Na početku aktivnosti potaknite učenike na formiranje grupa. Unaprijed pripremite nekoliko fotografija (njihov broj odaberite prema broju učenika u razredu) koje predstavljaju različite vrste sportova, isprintajte ih, a zatim izrežite u puzzle, i to tako da svaku fotografiju izrežete na četiri komadića. Svaki će učenik iz skupa izmiješanih dijelova izvlačiti dio puzzle te tražiti učenike koji imaju preostale dijelove iste slagalice kako bi zajedno formirali grupu. Učenici će zatim opisati fotografiju svoje grupe i imenovati prikazani sport. Nakon što sve grupe imenuju svoje sportove, zaključit će da je tema sata sport (Sport).
Svaka će grupa rješavati zadatak za ponavljanje leksika vezanog za temu. Zadatak unaprijed pripremite s pomoću alata Wordwall i podijelite na poveznici putem zajedničkog komunikacijskog kanala (npr. MS Teams). U zadatku učenici trebaju riješiti križaljku tako da u nju upišu točan naziv sporta koji je opisan. Svaka grupa ima na raspolaganju jedan tablet s pomoću kojeg pristupa zadatku. Kad riješe zadatke, potaknite ih na razgovor o sportovima kratkim pitanjima. Učenici imenuju sportove kojima se bave ili one kojima bi se željeli baviti te izriču kratkim i jednostavnim rečenicama svoje stavove o različitim sportovima. Služeći se razrednim projektorom, prikažite im niz fotografija na prezentaciji koju ste unaprijed pripremili s pomoću alata (npr. PowerPoint), te ih potaknite na to da imenuju sport i izraze svoj stav o prikazanoj vrsti sporta. Ponudite im uz fotografije predviđene fraze za izricanje sviđanja i nesviđanja (npr. Ich finde … gut/interessant/langweilig …). Fotografije za prezentaciju preuzmite sa stranice s besplatnim fotografijama (npr. Pixabay).
Na kraju neka u grupama oblikuju što više tvrdnji vezanih za izjavu Warum ist Sport wichtig? Učenici će nekoliko minuta u grupama razgovarati o sportovima kojima se bave, koje sportove vole i zašto, istaknuti važnost bavljenja sportom za zdravlje i sl. te svoje stavove podijeliti s ostalim skupinama služeći se alatom Mentimeter u kojem su generički prikazane sve ideje u obliku oluje ideja. Učenici će alatu pristupiti s pomoću QR koda ili poveznice na tabletima. Razgovarajte s učenicima o njihovim stavovima i navedite ih na zaključak o važnosti bavljenja sportskim aktivnostima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Iako ste predvidjeli da učenici nasumičnim odabirom dijelova slagalice formiraju grupe, važno je da učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako u grupi imate učenika oštećena vida, pobrinite se za to da mu vršnjaci opišu što se nalazi na fotografiji kako bi mogao zaključiti o kojem je sportu riječ.
Učenicima s intelektualnim teškoćama, jezičnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite strukturu rečenice kojom mogu odgovoriti na pitanja o sportu kojim se bave ili kojim bi se željeli baviti.
U završnom razgovoru o važnosti bavljenja sportom potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem govora) ako to ne žele.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da samostalno istraže o sportovima koji nisu toliko česti, a smatraju ih posebno zanimljivima. Neka odaberu nekoliko sportova te pripreme kratku prezentaciju o njima s pomoću alata PowerPoint. Navedite ih na to da sportove prikažu fotografijom koju su preuzeli s besplatne stranice (npr. Pixabay), te svaki od njih opišu kratkim i jednostavnim rečenicama. Prezentaciju trebaju prikazati ostalim učenicima u razredu služeći se projektorom.
Razgovarajte s učenicima o važnosti sporta u svakodnevnom životu. Pitajte ih što misle o tome može li bavljenje sportom postati i profesionalnim zanimanjem te neka navedu primjere iz svakodnevnog života. Učenici će govoriti kratkim i jednostavnim rečenicama o temi.
Odigrajte igru pogađanja u kojoj ćete učeniku koji se dobrovoljno javi, dodijeliti identitet poznatog i uspješnog sportaša / uspješne sportašice. Učenik će napustiti razred, a ostali će s pomoću informacija koje ste pripremili u obliku Steckbriefa, doznati više o osobi čiji će identitet učenik pogađati. Za izradu Steckbriefa upotrijebite digitalni alat Word u kojem ćete jednostavno izraditi potreban obrazac te ga prikažite učenicima s pomoću razrednog projektora. Zatim promijenite projekciju te pozovite učenika koji će postavljati pitanja i saznati koju osobu predstavlja. Na projekciji prikažite primjere za Ja/Nein - Fragen kao podršku učeniku pri postavljanju pitanja (npr. Bin ich …? / Habe ich …? / Komme ich aus …? / Wohne ich in …? / Spiele ich …?). Ostali učenici na pitanja odgovaraju vrlo kratko (Ja ili Nein). Igru odigrajte najviše dvaput.
