Predmet
Njemački jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

So viele Möglichkeiten, so viele Gefahren!

Naziv predmeta
Njemački jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
6. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • društvene mreže
  • pravila pristojnosti na internetu (netiquette)
  • lažne vijesti (fake news)
  • govor mržnje
  • sigurnost na internetu

Schreien? DAS MACHE ICH GAR NICHT!

Započnite aktivnost kratkom govornom interakcijom kako biste pobudili zanimanje učenika i potaknuli ih na aktiviranje predznanja. Izradite prezentaciju u alatu Mentimeter. Odaberite opciju oblaka riječi, a umjesto upisivanja teksta prvoga pitanja, u prezentaciju ubacite ilustraciju s prikazom ikona društvenih mreža. Zamolite učenike da pokušaju pogoditi temu aktivnosti i upišu svoj odgovor u alat. U prezentaciju uvrstite još nekoliko pitanja na koja će učenici odgovoriti na prethodno opisan način. Pitajte ih, primjerice, koja im je najdraža društvena mreža, koliko joj često pristupaju, koliko osoba imaju među svojim kontaktima itd. Na temelju generiranog prikaza odgovora potaknite govornu interakciju s učenicima. Važno je da svi učenici dobiju priliku odgovoriti usmeno na najmanje jedno pitanje.

Podijelite učenike u parove ili u manje grupe. Neka pročitaju tekst „Effizient im Netz kommunizieren“ na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.3., Soziale Netzwerke i rasprave o pogreškama koje oni čine u komunikaciji na društvenim mrežama. Također, neka navedu što im smeta kod drugih korisnika društvenih mreža (npr. pisanje velikim tiskanim slovima, pretjerivanje s uporabom emotikona itd.). Zatim neka riješe zadatke B – E na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.3., Soziale Netzwerke, Zadatci B – E.

Nakon što su u prethodnim zadatcima uvježbali potreban vokabular i jezične strukture, učenici pišu tekst prema zadanim smjernicama. Kao primjer takva teksta možete im pokazati zadatak pisanja s ljetnog roka državne mature 2019./2020. Smjernice za pisanje sastavka zadajte u obliku triju pitanja. Postavite pitanja tako da se odgovori na njih ne preklapaju i da učenici uza svako pitanje mogu napisati nekoliko rečenica. Prije pisanja sastavka upoznajte ih i s kriterijima vrednovanja te s očekivanim rasponom vokabulara i jezičnih struktura. Tekst možete vrednovati prema tablici za vrednovanje kratkog sastavka na osnovnoj razini državne mature objavljenoj u Ispitnom katalogu za državnu maturu za 2022./2023.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U uvodnom razgovoru potaknite učenike s teškoćama na interakciju, neka se slobodno izraze, ali nemojte inzistirati na tome da se usmeno izražavaju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima govora), ako oni to sami ne žele. Navedeni učenici mogu svoje odgovore dati u pisanom obliku. Pružite podršku učenicima s teškoćama pri uporabi digitalnog alata Mentimeter, demonstrirajte im uporabu alata prije početka aktivnosti ako je to potrebno.

Pri podjeli učenika u parove ili manje grupe vodite računa o tome da učenik s teškoćama radi u paru ili grupi s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.

Ako u razrednom odjelu imate učenike sa specifičnim teškoćama učenja, uputite grupu na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a ako imate učenika oštećena vida, uputite grupu na opciju povećanja fonta.

Ako samostalno pišu tekst prema zadanim smjernicama, učenicima s teškoćama omogućite produljeno vrijeme rješavanja zadatka te im dajte još smjernica u kojima ćete naznačiti točno vrijeme za predaju zadatka, omogućiti im podsjetnik s vokabularom koji trebaju rabiti kad pišu o određenoj temi. U učenika sa specifičnim teškoćama učenja nemojte vrednovati pogreške nastale kao posljedica teškoće (primjerice, ako su skloni izostavljanju slova), već ih upozorite na takve pogreške i pomozite im da ih isprave.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka potraže tekstove o pravilima ponašanja na internetu (netiquette) i pripreme prezentaciju. Uz prezentaciju neka sastave i nekoliko pitanja koja će postaviti ostalim učenicima kako bi provjerili njihovo razumijevanje. Pitanja im mogu postaviti i u obliku kviza izrađenog u alatu Kahoot!.

