Podijelite učenike u grupe po četvero i, za svaku grupu, pripremite po jedan papir (možete podijeliti vi ili mogu istrgnuti iz bilježnice). Svakoj grupi dodijelite jedan dio sadržaja e-škole DOS Informatika 1, Modul 4, Jedinica 4.1. Brojevni sustavi, e-škole DOS Informatika 1, Modul 4, Jedinica 4.4. Heksadekadski brojevni sustav i e-škole DOS Informatika 1, Modul 4, Jedinica 4.5. Izravna pretvorba iz binarnog brojevnog sustava u heksadekadski brojevni sustav. Grupama zadajte da prouče jedan način pretvaranja zapisa broja između dvaju zadanih brojevnih sustava (dekadski-binarni, dekadski-heksadekadski, binarni-dekadski, heksadekadski-dekadski, binarni-heksadekadski i heksadekadski-binarni), osmisle primjer i dva zadatka te pripreme način na koji će postupak objasniti ostalim učenicima. Neka unutar grupe odaberu osobe koje će odigrati uloge nastavnika, sastavljača zadataka i dva “beta testera” (pojasnite učenicima kako se taj pojam koristi za osobe koje prve testiraju neko softversko rješenje).
U okviru grupa, učenici zajedno proučavaju dobiveni sadržaj. Nakon uspješno riješenih zadataka u sklopu jedinice koju su dobili, sastavljač smišlja primjer i zadatke, “nastavnik” priprema način predstavljanja postupka ostalima i prezentira pred “testerima”, a “testeri” rješavaju izrađene zadatke i daju povratnu informaciju “nastavniku” je li način prezentacije razumljiv. Izrađene zadatke i primjer postupka zapisuju na dobiveni papir, uz potpis svih članova tima s raspodjelom uloga i predaju nastavniku nakon prezentacije. Potaknite učenike da pri radu poštuju tuđe mišljenje, surađuju i budu potpora jedni drugima u ostvarenju dobivene uloge.
Kad sve grupe završe s radom, trebaju održati prezentacije prema redoslijedu sadržaja u dobivenim jedinicama pritom zadajući zadatke koje su pripremili. Ako bi bilo potrebe, nadovežite se s dodatnim pojašnjenjem postupaka.
U idućoj aktivnosti podijelite učenike u parove i podijelite s njima poveznicu na igru Hexadecimal Bee Game. Proglasite pobjednika svakog para!
Za kraj, neka učenici u parovima odigraju igru Flippy Bit. Neka pokušaju nekoliko puta - najprije svatko samostalno, a onda u paru i to tako da svaki učenik para pretvori po jednu heksadekadsku znamenku mete. Bitove mogu označavati klikom miša ili korištenjem tipki od A do K za svaku poziciju bitova. Zapišite na ploču najbolji rezultat svakog para. Nakon odigrane igre, skrenite im pozornost na pozadinu stvaranja igre koja je opisana u lijevom dijelu ekrana i uputite na to da pogledaju priloženi video nakon opisa. Jesu li odigrali uspješno kao dvogodišnja djevojčica iz videa?
Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnog obrazovnog sadržaja.
Organizirajte uručke ili još jednom zajednički prođite pretvorbe zapisa brojeva. Pritom, valja objasniti sadržaj koji su učenici sami istraživali kako ne bi ostalo nedoumica.
Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i isprintan predložak sličnog zadatka pretvorbe. Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Postoje li u razredu učenici s teškoćama iz spektra autizma, valja im na početku najaviti strukturu sata kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Pokažite kako igrati igre Hexadecimal Bee Game i Flippy Bit te izbacite natjecateljsku komponentu aktivnosti tj. proglašenje pobjednika.
Potaknite učenike da istraže kako binarno brojiti na prste i koji je najveći binarni broj koji možemo pokazati pomoću pet prstiju jedne ruke. Pojašnjenje pogledajte ovdje.
Prođite s učenicima sadržaj e-Škole DOS Informatika 1, Modul 4, Jedinica 4.4. Heksadekadski brojevni sustav u kojem će se upoznati s heksadekadskim zapisom pri prikazu boja u računalu, različitim načinom označavanja boja pomoću heksadekadskog u odnosu na dekadski zapis i načinom pretvaranja zapisa boja iz heksadekadskog u dekadski brojevni sustav i obrnuto.
Podijelite učenike u grupe od četiri i, za svaku grupu, pripremite po jedan dijeljeni dokument u alatu Word Online u kojem će se nalaziti tablica. U svakoj ćeliji tablice treba se nalaziti jedan heksadekadski kôd boje koji učenicima ukazuje kojom bojom ćelija treba biti osjenčana. S obzirom na to da Word s bojama barata u dekadskom zapisu, učenici moraju moći pretvoriti heksadekadski zapis u dekadski. Ako je potrebno, prije aktivnosti pokažite učenicima kako će osjenčati ćeliju bojom koju sami zadaju pomoću njenih vrijednosti. Primjer jedne slike možete pogledati ovdje (u dijelu Datoteke za preuzimanje, u kojem se nalazi i predložak za bojenje pod imenom shema kôdova boja).
Skrenite učenicima pozornost na učinkovitu raspodjelu zadataka unutar grupe i povećanje efikasnosti i brzine rješavanja zadatka uspostave li dobru međusobnu suradnju.
Usporedite završene slike i ustanovite postoje li razlike, jesu li svi posvetili pažnju detaljima, koliko im je vremena bilo potrebno i je li to u izravnoj vezi s učinkovitom raspodjelom poslova.
