Podijelite učenike u parove. Svaki par, na jednom računalu, treba otvoriti prazan dokument u alatu Word365 i u njemu napisati rečenicu: Mi smo petaši. Nakon toga, nekoliko parova učenika napisanu rečenicu treba kopirati koliko god puta stigne u jednoj minuti. Neka se parovi prethodno dogovore koja im je metoda kopiranja najučinkovitija, odnosno najbrža. Ostatak parova istu rečenicu treba pisati ručno (misli se na računalu bez kopiranja, slovo po slovo). Raspravite s učenicima kako je tekao postupak i što su dobili kao rezultat, odnosno koji su parovi bili uspješniji u smislu broja rečenica. Nastavite s raspravom o tome što bi bilo da ne postoji mogućnost kopiranja ili kako je bilo prije, kada nisu postojala računala te je li se kopiranjem ubrzao postupak.
Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. otvaranje praznog dokumenta, unos i kopiranje teksta).
Provjerite s učenicima koriste li se oni kopiranjem u svojoj svakodnevnici i u koje svrhe. Naglasite im da time štede vrijeme izrade digitalnih uradaka kada, svoj postojeći uradak, trebaju nadopuniti ili od njega napraviti novi s time da se stara verzija zadrži na postojećem stanju. Također, podsjetite ih da, u slučaju kopiranja sadržaja s interneta, vode računa o autorskim pravima (poveznica s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije te Osobni i socijalni razvoj). Time učenike upoznajete s naredbom ponavljanja u programiranju.
Sada se preusmjerite na programiranje. Najprije pokažite učenicima pisanje programa u kojem ćete jednu naredbu ponoviti 15 puta tako da ćete je toliko puta i zapisati (npr. ispisujete svoje ime i prezime zadani broj puta). Potaknite ih da i oni to učine za svoje ime i prezime. Dakle, jednu te istu naredbu napisat ćete 15 puta kako bi se toliko puta i izvršila. Zajedno pogledajte izlazne vrijednosti i prokomentirajte viđeno.
Pogledajte još jedan sličan primjer - e-Škole DOS Informatika 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Naredba ponavljanja, Zadatak 1, pa ga i riješite. Prokomentirajte s učenicima postavljajući im pitanja: Je li naporno i dosadno ovako programirati? Mislite li da je ovo rješenje dobro, poželjno? Mislite li da se tako programiraju igrice koje igrate?
Zaključite da ovaj način programiranja treba optimizirati. Pojasnite taj izraz pa neka učenici argumentiraju svoje stavove o takvom načinu programiranja i njegovoj optimizaciji.
Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine.
Odabir zadatka s vremenskim ograničenjem nije primjeren za učenike s motoričkim teškoćama, za učenike s oštećenjem vida kao niti za one s disleksijom i diskalkulijom. Tim skupinama učenika osigurajte zamjenski zadatak, mogućnost dovršavanja zadatka kod kuće ili produljite vremensko ograničenje. Pohvalite svaki trud i doprinos raspravi te, ako se učenik želi uključiti, posdtavite mu konkretnija pitanja. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadani zadatak i znaju li kako koristiti alat Word365 za tražene naredbe (primjerice, pokazati gdje je opcija kopiranja ili kako se izvodi).
Učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, prema potrebi, osigurajte uručak s najvažnijim informacijama sa sata i, ako je potrebno, koristite vizualnu podršku.
Prilikom izvedbe zadatka programiranja, učenicima s teškoćama raspišite potrebne korake, prođite cijeli postupak još jednom, provjerite jesu li ga razumjeli ili omogućiti vršnjačku pomoć (mentorski rad u paru).
Kod rješavanja prvog zadatka provjerite jesu li razumjeli što se u njemu traži. Budući da je zadatak oko sredine lekcije, učenici s oštećenjem vida ili motoričkim teškoćama mogu koristiti opciju pretrage te, tijekom rješavanja, češće provjeravajte kako im ide i trebaju li pomoć.
Izraz "optimizirati" također povežite s konkretnim primjerom kako bi učenicima s teškoćama i općenito učenicima bio jasniji koncept novog pojma.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koje mu je dodijeljeno (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Učenici se prisjećaju koje radnje ponavljaju iz dana u dan pa ih zapisuju u svoje bilježnice. Pored svake radnje stavljaju napomenu trebaju li te radnje ponavljati ili ne, odnosno kakve bi bile posljedice kada se radnje ne bi ponavljale.
