Na početku aktivnosti podijelite učenike u manje grupe (s najviše četiri člana). Pokažite im ilustraciju na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2., Lernen im Internet, Ilustracija. Neka u određenom vremenskom roku (npr. tijekom dvije minute) u bilježnicu zabilježe svoje asocijacije uz ilustraciju. Pokrenite zatim odbrojavanje u digitalnom alatu ClasroomScreen. Nakon isteka predviđenog vremena učenici trebaju usmeno predstaviti svoje asocijacije. Potaknite sve učenike na sudjelovanje u govornoj interakciji postavljanjem pitanja, primjerice o tome koja im je asocijacija najzanimljivija, čime su ih iznenadili drugi učenici u grupi itd. Na zaslonu spomenutog alata (ClasroomScreen) omogućite opciju dodavanja tekstualnog okvira te tijekom učeničkih izlaganja bilježite odabrane asocijacije. Putem govorne interakcije uvedite i nekoliko novih riječi važnih za razumijevanje teksta koji će čitati u nastavku ove aktivnosti te i njih zapišite.
Nakon što pročitaju tekst „Nach Informationen suchen“, neka svaki učenik samostalno riješi jedan zadatak (B, C, D ili E) na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2., Lernen im Internet, Zadatci B, C, D, E, a zatim svi u grupi predstavljaju svoja rješenja. Ako je potrebno, učenik koji izlaže, neka ostalima prevede nepoznate riječi ili zatraži od njih pomoć pri rješavanju. Na kraju u grupi trebaju popisati deset ključnih riječi. Skrenite im pozornost na to da na popisu trebaju biti zastupljene riječi iz svih četiriju zadataka.
Zadajte im zadatak za domaću zadaću. Učenici u grupi ili u paru trebaju snimiti kratak videozapis u kojem će objasniti kako im internet pomaže pri učenju. Pritom trebaju iskoristiti što je moguće više riječi s popisa koji je izradila njihova grupa.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama podijelite u grupe u kojima je jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
U uvodnoj govornoj interakciji sve učenike s teškoćama potaknite na aktivno sudjelovanje, neka se slobodno izražavaju, ali nemojte inzistirati na tome da se usmeno izražavaju učenici kojima je to posebno izazovno (primjerice, učenici s poremećajem govora), a koji to sami ne žele. Ponudite im da se, ako im je tako lakše, izraze pisanim putem.
Učenicima s teškoćama pripremite smjernice za rješavanje zadatka za domaću zadaću (navedite im vremenski rok za rješavanje zadatka, primjer moguće strukture videozapisa, njihovu ulogu u zadatku i sl.) te zadužite jednog vršnjaka iz njihove grupe da ih povremeno podsjeća na rok za rješavanje zadatka i pruži podršku ako je potrebna. Učeniku oštećena vida važno je opisati sve napravljene videozapise i poslati mu ih elektroničkim putem kako bi više puta mogao pogledati i preslušati videozapise drugih grupa u razreda.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više, predložite da osmisle pitanja, izrade digitalni anketni upitnik i među svojim vršnjacima provedu anketu o korištenju digitalnom tehnologijom i internetskim sadržajima za školske potrebe. Neka naprave prezentaciju s prikazom rezultata te ih u kratkom izlaganju predstave u razredu.
Započnite aktivnost kratkom govornom interakcijom s učenicima o korištenju internetom za školske potrebe. Pitajte ih, primjerice, koliko prosječno vremena provedu pred računalom kad uče ili pišu domaću zadaću, kojim su se dosad alatima koristili tijekom izrade nekog projektnog zadatka itd. Ovisno o predznanju učenika, pripremite zadatak povezivanja u kojem ćete prije govorne interakcije uvesti potrebne riječi (npr. im Internet surfen, im Wörterbuch nachschlagen, Online-Übungen lösen, regelmäßig, täglich). Nastavni listić sa zadatkom povezivanja izradite u digitalnom alatu Word. Zatim pokažite učenicima videozapis o otvorenim obrazovnim sadržajima na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2., Lernen im Internet, Zadatak E. Neka u paru riješe zadatak F.
Razgovarajte zatim o pojmu obrazovnih platformi. Poslušajte zajedno tekst „Lidya und Karlo“. Potaknite učenike na to da tijekom slušanja izrađuju bilješke, tj. u natuknicama bilježe ključne pojmove. Tijekom drugog slušanja pokažite im i transkript teksta. Za provjeru razumijevanja teksta neka riješe zadatke G – J. Nakon toga podijelite učenicima tablicu s pomoću koje će usustaviti podatke o obrazovnoj platformi spomenutoj u tekstu (registracija, način prijave, sadržaj itd.).
Nakon što zajedno prokomentirate odgovore, pokažite im videozapis o obrazovnoj platformi Moodle koji ste unaprijed izradili u alatu za snimanje Screencast-O-Matic. Objasnite u videozapisu kako pristupate obrazovnoj platformi, koja su njezina glavna obilježja, kako postavljate sadržaj itd. Navedite po čemu se obrazovne platforme razlikuju od ostalih mrežnih izvora te naglasite aspekte sigurnosti i zaštite autorskih prava. Sve korake popratite usmenom uputom na njemačkom jeziku koristeći se prethodno uvedenim vokabularom.
