Projicirajte učenicima razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet koju ste prethodno pripremili. Ploča neka sadrži tri stupca. U prvi stupac neka zapišu što znaju o lipidima, u drugi stupac što žele znati o lipidima, a treći stupac neka ostave praznim. U njega će nakon završetka aktivnosti zapisati što su naučili o lipidima. Nakon što upišu pojmove, uputite učenike da prouče e-škole DOS Kemija 4, Modul 3. Jedinica 3.4. Zatim ih podijelite u grupe s podjednakim brojem učenika. Broj grupa neka ne bude manji od četiri. Svaka grupa treba osmisliti igrokaz u trajanju od najviše tri minute s temom Masti i ulja. Prva grupa neka osmisli igrokaz o podjeli lipida, odnosno masti i ulja, druga grupa o masnim kiselinama, treća o procesu esterifikacije, a četvrta o ulogama masti u organizmu te važnosti ravnomjernog unošenja masti u organizam. Nakon što sve grupe izvedu svoje igrokaze, učenici neka popune treći stupac u razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Projicirajte sva tri stupca s odgovorima učenika. Pojave li se neke nelogičnosti u zapisanim pojmovima, raspravite o tome s učenicima i upišite točne pojmove. Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti pomoću kratkog kviza s nekoliko pitanja zatvorenog tipa koji ste izradili u digitalnom alatu Kahoot.
Kako biste ovu aktivnost proveli u mrežnom okruženju, zakažite sastanak u digitalnom alatu Teams. Nakon uvodnog razgovora projicirajte učenicima razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet koju ste prethodno pripremili. Ploča neka sadrži tri stupca. Neka u prvi stupac zapišu što znaju o lipidima, u drugi stupac što žele znati o lipidima, a treći stupac neka ostave praznim. U njega će nakon završetka aktivnosti zapisati što su naučili o lipidima.
Nakon što upišu pojmove, uputite učenike da prouče e-škole DOS Kemija 4, Modul 3. Jedinica 3.4. Zatim im zadajte da izrade stripove s temom Masti i ulja. Neka uključe podjelu lipida, odnosno masti i ulja, masne kiseline, proces esterifikacije i uloge masti u organizmu te važnost ravnomjernog unošenja masti u organizam. Stripove mogu izraditi u digitalnom alatu Make Beliefs Comix. Nakon što izrade stripove, neka ih podijele u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Organizirajte novi sastanak na kojem će učenici predstaviti svoje uratke. Nakon predstavljanja neka učenici popune treći stupac u razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Projicirajte sva tri stupca s odgovorima učenika. Pojave li se neke nelogičnosti u zapisanim pojmovima, zajedno s učenicima raspravite o njima i upišite točne pojmove. Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti pomoću kratkog kviza s nekoliko pitanja zatvorenog tipa koji ste izradili u digitalnom alatu Kahoot na kraju sastanka.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za ispunjavanje stupaca o lipidima (što se osobito odnosi na učenike s disleksijom).
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba izvoditi igrokaz ili da učenik s disgrafijom ili disleksijom ne zapisuje igrokaz (osim ako sam ne izrazi želju).
Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj postoje učenici koji su spremni izvoditi igrokaz (što je osobito važno kada je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost ili kada je riječ o učeniku koji muca).
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem su zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza u digitalnom alatu Kahoot najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Prilikom provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite brigu o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad unatoč tome teže razumjeti govornika. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Zainteresirane učenike uputite na istraživanje pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora o vrstama kolesterola u ljudskom organizmu te o njihovim ulogama. Svoja saznanja neka prikažu u obliku letka koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Letke neka podijele s ostalim učenicima u razredu kako bi razvili svijest o svojem zdravlju.