S učenicima se prisjetite zaključka prethodne aktivnosti o tome da napisano nije optimalno rješenje zadatka. Nastavite pitanjima poput: Što bi se dogodilo da je naredbu trebalo ponoviti 100 ili 1000 puta? Koliko vas bi trebalo da napišete taj kôd, odnosno program?
Istim parovima učenika iz prve aktivnosti zadajte da izbroje koliko su puta stigli kopirati zadanu rečenicu. Postavite im pitanje: Jeste li dosegli 1000? Imate li ideju kako bismo mogli doseći i taj broj?
Prilikom rada u paru vodite računa o tome da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.
Uvedite pojam petlje i objasnite čemu služi te prikažite sintaksu. Pozovite učenike da sada optimiziraju svoja rješenja iz prve aktivnosti (poveznica s međupredmetnim temama Poduzetništvo te Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije). Kada završe, prikažite kôd koji je trebalo napisati kako bi svi vidjeli i, eventualno, popravili svoje zapise.
Potaknite učenike da razviju stav o tome kako je važno optimizirati postojeća rješenja da bismo uštedjeli vrijeme izvedbe aktivnosti, kako u programiranju, tako i u svakodnevnom životu.
Pitajte učenike bi li bili zadovoljni kada bi ovaj način mogli primijeniti u slučaju svojih obveza koje se ponavljaju (pospremanje sobe, radnog stola i sl.). Naglasite im da trebaju biti uporni u izvršavanju svojih obveza kako bi si dali šansu da se ubrzaju i time optimiziraju obveze.
Nakon toga, isprobajte i e-Škole DOS Informatika 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Naredba ponavljanja, Primjer 1.
Prisjetite se s učenicima dijagrama toka pa neka ga naprave u alatu Word365 za oba zadatka. Potrebno je koristiti se simbolima. Navedite ih na pomoć u obliku e-Škole DOS Informatika 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Naredba ponavljanja, videosadržaj.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. otvaranje praznog dokumenta, uporaba simbola).
Povedite raspravu o nacrtanim dijagramima toka pa neka predstave i argumentiraju svoja rješenja.
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama te se uvjeriti da je razumio zadatak i da aktivno sudjeluje u rješavanju.
Pri uvođenju pojma petlje pružite učenicima s teškoćama vizualnu podršku kod objašnjavanja i uručak na kojem će biti izvučeni svi potrebni pojmovi. Odredite nešto više vremena za izvedbu zadatka ili ga prilagodite.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Kako je Primjer 1 pri sredini lekcije, uputite učenike da koriste opciju pretrage.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti alatom Word365 za zadane zadatke. Ukratko ponovite što je dijagram toka. Učenicima s jezičnim teškoćama pružite pisane upute kako riješiti zadatak, provjerite jesu li učenici s oštećenjem sluha uspjeli "uloviti" sve informacije. Omogućite im da dvaput pogledaju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Naredba ponavljanja, videosadržaj ili im pružite pisani sažetak s uputama o tome što treba raditi.
Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u onu skupinu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba).
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenicima, koji su pokazali velik interes za programiranje, pripremite još jedan zadatak u kojem će, pri rješavanju, primijeniti petlje (npr. napraviti program koji ispisuje naziv hobija onoliko puta koliko se mjeseci njime bavi).
Pozovite učenike da dodatno optimizirate svoj program. Nema smisla da broj ponavljanja bude fiksan. Neka program pita koliko puta će ponoviti zadano.
Ponovite s učenicima ulazne vrijednosti (varijable) pa ih implementirajte u svoj program. Potaknite ih da testiraju svoja rješenja i provjere jesu li izlazne vrijednosti odgovarajuće. Ako nisu, neka poprave pogreške (poveznica s međupredmetnim temama Poduzetništvo te Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije). Povežite provjeru izlaznih vrijednosti s tim postupkom kada učenici provjeravaju svoja rješenja zadataka na ispitima prije nego što ih predaju učitelju na ocjenjivanje.
