Predmet
Tehnička kultura 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Obojenim cestama učimo prometna pravila

Naziv predmeta
Tehnička kultura 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • prometni znakovi
  • prometni policajac
  • prometna pravila
  • vozač
  • pješak
  • putnik

Znakovi, svuda oko mene!

Za provedbu aktivnosti učenicima unaprijed zadajte zadatak da s pomoću fotoaparata u mobitelu/tabletu na svojemu putu od škole do kuće fotografiraju što više prometnih znakova.

Zajedno s učenicima pregledajte sve znakove objavljene u odlomku Vrste prometnih znakova na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.3. Opišite izgled tih znakova i navedite njihovo značenje.

Učenike podijelite u grupe po troje. Svaka se grupa koristi svim slikama pojedinaca koje su snimljene u uvodnom zadatku. Kreirajte zajedničku bazu fotografija u alatu Padlet kako bi svi učenici imali pristup svim materijalima. Grupa zajednički istražuje svaki pojedini znak sa slika koje su snimili (kao dodatnu pomoć možete ih usmjeriti na internetsku stranicu Instruktor vožnje ili Prometna Učilica).

Nakon istraživanja svaka grupa dobiva jedan od sljedećih zadataka:

- napraviti prezentaciju u digitalnom alatu Emaze

- napraviti poster o prometnim znakovima rabeći alat Canva

- napraviti kviz koristeći se slikama svoje grupe u digitalnom alatu Forms.

Sve radove učenici stavljaju na ploču u Padletu.

Na kraju neka svaka grupa odabere jednog člana koji će predstaviti izrađenu prezentaciju, poster ili kviz.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, neka uz pomoć asistivne tehnologije pronađe fotografije prometnih znakova koje će donijeti na nastavni sat ili neka fotografira u paru s vršnjakom koji će mu opisati što fotografiraju, koje se vrste znakova nalaze na određenom mjestu i slično.

Učenika s teškoćom smjestite u grupu u kojoj je jedan vršnjak koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.

Učenik s teškoćama neka radi onaj grupni zadatak u kojem će njegove teškoće najmanje doći do izražaja (primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama učenja može napraviti poster, učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje može napraviti prezentaciju ako mu je ta aktivnost dovoljno dinamična).
Bez obzira na to koju aktivnost učenik s teškoćama radi, važno mu je unaprijed dati jasne smjernice (npr. za prezentaciju mora znati što je potrebno obuhvatiti u slajdovima, koliko ih otprilike treba biti te koliko ima vremena; za kviz može dobiti nekoliko primjera pitanja kako bi lakše osmislio svoja i slično.). Učeniku s motoričkim teškoćama osigurajte produljeno vrijeme za rad. Rad učenika s teškoćama koji je uložio trud, svakako izložite u razredu te istaknite dobre strane tog rada.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Znakovi, svuda oko mene!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira značenje prometne signalizacije.
  • Učenik nabraja, opisuje i prepoznaje vrste prometnih znakova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo
  • Osobni i socijalni razvoj

Oprezno se krećem, gledam kuda idem!

Započnite aktivnost tako da zajedno s učenicima riješite interaktivni zadatak Aktivnost za učenike objavljen na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.4. Pri rješavanju raspravite o svakom primjeru.

U nastavku razgovarajte o tome što sve može utjecati na prednost prolaska kroz križanje raznih sudionika u prometu (mogući odgovori: znakovi, prometni policajac, prometna pravila). Tijekom razgovora potaknite učenike na to da razmisle i o onome što su i sami doživjeli kao sudionici u prometu.

Podijelite učenike u parove te ih uputite na izradu umne mape u digitalnom alatu Popplet (ili Coggle) u kojoj je kao središnji pojam naveden izraz pravila kretanja. Jedan od učenika izrađuje umnu mapu vezanu za pravila kretanja pješaka, a drugi učenik u paru izrađuje umnu mapu vezanu za pravila kretanja biciklista. U izradi umnih mapa služe se informacijama koje pronalaze na internetu. Uputite ih, svakako, na pretraživanje internetske stranice Prometna Učilica.

Sve radove učenici stavljaju na ploču u Padletu.