U prethodnoj aktivnosti učenici su se upoznali s vrstama zasićenih i nezasićenih masnih kiselina. Projicirajte učenicima tablicu tališta nekih masnih kiselina u e-škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.4. Zatim ih uputite da u paru u programu Word paketa Office365 izrade grafički prikaz tališta navedenih masnih kiselina u ovisnosti o relativnoj molekulskoj masi. Naglasite važnost ispravnog označivanja osi i cjelovitosti grafičkoga prikaza. Svoje dokumente s grafičkim prikazom učenici stavljaju u digitalni alat Padlet koji ste prethodno pripremili. Nakon završetka projicirajte nekoliko grafičkih prikaza. Pojave li se nelogičnosti u prikazu, svojim sugestijama uputite učenike da poprave prikaze. Zatim raspravite s njima o razlozima različitih temperatura tališta. Podijelite učenike u grupe te ih uputite da prouče pokus Dokazivanje nezasićenih masnih kiselina u e-škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.4., koji će provesti u skupini. U dokumentu u alatu Word paketa Office365 trebaju bilježiti opažanja za provedeni pokus te osmisliti zaključke u skladu s uočenim promjenama i opažanjima, uz dokumentiranje provedenih pokusa fotografiranjem, što će uvrstiti u isti dokument u digitalnom alatu Padlet koji je prethodno korišten. Prije provedbe pokusa ponovite s učenicima primjene odgovarajućih mjera opreza i zaštite potrebnih tijekom provedbe pokusa. Također, s učenicima osmislite kriterije ocjenjivanja izvještaja o provedenom pokusu prema kojima ćete vrednovati njihove uratke po skupinama. Nakon što svi učenici predaju uratke, projicirajte jedan dokument kako biste riješili dvojbe ako ih ima. Na kraju potaknite raspravu o tome kakav učinak na ljudsko zdravlje imaju masti odnosno ulja.
Prilikom projiciranja sadržaja za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute.
Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili grafički prikaz tališta.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja potrebnim sredstvima i priborom. Važno je podsjetiti ih na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti. Po mogućnosti pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Također, ne inzistirajte na tome da u diskusiji sudjeluju učenici s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr. mucanjem, apraksijom, artikulacijsko-fonološkim teškoćama) osim ako to sami ne traže, no dajte im mogućnost za razrješavanje mogućih pitanja. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenike koji žele znati više uputite da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže o različitim vrstama ulja koja se koriste prilikom kuhanja te o načinima dobivanja ulja u industriji. Također, neka istraže kakav učinak na ljudsko zdravlje ima pojedina vrsta ulja i kolike su preporučene dnevne količine unosa ulja u organizam. Svoja saznanja neka izrade u obliku infografike u digitalnom alatu Piktochart. Potaknite ih da svoja saznanja podijele s ostalim učenicima u razredu.
Produkti hidrolize masti i ulja važne su sirovine u industriji. Uputite učenike na interaktivnu mapu u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.4., poglavlje Proširite vidike, gdje će saznati što se sve može dobiti iz alkohola glicerola i masnih kiselina te ulja. Povedite kratku raspravu kako biste riješili dvojbe ako ih ima. Zatim podijelite učenike u grupe. Svaka grupa treba istražiti način dobivanja jednoga od ponuđenih produkata iz interaktivne mape. Svoja saznanja neka učenici prikažu u obliku videouratka koji mogu izraditi u digitalnom alatu Kizoa. Prije nego što pristupe njegovoj izradi, dogovorite s učenicima najveću duljinu trajanja videouratka te što sve treba sadržavati – način proizvodnje, upotrebu u svakodnevnom životu, imali li ili nema štetan utjecaj na zdravlje i slično. Nakon što završe s izradom, projicirajte videouratke učenicima koji ih zatim pomoću digitalnog alata Tricider mogu vrednovati prema unaprijed određenim elementima vrednovanja. Videouradak s najvećim brojem bodova možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta tijekom rada na stranici Edutorij.
Prilikom razredne diskusije učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake te osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed pripremite ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenike s motoričkim teškoćama i učenike s oštećenjem vida smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili videouradak.
Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim interesima, važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provedbe aktivnosti jer ti učenici imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
Zainteresirane učenike uputite da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže o fosfolipidima koji izgrađuju staničnu membranu eukariotske stanice odnosno prokariotske stanice. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih da plakat prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.