Primijenite ovu aktivnost na početku bavljenja temama okoliša i ekologije. Prije provođenja aktivnosti pronađite na stranici Pixabay nekoliko besplatnih fotografija prirode. Na posljednjoj fotografiji u nizu neka bude prikazano negativno djelovanje čovjeka na okoliš (npr. gomile smeća, plastične vrećice u moru itd.). Iskoristite fotografije kao poticaj za govornu interakciju na početku aktivnosti. Pitajte učenike, primjerice, što prikazuje koja fotografija, koja fotografija najbolje opisuje njihovu okolinu, što je dovelo do situacije prikazane na fotografiji itd. Usmjeravajte ih pitanjima prema temi aktivnosti, a to su prirodne katastrofe.
Podijelite zatim učenicima poveznicu za e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 7.2., Wind, Brand und Hochwasser, Zadatci A, D koju ste prethodno skratili i prilagodili u alatu Bitly.com. Neka učenici riješe zadatke A i D.
Zatim ih podijelite u parove i neka čitaju tekst „Naturkatastrophen“. Nepoznate riječi mogu potražiti u pripadajućem rječniku (Wörterbuch) na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 7.2., Wind, Brand und Hochwasser, Zadatci B, C. Nakon čitanja teksta neka riješe zadatke B i C.
Završite aktivnost izlaznom karticom 3-2-1. Neka učenici na njoj navedu tri imenice koje su naučili u ovoj aktivnosti, a vezane su za temu, zatim dva glagola i jedan pridjev.
U alatu PowerPoint izradite prezentaciju koju ćete prikazivati tijekom nastave na daljinu uspostavljenu putem videokonferencijskog poziva s pomoću alata Microsoft Teams. U prezentaciju umetnite i poveznice za e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 7.2., Wind, Brand und Hochwasser koje ste prethodno skratili i prilagodili s pomoću alata Thinfi. Uz njih, također, možete objaviti i QR kod izrađen u alatu QRCode Monkey. Skraćene poveznice možete zapisati i u čavrljanje kako bi im učenici lako mogli pristupiti.
U završnom dijelu aktivnosti učenici neka navedu tri imenice, dva glagola i jedan pridjev koje su naučili u ovoj aktivnosti, a vezani su za temu. Taj zadatak izradite u digitalnom alatu Mentimeter koristeći se opcijom otvorenog tipa odgovora (engl. open ended). Podijelite ekran kako biste prikazali učeničke odgovore i zajedno ih komentirajte. Nakon toga preuzmite spremljene odgovore u PDF-u pa dobiveni dokument podijelite u čavrljanju kako bi mu učenici mogli pristupiti i preuzeti ga nakon završetka aktivnosti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije koje ćete rabiti u uvodu aktivnosti, unaprijed pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem ili im tijekom aktivnosti objasnite što se nalazi na fotografijama.
Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite na pisanom predlošku nove pojmove i riječi koje su vezane za prirodne katastrofe. Prevedite ih na hrvatski jezik te im omogućite vizualnu podršku koja je osobito važna za učenike s poremećajem iz spektra autizma.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama radi u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više, neka izrade PowerPoint prezentaciju o najvećim prirodnim katastrofama u Hrvatskoj i/ili zemljama njemačkog govornog područja te održe usmeno izlaganje u razredu.
Ova se aktivnost nastavlja na Aktivnost 1 ovog scenarija. Podijelite učenicima poveznicu za igru memorije (njem. Paare-Spiel) izrađenu u alatu LearningApps. U igru uvrstite riječi iz prethodne aktivnosti, ali uvedite i dvije ili tri riječi koje će se poslije pojaviti u tekstovima u ovoj aktivnosti, a koje će učenici moći povezati ili metodom eliminacije (npr. ununterbrochen) ili na temelju poznavanja značenja jedne riječi koja je dio složenice (npr. Regenfälle). Nakon što su aktivirali predznanje na receptivnoj razini, podijelite učenike u parove. Svakom od njih podijelite jednu izlaznu karticu iz prethodne aktivnosti pazeći pritom da nijedan par ne dobije vlastitu. Potaknite učenike na to da, radeći u paru, pokušaju sve zadane riječi iskoristiti u rečenici. Osigurajte im mjesto za upis odgovora u alatu Mentimeter, i to tako da odaberete opciju otvorenog tipa odgovora (engl. open ended). Neka svaki par unese svoje rečenice. Nakon isteka vremena predviđenog za rješavanje zadatka, prikažite učenicima rezultate. Nakon što pročitaju rečenice drugih parova, zajedno ih prokomentirajte te, prema potrebi, ispravite ili dopunite.
