Otvorite alat Mentimeter u kojem će učenici upisivati riječi kojih se sjete kada čuju pojam e-portfolio. Povedite raspravu o tome što se krije iza tog pojma.
Ako učenici prije nisu radili u tom alatu, prije nego što im zadate zadatak, pokažite im na jednom primjeru kako pristupiti alatu pomoću kôda i poveznice.
Zajednički pogledajte e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.2. E-portfolio, početni videosadržaj pa definirajte pojam e-portfolio.
Neka učenici u alatu Tricider podijele dosadašnja iskustva pohrane svojih radova pa glasaju za ideje koje im se sviđaju (poveznica s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije te Osobni i socijalni razvoj). Zajedno prokomentirajte napisano i zaključite na koje se sve načine mogu pohraniti radovi te zašto to činimo. Dakle, zašto spremamo uratke kada ih napravimo? Možemo li im ponovno pristupiti i koristiti ih? Hoće li nam još nekad trebati referat iz Geografije ili nekog drugog predmeta koji smo napravili u 5. razredu? Za nekoliko godina sjetite se pogledati svoje radove koje ste spremili pa ćete uočiti kako ste napredovali i razvijali svoje spoznaje te upotpunjavali znanja.
Ako učenici prethodno nisu radili u alatu Tricider, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na jednom primjeru kako pristupiti alatu, dodati ideje i glasati za njih.
Naglasite učenicima da je, u današnje vrijeme, vrlo važno imati e-portfolio kako bismo bili konkurentni u svim segmentima društva. Time ih potaknite da razviju svoj stav o važnosti kreiranja i ažuriranja e-portfolija.
Povežite se s učenicima pomoću videopoziva kroz alat Teams . Potrebne poveznice za alate Mentimeter i Tricider podijelite s učenicima putem chata unutar poziva. Za one koji ne mogu otvoriti poveznicu, podijelite svoj zaslon kako bi pratili odgovore drugih učenika. Takvi učenici mogu upisati svoje odgovore u chat, a vi ih dodajte na tražene platforme.
Prilikom rasprave i učeničkih odgovora na vaša pitanja, potaknite ih da koriste alat podizanja ruke kako biste izbjegli buku u pozivu. Svakako ih podsjetite na to da nakon odgovora ruku "spuste".
Pustite videosadržaj dijeljenjem svog zaslona kako biste omogućili svim učenicima da gledaju video istovremeno. Pripazite da, prilikom dijeljenja, podijelite i zvuk svog računala.
Uoči provedbe aktivnosti provjerite znaju li učenici s teškoćama koristiti alat Mentimeter te im, ako treba, osigurajte vršnjačku pomoć.
Za učenike s disleksijom, jezičnim teškoćama i poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem osigurajte vizualnu podršku te pokušajte povezati definicije s konkretnim pojmovima i situacijama.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima (Tricider). Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Učenicima s teškoćama, koji ne sudjeluju u raspravama, možete postaviti konkretna potpitanja.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koje mu je dodijeljeno (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
U okviru Provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika - poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Na kraju, osigurajte učenicima s teškoćama uručak s važnim pojmovima i temama koje su obrađene tijekom sata.
Učenicima, koji su posebno zainteresirani za temu, zadajte da na internetu istraže značenje engleske riječi portfolio (poveznica s Engleskim jezikom).
Komentirajte s učenicima zbog čega je važno smisleno pohraniti i organizirati svoje radove (radi bolje organizacije i snalaženja te uštede vremena) i gdje sve to možemo primijeniti u svakodnevnici (kad slažemo odjeću u ormaru, pribor u radnom stolu, kovčeg za putovanje, školsku torbu) (poveznica s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj).
Potaknite učenike da organiziraju svoju mapu na računalu tako da mogu lako pronaći radove koje su pohranili i za 15 godina. Pokažite im e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4. Mape i datoteke, videosadržaj Razvrstavanje datoteka i njihova organizacija. Uputite ih da im taj sadržaj može koristiti kao podsjetnik pri organizaciji digitalnih uradaka (poveznica s međupredmetnom temom Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije).
Zatim im zadajte da istraže koji su alati pogodni za izradu e-portfolija. Neka svoje pronalaske zabilježe na ploči Padlet. Pozovite ih da pogledaju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.2. E-portfolio, sliku Alati za e-portfolio. Neka tim alatima dopune svoje bilješke.