Odaberite po svojem izboru jednog poznatog i uspješnog sportaša te jednu poznatu i uspješnu sportašicu iz jedne od zemalja njemačkoga govornog područja te ih predstavite učenicima služeći se razrednim projektorom. Prikažite fotografije tih osoba te navedite kratke informacije o njima u formi Steckbriefa. Upotrijebite digitalni alat Word u kojemu ćete jednostavno izraditi potreban obrazac. Zatim potaknite učenike na to da, služeći se osnovnim informacijama, govore o tim osobama kratkim i jednostavnim rečenicama (Npr. Das ist … Er / Sie kommt aus … Er / Sie wohnt in … Er / Sie treibt …). Neka razgovaraju o njima, pitajte ih jesu li i prije znali za njih te znaju li još neke osobe iz svijeta sporta s njemačkoga govornog područja. Potaknite ih na zaključak o tome da su predstavljene osobe u sportu ostvarile velik uspjeh te da je sport postao dio njihove profesije, a ne samo aktivnost kojom se bave u slobodno vrijeme. Učenici će svoje stavove iznositi kratkim i jednostavnim rečenicama.
Ponudite im na izvlačenje kartice s imenima drugih, također poznatih sportaša, koje ste unaprijed odabrali. Svaku karticu pripremite u onoliko primjeraka (npr. tri ili četiri) koliko ste predvidjeli da će grupe imati članova (ovisno o broju učenika u razredu) kako bi učenici koji izvuku kartice s istim imenima, mogli formirati grupe. Svakoj grupi podijelite radni list s praznim obrascem za Steckbrief koji ste pripremili u Wordu. Radni list podijelite u zajedničkom komunikacijskom kanalu (npr. MS Teams) te potaknite grupe na to da s pomoću tableta istraže osnovne informacije o osobi koristeći se tražilicama koje imaju na raspolaganju. Potaknite ih, također, na to da odaberu fotografiju s besplatnog poslužitelja (npr. Pixabay) kako bi uz podatke imali i vizualni prikaz osobe. Sve uratke učenici će objediniti u zajedničkom alatu Book Creator u obliku online knjige koju će zatim postaviti u zajednički komunikacijski kanal (npr. MS Teams) kako bi svima bila dostupna. Uvježbat će usmeno predstavljanje osobe o kojoj su istraživali, i to tako da svaki član grupe pripremi jedan dio informacija za izlaganje. Online knjigu prikazat ćete učenicima putem razrednog projektora, a grupe će usmeno predstaviti osobu o kojoj su istraživale.
Nakon izlaganja svih grupa učenici će vrednovati radove i izlaganja s pomoću digitalnog alata Google Forms u kojem ste unaprijed pripremili pitanja i natuknice za vrednovanje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom razgovoru potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima govora i učenici s izraženom anksioznošću) ako to ne žele.
Tijekom aktivnosti predstavljanja poznatih sportaša na projektoru učenika oštećena vida smjestite što bliže projektoru ili mu pošaljite unaprijed fotografije kako bi ih mogao na svojem računalu pogledati u veličini koja mu odgovara. Također, vršnjak mu može opisivati vizualne informacije s projektora.
Kratke i jednostavne rečenice kojima učenici trebaju govoriti o zadanoj temi, unaprijed pripremite u pisanom obliku na njemačkom i hrvatskom jeziku kako bi ih učenici s teškoćama, i to osobito učenici s jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama, imali ispred sebe dok govore o temi.
Iako ste predvidjeli da učenici nasumičnim odabirom poznatih sportaša formiraju grupe, važno je da učenike s teškoćama ipak smjestite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
U završnom izlaganju nemojte inzistirati na tome da izlažu učenici koji to ne žele zbog svojih teškoća (primjerice, učenici s poremećajima govora). Vrednujte ih prateći njihovo zalaganje u grupi, a možete vrednovati i njihov pisani rad vezan za ono o čemu bi usmeno govorili.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na samostalno istraživanje za domaću zadaću. Neka istraže informacije o poznatoj osobi iz svijeta sporta po svojem izboru i neka na temelju prikupljenih informacija izrade letak u alatu Canva. Alatu učenici pristupaju putem korisničkog računa otvorenog s pomoću adrese e-pošte. Radove isprintajte te izložite na razrednom panou ili postavite u zajedničkom komunikacijskom kanalu (npr. MS Teams) kako bi bili dostupni svim učenicima. Ako želite, učenicima možete ponuditi i to da sami osmisle te izrade obrazac za vršnjačko vrednovanje.