Neka učenici zatim u paru poslušaju dvije vijesti o vremenskim prilikama, „Nachrichten 1“ i „Nachrichten 2“ na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2., Wind, Brand und Hochwasser, Zadatci E – G te riješe zadatke E – G. Kao pomoć im mogu poslužiti transkripti tekstova. Podijelite im zatim nastavni listić sa zadatkom ispravljanja izrađen u Wordu. Koristeći se riječima uvedenima u zadatcima E – G, oblikujte nekoliko tvrdnji u futuru (npr. Die Dürre wird nützliche Folgen für die Natur haben. Aufgrund der Dürre werden die Lebensmittelpreise sinken.). U svakoj rečenici neka se nalazi jedna sadržajna pogreška koju učenici trebaju otkriti i ispraviti. U tvrdnjama istaknite glagolske oblike. Nakon što zajedno usmeno prokomentirate rješenja, potaknite ih na otkrivanje pravila za tvorbu futura s pomoću primjera na nastavnom listiću. Također, neka riješe zadatke H i J na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2., Wind, Brand und Hochwasser, Zadatci H, J kako bi provježbali uporabu uvedene jezične strukture. Zatim im u alatu Mentimeter postavite nekoliko pitanja na koja trebaju odgovoriti u futuru. Pri postavljanju pitanja odaberite način prikazivanja tempom publike. Svaki će par upisati svoj odgovor, a nakon isteka zadanog vremena prikažite učenicima sve odgovore. Neka ih pročitaju i usmeno o njima rasprave (isprave eventualne pogreške, pokušaju pogoditi koji je par napisao koji odgovor itd.).
Podijelite na kraju učenicima tablicu u koju će u obliku natuknica napisati svoje pretpostavke o izgledu Zemlje u budućnosti, i to tako da im zadate različite godine (jednima zadajte npr. 2025., drugima 2050. trećima 2100. godinu itd.). Kategorije u tablici mogu biti, primjerice, Einwohnerzahl, Wetter, Preise itd. Kao potporu im možete ponuditi riječi i izraze koje će razvrstati u tablicu, odnosno koje će im olakšati pripremu usmenog izlaganja (npr. die Düre, die Fluten, sinken, steigen, unter einer Hitzewelle leiden, laut Meteorologen). Neka učenici s pomoću tih natuknica održe usmeno izlaganje o tome kako zamišljaju život na Zemlji u budućnosti, tj. kako će klimatske promjene utjecati na čovjekovu budućnost. Neka snime svoje izlaganje i audiozapis/videozapis ili poveznicu za svoj rad objave na razrednoj oglasnoj ploči otvorenoj u alatu Lino.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom izrađivanja igre pamćenja vodite računa o tome da, ako u razredu imate slabovidnog učenika, odaberete fotografije s primjerenim kontrastom. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj pojmova u igri pamćenja koje moraju pronaći te izostavite nepoznate pojmove. Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite više vremena za rješavanje.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Zvučni zapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama.
Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.
Pravilo o tvorbi futura pripremite u obliku pisanog podsjetnika za učenike s teškoćama kojim se mogu služiti tijekom cijele aktivnosti, a zatim ga mogu zalijepiti i u bilježnicu.
Učenicima s teškoćama pripremite specifične smjernice za usmeno izlaganje (navedite im okvirnu duljinu trajanja, opišite strukturu izlaganja, napišite im potpitanja na koja u izlaganju trebaju odgovoriti i sl.) te im omogućite da se tijekom izlaganja koriste natuknicama koje su napisali.
Učenici koji imaju izražen strah od javnog nastupa (primjerice, učenici s izraženom anskioznošću), mogu samo Vama poslati zvučni zapis svojeg izlaganja ili možete vrednovati njihov pisani rad.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više, neka istraže koliko se Zemlja promijenila u posljednjih sto godina (npr. neka potraže podatke o porastu temperature, o količini padalina u prošlosti i danas itd.) te pripreme usmeno izlaganje. U njemu neka iznesu i svoju pretpostavku o tome što će se događati s tim vrijednostima u budućnosti, koliko će one iznositi itd. Potaknite ih na to da tijekom izlaganja pripaze na uporabu različitih glagolskih vremena, tj. perfekta, prezenta i futura.