Odaberite jedan ili više parova koji će svoje umne mape prezentirati drugim učenicima. Nakon prezentacija analizirajte prikazane umne mape.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Tijekom uvodne aktivnosti motivirajte i učenike s teškoćama na rad. Učeniku s oštećenjem vida dajte važne vizualne informacije tijekom razgovora o prednostima prolazaka kroz raskrižje, a možete i demonstrirati tako da u učionici odglumite kakvu situaciju na raskrižju u kojoj ćete učenika oštećena vida staviti kao jednog od sudionika u prometu. Na taj ćete mu način zornije prikazati koje su sve moguće situacije na raskrižju. Učenika oštećena sluha smjestite u učionici na mjesto na kojem ima pristup svim vizualnim informacijama.

U uvodnom razgovoru potaknite učenike s teškoćama na aktivnost, ali nemojte inzistirati na tome da se usmeno izražavaju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima govora i/ili učenici s oštećenjem mentalnog zdravlja) ako to ne žele.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje napišite ključne pojmove koje trebaju uvrstiti u umnu mapu. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj pojmova koje moraju unijeti u umnu mapu, ovisno o ishodima koji su za njih unaprijed postavljeni.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Oprezno se krećem, gledam kuda idem!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i demonstrira sigurno sudjelovanje u prometu primjenom prometnih pravila i propisa.
  • Učenik primjenjuje odgovorno ponašanje sudionika u prometu.
  • Učenik samostalno riješava zadatke prema uputama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Nacrtani junaci znaju prometna pravila

Na početku aktivnosti s učenicima razgovarajte o prometnim pravilima koje su do sada naučili. Kroz razgovor naglasite pravila za načine sudjelovanja u prometu koje koriste vaši učenici (dolazak u školu pješke, biciklom, romobilom, autobusom..) te razgovarajte o primjerima iz njihovih iskustva o raznim situacijama, na koje su naišli, na svome putu do škole.

U nastavku aktivnosti podjelite učenike u tri grupe. Svaka grupa vezana je uz jedan oblik sudjelovanja u prometu (pješak, vozač, putnik). Grupa zajedno dogovara prometna pravila koja smatraju važnima za taj oblik sudjelovanja u prometu. Predstavnik grupe prezentira dogovorena pravila i objašnjava njihov smisao.

Svaki član grupe tada dobiva zadatak da napravi strip prikaz za jedno od dogovorenih pravila unutar grupe. Za izradu stripa koriste digitalni alat Make Beliefs Comix ili Pixton.

Za dodatnu inspiraciju pri izradi svojega stripa možete uputiti učenike na dvije animacije pod nazivom "Prometna signalizacija" i "Svjetlosna signalizacija" objavljene u e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.3. ili video uratke pod naslovima "Raskrižje sa svjetlosnom signalizacijom", "Raskrižje sa svjetlosnom i zvučnom signalizacijom (noć)" i "Raskrižje sa svjetlosnom signalizacijom na željezničko-cestovnom prijelazu" objavljene u e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.4.

Kada učenici naprave svoje stripove, prikažite ih cijelom razredu uz pitanje: Koje prometno pravilo je prikazano ovim stripom? Sve radove učenici stavljaju na ploču Padleta, a najbolje stripove objavite na web stranici škole.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U uvodnom razgovoru potaknite učenike s teškoćama na aktivnost, ali nemojte inzistirati da se usmeno izražavaju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice učenici s poremećajima govora) osim ako izraze želju.

Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak, koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak. Učeniku oštećena vida neka vršnjak opisuje važne vizualne informacije tijekom rada u grupi.

Po potrebi modificirajte zadnju aktivnost samostalnog rada, naime nekim učenicima s teškoćama može biti teško napraviti strip (primjerice učenicima oštećena vida ako nemaju potrebnu asistivnu tehnologiju) pa mogu osmisliti zagonetku kojom će opisati učenicima prometno pravilo, a oni će morati pogoditi o kojem pravilu je riječ. Učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite pisane smjernice za izradu stripa kako bi imali strukturu stripa kojom se mogu voditi u izradi.

Videozapis koji ćete koristiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nacrtani junaci znaju prometna pravila

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje odgovorno ponašanje sudionika u prometu.
  • Učenik analizira i demonstrira sigurno sudjelovanje u prometu primjenom prometnih pravila i propisa.
  • Učenik razlikuje vrste prometne signalizacije.
  • Učenik nabraja, opisuje i prepoznaje vrste prometnih znakova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Instruktor vožnje, preuzeto s https://www.instruktor-voznje.com.hr/prometni_znakovi/ (18. 7. 2022.).

Prometna Učilica, preuzeto s https://ucilica.skole.hr/kretanje-pjesaka-u-prometu (18. 7. 2022.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.