Na početku ove aktivnosti pripremite u digitalnom alatu NatGeo MapMaker kartu Europe. Projicirajte kartu na ploču, učenicima postavite nekoliko pitanja s ciljem ponavljanja naziva zemalja njemačkoga govornog područja i najpoznatijih europskih zemalja (Ist das Österreich?, Ist das Italien?, Ist das Kroatien?, Welches Land ist Nummer 1, 5, 8...?), a učenici neka prepoznaju o kojoj je zemlji riječ i odgovore kratkim i jednostavnim odgovorima (Nein, das ist nicht Österreich. Das ist Deutschland.). Učenicima podijelite prethodno pripremljene nastavne listiće u aplikaciji Word s hrvatskim i njemačkim nazivima saveznih pokrajina Republike Njemačke. Potaknite razgovor o podjeli Republike Njemačke na savezne pokrajine, o značenju pojma Bundesland i sl. Učenici neka povežu pojmove. Zatim ćete učenicima putem aplikacije MS Teams podijeliti poveznicu na digitalnu kartu Republike Njemačke s ucrtanim granicama njemačkih saveznih pokrajina koje možete označiti brojevima radi lakšeg snalaženja. Učenici će u paru na mrežnim stranicama istražiti i na kartu dodati savezne pokrajine koje su im ponuđene. Zajednički ćete provjeriti rješenja. Kartu Republike Njemačke s nazivima pokrajina isprintat ćete na A3 papir i objesiti na ploču u učionici. U alatu Word pripremit ćete nazive glavnih gradova saveznih pokrajina, isprintat ćete ih i magnetićima poredati na ploči. Dajte učenicima malo vremena da pročitaju nazive gradova i nakon toga će pojedinačno na kartu pokušati povezati pokrajinu i njezin glavni grad. Zajedno riješite zadatak ukoliko učenicima bude pretežak. Postavljajte im pitanja o glavnim gradovima (Wie heißt die Hauptstadt von Bayern?...), učenici će odgovarati na pitanja (Die Hauptstadt von Bayern heißt…). Po završetku zadatka učenike podijelite u grupe na način da im isprintate kartice u Wordu na kojima će biti napisana imena 4 njemačka grada, 4 njemačke pokrajine i 4 njemačka simbola (učenici nasumice izvlače karticu i oni koji su izvukli gradove čine jednu grupu, pokrajine drugu grupu, simboli treću grupu, ukoliko je potrebno dodajte i njemačke izume ili specijalitete). Svakoj grupi isprintajte kartu Republike Njemačke s ucrtanim glavnim gradom, ali bez naziva, a učenici će upisati nazive pokrajina i glavnih gradova. Učeničke radove vrednujte na način da svaka grupa određenom bojom nadopuni ili ispravi manjkavosti te grupa koja ima najmanji broj ispravaka bude proglašena pobjednikom.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Nazive poznatih europskih država, novih pojmova u ovoj aktivnosti jednostavnih struktura rečenica kojima učenici trebaju odgovarati na vaša pitanja, pripremite unaprijed na predlošku za učenike s teškoćama koje će moći imati ispred sebe (na hrvatskom i njemačkom jeziku uz vizualnu podršku gdje god je moguće). Također, učenicima s teškoćama koji se teško snalaze na slijepoj geografskoj karti (često su to učenici s intelektualnim teškoćama, učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje) omogućite da imaju otvorenu kartu Njemačke u svojem geografskom atlasu tijekom svih aktivnosti.
U svim aktivnostima koje su usmjerene najviše na vizualni kanal (rad na karti Njemačke) vodite računa o učenicima oštećena vida. Potaknite ih na korištenje dostupnih tiflotehničkih pomagala koja će im olakšati uporabu digitalnih alata te im elektroničkim putem unaprijed pošaljite kartu njemačkih saveznih država kojom ćete se koristiti tijekom aktivnosti. Ako imaju atlas s Brailleovim pismom, potaknite ih na uporabu atlasa pri proučavanju njemačkih saveznih pokrajina.
Prilikom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici će na internetskim stranicama pronaći kartu Republike Njemačke s pokrajinama ili na YouTube-u pogledati kratak videozapis ("Die Bundesländer von Deutschland"). Kartu će isprintati i u bilježnice nalijepiti grbove pojedinih njemačkih pokrajina ili će tijekom gledanja videozapisa sami nacrtati grbove. Ukoliko pronađu i druge zanimljive informacije mogu ih zapisati.
