Kako biste zainteresirali učenike za aktivnost, pripremite im igru asocijacija. Uz pojmove poput indikator, kiselina i baza dodajte i imena ključnih kemičara koji su tijekom prošlosti istraživali kiseline i baze, kao što su Robert Boyle, Lavoisier i Humphrey Davy. Učenike podijelite u grupe s podjednakim brojem članova i nasumično im dodijelite barem dva pojma koja ste napisali na papiriće, a neka jedan pojam bude ime kemičara važnoga za razvoj teorija o kiselinama i bazama. Zadajte im da tijekom dviju minuta na papir napišu sve asocijacije na dodijeljene pojmove. Nakon isteka vremena neka predstavnici svake grupe pročitaju pojmove i svoje asocijacije na dobivene pojmove, a ostale se grupe mogu nadovezati sa svojim asocijacijama. Te asocijacije neka članovi grupa dopisuju na svoj papir drugom bojom. Na kraju neka predstavnici svih grupa pročitaju sve asocijacije, a po potrebi ispravite miskoncepcije i nadodajte asocijacije koje će učenicima olakšati izradu infografika. Objasnite im i kriterije koji će im biti putokaz pri izradi infografika, a koje možete projicirati u razredu kako bi učenicima bili stalno dostupni i vidljivi.
Potaknite učenike da u digitalnom alatu Piktochart izrade infografike koje će kronološki prikazivati razvoj teorija o kiselinama i bazama. Neka svaka grupa izradi svoju infografiku koristeći se asocijacijama svoje grupe, ali i asocijacijama ostalih grupa. Na taj ćete način potaknuti i komunikaciju između grupa i pokazati vrijednost komunikacije tijekom suradnje različitih grupa. Kada sve grupe završe s izradom infografika, organizirajte predstavljanje infografika. Po potrebi upozorite učenike na pogreške i mogućnosti dorade infografika.
Infografike podijelite u digitalnom alatu Padlet i pozovite učenike da upišu sugestije na radove drugih grupa, osvrćući se pritom na ukupan dojam o radu, poštivanje kriterija pri izradi i prijedloga za poboljšanje rada. Na kraju s učenicima prokomentirajte sugestije koje su ostavljali i pozovite ih da o njima kritički promisle i prihvate savjete u svrhu poboljšanja svoga rada.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom igre asocijacija omogućite učeniku s teškoćama duže vrijeme za asocijacije.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke.
Učenike s motoričkim teškoćama, učenike s oštećenjem vida te učenike s disleksijom smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali infografike. S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Piktochart.
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o njegovim sklonostima i potrebama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenici koji žele znati više mogu istražiti podatke o načinu komunikacije između znanstvenika nekoć i danas. Npr. mogu odgovoriti na sljedeća pitanja: Koje su prednosti današnjih mogućnosti komunikacije? Koji su nedostatci komunikacije nekoć? Kakav su utjecaj ti nedostatci imali na razvoj kemije kao znanosti? Svoja saznanja neka oblikuju u članak i predstave ga ostatku razreda, a zatim članak objavite na mrežnoj stranici škole.
Slijedom prethodne aktivnosti ovog scenarija poučavanja, raspravite s učenicima o tome koje su danas prihvaćene teorije o kiselinama i bazama i kakav su utjecaj na njihovo formiranje imala istraživanja i teorije u prošlosti.
Podijelite učenike u tri grupe i uputite ih da svaka grupa istraži jednu od triju danas prihvaćenih teorija: Arrheniusovu, Brønsted-Lowryevu i Lewisovu. Svoja saznanja neka bilježe u zajedničkoj prezentaciji u digitalnom alatu Google disk. Poveznicu na zajedničku prezentaciju dodajte u digitalni alat Padlet kako bi svima bila dostupna i poslije.
Nakon što učenici završe izradu prezentacije, projicirajte je i zajedno prokomentirajte njihove navode te im zadajte da kod kuće pronađu primjere proizvoda koji prema svojstvima mogu biti smješteni u kiseline i baze prema teoriji koju su proučavali. Neka te proizvode fotografiraju i dodaju u prezentaciju.
