Na početku aktivnosti u digitalnom alatu Puzzel.org, alatu koji je jednostavan, zanimljiv i pogodan za kreiranje i igranje različitih vrsta edukativnih igara i zagonetki, osmislite slagalice na temu odjevnih predmeta u cilju ponavljanja vokabulara. Učenike podijelite u grupe s pomoću pripremljenih nastavnih listića na kojima ste na njemačkom jeziku napisali nazive četiriju godišnjih doba (der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter − tko izvuče listić na kojem je isto godišnje doba, pripada istoj grupi). Na taj način dobili ste četiri grupe učenika, no ovisno o broju učenika koje želite u grupama, pripremite listiće i za petu ili šestu grupu (na njima napišite nazive Sport, Arbeit, Freizeit, Party). Svakoj grupi podijelite poveznicu za slagalicu na kojoj su prikazani odjevni predmeti vezani za određeno godišnje doba. Učenici rješavaju slagalicu i otkrivaju rješenje. Kako biste provjerili predznanje učenika i kako bi učenici što bolje zapamtili nazive za odjevne predmete, razgovarajte sa svakom grupom posebno. Učenicima postavljajte usmjerena pitanja (npr. Was siehst du auf dem Puzzle? / Welche Kleidungsstücke sind das? / Wann trägst du das Kleid? / Wann tragen wir die Jeans? / Hast du jetzt eine Jeans an? i dr.). Na taj način ponovite i prezent glagola tragen i anhaben. Nakon toga učenici rješavaju zadatke A − E na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1. Im Schaufenster, Zadatci A − E. Čitaju dijalog i rješavaju zadatke s nazivima za odjevne predmete, u zadatku C ponavljaju određene članove za imenice koje označavaju odjevne predmete (die Bluse, das Hemd, die Jacke...), a u zadatku D prezent djeljivog glagola anhaben, odnosno redoslijed riječi u rečenici s djeljivim glagolom.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Podijelite ekran i pokažite im fotografije odjevnih predmeta za različita godišnja doba koje ste preuzeli s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Zamolite ih da za svaku fotografiju osmisle barem jednu rečenicu i postave jedno pitanje (npr. Ich trage heute eine Jeans. / Was trägst du heute? / Was trägst du in der Schule? / Mein Lieblingskleidungsstück ist Pullover. / Was trägst du im Sommer? ...). Neke od rečenica neka zapišu u čavrljanje. Ponovite s učenicima prezent djeljivog glagola anhaben. Razgovarajte o prezentu tog glagola i podsjetite ih na djeljivi predmetak (Ich habe ... an. Du hast ... an.) Nakon toga rješavaju zadatke A − E na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1. Im Schaufenster, Zadatci A − E. Rješavaju zadatke s nazivima za odjevne predmete, u zadatku C ponavljaju određene članove za imenice koje označavaju odjevne predmete (die Bluse, das Hemd, die Jacke...), a u zadatku D prezent djeljivog glagola anhaben, odnosno poredak riječi u rečenici koja ima taj djeljivi glagol.
Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu Canva izrade plakat na temu Sommerkleidung, Frühlingskleidung, Winterkleidung ili Herbstkleidung (temu odabiru po želji), a potrebne fotografije preuzmu s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Nakon što završe svoje tematske plakate, učenici ih spremaju u PNG formatu kako bi s pomoću digitalnog alata Puzzel.org pripremili slagalice na temu odjevnih predmeta prema godišnjim dobima. Poveznice za slagalice učenici neka podijele u čavrljanju kako bi bile dostupne za rješavanje svima u razredu. Kad riješe slagalice i dobiju slike odjevnih predmeta, potaknite ih na to da uključe mikrofon i jednostavnim rečenicama imenuju te opišu odjevne predmete koji se nalaze na dobivenoj slici.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Iako ste predvidjeli da učenici nasumičnim odabirom formiraju grupe, važno je da učenike s teškoćama smjestite u poticajnu grupu vršnjaka koja će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Kako bi učenici s teškoćama lakše pratili i aktivno sudjelovali u rješavanju zadataka u Edutoriju, pripremite im nove pojmove i vokabular koji se u zadatcima rabi na pisanom predlošku s prijevodom na hrvatski jezik. Ako je u grupi učenik sa specifičnim teškoćama učenja, uputite grupu na to da u Edutoriju odabere opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da u digitalnom alatu PowerPoint naprave prezentaciju na temu Was trägt meine Familie?, odnosno neka istraže i prikažu koje odjevne predmete najčešće nose članovi njihove uže obitelji.
