Predmet
Kemija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Recikliranje baterija

Naziv predmeta
Kemija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • baterije
  • recikliranje
  • otpad

Koje su posljedice?

Kako biste zainteresirali učenike za aktivnost, upitajte ih kada su posljednji put napunili bateriju svoga pametnog telefona. Zatim ih upitajte koliko je star njihov uređaj te im postavite daljnja pitanja, primjerice: Što ćete učiniti sa starim uređajem kada kupite novi? Gdje na kraju završavaju dijelovi starih uređaja, a osobito baterije? Raspravite s učenicima o vrstama baterija kojim se čovjek koristi u kućanstvu. Upitajte ih koje su koristi punjivih baterija, ali i koje su opasnosti odlaganja istrošenih baterija u okoliš. Uputite ih na pouzdane mrežne izvore, na kojima u grupama s podjednakim brojem članova mogu pronaći mnoštvo informacija o utjecaju baterija na okoliš i čovjekovo zdravlje. Mnogo informacija mogu pronaći i na stranicama Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a grupama možete odrediti i različite teme o utjecaju baterija na okoliš, na čovjekovo zdravlje i slično. Neka grupe svoja saznanja objedine u zajedničkoj prezentaciji koju će izraditi u digitalnom alatu Google Drive.

Projicirajte zajedničku prezentaciju i najavite da će predstavnici grupa ukratko objasniti koju su temu istraživali i do kojih su saznanja došli. Potaknite ih na zaključak o važnosti odlaganja iskorištenih baterija u za to predviđene spremnike. Neka s roditeljima razgovaraju o baterijama kao opasnom otpadu i neka saznaju na koji je način odlaganje baterija riješeno u njihovu domaćinstvu.

Poveznicu na zajedničku prezentaciju podijelite na njihovoj razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet kako bi im bila dostupna i poslije.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom diskusije te mu osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Prilikom rada u grupi, učenike s teškoćama smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne piše u prezentaciji (osim ako sam ne izrazi želju).

U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu tijekom određenog razdoblja samostalno istražiti utjecaj odbačene baterije na pH-vrijednost tla. Neka u posudu za cvijeće „posiju“ AA bateriju nakon što su odredili pH-vrijednost tla, a pH-vrijednost tla mogu približno odrediti koristeći se univerzalnim indikatorom papira. Nakon što su homogenizirali uzorak tla, neka dio uzorka pomiješaju s destiliranom vodom i pričekaju da sedimentira. U vodu iznad sedimenta neka urone indikator papira te usporede s priloženom skalom te odrede približnu pH-vrijednost uzorka tla. Posudu s baterijom neka redovito zalijevaju vodom i jedanput tjedno provjeravaju stanje baterije. Nakon što kućište baterije vidljivo korodira i oblik mu postane narušen, neka ponove određivanje pH-vrijednosti uzorka. Neka odgovore na pitanje koliko je trajalo istraživanje i neka napišu kratak izvještaj o njegovoj provedbi te navedu rezultate i zaključke o utjecaju baterija odbačenih u prirodu. Neka istraže i o sastavu baterije kojom su se koristili za istraživanje te o štetnom djelovanju sastojaka baterije na čovjekovo zdravlje. Svoje istraživanje neka predstave ostalim učenicima u razredu u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koje su posljedice?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava utjecaj iskorištenih i odbačenih baterija na živa bića i okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Preuzmimo inicijativu!

Slijedom prethodne aktivnosti ovog scenarija, potaknite učenike da istraže postoje li inicijative koje potiču prikupljanje i recikliranje baterija. Nakon što pronađu organizacije i tvrtke koje prikupljaju i recikliraju istrošene baterije, najavite učenicima da ćete organizirati videokonferenciju tijekom koje će učenici imati priliku intervjuirati voditelje tih inicijativa. Potaknite učenike da osmisle pitanja koja će postaviti voditeljima te prije same videokonferencije dogovorite s učenicima dinamiku provedbe razgovora, a videokonferenciju organizirajte u digitalnom alatu Teams. Poveznicu na videokonferenciju pošaljite sudionicima elektroničkom poštom. Kada započne videokonferencija, pozdravite goste i zamolite dopuštenje da se videokonferencija snima kako bi vrijedni odgovori na pitanja učenicima bili dostupni i poslije. Nakon videokonferencije raspravite s učenicima o postupku pripreme za videokonferenciju, upitajte ih jesu li zadovoljni svojim angažmanom i potaknite ih da osmisle brošure u digitalnom alatu Canva kojima će potaknuti ostale učenike na prikupljanje istrošenih baterija i uključivanje u neku od dostupnih inicijativa o kojoj su čuli na videokonferenciji. Brošuru objavite na mrežnoj stranici škole, a učenike sudionike videokonferencije zamolite da prirede članak o održanoj videokonferenciji koji potom možete objaviti na školskim mrežnim stranicama.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Kako biste navedenu aktivnost proveli u mrežnom okruženju, organizirajte s učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata Teams. Na sastanku im najavite da će na mrežnim stranicama potražiti podatak postoji li na lokalnoj razini i na razini države kakva inicijativa koja potiče prikupljanje i recikliranje istrošenih baterija. Svoja saznanja neka s ostalim učenicima podijele na razrednom kanalu. Zatim se javite voditeljima inicijativa elektroničkom poštom i zamolite ih da sudjeluju u videokonferenciji. Prije nego što organizirate samu videokonferenciju, organizirajte s učenicima još jedan sastanak i zadajte im da pripreme pitanja kojima će sudjelovati na videokonferenciji. Neka pitanja bilježe u zajedničkom dokumentu programa Word, koji ste im pripremili u zajedničkim sadržajima u njihovu kanalu. S učenicima podijelite i plan provedbe videokonferencije te ih zamolite da prouče i pogledaju u kojem su dijelu videokonferencije predviđena njihova pitanja. Poveznicu na videokonferenciju elektroničkom poštom pošaljite sudionicima i na početku same videokonferencije zamolite sudionike da se taj susret snimi.