Na kraju podijelite učenike u manje grupe i zadajte im zadatak za domaću zadaću. Odaberite sadržaje na obrazovnim platformama i mrežnim stranicama spomenutim u prvom dijelu ove aktivnosti (npr. pronalaženje teksta o nekoj temi, rješavanje zadatka slušanja, korištenje elektroničkim rječnikom). Svaka grupa neka izradi videozapis u kojem će opisati korake u rješavanju zadatka. Videozapise vrednujte prema unaprijed pripremljenoj rubrici koja obuhvaća nekoliko kriterija (npr. raspon vokabulara, razumljivost, točnost u uporabi vokabulara i struktura itd.).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje unaprijed pripremite ključne pojmove kako bi lakše pratili animaciju i kako ne bi sami morali izvlačiti pojmove.
Učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra dodatno približite pojam obrazovnih platformi, dajte im primjere stranica kojima se oni služe ili netko od njihovih ukućana, a koje se svrstavaju u obrazovne platforme.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Neka učenik oštećena vida tijekom gledanja videozapisa sjedi što bliže ekranu, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.
Učenicima s teškoćama pripremite smjernice za rješavanje zadatka za domaću zadaću (navedite im vremenski rok za rješavanje zadatka, primjer moguće strukture videozapisa, njihovu ulogu u zadatku) te zadužite jednog vršnjaka iz njihove grupe da ih povremeno podsjeća na rok za rješavanje i pruži podršku ako je potrebna. Učeniku oštećena vida važno je opisati sve napravljene videozapise i poslati mu ih elektroničkim putem kako bi više puta mogao pogledati i preslušati videozapise drugih grupa u razredu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više, neka odaberu jednu obrazovnu platformu ili mrežnu stranicu s nastavnim materijalima, prouče njezinu strukturu i sadržaje te izrade videozapis u kojem će prikazati što smatraju njezinim prednostima, a što nedostatcima. Uz videozapis neka izrade i kratak kviz putem kojeg nakon izlaganja mogu provjeriti koliko su ostali učenici razumjeli prezentirane sadržaje.
Ova je aktivnost namijenjena ponavljanju i formativnom vrednovanju učenika. Provedite je nakon što ste s učenicima obradili temu e-učenja, a prije provjere čitanja ili slušanja s razumijevanjem. Na početku aktivnosti neka učenici u paru riješe test na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2., Lernen im Internet, Test kako bi ponovili riječi uvedene tijekom obrade ove teme. Zajedno prokomentirajte rješenja i, prema potrebi, prevedite riječi koje su im nepoznate.
Pripremite im zatim u alatu Socrative test za provjeru čitanja s razumijevanjem sa zadatcima dopunjavanja. U postavkama odredite želite li da učenici za svaki zadatak koji riješe, odmah dobiju povratnu informaciju o njegovoj točnosti (u tom slučaju učenici nemaju mogućnost povratka na prethodna pitanja) ili da povratnu informaciju o točnosti svojih odgovora dobiju na kraju za sve riješene zadatke (odlučite li se za ovaj način, učenici će se moći vraćati na prethodna pitanja i mijenjati svoje odgovore). Kao polazni tekstovi za izradu zadataka mogu poslužiti oni na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.2., Lernen im Internet, Wiederholung, a osobito tekst objavljen u rubrici „Wiederholung“.
Nakon provedbe testa preuzmite statistiku i analizirajte rezultate testiranja. Pogledajte koji su zadatci učenicima bili najlakši (tj. koje je točno riješio najveći broj učenika), a koji najteži (oni s najmanjim brojem točnih rješanja) te na temelju dobivenih rezultata planirajte sljedeći korak u podučavanju.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenicima s teškoćama pripremite popis nepoznatih riječi iz ove aktivnosti uz prijevod na hrvatski jezik te vizualnu podršku gdje god je moguće. Oni ga zatim mogu zalijepiti u bilježnicu i rabiti kad im zatreba.
Tekst koji učenici moraju čitati, pojednostavite za učenike s intelektualnim teškoćama (izbacite višak informacija, pojednostavite rečenice i složene pojmove). Također, smanjite broj zadataka za provjeru razumijevanja pročitanog. Tekst grafički primjereno oblikujte (rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, a ako je riječ o slabovidnom učeniku, onda dodatno povećajte font kao i razmak između riječi i redova). Takva je prilagodba osobito važna učenicima sa specifičnim teškoćama učenja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više, pripremite dodatne vježbe čitanja s razumijevanjem. Skratite poveznicu za tekst „E-Learning“ s pomoću alata bit.ly te je podijelite učenicima. U alatu LearningApps izradite zadatke povezivanja (npr. pridruživanje pojma definiciji) i dopunjavanja teksta riječima koje nedostaju.
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (2. 7. 2022.).
Zobenica, N. (2020). Digitale Medien und Lernszenarien im DAF-Unterricht. Metodički vidici, 11, 127-150. Preuzeto s https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/1936 (2. 7. 2022.).
„PDF-Wüsten sind nicht zukunftsweisend“. Preuzeto s https://deutsches-schulportal.de/unterricht/lernplattformen-jacob-chammon-forum-bildung-digitalisierung/ (2. 7. 2022.).
„E-Learning“. Preuzeto s https://www.sgd.de/glossar-weiterbildung/e-learning.html (2. 7. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.