Predmet
Informatika 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Predstavit ću sve što mi dođe pod ruku

Naziv predmeta
Informatika 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • prezentacija
  • prijelazi
  • animacije
  • CreativeCommons licencije

Koliko je glavnih gradova na svijetu?

Za primjer, pokažite učenicima nekoliko gotovih prezentacija pa ih podsjetite na mnoštvo prezentacija koje su već vidjeli i s kojima su se susreli tijekom svoga školovanja kao i dokolice. Ukratko, ponovite s njima osnove izrade prezentacija.

Podijelite učenike u parove. Pozovite ih da svaki par učenika otvori alat PowerPoint365 na jednom računalu. Najavite da će izrađivati prezentaciju o glavnim gradovima (poveznica s Geografijom). Popričajte s učenicima vole li putovati i koje su gradove posjetili (povezanost s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj).

Zadajte im da svaki par učenika izabere po jedan glavni grad sa svakog kontinenta, npr.: Lisabon, Tokio, Canberra, Kairo, Brasilia, Ottawa, Antarktika (nenaseljen kontinent). Ako neki parovi učenika trebaju pomoć pri pretraživanju gradova, neka se posluže internetom. Nakon toga, neka za svaki odabrani grad osiguraju po jedan slajd tako što će u naslove slajdova unijeti nazive gradova.

Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.

Podsjetite učenike na pravila o izradi prezentacija. Prokomentirajte ih zajedno i ujedno time potaknite da argumentiranjem razvijaju stav o izgledu i sadržaju prezentacija te njihovoj uporabi i važnosti u vizualizaciji predstavljenog.

U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, pokažite im kako se radi u njima za potrebe aktivnosti (npr. pristup alatu, unos teksta).

Pozovite učenike da pokrenu i pregledaju svoje prezentacije. Pitajte ih jesu li zadovoljni ili bi još nešto dodali u svoje uratke. Neka svaki par učenika prezentira koje je gradove odabrao.

Postupci potpore

Većina učenika s teškoćama bit će sporija u pretraživanju informacija o navedenim glavnim gradovima na što će utrošiti dosta vremena koje bi, u protivnom, mogli utrošiti na izradu prezentacije. Učenicima s motoričkim teškoćama, s oštećenjem vida, intelektualnim teškoćama kao i onima s jezičnim teškoćama i disleksijom pripremite poveznice na sadržaje o gradovima i/ili pripremljene natuknice. Učenicima s teškoćama definirajte konkretan sadržaj koji će unijeti na slajd (npr. povijest, veličina, smještaj i slično). Učenicima, koji se sporije snalaze u računalnim programima, osigurajte sličan model slajdova prema kojem trebaju izraditi vlastiti ili započeti slajd u kojem treba nastaviti unositi podatke (npr. učenici s motoričkim teškoćama ili oni s intelektualnim teškoćama). Učenike s disleksijom usmjerite na uporabu lako čitljivog fonta koji je dobro unaprijed pripremiti na računalu (primjerice, Omotype). Učenici s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem mogu pretraživati određene podatke za druge učenike.

Prilikom grupiranja učenika u parove, vodite računa o obilježjima onih koji su u paru s učenikom s teškoćama (suradljivost, empatičnost). Učenicima s teškoćama najavite izradu prezentacije tako da im pošaljete videozapis u kojem su prikazane osnove izrade prezentacija.

Za učenike koji žele znati više

Učenici dodaju još jedan slajd s glavnim gradom koji su posjetili. Ako nisu niti jedan, dodaju slajd za Zagreb te oblikuju tekst na svim slajdovima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko je glavnih gradova na svijetu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik dodaje slajdove prezentacije.
  • Učenik pronalazi informacije.
  • Učenik se koristi prezentacijom.
  • Učenik unosi tekst na slajdove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Geografija

O-la-la, koliko toga smo saznali u tako kratkom vremenu!

Pozovite parove učenika da, za svaki grad, na internetu istraže: kojem kontinentu pripada, čiji je glavni grad (koje države), kolika mu je površina, koliko ima stanovnika, koja narodnost je u većini u tom gradu (poveznica s Geografijom).

Podsjetite učenike na to da, pri istraživanju, provjere vjerodostojnost informacija koristeći stručne mrežne stranice te dobivene informacije usporede s nekoliko izvora. Napomenite im da je točnost informacija vrlo važna pri prezentiranju sadržaja.

Tih pet podatka trebaju upisati u obliku natuknica na slajdove svoje prezentacije u alatu PowerPoint365.

Zadajte učenicima da promijene naziv prezentacije u Glavni gradovi pa je premjeste u odgovarajuću mapu. Podsjetite ih na važnost organizacije podatka kako bi lako i brzo mogli pronaći digitalne sadržaje i nakon nekoliko godina. Potaknite ih na preciznost i točnost u ovoj aktivnosti.

Prilikom rada u paru vodite računa o tome da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.

Pozovite učenike da pokrenu i pregledaju svoje prezentacije. Potaknite ih na raspravu pitanjima poput: Vidite li gdje još možemo koristiti prezentacije osim u školi? Koriste li ih vaši roditelji u svome poslu? Koriste li ih vaši treneri? Koriste li prezentacije vaši voditelji izvanškolskih aktivnosti? (suodnos s međupredmetnom temom Osobni i društveni razvoj). Vodite raspravu tako da učenici argumentiraju svoje odgovore i time razviju stavove o rasprostranjenoj i širokoj uporabi prezentacija.

