Predmet
Kemija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dodaj mi sol, molim te

Naziv predmeta
Kemija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • soli
  • dobivanje soli

Sol je svuda oko nas

Projicirajte učenicima Word online sustava Office365. Pomoću alata SmartArt izradite grafički dijagram sa središnjim pojmom SOL. Upitajte učenike na što ih asocira riječ sol. Kako se učenici budu javljali, tako zapisujte asocijacije koje govore. Raspravite o navedenim asocijacijama. Upitajte učenike: Što su soli u kemijskom smislu? Koja je najčešća vrsta kemijske reakcije kojom nastaju soli? Odgovore dopišite u grafički dijagram.
Podijelite učenike u parove. Svakom paru dodijelite karticu na kojoj je napisan naziv soli koju moraju istražiti. Npr. natrijev klorid, amonijev nitrat, amonijev klorid, kalcijev klorid, magnezijev sulfat, bakrov (II) sulfat, kalijev nitrat, srebrov bromid, natrijev stearat i slično. Svaki par za dobivenu sol neka izradi „osobnu iskaznicu“ te soli. Zajedno s učenicima dogovorite što ta osobna iskaznica treba sadržavati: naziv soli, formulu soli, boju, relativnu molekulsku masu, temperaturu tališta, temperaturu vrelišta, topljivost u vodi, sliku kristala soli, upotrebu u svakodnevnom životu. Neka izrađene iskaznice svaki par stavi u razrednu mapu u digitalnom alatu Padlet. Nakon završenog zadatka projicirajte osobne iskaznice svakog para te zajedno s učenicima provjerite njihovu točnost. Uoče li netočnost, učenici daju svoje prijedloge kako bi pojmovi bili točni. Ne zaboravite prije izrade osobnih iskaznica s učenicima dogovoriti kriterije vrednovanja koje ćete formativno vrednovati nakon što svi parovi predaju svoje uratke.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi se mogao pratiti njegov rad i pružiti mu se dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za asocijacije (što se osobito odnosi na učenike s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja).

Prilikom podjele u parove uvijek je važno imati na umu obilježja pojedinog para. Učenicima s oštećenjem vida te učenicima sa specifičnim teškoćama učenja omogućite pomoć drugog učenika pri izradi osobne iskaznice soli. Unaprijed pripremite popis informacija koje osobna iskaznica soli treba sadržavati kako bi učenici s teškoćama mogli lakše pratiti zadatak i sudjelovati u rješavanju.

Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne piše podatke u osobnu iskaznicu (osim ako ne izrazi želju), ali da aktivno sudjeluje u njezinu osmišljavanju.

Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na istraživanje različitih vrsta soli koje se internacionalno upotrebljavaju u svakodnevnom životu prilikom kuhanja. Svoja saznanja neka prikažu u obliku stripa koji mogu izraditi u digitalnom alatu Pixton. Potaknite učenike da prezentiraju svoje uratke ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sol je svuda oko nas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

#pokus #topljivost

Kako biste zainteresirali učenike, razgovarajte s njima o tome jesu li ikada jeli premalo ili previše slanu juhu. Upitajte ih: Kako biste nazvali juhu koja sadržava premalo soli? Kako biste nazvali juhu koja sadržava previše soli? A kako biste nazvali juhu koja sadržava količinu soli koja je taman? Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe. Svaka će grupa eksperimentalno istražiti topljivost natrijeva acetata u vodi. Učenici sami trebaju osmisliti pokus i odabrati pribor i kemikalije koristeći se dostupnim mrežnim i ostalim izvorima. Dok učenici istražuju što je sve potrebno za pokus, u digitalnom alatu Padlet pripremite ploču s više stupaca, jedan stupac za svaku grupu. Svaka će grupa pomoću pametnih telefona u taj stupac zapisati način izvođenja pokusa te potrebne kemikalije i pribor. Kada sve grupe budu gotove sa zadatkom, zajedno s učenicima provjerite ispravnost u postupku izvođenja pokusa te potrebnih kemikalija i pribora. Potaknite učenike da sami uoče moguće nelogičnosti u materijalima prikazanima na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet te neka svojim prijedlozima dođu do ispravnog načina izvođenja pokusa, na temelju čega će sve grupe izvesti pokus. Napomenite učenicima da je važno bilježenje podataka o temperaturi i količini utrošenog natrijeva acetata kako bi rezultate mogli grafički prikazati, kao i fotografiranje tijeka pokusa pametnim telefonima. Grafičke prikaze neka izrade u digitalnom alatu Meta Chart. Izvještaj o izvođenju pokusa koji sadržava potreban pribor i kemikalije, način izvođenja pokusa, fotografije pokusa te grafički prikaz topljivosti natrijeva acetata neka učenici prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart. Prije izrade infografike odredite s učenicima kriterije vrednovanja. Izrađene infografike neka stave na prethodno već korištenu razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet. Nasumično odaberite nekoliko infografika te zajedno s učenicima provjerite točnost rezultata i grafičkih prikaza. Potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje prema ranije dogovorenim kriterijima. Najbolju infografiku možete objaviti na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u osmišljavanju pokusa te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne zapisuje prijedloge za izvođenje pokusa (osim ako sam ne izrazi želju).