Nastavna aktivnost za predmet X

Schreien? DAS MACHE ICH GAR NICHT!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje pravila pristojne komunikacije na društvenim mrežama.
  • Učenik piše kratak i jednostavan tekst o društevnim mrežama kojima se koristi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a

Die Preisverleihung fand am 30. Februar statt

Na početku aktivnosti pokažite učenicima nekoliko fotografija poznatih osoba i potaknite ih na to da pokušaju pogoditi temu aktivnosti. Odlučite li se, primjerice, za pjevača ili glumca, učenici će najvjerojatnije pretpostaviti da je tema glazba, odnosno film. Potičite ih na govornu interakciju dodatnim pitanjima. Pitajte ih tko je na fotografiji, odakle dolazi, što još znaju o toj osobi itd.

Podijelite učenike u grupe. Svakoj grupi dajte lažnu naslovnicu novina koju ste prethodno izradili u alatu Fodey odabravši opciju newspaper (novine). Na naslovnici se treba nalaziti fotografija jedne ili više osoba iz uvodnog dijela ove aktivnosti, a u popratni tekst uvrstite nekoliko namjernih pogrešaka (npr. navedite pogrešan grad ako je na fotografiji vidljiva neka znamenitost, odaberite datum koji ne odgovara godišnjem dobu prikazanom na fotografiji, neka broj posjetitelja događaja na kojem je ta osoba navodno sudjelovala bude veći od stvarnog kapaciteta dvorane itd.). Zamolite učenike da prouče naslovnicu i iznesu svoje mišljenje o tome je li vijest koju ona sadržava istinita. Učenici bi trebali prepoznati da je riječ o lažnoj vijesti i objasniti kako su došli do tog zaključka. Otkrijte im nakon toga temu aktivnosti – lažne vijesti (njem. Falschmeldungen).

Neka učenici zatim pročitaju tekst „Falschmeldungen erkennen“ na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4., Gefahren und Schutz, Zadatci D – F i samostalno riješe zadatke D – F. Zatim neka u paru popune izlaznu karticu 3-2-1. Na kartici trebaju navesti tri činjenice o lažnim vijestima koje su im otprije poznate, dva savjeta za izbjegavanje posljedica širenja lažnih vijesti te jednu tvrdnju o lažnim vijestima koja im nije potpuno razumljiva, odnosno o kojoj bi željeli saznati nešto više.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Fotografije koje ćete rabiti u uvodnoj aktivnosti, ranije pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem ili im tijekom aktivnosti objasnite što se na njima nalazi.

Učenici s teškoćama neka budu članovi onih grupa u kojima se nalazi barem jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Osigurajte da učeniku oštećena vida vršnjak u grupi detaljno opiše naslovnicu na kojoj trebaju pronaći pogrešku kako bi i taj učenik mogao aktivno sudjelovati. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra dodatno objasnite pojam lažnih vijesti, zašto se tako zovu i zašto uopće postoje te im dajte nekoliko primjera takvih vijesti koje su vezane za teme njihova interesa.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Tijekom samostalnog rješavanja zadataka pružite podršku učenicima s teškoćama u razumijevanju uputa za rješavanje zadataka ili u razumijevanju samih zadataka. Pripremite za te aktivnosti učenicima s teškoćama popis novih i nepoznatih riječi s prijevodom na hrvatski jezik kako bi lakše riješili zadatke.

Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključiti u aktivnost 3-2-1 te mu, prema potrebi, objasniti ono što ne razumije.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka prikupe izlazne kartice i analiziraju odgovore. Svoje zaključke o tome koliko je njihov razred svjestan opasnosti koje mogu prouzročiti lažne vijesti, neka usmenim izlaganjem (u obliku prezentacije) predstave u razredu. U svojem izlaganju trebaju ponuditi i odgovore na ona pitanja koja su učenicima ostala nejasna (treći odgovor u izlaznoj kartici).

Nastavna aktivnost za predmet X

Die Preisverleihung fand am 30. Februar statt

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički procjenjuje informacije iz medija.
  • Učenik prepoznaje neke elemente lažnih vijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a

Hass verboten

Pokažite učenicima tri ilustracije vezane za zadatak F na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.3., Soziale Netzwerke, Zadatak F. Pitajte ih o tome što je zajedničko osobama na tim ilustracijama. Ako učenici navedu da im je zajedničko samo to što sjede za računalom, usmjeravajte ih pitanjima (npr. gdje se te osobe nalaze, kako se osjećaju, kakve su poruke dobili itd.) kako bi zaključili da sve ilustracije tematiziraju govor mržnje na društvenim mrežama.