Postupci potpore

Učenike s motoričkim teškoćama, s intelektualnim teškoćama te one s oštećenjem vida usmjerite na poveznice na kojima se nalaze traženi podatci. Kao što je već navedeno, podatke je moguće pripremiti unaprijed kako bi učenici s teškoćama mogli više vremena posvetiti izradi prezentacije. Ako učenik s poremećajem iz spektra autizma ima izražen interes za geografiju, tražene informacije o gradovima može podijeliti s drugim učenicima.

Vršnjacima, koji rade u paru s učenicima s teškoćama, skrenite pozornost na promjenu naslova i premještanje prezentacije odnosno da to pokažu učenicima s teškoćama. U raspravi o korisnosti prezentacija, učenicima s teškoćama postavljajte konkretna pitanja te im pomozite oko odgovora povezujući sadržaj sa svakodnevnim životom (npr. mrežna nastava).

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na alat Sway365 pa neka istraže čemu on služi te mogu li ga koristiti za izradu prezentacija.

Nastavna aktivnost za predmet X

O-la-la, koliko toga smo saznali u tako kratkom vremenu!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pronalazi informacije.
  • Učenik unosi tekst na slajdove.
  • Učenik smješta uradak u odgovarajuću mapu.
  • Učenik daje naziv uratku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Osobni i socijalni razvoj

Najljepši glavni grad na svijetu je…

Pitajte učenike: Fotografirate li znamenitosti kad putujete? Što radite s tim fotografijama? Pokazujete li ih nekome, šaljete li ih? (poveznica s međupredmetnom temom Osobni i društveni razvoj te Estetski odgoj).

Nakon toga, prokomentirajte kako su fotografije važne za prezentaciju pojedinih događaja i sadržaja pa će ih iskoristiti i u ovoj aktivnosti.

Zadajte im da u alatu CreativeCommons pronađu po jednu sliku za svaki grad i spreme je u svoju mapu na računalu. Zatim, neka u alatu PowerPointu365, u svojoj prezentaciji, dodaju i oblikuju te slike za svaki glavni grad.

Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.

Pozovite učenike da pokrenu i pregledaju svoje prezentacije. Podsjetite ih na to da su prezentacije koje su vidjeli na početku prve aktivnosti imale prijelaze između slajdova te animacije na objektima. Pitajte ih: Jesu li prezentacije uočljivije, zanimljivije s prijelazima između slajdova i animacijama ili bez njih?

Potaknite učenike da i oni dodaju u svoje uratke prijelaze između slajdova te animacije na objektima.

U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenim alatima, trebate prikazati rad u njima za potrebe aktivnosti (npr. unos slike, dodavanje prijelaza između slajdova te animacija na objektima, preuzimanje slika).

Pozovite ih da opet pokrenu i pregledaju svoje prezentacije. Izlaznom karticom provjerite jesu li zadovoljni napravljenim i viđenim. Prokomentirajte rezultate izlaznih kartica pa neka učenici argumentiraju svoje odgovore. Nakon toga, nekoliko parova učenika neka predstavi svoje uratke putem projektora.

Podsjetite učenike da svi alati paketa Microsoft Office365, pa tako i PowerPoint365, automatski spremaju uratke. Zadajte učenicima da preimenuju svoj uradak u Glavni gradovi te ga smjeste u odgovarajuću mapu kako bi nadopunili svoj e-portfolio.

Postupci potpore

Imate li informaciju da neki od učenika s teškoćama putuje i rado fotografira, potaknite ga da to podijeli i s drugim učenicima. Provjerite imaju li učenici s teškoćama problema s pronalaskom slika pod licencijom CreativeCommons te im, prema potrebi, osigurajte vršnjačku pomoć pri pretraživanju, pohrani i ubacivanju fotografija u prezentaciju. Za učenike s motoričkim teškoćama, kao i druge učenike kojima je potrebno više vremena za rad na računalu, unaprijed pripremite fotografije koje će potom unijeti u prezentaciju (odredite koji je aspekt rada u prezentaciji važno svladati za ovu nastavnu jedinicu).

Provjerite razumiju li učenici s teškoćama pojam prijelaza između prezentacija odnosno unosa animacija te im to demonstrirajte koristeći kratke rečenice. Izbjegavajte javna izlaganja za učenike koji imaju problem s tečnošću govora (mucanje) ili anksioznošću.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji pokazuju zanimanje za tematiku, zadajte da dopune slajdove slikama zastava gradova i država (poveznica s Geografijom) te na njima primijene animacije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Najljepši glavni grad na svijetu je…

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik preimenuje prezentaciju.
  • Učenik vrednuje radove.
  • Učenik dodaje i oblikuje slike na slajdovima.
  • Učenik dodaje prijelaze slajdova i animacije u prezentaciju.
  • Učenik pokreće i vrednuje prezentaciju.
  • Učenik smješta prezentaciju u odgovarajuću mapu digitalnih radova (e-portfolio).
  • Učenik pronalazi slike s odgovarajućim licencijama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Estetski odgoj
  • Geografija

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.