Ako je potrebno i ovisno o stupnju teškoće, učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida osigurajte fizičku podršku vršnjaka tijekom eksperimentalnog zadatka. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama.

Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je na to podsjetiti učenike neposredno prije samog izvođenja pokusa, a što se osobito odnosi na učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti. Po mogućnosti, pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjera opreza tijekom izvođenja pokusa.

Provjerite jesu li učenici s oštećenjem sluha i učenici s jezičnim poremećajem razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima (Meta Chart i Piktochart). Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima postavite istraživačko pitanje: Zašto nije dobro jesti slanu hranu? Svoja saznanja mogu prikazati pomoću stop-animacije, koju će izraditi u digitalnom alatu Stop Motion Studio. Neka svoje uratke prikažu ostalim učenicima u razredu te ih objave i na mrežnim stranicama škole kako bi poučili ostale učenike, ali i djelatnike škole o važnosti umjerene konzumacije soli u obrocima.

Nastavna aktivnost za predmet X

#pokus #topljivost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

I Pag i Nin i Ston

Projicirajte učenicima kartu Hrvatske u kojoj ste posebno označili mjesta Pag, Nin i Ston. Upitajte učenike koje su poveznice između tih triju mjesta. Njihove odgovore zapisujte u podijeljeni Google dokument, koji ste prethodno pripremili, te kratko s učenicima raspravite o zapisanome. Podijelite učenike u grupe s podjednakim brojem članova. Svaka grupa ima zadatak istražiti način dobivanja morske soli u solanama. Zajedno s učenicima osmislite pitanja na koja svojim istraživanjem trebaju dati odgovore. Pitanja mogu biti sljedeća: Što je morska sol? Koji geografski preduvjeti moraju biti zadovoljeni za dobivanje morske soli iz kore? Što je salinitet mora? Koliki je salinitet Jadranskog mora? O čemu ovisi salinitet mora? Je li dobivanje morske soli iz mora fizikalna ili kemijska promjena? Možete im dati i naputke da svoj odgovor potkrijepe primjerima te jednadžbama kemijskih reakcija. Neka odgovore i na sljedeća pitanja: Kakva je važnost soli bila u prošlosti Hrvatske, a kakva je danas? Što je cvijet soli? Uputite učenike da svoje saznanja prikažu u obliku stripa, koji mogu izraditi u digitalnom alatu Pixton. Zajedno s učenicima odredite kriterije vrednovanja stripa kako biste ga u konačnici mogli vrednovati. Provedite i vršnjačko vrednovanje pomoću digitalnog alata Tricider. Najbolji strip objavite na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Prilikom projiciranja karte Hrvatske, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenike s motoričkim teškoćama, učenike s oštećenjem vida i učenike s disgrafijom smjestite u skupinu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali strip.

S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute.

Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.

Prilikom razredne diskusije učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama kao što su mucanje ili izražena anksioznost govore pred ostalim učenicima osim ako se za to ne jave sami.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže ostale načine dobivanja soli u kemijskim laboratorijima. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart. Infografike neka prikažu ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

I Pag i Nin i Ston

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.