Neka učenici rade u grupama po troje. Svaka grupa čita jedan tekst na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.3., Soziale Netzwerke (Alberto, Annabelle i Layla). Tijekom čitanja članovi grupe ispisuju nepoznate riječi i s pomoću jednojezičnog rječnika pišu definicije ključnih riječi (npr. behindert, der Ausländer, frech itd.).

Zatim učenici rade u novim grupama po troje. Grupe formirajte tako da u svakoj od njih budu učenici koji su u prethodnom koraku ove aktivnosti čitali različite tekstove. Svaki učenik prepričava svoj tekst i objašnjava nepoznate riječi. Ostali učenici u grupi bilježe ključne riječi te rješavaju zadatke G – I na poveznici DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.3., Soziale Netzwerke, Zadatci G – I. Učenik koji je izlagao, ne rješava zadatak koji se odnosi na njegov tekst, nego, prema potrebi, pomaže ostalim učenicima.

I na kraju ove aktivnosti učenici rade u novim grupama po troje. Svaka grupa neka pokuša objasniti značenje riječi Sympathie und Antipathie. Nakon toga trebaju pročitati tekst „Sympathie und Antipathie“ na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.3., Soziale Netzwerke, odabrati nekoliko pridjeva iz teksta te snimiti fotografije ili kratke videozapise kojima će prikazati situacije koje opisuju ti pridjevi. Fotografije i poveznice na videozapise objavljuju u razrednoj virtualnoj učionici koju ste prije izvođenja ove aktivnosti kreirali na platformi Loomen, omogućivši pritom aktivnost kolaborativnog načina izrade rječnika.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.

Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra možda će biti potrebno dodatno objasniti sintagmu govor mržnje na društvenim mrežama. Približite mu njezino značenje dajući primjere iz svakodnevnog života. Primjere povežite s predmetom učenikova interesa kad je riječ o društvenim mrežama (primjerice, ako učenik na društvenim mrežama rado igra računalne igrice, razgovarajte o govoru mržnje prisutnom u nekoj od igrica i sl.).

Učenicima s teškoćama pripremite smjernice kojima će se voditi tijekom prepričavanja teksta učenicima drugih grupa. Omogućite im, ako će im biti lakše, da tekst prepričaju na hrvatskom jeziku.

Učenici s teškoćama neka rade u grupama u kojima će svaki put biti jedan vršnjak (s obzirom na to da će učenici više puta promijeniti grupu tijekom aktivnosti) koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.

Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, završnu aktivnost možete modificirati tako da učenik oštećena vida opiše pridjev, snimi zvučni zapis te da zatim drugi učenici pogađaju o kojem je pridjevu riječ.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​ ​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka pripreme prezentaciju o različitim vrstama elektroničkog nasilja. Predložite im da za provjeru vokabulara izrade križaljku u alatu Crossword Labs.

Nastavna aktivnost za predmet X

Hass verboten

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje govor mržnje i potencijalne opasnosti pojedinih društvenih mreža.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (2. 7. 2022.).

„Njemački jezik. Ispitni katalog za državnu maturu u školskoj godini 2021./2022.“ Preuzeto s https://www.ncvvo.hr/wp-content/uploads/2021/09/NJEM-2022a.pdf (2. 7. 2022.).

„Netiquette“. Preuzeto s https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/netiquette-53879 (2. 7. 2022.).

„Privacy Knigge schützt die Privatsphäre in sozialen Netzwerken“. Preuzeto s https://knigge-rat.de/privacy-knigge-schuetzt-die-privatsphaere-in-sozialen-netzwerken/ (2. 7. 2022.).

„Cyberbullying: Kako ga spriječiti“. Preuzeto s https://www.unicef.org/croatia/price/cyberbullying-kako-ga-sprije%C4%8Diti (2. 7. 2022.).

Milić, M. (2020). Percepcija nasilja preko interneta. Ljetopis socijalnog rada, 27, 113-150. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/242208 (2. 7. 2022.).

„Ljetopis socijalnog rada“. Preuzeto s https://www.unicef.org/croatia/price/cyberbullying-kako-ga-sprije%C4%8Diti (2. 7. 2022.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.