Na početku aktivnosti odigrajte s učenicima igru ponavljanja naziva zanimanja vezanih za temu sporta koju ste unaprijed pripremili u alatu Puzzel.org. Igru izradite u obliku križaljke, i to tako da osmislite opise pojmova te ih unesete u alat koji prema unosu generira križaljku. Kreiranu igru podijelite učenicima putem poveznice u zajedničkom komunikacijskom kanalu (npr. MS Teams). Učenici će najprije samostalno rješavati križaljku s pomoću tableta ili mobilnih uređaja, a zatim će u razrednom razgovoru analizirati rješenja. Potaknite ih na razmišljanje o zanimanjima vezanim za sport. Neka zaključe koja su najčešća sportska zanimanja u njihovu okruženju te neka navedu primjer iz svoje svakodnevice.
Potaknite svoje učenike na formiranje parova s pomoću kartica sa simbolima ili nazivima sportskih zanimanja koje ste unaprijed pripremili. Učenici će izvlačiti kartice i pronaći učenika za rad u paru s kojim će surađivati u sljedećim aktivnostima. Radeći u paru, trebaju osmisliti niz pitanja koja bi postavili nekoj poznatoj osobi iz svijeta sporta kad bi s njom imali priliku razgovarati. To mogu biti pitanja o njihovu životu, sportskoj svakodnevici, slobodnom vremenu, obitelji i sl. Pitanja neka zapišu služeći se pritom online rječnikom (npr. CroDict). Učenici će u paru odabrati poznatu osobu iz svijeta sporta s njemačkoga govornog područja o kojoj će dodatno istražiti s pomoću tražilice na školskom uređaju, tabletu ili mobitelu. Potaknite ih na to da pitanja koja su zajedno osmislili, prilagode informacijama koje su im na raspolaganju. Također, neka se dogovore o tome tko će od njih predstavljati osobu koja postavlja pitanja, a tko će predstavljati slavnu osobu koju se ispituje. Učenici uvježbavaju kratak intervju služeći se pripremljenim pitanjima i odgovorima.
Neka odaberu i medij s pomoću kojeg će prikazati intervju. Mogu odabrati hoće li snimiti vijest, intervju, talk show ili reportažu. Videozapise mogu snimiti s pomoću mobilnih uređaja, a za obradu videozapisa predložite im digitalni alat Kizoa. Kako bi se mogle iskoristiti određene pogodnosti alata, važno je registrirati se adresom e-pošte skole.hr. Sve radove objedinite u zajedničkom komunikacijskom kanalu kako bi bili dostupni svim učenicima u razrednom odjelu.
Na kraju aktivnosti zajedno s učenicima pripremite televizijski trenutak te s pomoću razrednog projektora pogledajte videozapise svih učenika u razrednom odjelu. Učenici će pljeskom nagraditi svaki videozapis. Rad koji dobije najjači pljesak, smatra se najuspješnijim i može biti nagrađen.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, poželjno je križaljku za ponavljanje zanimanja izraditi u alatu Crosswords Labs koji nudi mogućnost kopiranja i uređivanja križaljke u Wordu pa veličinu križaljke te veličinu i font slova lako možete prilagoditi potrebama učenika oštećena vida. Učeniku s intelektualnim teškoćama smanjite broj pojmova u križaljci koje treba unijeti (ako drugi učenici imaju 10 sportova, njemu pripremite 5 najpoznatijih i slično).
Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da svaki učenik s teškoćama ima svoju ulogu te da je aktivan član grupe. Stoga je važno da učenicima s teškoćama pripremite jasne upute za rad kako bi mogli pridonijeti svojim pitanjima koja bi postavili u intervjuu. Ako u razrednom odjelu imate učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, neka dobije ulogu koja će stalno okupirati njegovu pažnju (primjerice, može zapisivati pitanja za intervju, odgovore, snimati videozapis, uređivati videozapis i sl.).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici samostalno istraže informacije o poznatoj osobi iz svijeta sporta te, služeći se njima, napišu intervju s tom osobom oblikujući pitanja te kratke i jednostavne odgovore. Potaknite ih na to da samostalno izrade novinski članak u alatu Fodey u kojem će prikazati pripremljeni intervju. Navedeni će alat tekst pretvoriti u sliku novinskoga članka. Učeničke radove možete isprintati i postaviti na razredni pano ili podijeliti u zajedničkom komunikacijskom kanalu kako bi bili dostupni svim učenicima.
MS Teams - priprema, pozor, timovi su tu, 2021. preuzeto s https://meduza.carnet.hr/index.php/media/watch/28392
Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuch - priručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.