Prisjetite se s učenicima od kojeg ste kôda krenuli i do kojeg ste sada došli. Neka uvide optimizaciju pisanja programa te štednju resursa prilikom izvršenja zadatka. Postavite im pitanja: Bi li vam smetalo kada bi vam se igrice dugo pokretale? Ili kada biste dugo čekali na odgovor nakon što računalu ili pametnom telefonu zadate pojedinu naredbu (klikom ili dodirom)? Povežite odgovore s optimizacijom programa te napomenite učenicima da ne odustaju i budu uporni pri programiranju i rješavanju problema.
Pogledajte e-Škole DOS Informatika 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Naredba ponavljanja, Primjer 2, 3 i 4 pa neka učenici uoče ulazne i izlazne vrijednosti programa.
Neka se učenici vrate u parove u kojima su bili u aktivnostima 1 i 2. Prije toga, pripremite zajednički dokument u alatu Word365 i svakom paru učenika dodijelite redni broj. Zadatak je da, u zajedničkom dokumentu, prikažu optimizaciju programa, od početnog do završnog kôda. Dakle, kreće se od prve verzije programa, preko druge do završne. Izgovarajte redne brojeve. Kada je par učenika prozvan, on zapisuje redak programa. Dalje se nastavlja sve dok se ne dođe do kraja programa. Neka učenici uoče optimizaciju izvršavanja programa. Prokomentirajte to s učenicima i, ako je potrebno, pojasnite nedoumice.
Najavite učenicima kviz pa im podijelite poveznicu i kôd za pristup. Potaknite ih da samostalno riješe prethodno pripremljen kviz u alatu Kahoot! u kojem trebaju odabrati ispravno napisane sintakse petlji, optimalan program, ispravan slijed dijagrama toka te prepoznati što će dobiti kao izlazne vrijednosti na osnovi zadanog kôda.
Nakon svakog pitanja, kada učenici ponude svoje odgovore, prokomentirajte te odgovore pa prozovite učenike da argumentiraju svoje stavove na osnovi kojih su došli do rješenja.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenim alatima, trebate im pokazati rad u njima za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu, odabir odgovora, unos teksta).
Prilikom rješavanja zadataka učenicima s teškoćama pripremite jasne upute (pisane lako čitljivim, uvećanim fontom, uvećanog razmaka, podebljanog tiska) i/ili im osigurajte podršku u realizaciji zadatka. Imate li dodatan materijal koji nužno nije grafički, prilagođen učenicima s disleksijom niti onima s oštećenjem vida, uredite ga u aplikaciji Lexie koja nudi i mogućnost čitanja dokumenata. Provjerite razumiju li učenici s jezičnim teškoćama sve pojmove. Ako je potrebno nešto popraviti, pružite pomoć učeniku s teškoćama ili mu osigurajte vršnjačku potporu. Pobrinite se da učenik vidi primjer točno riješenog zadatka kako ne bi morao prepisivati.
Tijekom rasprave izbjegavajte postavljanje previše otvorenih pitanja, nego postavite više konkretnih pitanja ili ponudite opcije odgovora kako bi se i učenik s teškoćama mogao uključiti u raspravu.
Pri gledanju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 3, Jedinica 3.4. Naredba ponavljanja, Primjer 2, 3 i 4, naglasite koje primjere valja pogledati, ostavite dovoljno vremena za učenike s jezičnim teškoćama, disleksijom, motoričkim teškoćama i slično. Budući da su primjeri pri sredini lekcije, neka se koriste pretragom kako bi si olakšali pronalazak onoga što traže.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para.
Na kraju, naglasite točan rezultat i postupak kako biste olakšali pisanje bilješki na satu.
Provjerite znaju li učenici s teškoćama koristiti alat Kahoot!. Za učenike s motoričkim teškoćama, oštećenjem vida ili drugim teškoćama alat Kahoot! neće biti dobra opcija zbog ograničenog vremena i potrebe za velikom brzinom pri odgovaranju. U tom slučaju, bolje je podijeliti učenike u parove kako bi mogli rješavati zadatak s vršnjakom ili pozvati učenika s teškoćom da pomaže u vođenju kviza mijenjajući slajdove, imenujući najbolje i slično.
Najavite svaku promjenu aktivnosti za učenike s poremećajem iz spektra autizma.
Čitajte pitanja iz alata Kahoot! naglas, ali ne u isto vrijeme dok se slajdovi mijenjaju kako bi ih učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenicima, koji su pokazali velik interes za programiranje, zadajte da optimiziraju rješenja zadataka iz prethodne aktivnosti uporabom varijable.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.