Potaknite učenike na raspravu o školi postavljajući pitanja (npr. Koje su prve asocijacije kada čujete naziv svoje škole? / Što vam se u školi najviše sviđa? Koje prostorije možete pronaći u školi, ali ne i u svojem stanu/kući? / Ukratko opišite svoju najdražu školsku prostoriju.).
Potaknite učenike na to da prouče sliku škole i poslušaju zvučni zapis na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1. S pomoću zadataka pod A neka provjere razumijevanje, ali i prepoznavanje školskih prostorija, a u grupi zadataka pod B neka školske prostorije povežu s nazivima katova.
Radeći u grupama, učenici predstavljaju prostorije u svojoj idealnoj školi plakatom izrađenim u Canvi. Plakat treba sadržavati fotografije i nazive školskih prostorija na talijanskom jeziku, kao i rečenice u kojima će navesti na kojem se katu nalazi koja prostorija (npr. L'ufficio del preside è al primo piano.). Neka u radu navedu svih 5 ključnih prostorija s početnog plakata (učionicu, knjižnicu, ured ravnatelja, blagovaonicu i zbornicu), a fotografije neka preuzmu s Pixabayja. Potaknite ih na ravnopravnu podjelu uloga u izradi plakata, ali i u predstavljanju svoje idealne škole. Također, neka obrate pozornost na sadržajnu, pravopisnu i gramatičku točnost svojeg plakata, kao i na preglednost te jasnoću izlaganja. Nakon što pripreme svoje radove, neka poveznice podijele u virtualnoj učionici te usmeno predstave svoje radove dok se projiciraju. Moguće je aktivnost povezati s ostalim stranim jezicima koji se uče u školi tako da isti ili drugi učenici petoga razreda osmisle plakate, primjerice, na engleskom, njemačkom i/ili nekim drugim jezicima. Također, moguće je i organizirati zajedničku virtualnu izložbu radova ili uživo u školskoj knjižnici u povodu Europskoga dana jezika.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifični poremećaj učenja i anksioznost). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodne rasprave omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku slike škole) koja će učenicima olakšati razumijevanje ključnih riječi te praćenje rasprave. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., nikad ne ispravljajte u govoru te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to ne žele.
Za učenike s oštećenjem sluha, kao i za učenike sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u zvučnom videozapisu. Neka natuknice budu jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba u tom slučaju odnosi se na nedvosmisleno objašnjavanje i prijevod novih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Za učenike s izraženim teškoćama omogućite rad u paru tijekom rješavanja zadataka.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Važno je da i učenik s teškoćama, u skladu sa svojim jakim stranama, dobije jasne upute i zadatke. Primjerice, učenik urednoga razvoja sastavlja rečenice, a učenik s oštećenjem sluha može preuzimati fotografije. Ne inzistirajte na tome da učenici koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., predstavljaju svoje radove u razredu ako to ne žele.
Učenici neka snime ThingLink video u kojem predstavljaju školu snimajući školske prostorije te usmeno objašnjavajući o kojoj je prostoriji riječ i gdje se nalazi.
Potaknite učenike na raspravu o tome što sve vide u učionici oko sebe i što sve imaju uza se, a potrebno im je za nastavu. Učenici neka poslušaju zvučne zapise o stvarima u učionici i školskom priboru. Nakon slušanja zvučnih zapisa neka riješe zadatke C, D i E na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1. Služeći se alatom Genially, učenicima pripremite interaktivne zadatke za ponavljanje naziva za školski pribor, odnosno pripremite im igru Escape room. Učenici neka zadatke rješavaju u grupama. Prije podjele u grupe provjerite jesu li učenici već na nastavi sudjelovali u igri Escape room. Ako nisu, objasnite im pravila te igre. Zatim im recite da je njihova učionica zaključana te da ju je moguće osloboditi rješavanjem određenih zadataka. Naglasite važnost međusobne suradnje i ravnopravne podjele zadataka među članovima grupe. Uspiju li riješiti sve zadatke, učionica će se otključati i oni će ponovno biti slobodni. Objasnite im da su svi zadatci digitalni, no da do poveznice za zadatke mogu doći tražeći trag u učionici. Neka učenici budu podijeljeni u grupe po bojama. U učionicu stavite isprintane crteže školskog pribora u bojama grupe te ih sakrijte na različita mjesta, a na poleđinu stavite poveznicu u obliku QR koda. Nakon što su učenici riješili prvi korak i došli do poveznice, neka riješe digitalne zadatke koji će ih dovesti do konačnog pojma, odnosno do otključavanja učionice. U prvom dijelu zadatka ponudite osmosmjerku ili križaljku izrađenu u alatu Puzzel.org. Naime, neka slova koja dobiju, čine ključni pojam, odnosno naziv za predmet u učionici s pomoću kojeg će otključati sljedeći zadatak. U sljedećem će zadatku rješavati zagonetke kojima će biti predstavljen školski pribor u alatu Learning Apps. Zajedničko će rješenje zagonetki činiti novi pojam koji će učenike dovesti do kviza u alatu Google Forms s 5 - 10 pitanja vezanih za školske stvari i školski pribor. Ako točno riješe kviz, dobit će novu šifru. Upisujući sve tri šifre, dobit će konačan pojam, odnosno izraz koji je vezan za učionicu ili školski pribor. Grupa koja je prva riješila zadano i došla do rješenja, otključala je učionicu i završila svoju avanturu. Neka na kraju iskažu svoje dojmove u anketi koju ste izradili u Mentimetru.
Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog zvučnog zapisa. Također, treba unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u zvučnom zapisu. Bilo bi poželjno prije nastavne jedinice pripremiti na papiru prijevod svih ključnih pojmova koji će se spominjati. Tijekom grupnog zadatka, odnosno tijekom igranja igre Escape room, važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je, također, da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Ovisno o učenikovim teškoćama pokušajte predvidjeti dijelove zadatka, odnosno situacije koje će učeniku predstavljati najveći izazov i u kojima će imati najveću potrebu za dodatnom podrškom. Primjerice, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, važno mu je najaviti i unaprijed objasniti zadatke u igri Escape room. Ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha, potaknite grupu na to da pri razmjeni važnih informacija tijekom aktivnosti, govornik bude licem okrenut prema učeniku s oštećenjem sluha.
Učenici neka osmisle svoju igru Escape room u alatu Genially vezanu za školski pribor i školu.
Potaknite učenike na ponavljanje vokabulara vezanog za predmete u učionici i školski pribor navodeći različite pojmove na talijanskom jeziku koji su dio već poznatog vokabulara (npr. il libro, lo zaino, la sedia, il letto). Kad učenici čuju pojam vezan za učionicu i školu, neka ustanu, a kad pojam nije vezan za školu, neka sjednu. Neka riješe zadatke F, G i H na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1., a zatim neka u grupama izrade umnu mapu u alatu Coggle na temu Nella mia classe ci sono / nel mio astuccio ci sono… U umnoj mapi navode 5 predmeta koji se nalaze u učionici ili u njihovoj pernici rabeći pritom fotografije s Pixabayja. Objasnite im da je u grupnom radu važno surađivati i međusobno se uvažavati te, svakako, ravnopravno podijeliti zadatke. Nakon što pripreme svoju umnu mapu, neka s ostalim učenicima odigraju igru Nella classe ci sono / nell'astuccio ci sono… Primjerice, uz navedeni pojam le matite, grupa treba odgovoriti vero ili falso, a pobjeđuje ona koja pogodi najviše pojmova vezanih za vokabular o školi koji je skriven u umnoj mapi.
U videosastanku koji ste pokrenuli s pomoću digitalnog alata MS Teams, potaknite učenike na ponavljanje vokabulara vezanog za predmete u učionici i školski pribor navodeći različite pojmove na talijanskom jeziku koji su dio već poznatog vokabulara (npr. il libro, lo zaino, la sedia, il letto). Kad učenici čuju pojam vezan za učionicu i školu, neka klikom odaberu dogovoreni simbol za reakciju (npr. pljesak), a kad pojam nije vezan za školu, neka kliknu na drugi dogovoreni simbol (npr. dizanje ruke). Ako odaberu dizanje ruke, neka objasne zašto su odabrali tu reakciju tako da uključe mikrofon ili napišu objašnjenje u čavrljanje. Zatim neka riješe zadatke F, G i H na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1. Nakon rješavanja zadataka otvorite breakout sobe i podijelite učenike u grupe u kojima će s pomoću navedenih zadataka izraditi umnu mapu u alatu Coggle na temu Nella mia classe ci sono / nel mio astuccio ci sono… U umnoj mapi navode 5 predmeta koji se nalaze u učionici ili u njihovoj pernici rabeći pritom fotografije s Pixabayja. Objasnite im da je u grupnom radu važno surađivati i međusobno se uvažavati te, svakako, ravnopravno podijeliti zadatke. Nakon što pripreme svoju umnu mapu, učenici je spremaju u PNG formatu te ju rabe za izradu zadatka spajanja u alatu Wordwall odabirući tip zadatka dijagram s okvirima. Učenici upisuju pojmove s umne mape i spajaju ih s odgovarajućim dijelom umne mape koji prikazuje taj pojam. Gotove zadatke grupe dijele putem poveznice u čavrljanju u videokonferencijskom kanalu. Zatvorite breakout sobe i pozovite učenike na to da riješe zadatke svojih kolega. Podijelite ekran i prikažite ljestvice poretka podijeljenih zadataka.
S obzirom na više različitih zadataka unutar aktivnosti poželjno je najaviti prijelaze s jednog zadatka na drugi kako bi se učenik pripremio i znao što slijedi. Rutina i dosljednost u pravilima i očekivanjima stvaraju osjećaj sigurnosti u svih učenika, a osobito su važne učenicima koji teško slijede pravila. Kako bi učenici s teškoćama u razvoju, a osobito učenici s oštećenjem sluha lakše pratili motoričku igru, potrebno je projicirati ili na ploču napisati riječi koje izgovarate. Za učenike s izraženim teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru pri rješavanju zadataka kako bi, primjerice, suučenik, prema potrebi, mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati. Međutim, pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. Tijekom rada učenika u grupama vodite računa o tome da učenik s teškoćom ima zadatak u skladu s vlastitim jakim stranama. Provjeravajte povremeno kako grupe napreduju u izvršavanju zadataka. Prije aktivnosti izrade umne mape provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti digitalni alat Coggle te im dajte pisane ili slikovne upute za uporabu.
Učenici neka istraže rubriku Lo sapevi? i neka predstave digitalna sredstva u učionici umnom mapom izrađenom u alatu Coggle.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.