Kao posljednju aktivnost, ponudite učenicima natjecanje u igranju igre Hexinvaders u kojoj je potrebno prepoznati boju prema njenom heksadekadskom kôdu. Na ploči izradite razrednu ljestvicu rezultata.
Nakon obrađene jedinice upitajte učenike s teškoćama je li im sve jasno ili je potrebno dodatno pojasniti. Uključite vizualnu podršku te, što je više moguće, povežite pojmove sa svakodnevnim situacijama. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnog obrazovnog sadržaja.
Uključite vizualnu podršku pri objašnjavanju pretvorbe ili podsjetnik s koracima pretvorbe brojeva iz heksadekadskog u dekadski brojevni sustav i obrnuto.
Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine te češće provjeravati napredak skupine.
Natjecateljsko igranje igre Hexinvaders možda neće biti primjereno za učenike s oštećenjem vida ili motoričkim teškoćama. U tom slučaju, omogućite igranje u paru ili uklonite natjecateljski dio aktivnosti.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti i podjelu u skupine.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Učenicima, koji se izuzetno spretno snalaze u pretvaranju, zadajte da sami naprave svoju “skrivenu sliku” tako da odaberu neku sličicu, pikseliziraju je i zapišu boje pojedinih piksela heksadekadskim zapisom.
Pojasnite pojam "dubine" boje koristeći e-Škole DOS Informatika 1, Modul 4, Jedinica 4.5. Izravna pretvorba iz binarnog brojevnog sustava u heksadekadski brojevni sustav, podnaslov Na početku. Zamolite učenike da opišu u čemu je razlika između slika dubine 8 i 24 tako da opišu svoj dojam o slici.
Podijelite učenike u grupe po četvero i recite im da će oni danas predstavljati računala čiji zadatak je prikazati sliku na svom zaslonu. Pripremite jednostavnu fotografiju u boji preko koje će biti iscrtana kvadratična mreža veličine 20x20. Mreža predstavlja razlučivost njihovog zaslona gdje je svaki kvadratić jedan piksel. Zadatak učenika bit će da dobivenu fotografiju pretvore u piksele ucrtane u mrežu. Za prikaz neće koristiti boje već monokromatski sustav. Jedna grupa treba koristiti samo crne i bijele piksele (1-bitovna shema, dubina 1), jedna grupa koristi bijele, svijetlosive, tamnosive i crne piksele (2-bitovna shema, dubina 2), dvije grupe trebaju koristiti osam različitih nijansi - od bijelih, šest nijansi sivih i crnih piksela (3-bitovna shema, dubina 3), a dvije grupe koriste bijele, crne i 14 različitih nijansi sivih piksela. U napomeni možete pogledati prijedlog fotografije i različitih nijansi boja. Ovu aktivnost možete povezati i provesti u suodnosu s nastavom Likovne umjetnosti (gradacija boja).
Pripremite po jedan predložak dokumenta u alatu Word Online za svaku grupu. U njemu će se nalaziti kvadratična tablica veličine 20x20 u koju, sjenčanjem ćelija, trebaju unijeti dobivenu sliku. Prije nego što učenici počnu s radom, pokažite im postupak sjenčanja ćelije uz odabir željene boje.
Gotove slike projicirajte, od jednostavnijih do složenijih, usporedite njihovu kvalitetu i zajednički donesite zaključke o odnosu dubine boje i kvalitete slike. Raspravite i ostale faktore koji su utjecali na prikaz slike i usporedite to s utjecajem koji na prikaz slike imaju računalne komponente poput grafičke kartice, razlučivosti zaslona, količine memorije – koliko su „računala“ u ovoj aktivnosti bila „kvalitetna“ (ako je grupa dobro surađivala, manje vremena je trebalo i slika je vjerojatno prepoznatljivija).
Prijedlog fotografije za pikseliziranje: https://pxhere.com/en/photo/1634267
Nijanse sive postižu se istim intenzitetom svake boje. Pri sjenčanju ćelija, valja odabrati Više boja, zatim Prilagođeno, upisati boju te se, nakon toga, boja dodaje u nedavno korištene. Tada ju je moguće koristiti bez ponovnog unosa vrijednosti. Prijedlozi za nijanse boja:
dubina 1 – (255,255,255) i (0,0,0)
dubina 2 – (255,255,255), (217,217,217), (128,128,128), (0,0,0)
dubina 3 - (255,255,255), (242,242,242), (217,217,217), (178,178,178), (128,128,128), (89,89,89), (56,56,56), (0,0,0)
dubina 4 – (255,255,255), (242,242,242),(234,234,234), (217,217,217), (192,192,192), (178,178,178), (150,150,150), (128,128,128), (119,119,119), (95,95,95), (77,77,77), (51,51,51), (41,41,41), (28,28,28), (17,17,17), (0,0,0)
Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnog obrazovnog sadržaja.
Uključite vizualnu podršku pri objašnjavanju ili podsjetnik s koracima pretvorbe za učenike s jezičnim teškoćama ili specifičnim teškoćama učenja.
Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine te češće provjeravati napredak skupine.
Zadatak pretvaranja fotografije u piksele ucrtane u mrežu vjerojatno neće biti primjeren za učenike s oštećenjem vida te, u tom slučaju, osmislite zamjensku aktivnost.
Učenicima s diskalkulijom osigurajte vršnjačku pomoć pri unošenju vrijednosti dubine fotografije te omogućite više vremena za odrađivanje aktivnosti.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti i podjelu u skupine.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Uputite učenike da se upoznaju s japanskom zagonetkom imena nonogram. U zagonetki je potrebno reproducirati sliku pomoću uputa zadanih u obliku broja uzastopno obojanih kvadratića.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.