Na internetskom pregledniku ćete učenicima pustiti videozapis/pjesmicu „Die 16 Bundesländer“, zapišite naslov na ploču, učenici slušaju pjesmu dva puta, tijekom slušanja mogu i ustati, zaplesati u ritmu glazbe. Tijekom pjesme zapišite na ploču nove riječi ili one za koje mislite da su učenicima nepoznate (das Lied, kennen, die Stadt, der Stadtstaat, die Landeshauptstadt, der Osten, der Westen, der Norden, der Süden), objasnite njihovo značenje i neka učenici zapišu u bilježnice. S učenicima razgovarajte o tekstu pjesme i neka ispričaju što su čuli i razumjeli. Koristeći alat Word unaprijed pripremite nastavni listić s tekstom pjesme u kojem ćete izostaviti ključne riječi koje su učenici već usvojili. Slijedi još jedno slušanje tijekom kojeg učenici rješavaju nastavni listić dopunjujući tekst riječima koje nedostaju. Provjerite zajedno s učenicima rješenja i nakon toga zajedno otpjevajte pjesmicu. Učenici tekst pjesme mogu naučiti i napamet. Nakon toga pustite učenicima videozapis „Deutschlands Nachbarländer“, učenici gledaju video i slušaju pjesmicu dva puta, napišite na ploču naslov, a učenici će prilikom drugog slušanja u bilježnicu zapisati neke od naziva susjednih zemalja (Polen, Tschechien, Dänemark, Frankreich, die Schweiz…). Ponovit ćete strane svijeta, a i neke priloge (rechts, links, unten, oben…). Nakon slušanja postavljajte učenicima pitanja (An welchem Land grenzt Deutschland im Osten? Welches Land ist rechts? Welches Land ist unten?). Na kraju ove aktivnosti potaknite učenike da u parovima na internetskom pregledniku pronađu kako izgledaju zastave susjednih zemalja Republike Njemačke i naprave poster u digitalnom alatu Canva koji će po završetku prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapise koji ćete koristiti u aktivnosti pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže slici videozapisa, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.
Nove i nepoznate pojmove koje ćete koristiti u ovoj aktivnosti i pisati na ploči unaprijed pripremite u pisanom obliku na način da pojmove napišete i na njemačkom jeziku i na hrvatskom jeziku uz vizualnu podršku kako bi učenici s teškoćama (posbeno učenici sa specifičnim teškoćama učenja, učenici s poremećajem iz autističnog spektra) lakše i brže zapamtili nove pojmove, a predložak s pojmovima neka bude na njihovom stolu kako bi ga mogli koristiti kada god im zatreba. Za učenike s intelektualnim teškoćama odredite one ključne izraze i pojmove koje bi trebali svladati u ovoj aktivnosti i njih pripremite u pisanom obliku.
Tijekom izrade nastavnih listića za dopunjavanje ključnih riječi vodite računa da za učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te mu omogućite češće stanke tijekom rada. Listić grafički primjereno oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova) što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Prilikom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak. Tijekom izrade postera vodite računa, ako imate u razredu slabovidnog učenika, o tome da se kontrast podloge i slova te zasićenost vizualnih informacija uskladi s njegovim vizualnim funkcioniranjem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više da na internetskom pregledniku na sličan način pronađu susjedne države Republike Hrvatske i da izrade razredni plakat na tu temu. Učenici na taj način ponavljaju i usvajaju nazive europskih zemalja.
Na početku ove aktivnosti učenike ćete podijeliti u grupe na sljedeći način. Pripremite listiće na kojima ćete na njemačkom jeziku napisati nazive njemačkih gradova (Berlin, München, Hamburg, Bremen, Hannover und Potsdam), na taj način, izvlačenjem listića, grupa će odabrati temu. Sve grupe imaju zadatak da pretražujući mrežne stranice pronađu najzanimljivije informacije o određenom njemačkom gradu (npr. povijesne promjene, ljudski odnosi, revolucije i pokreti, ekologija, prometna rješenja...).
