Pitajte učenike kako se danas osjećaju, a oni neka svoje odgovore napišu na samoljepljivim papirićima crvene, žute i zelene boje koje ste im unaprijed podijelili. Objasnite im da trebaju podignuti zeleni papirić ako se osjećaju izvrsno, žuti ako su dobro, a crveni ako bi mogli biti bolje. Nakon što prokomentirate s učenicima njihove odgovore, pitajte ih, također, jesu li im tri mogućnosti za odgovor bile dovoljne da točno navedu kako se osjećaju. Porazgovarajte o tome koje još osjećaje poznaju, a zatim neka promotre plakat na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.3. na kojem su uz prikazane emocije napisani i njihovi nazivi na talijanskom jeziku. Ponovno iskoristite već podijeljene papiriće, odnosno neka učenici podignu zeleni papirić ako im je osjećaj poznat, ako nisu sigurni poznaju li ga, neka podignu žuti, a ako navedeni osjećaj ne poznaju, neka podignu crveni papirić. Istu metodu upotrijebite kako biste provjerili njihovo poznavanje naziva za osjećaje na talijanskom jeziku. Nakon toga potaknite učenike na to da u paru riješe zadatke A, B, C i D te izvedu zaključak o pravilu vezanom za nastavak i rod pridjeva, kao i za antonime. Neka zatim u grupama na svakoj postaji u učionici riješe unaprijed pripremljen kviz u LearningAppsu. Na svakoj je postaji zadana drukčija vrsta kviza. Primjerice, na prvoj je postaji potrebno riješiti zadatak vezan za osjećaje i nazive na talijanskom i hrvatskom jeziku, i to tako da učenici dopišu osjećaj na onom jeziku na kojem nije imenovan. Na drugoj postaji treba riješiti zadatak razvrstavanja pridjeva kojima se izražavaju osjećaji, i to na one muškog i na one ženskog roda. Na trećoj je postaji potrebno riješiti zadatak spajanja antonima u obliku igre memorije. Nakon što riješe zadano, pripremite izlaznu 3-2-1 anketu u alatu Google Forms kojom ćete provjeriti razumijevanje vokabulara vezanog za osjećaje, rod pridjeva i antonime. Ako je potrebno, učenicima ponudite dodatna objašnjenja.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifični poremećaj učenja i anksioznost). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodnog razgovora omogućite učenicima s teškoćama, osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma vizualnu podršku (npr. u obliku slika lica s emocijama na samoljepljivim papirićima) koja će im olakšati sudjelovanje u zadatku. Tijekom rada u paru, važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Učenicima s teškoćama omogućite unaprijed grafički i jezično prilagođen uručak koji prikazuje gramatička pravila o kojima se raspravlja. Pri izvršavanju grupnog zadatka, odnosno rješavanju kvizova po postajama, važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Ovisno o učenikovim teškoćama, pokušajte predvidjeti dio zadatka, odnosno kviz u kojem će učenik imati priliku biti uspješan. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor, mjesto sjedenja tako da im odgovara i olakša praćenje kviza. Prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku pri rješavanju izlazne ankete.
Učenici samostalno izrađuju zadatke u alatu Learning Apps za ponavljanje izraza kojima se imenuju različiti osjećaji, ali i za utvrđivanje znanja o rodu pridjeva i o antonimima.