Aktivnost se provodi u dva dijela. Na početku prvoga dijela aktivnosti neka učenici pročitaju tekst „Der Klimawandel – ein globales Problem“ na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2., Wind, Brand und Hochwasser, Zadatci J– L te riješe zadatke J – L.
Podijelite ih zatim u manje grupe. Otvorite temu na platformi Kialo Edu i postavite tezu (npr. automobili imaju pozitivan učinak na ljudski život ili visoke su temperature poželjne). Skratite poveznicu u alatu bit.ly i podijelite ju učenicima. Svaka grupa treba napisati komentar o postavljenoj tezi, a zatim i reagirati na objave drugih grupa. Dovoljno je napisati jednu ili dvije rečenice. Možete i unaprijed odrediti koje će grupe biti afirmacijske, a koje negacijske. Pratite uključenost učenika u raspravu te, prema potrebi, i sami upišite komentar kako biste ih dodatno potaknuli na raspravljanje.
Iskoristite njihove odgovore kako biste u drugom dijelu aktivnosti (npr. sljedeći sat) uveli i provježbali uporabu nekih kohezivnih sredstava. Budući da se u ovoj aktivnosti ne piše argumentativni esej s uvodom, glavnim dijelom i zaključkom, ograničite se samo na nekoliko najčešćih kohezivnih sredstava koja se rabe za navođenje i suprotstavljanje argumenata (npr. einerseits – andererseits, erstens, zweitens, auch itd.). Odaberite dva argumenata u prilog početnoj tezi i dva argumenta protiv nje te u Wordu napišite kratak tekst. Učenicima podijelite dvije inačice istog teksta, prvu s kohezivnim sredstvima i drugu bez kohezivnih sredstava. Neka učenici u paru pročitaju obje inačice. Pitajte ih koji im tekst djeluje povezanije te ih potaknite na to da argumentiraju svoj odgovor. Razgovor možete voditi i na hrvatskom jeziku. Pretpostavka je da će učenici odabrati prvu inačicu, stoga ih zamolite da još jedanput pročitaju tekst, označe kohezivna sredstva te ih pokušaju prevesti. Usmeno prokomentirajte njihova rješenja. Nakon što ste uveli kohezivna sredstva, podijelite im poveznicu za zadatak dopunjavanja izrađen u alatu LearningApps. Sastavite rečenice koje će učenici dopuniti jednim od ponuđenih kohezivnih sredstava.
Za domaću zadaću zadajte im da napišu dva argumenta za i dva argumenta protiv neke druge tvrdnje. Razradite rubriku prema kojoj ćete vrednovati uporabu kohezivnih sredstava te je unaprijed objasnite učenicima. Uzmite pritom u obzir njihovu učestalost i točnost u uporabi.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je barem jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Usto, poželjno je da uloga tog učenika bude zapisivanje argumenata vršnjaka u grupi kako bi stalno bio usmjeren na zadatak. Potaknite svakog učenika s teškoćama na to da i on pridonese grupi tijekom rasprave. Osigurajte da učeniku oštećena vida jedan vršnjak čita pristigle argumente kako bi mogao aktivno sudjelovati u raspravi.
Tekst koji ćete rabiti u drugom dijelu aktivnosti, primjereno grafički oblikujte za učenike s teškoćama, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt te povećan razmak između riječi i redova, a što je osobito važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Napravite popis kohezivnih sredstava i podijelite ga učenicima s teškoćama u obliku podsjetnika s prijevodom na hrvatski jezik kojim se mogu koristiti tijekom pisanja domaće zadaće. Učenicima s teškoćama dajte jasne smjernice za pisanje teksta uz uporabu kohezivnih sredstava (jasno im naznačite rok za predaju zadatka, navedite strukturu i duljinu teksta i dr.).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više, neka u alatu PowToon izrade animiranu prezentaciju s dodatnim primjerima kohezivnih sredstava.
„Njemački jezik. Ispitni katalog za državnu maturu u školskoj godini 2021./2022.“ Preuzeto s https://www.ncvvo.hr/wp-content/uploads/2021/09/NJEM-2022a.pdf (7. 7. 2022.).
Wedig H., Strobl C. (2022). Die Bewertung von Kohärenz und Kohäsion in narrativen DaF-Texten: Eine korpusbasierte Untersuchung sprachlicher Einflussfaktoren. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 27 (1), 369-396. Preuzeto s https://zif.tujournals.ulb.tu-darmstadt.de/article/id/3378/ (7. 7. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (7. 7. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.