Nakon videokonferencije nakratko s učenicima raspravite o netom provedenoj videokonferenciji, a možete im izraditi i anketu koju će ispuniti u alatu Forms sustava Office365, čije ćete rezultate prokomentirati s učenicima.

Potaknite ih da osmisle brošure u digitalnom alatu Canva kojima će potaknuti ostale učenike na prikupljanje iskorištenih baterija i uključivanje u neku od dostupnih inicijativa o kojoj su čuli na videokonferenciji. Brošuru objavite na mrežnoj stranici škole, a učenike sudionike videokonferencije zamolite i da prirede članak o održanoj videokonferenciji, koji potom možete objaviti na školskim mrežnim stranicama.

Postupci potpore

Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke.

Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Prilikom projiciranja, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Prilikom diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon diskusije omogućite učeniku s teškoćama pitanja i odgovore o kojima se raspravljalo tijekom videokonferencije.

Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provedbe aktivnosti jer ti učenici imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.

Što se tiče provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju, vodite brigu o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad unatoč tome teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo, dok treba izbjegavati osvjetljenje straga jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više predložite da imenuju tročlani žiri koji će voditi brigu o vaganju prikupljenih baterija i komunikaciji s tvrtkom ovlaštenom za preuzimanje i recikliranje baterija. Neka se kao žiri dogovore o tome hoće li i na koji način nagraditi najaktivnije sudionike inicijative prikupljanja baterija u školi. Predlažemo da žiri pripremi i kratko izlaganje o provedbi inicijative i iznese ga gostima na priredbi povodom Dana škole, a nakon izlaganja može svečano dodijeliti nagrade najistaknutijim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Preuzmimo inicijativu!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje o inicijativama za recikliranje baterija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Misli globalno, djeluj lokalno!

Slijedom prethodne aktivnosti ovog scenarija poučavanja, potaknite učenike da brošure o važnosti recikliranja koje su izradili u digitalnom alatu Canva predstave svojim susjedima i rodbini. Neka prije predstavljanja brošure provedu i anketu o recikliranju baterija. Pomozite im u pisanju anketnih pitanja u alatu Forms sustava Office 365. Nakon obrade anketa, navedite učenike da izrade strategiju koja će pospješiti recikliranje baterija u njihovu susjedstvu. Strategiju neka predstave i svojim susjedima i rodbini te neka im pomognu u provedbi inicijative recikliranja neupotrebljivih baterija. Zadajte im rok provedbe, nakon kojega će ponovno anketirati sudionike inicijative.

Vodite ih u analizi rezultata anketa i usporedbe rezultata prije i tijekom provedbe inicijative, a posljednju anketu neka provedu nakon što su završili s prvim razdobljem prikupljanja baterija.

Raspravite s učenicima o rezultatima koje su dobili i navedite ih na zaključak da je vrlo važno poticati pozitivne promjene u susjedstvu u svrhu poboljšanja kvalitete naših života i zaštite okoliša u kojemu živimo.

Postupci potpore

Prilikom podjele u grupe uvijek je važno imati na umu obilježja pojedine grupe. Osigurajte da je učenik s teškoćom u grupi s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama.

S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem valja provjeriti jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Canva. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje.

Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim sklonostima i potrebama.

Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati im pozornost na zadatak te provjeravati rad.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu se kao volonteri priključiti udrugama čiji cilj nije samo poticanje recikliranja baterija nego i ostalog otpada koji neumorno svakodnevno proizvodimo. Ako u blizini nema udruge, neka u školi pokrenu sekciju čiji će jedan od ciljeva biti podizanje svijesti o važnosti recikliranja, ali i smanjenja proizvodnje otpada i u kućanstvu i u školi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Misli globalno, djeluj lokalno!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik potiče lokalnu zajednicu na recikliranje istrošenih baterija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.