Na početku aktivnosti recite učenicima da se grupiraju prema boji oči i poslije prema boji te tipu kose, a zatim ih potaknite na zaključak o tome da grupiranje prema fizičkim karakteristikama nije poželjno. Uputite ih na poveznicu e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1. kako bi u grupama istražili sljedeće teme: kosu, oči, fizički izgled. Svakom članu grupe dodijelite broj od 1 do 4. Primjerice, učenik s brojem 1 neka prouči boju oči, onaj s brojem 2 boju kose, s brojem 3 oblik kose, a učenik s brojem 4 neka prouči fizički izgled. Svaka grupa neka pripremi svoj plakat u Canvi koristeći se fotografijama s Pixabayja i poštujući pritom autorska prava. Nakon što naprave plakate, neka ih predstave drugim grupama te podijele poveznice u virtualnoj učionici. Podijelite zatim učenike u grupe prema broju koji im je bio dodijeljen u prethodnom zadatku (npr. svi brojevi 1 čine grupu jedan itd.). Radeći u novim grupama, učenici rješavaju zadatke F, G i H, a zatim izrađuju i PowerPoint prezentaciju kojom će predstaviti pet osoba. Odnosno, odabrat će fotografije osoba na Pixabayju i uz njih napisati natuknice vezane za njihov izgled (boja, oblik i duljina kose, boja očiju, fizički izgled osobe i dr.). Osobe koje predstavljaju, neka budu uspješni Talijani (glumci, sportaši i sl.). Svoje radove trebaju prezentirati u razredu. Tijekom rada u grupama potaknite ih na suradnju, ravnopravnu podjelu zadataka, pristojnu komunikaciju, primjenu vokabulara, pravopisnih i gramatičkih pravila te na jasnoću u izlaganju.
Nakon uvodnog grupiranja učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti redoslijed aktivnosti i vizualnu podršku za grupiranje prema zadatcima u aktivnosti. Prema potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri uporabi digitalnog alata Canva. Važno je da tijekom izrade plakata i prezentacije i učenik s teškoćama, u skladu sa svojim jakim stranama, dobije jasne upute i zadatke. Primjerice, učenik urednoga razvoja sastavlja strukturu plakata, a učenik s oštećenjem sluha može preuzimati fotografije s Pixabayja. Ne inzistirajte na tome da učenici koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., predstavljaju svoje radove u razredu ako to ne žele. Učenike s poremećajem iz spektra autizma pokušajte motivirati tako što ćete im predložiti predstavljanje poznatog Talijana koji je uspješan u području koje je specifično područje njihova interesa (ako ga imaju), na primjer u nogometu ili astronomiji.
Učenici neka izrade osmosmjerku s pojmovima vezanim za fizički izgled u alatu Word Search Labs.
Potaknite učenike na raspravu o osobama kojima se dive i zbog kojih ih osobina i uspjeha cijene. Razgovarajte, također, o tome zašto je važno ne odustajati od svojih ciljeva te slijediti svoje snove. Ispričajte učenicima i neke najzanimljivije životne priče uspješnih Talijana, primjerice, onu sportašice Sofije Goggie koja je uoči Zimskih olimpijskih igara doživjela tešku ozljedu, no upornošću je svladala prepreke i uspjela osvojiti olimpijsku medalju. Uputite učenike na rješavanje zadatka I na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1. kako bi slušajući zvučni zapis o osobinama i izgledu neke osobe, prepoznali o kome je riječ. Neka zatim prema tom modelu naprave plakat u Canvi o odabranoj osobi. Radeći u grupama, učenici trebaju opisati fizički izgled i osobine (3 - 5 rečenica) odabrane osobe te postaviti njezinu fotografiju pronađenu na stranici Pixabay. Osoba koju predstavljaju, neka bude odabrana zbog svojih pozitivnih osobina i svojeg uspjeha. Primjerice, to može biti sportaš koji je uspio zahvaljujući trudu, radu i upornosti na životnom putu. Plakat neka predstave drugim učenicima, a zatim provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema rubrici procjene koja obuhvaća pravopisnu točnost, preglednost, primjenu gramatike, jasnoću izlaganja te pravilan izgovor.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi lakše pratio raspravu o osobama kojima se učenici dive. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput “reci mi sve što znaš o”, dvosmislene poruke ili igre riječima. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., nikad ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to ne žele. Za učenike s oštećenjem sluha, kao i za učenike sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u zvučnom zapisu. Neka natuknice budu jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba u tom slučaju odnosi se na nedvosmisleno objašnjavanje i prijevod novih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Za učenike s izraženim teškoćama omogućite rad u paru tijekom rješavanja zadataka. Pri vršnjačkom vrednovanju i samovrednovanju predstavljanja osigurajte podržavajuće okruženje za učenike s teškoćama. Uvažite utjecaj komunikacijskih i jezično-govornih teškoća na učenje stranog jezika i izgovor.
Učenici neka izrade plakat u Canvi o sebi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.