Organizirajte zatim predstavljanje prezentacija potičući učenike da odaberu svoje predstavnike. Po potrebi prokomentirajte i ispravite moguće miskoncepcije.
U digitalnom alatu Mentimeter pripremite im pitanja poput ovih: Koji su se proizvodi našli kao predstavnici kiselina odnosno baza u svim teorijama? Koliko je bilo izazovno i zahtjevno proizvode klasificirati prema definicijama kiselina i baza? Nakon predstavljanja prezentacija pokrenite pitanja. Neka se njihovi odgovori prikazuju kao oblak riječi, a nakon što odgovore na pitanja, zajedno prokomentirajte odgovore i potaknite ih da zaključe o važnosti povezivanja nastavnih sadržaja sa svakodnevnim životom s ciljem dugoročnijeg pamćenja i olakšavanja daljnjeg školovanja i usavršavanja.
Prilikom podjele u grupe uvijek je važno imati na umu obilježja pojedine grupe. Vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u grupnim aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne piše u prezentaciji (osim ako sam ne izrazi želju).
Prilikom projiciranja, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Ovisno o stupnju teškoće i ako za to postoji potreba, za učenike s motoričkim teškoćama osigurajte fizičku podršku vršnjaka prilikom odgovaranja na pitanja u digitalnom alatu Mentimeter.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti dostupne simulacije s temom kemijskih reakcija između kiselina i baza na Phet platformi. Najčešće simulacije imaju dva dijela – u uvodnom dijelu učenik uči rukovati simulacijom, a u drugom dijelu može mijenjati parametre otopine, kao što su vrsta, jakost i koncentracija, te je na taj način u mogućnosti istražiti ovisnost pH-vrijednosti o navedenim parametrima.
Slijedom aktivnosti 1 i 2, potaknite učenike da se okušaju u izradi pitanja za provjeru usvojenosti nastavnih sadržaja o kiselinama i bazama. Neka u grupama s podjednakim brojem članova u digitalnom alatu Google Forms izrade barem pet pitanja različitog tipa od kojih će se barem jedno pitanje ticati primjene neke kiseline ili baze u svakodnevnome životu. Koordinirajte izradu pitanja i ako je potrebno, pomozite učenicima s jezičnim konstrukcijama i stručnom terminologijom, a podučite ih i o važnosti odabiranja kvalitetnih distraktora u pitanjima višestrukog odabira.
Nakon što izrade pitanja, neka ih podijele s vama, ali neka omoguće i izradu kopije obrasca. Kada prikupite sva pitanja, obrasce objedinite u jedan koji ćete podijeliti s učenicima i odrediti im vrijeme tijekom kojeg mogu rješavati zadatke. Prije nego što podijelite poveznicu, provjerite još jedanput sva pitanja i unesene očekivane točne odgovore te ih po potrebi korigirajte i dopunite.
Nakon što svi učenici završe s rješavanjem zadataka, podijelite s njima podatke o uspješnosti tijekom rješavanja i prokomentirajte pitanja s kojima su imali najviše poteškoća. Projicirajte im prikaz rezultata i objasnite što je sve moguće pratiti na taj način.
Dodatno, kao zadnje pitanje u obrascu, možete uvrstiti i to da učenici napišu kratak osvrt na aktivnost pa na samom kraju s učenicima možete prokomentirati osvrte.
Tijekom rada u grupi važno je voditi brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u osmišljavanju pitanja te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač.
Tijekom provjere pitanja koja su izradili učenici, vodite brigu o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice s uobičajenim poretkom riječi, s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan te ima dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje.
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o njegovim sklonostima i potrebama.
Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (što se osobito odnosi na učenike s jezičnim poremećajem i specifičnim poremećajem učenja).
Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pozornost na zadatak te provjeravati rad.
Učenici koji žele znati više mogu napisati scenarij za igrokaz o kiselinama i bazama. Pritom je važno da vode brigu o stručnoj terminologiji i točnosti prikaza scena. Nakon što pripreme scenarij, neka učenicima iz razreda dodijele uloge i neka zajedno uvježbaju igrokaz te ga odigraju tijekom ponavljanja nastavnih sadržaja. Igrokaz snimite i obradite u digitalnom alatu Kizoa te ga podijelite u digitalnom alatu Padlet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.