Pronađite na internetu kratak videozapis, odnosno dijalog u trgovini odjevnim predmetima pod nazivom Nicos Weg – A1 – Folge 59: Das passt gut! (Nico i Selma odlaze u trgovinu odjevnim predmetima, ona pronalazi odjeću za sebe i za njega: Das Hemd ist toll. Es gefällt mir. Wie viel kostet das? Wie findest du die Farbe? Probier das Hemd an. Das ist zu groß. Es kostet 25 Euro…). Učenici gledaju videozapis dva puta. U digitalnom alatu Word pripremite nastavni listić kojim ćete provjeriti razumijevanje sadržaja videozapisa, i to tako da postavite nekoliko pitanja s ponuđenim odgovorima (npr. Wer ist im Geschäft? / Was kaufen die Personen? / Welches Kledungsstück gefällt der Frau?). Provjerite rješenja tako da učenici čitaju odgovore ponavljajući nazive odjevnih predmeta te izraze za veličinu, cijenu i boju. Pripremite odjevne predmete koji se spominju u videozapisu pa neka učenici u parovima (djevojčica i dječak) pokušaju odglumiti dijelove dijaloga. Ako je potrebno, učenici mogu još jedanput ili dva puta pogledati videozapis. Nakon toga rješavaju zadatke na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.2. Im Geschäft, Zadatci A, B. Učenici slušaju dijalog i rješavaju zadatak B. Provjerite razumiju li sve riječi (Schaufenster, anprobieren, eng, schick, knapp), a zatim neka po ulogama čitaju dijalog (Selma, Mutter, Verkäufer). Zadajte im da nauče svoje uloge napamet i dogovorite se o tome kad će odglumiti dijalog u razredu. Slijedi rješavanje zadatka E na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.2. Im Geschäft, Zadatak E. Na kraju učenici ponavljaju neke od pridjeva za opis odjevnih predmeta (neu, alt, modern, lang, elegant, kurz…), a zatim neka u dvije rečenice opišu što imaju na sebi te kakav je taj odjevni predmet.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Pojmove vezane za odjevne predmete koji su učenicima s teškoćama nepoznati, a rabit ćete ih u aktivnosti, pripremite u pisanom predlošku gdje će pojam osim prijevoda na hrvatski jezik sadržavati i vizualnu podršku. To je osobito važno učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja kako bi brže i lakše usvojili novi vokabular.
Za učenike s intelektualnim teškoćama prevedite pitanja koja ćete pripremiti u nastavnom listiću.
Tijekom izrade listića za provjeru razumijevanja dijaloga vodite računa o tome da za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te da listić grafički primjereno oblikujete (rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Učenike s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ih aktivno uključiti u uvježbavanje dijaloga. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama smanjite broj rečenica u dijalogu i pojednostavnite složene rečenice. Ako neki učenik s teškoćama ne može zapamtiti cijeli dijalog, omogućite mu da izražajno čita dijelove dijaloga.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da na internetu istraže koje odjevne predmete najčešće nose Nijemci te da naprave prezentaciju ili plakat u digitalnom alatu Canva.
Podijelite učenike u parove kako bi mogli isplanirati modnu reviju (Modenschau in der Klasse). Nakon što zajednički odrede koje će odjevne predmete nositi na reviji, učenici trebaju osmisliti i tekst koji će govoriti. Najprije će jedan od njih biti model, a drugi voditelj, a zatim će zamijeniti uloge, naravno drukčije odjeveni. Dogovorite se s njima koliko im vremena treba kako bi izvršili cijeli zadatak. Učenici trebaju osmisliti i uvodni pozdrav publici, način na koji će predstaviti model, ali i odrediti odjevni stil koji će prezentirati. Mogu se odlučiti i za modnu reviju koja je tematski vezana za, primjerice, sportske aktivnosti, odjeću na radnom mjestu, ali i bilo kakve prigode. Odaberite i učenike koji će snimiti modne revije i prikazati ih u razredu. U videozapisu koji će izraditi u digitalnom alatu Kizoa, alatu namijenjenom za izradu i uređivanje videomaterijala uporabom slika, videa i audiosadržaja, učenici trebaju navesti barem 5 odjevnih predmeta i nekoliko pridjeva kojima će ih opisati te sve to popratiti odgovarajućim zvučnim zapisom i glazbom. Videozapise će zatim podijeliti putem besplatne usluge Google disk kako bi ih i ostali učenici mogli pogledati. Zatim će ih prezentirati na satu. Na kraju svakog učeničkog izlaganja potaknite ostale učenike na vrednovanje u alatu MS Forms prema unaprijed pripremljenoj rubrici koju ste prije toga objasnili i o čijem ste se sadržaju dogovorili s učenicima. Učenici koji izlažu, objasnit će usmeno jesu li zadovoljni svojim izlaganjem, gdje su pogriješili te što bi sljedeći put drukčije napravili.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Učenici koji imaju izražen strah od javnog nastupa (primjerice, učenici s oštećenjem mentalnog zdravlja i sl.), mogu biti snimatelji modne revije i mogu uređivati videozapise, ali ako to žele, omogućite im da budu voditelji ili modeli.
Parovima u kojima se nalaze učenici s teškoćama, pripremite pisane smjernice s jasnim uputama kako bi učenik s poremećajem iz autističnog spektra točno znao što se od njega očekuje tijekom modne revije.
Učeniku oštećena vida omogućite tijekom modne revije vršnjaka koji će mu davati vizualne informacije o modelima (što nose, koje neverbalne znakove daju i sl.). Učeniku oštećena sluha tijekom revije omogućite pregledno mjesto u učionici kako bi imao sve vizualne informacije te mu pripremite transkript govora voditelja modne revije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da u digitalnom alatu Book Creator izrade e-knjigu te na jednom mjestu objedine sve učeničke radove vezane za modnu reviju u njihovu razredu.
Kljajić, Jasenka (1998). Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Zagreb: Školska knjiga.
Miličević, Marijana (2017). Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Zagreb: Alfa.
Buscha J. i Helbig G. (2013). Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Njemačka: Langenscheidt.
Jozić Ž., Bartolec G. B., Hudeček L., Lewis K., Mihaljević M., Ramadanović E. (2013). Hrvatski pravopis. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Lonka, Kirsti (2020). Fenomenalno učenje iz Finske. Zagreb: Ljevak.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.