom primjeru, ljetnih škola na tržište.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći pojedinog učenika. Svakako je uputno pokazati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze.
Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman čitati pred grupom (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba ili, pak, kod učenika s disleksijom). Učenike s motoričkim teškoćama spojite u par s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički napisali službenu e-poruku. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s disleksijom ne piše u alatu Word (osim ako ne izrazi želju).
Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u alatu Flipgrid. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata. Za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu na zaslonu te kontrast na ekranu i obratiti pažnju na veličinu slova.
Neka učenici osmisle vlastite kratke, ljetne tečajeve engleskog jezika za osnovnoškolce ili srednjoškolce koje bi oni sami vodili u njihovom gradu ili državi. Neka izrade promidžbenu mrežnu stranicu ili blog, primjerice, putem mrežnog preglednika na adresama blogger.com ili wordpress.com.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.