Zajednički raspravite rezultate pa potaknite učenike da argumentiraju svoje stavove o pojedinom istraženom alatu kako bi ga odabrali za izradu svoga e-portfolija.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu, objava papirića, osvježavanje ploče kako bi se vidjele nove verzije rada na njoj).
Prilikom rješavanja zadataka, npr. Organizacije mapa na računalu, učenicima s teškoćama pripremite jasne upute (pisane lako čitljivim, uvećanim fontom, uvećanog razmaka, podebljanog tiska) i/ili osigurajte im podršku u rješavanju zadatka. Imate li dodatan materijal koji nije nužno grafički, prilagođen učenicima s disleksijom niti onima s oštećenjem vida, uredite ga u aplikaciji Lexie koja nudi i mogućnost čitanja dokumenata. Provjeriti razumiju li učenici s jezičnim teškoćama sve pojmove.
Usmjerite učenike s teškoćama koje stranice i pojmove pretraživati ili im unaprijed osigurajte materijale koje mogu dodatno proučiti kako se ne bi “izgubili” tijekom pretraživanja. Provjerite znaju li se koristiti alatom Padlet.
S obzirom na to da se video Alati za e-portfolio nalazi otprilike na sredini jedinice, učenicima s motoričkim teškoćama, onima s oštećenjem vida i disleksijom predložite da sliku potraže uz pomoć opcije pretrage. Zatim provjerite jesu li je pronašli i gledaju li dobar video. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite dovoljno vremena da pogledaju video dvaput ili pripremite kratak sažetak s važnim informacijama.
Uključite u raspravu učenike s teškoćama postavljajući konkretnija pitanja.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati da se koristi pomagalima koja su mu namijenjena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Učenicima, koji pokazuju interes za temu, zadajte da provjere koji su od zabilježenih alata za izradu e-portfolija dostupni elektroničkim identitetom AAI@EduHr.
Potaknite učenike na izradu vlastitog e-portfolija u sustavu Merlin, koristeći alat Mahara. Upute su dostupne, u obliku videozapisa, u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.2. E-portfolio.
Vodite ih kroz postupak izrade. Time su napravili prve koraka izradu e-portfolija (poveznica s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije i Poduzetništvo). Potaknite ih na raspravu pitanjima: Jeste li zadovoljni učinjenim? Želite li štogod nadopuniti ili promijeniti? Naglasite im da je vrlo važno ažurirati svoj e-portfolio kako ne bi zastario i tako postao neuporabljiv.
Nakon toga, pretragom u sustavu, neka pogledaju e-portfolija drugih korisnika te ih, koristeći pripremljeni obrazac u alatu Forms365, vršnjački vrednuju. Kada završe, neka glasno pročitaju svoja zapažanja. Zaključite koje su sastavnice e-portfolija, kako napraviti pregledan e-portfolio, koga je poželjno i nepoželjno prihvatiti za prijatelja (poveznica s Građanskim odgojem) te čemu e-portfolio uopće služi.
Potaknite učenike na razmišljanje o tome da postoje svakakvi korisnici te da dobro promisle prije nego što prihvate ili pozovu nekoga za prijatelja. U tome im može pomoći i odrasla osoba u koju imaju povjerenja.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu te odabir i popunjavanje odgovora).
Prije nego što započnete aktivnost, provjerite znaju li učenici s teškoćama koristiti alat Mahara te im, ako treba, osigurajte vršnjačku pomoć. Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute iz videozapisa i osigurajte dovoljno vremena učenicima s oštećenjem sluha. Pripremite uručak s jasno raspisanim uputama za korištenje i alata i ispunjavanje zadatka kako bi mogli imati podsjetnik uz sebe.
Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u obliku pripreme materijala.
Osim toga, napomenite podatke koje učenici trebaju zapisati ili osigurajte na kraju uručak sa svim relevantnim informacijama.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati da se koristi pomagalima koja su mu namijenjena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Učenici na internetu pronalaze e-portfolija svojih idola i, čitajući ih, još bolje upoznaju njihove opuse te saznaju informacije koje do sada o njima nisu znali.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.