Učenicima ponudite i poveznicu na mrežne stranice koje ste sami pronašli da im olakšate potragu, videozapis" Die Bundesländer Deutschlands". Na ovaj način učenici će utvrditi i ponoviti gradivo primjenjujući naučeno (Berlin-Hauptstadt-Stadtstaat-Bundesland, Bremen-Brandenburg grenzt an Polen, Potsdam ist die Landeshauptstadt von...).
Učenici sami stvaraju kratak tekst o njemačkim gradovima. Učenicima podijelite poveznicu na e-laboratorij.carnet.hr kako biste ih uputili na digitalne alate koje će koristiti u sljedećem zadatku.
Jedna grupa učenika izradit će prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint (npr. igru asocijacije na temu sata, njemački gradovi, znamenitosti, simboli i sl., učenici pogađaju rješenje stupca, a zatim i konačno rješenje), druga grupa će izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Canva, treća grupa izrađuje edukativnu igru po vlastitoj želji u digitalnom alatu Puzzel.org pomoću koje će ostali učenici kasnije moći provjeriti što su naučili o pojedinom njemačkom gradu, jedna grupa će izraditi nastavne listiće u alatu Word za igru asocijacija (učenici u programu PowerPoint kreiraju igru asocijacije na temu sata, njemački gradovi, npr. u poljima se skrivaju znamenitosti nekoga grada, učenici pogađaju rješenje stupca, a zatim i konačno rješenje).
Dogovorite s učenicima koliko im vremena treba, tijekom izrade, tj. prije završnog izlaganja, predložite učenicima da vam pošalju završnu verziju kako biste im mogli ukazati na određene moguće pogreške koje će onda sami ispraviti. Nakon završetka slijedi prezentiranje radova.
Pripremite rubriku za vrednovanje učeničkih radova s unaprijed razrađenim i dogovorenim kriterijima. Nakon svakog izlaganja učenici će komentirati kako su zadovoljni svojim izlaganjem (oni koji su izlagali), a ostali će komentirati izlaganje koje nakon toga vrednuju u već spomenutoj rubrici koju ste pripremili. Sve radove možete, ovisno o mogućnostima, isprintati i ukrasiti učionicu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Budući da su sve aktivnosti koje učenici trebaju izraditi usmjerene na vizualni kanal, vodite računa o tome ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida. Osigurajte da učenik oštećena vida ima vršnjaka u grupi koji će mu opisivati sve značajne vizualne informacije te neka učenik koristi asistivnu tehnologiju kako bi imao što širi pristup informacijama i radu u grupi. Također, grupa u kojoj je učenik oštećena vida također može napraviti i neki zadatak koji nije toliko vezan uz vizualni kanal, primjerice može napraviti reklamu sa zanimljivostima o gradu, a tekst će izgovarati učenik oštećena vida ili reportažu o gradu, zvučni zapis zanimljivosti o gradu i sl. Ako u razredu imate slabovidnog učenika, neka plakat bude na mat papiru i neka bude primjeren kontrast podloge i slova.
Pobrinite se da svaki učenik s teškoćama bude aktivan član u svojoj grupi te da ima onu ulogu u kojoj će se osjećati uspješno (važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje ima vrlo dinamičnu ulogu kako bi zadržao pažnju na zadatku, primjerice može uređivati i umetati fotografije u prezentaciju, upisivati tekst u prezentaciju ako je spretan s tim alatom i sl.).
Videozapis koji će učenici u grupama koristiti u radu pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže slici videozapisa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više da odaberu jednu od njemačkih saveznih pokrajina i da naprave detaljniju, opširniju prezentaciju o njoj u digitalnom alatu Pixton, odnosno, da naprave strip u kojem će glavni lik putovati tom njemačkom pokrajinom i istraživati. Po završetku strip mogu podijeliti u zajedničkom kanalu Teams. Učenici mogu u digitalnom alatu Kahoot izraditi i kviz u svrhu samovrednovanja i/ili vršnjačkoga vrednovanja.
Kljajić, Jasenka (1998.). Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1.izdanje), Zagreb: Školska knjiga.
Miličević, Marijana (2017.). Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3.izdanje), Zagreb: Alfa.
Buscha J., Helbig G.,(2013.)., Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht, Njemačka: Langenscheidt.
Jozić Ž., Bartolec G.B., Hudeček L., Lewis K., Mihaljević M., Ramadanović E. (2013.), Hrvatski pravopis, Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Lonka Kirsti (2020.). Fenomenalno učenje iz Finske, Zagreb: Ljevak.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.