U uvodnom dijelu uputite učenike da suradnički u paru istraže dostupne mrežne i ostale izvore o povijesnom razvoju atomističke teorije. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.1. Uputite ih i na videozapis Ilustracija razmišljanja antičkih atomista u navedenoj jedinici DOS-a. Raspravite s učenicima o razlozima zbog kojih su relativno kasno postavljene realnije teorije građe atoma. Usmjerite ih prema istraživanju povijesno-civilizacijskog konteksta vremena u kojem su djelovali atomisti kao jednog od čimbenika razvoja atomističke teorije.
Možete im zadati da izrade grafički organizator u obliku umne ili konceptualne mape sa slikama modela atoma i pripadajućim opisima modela koristeći se digitalnim alatom Coogle. Alternativno, možete im zadati da izrade tablicu usporedbe modela atoma u digitalnom alatu Word. Uratke mogu predati na unaprijed pripremljenom zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te ih usmjerite prema vršnjačkom vrednovanju s prijedlozima za moguće dopune na osnovi kojih će i ostali učenici dopuniti zapise.
Ima li u razredu zainteresiranih učenika ili učenika koji sudjeluju u dramskim grupama, ovu temu možete prilagoditi i dramskom igrokazu po metodi dramatizacije nekazališnih tekstova. Potaknite učenike na osmišljavanje igrokaza planiranjem scenarija, dijaloga, kostima i drugih potrebnih elemenata, čime će učenici prikazati osobitosti značajnih atomista koji su se, svaki iz svoga vremena, sreli na jednome mjestu (npr. u gostionici, na trgu, u muzeju i sl.). Kako bi karakterizacija likova bila donekle utemeljena u stvarnosti, potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o životu važnih atomista. Neka učenici iskoriste kreativnu slobodu u pisanju dijaloga. U realizaciji ove aktivnosti zatražite suradnju i pomoć od drugih nastavnika s iskustvom u dramskoj pedagogiji. Igrokaz možete i snimiti te videouradak obraditi pomoću digitalnog alata Moovly. Uratke možete objaviti na školskom YouTube kanalu i na mrežnoj stranici škole.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi brigu o značajkama pojedinog para. Osigurajte da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.
Pri gledanju videozapisa provjerite jesu li uključeni titlovi kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše mogao pratiti sadržaj videozapisa.
Učenike s motoričkim teškoćama, učenike s oštećenjem vida i učenike s disleksijom uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili grafički organizator. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne piše u digitalnom alatu Word (osim ako sam ne izrazi želju).
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Što se tiče provedbe aktivnosti u obliku dramskog igrokaza, preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj postoje učenici koji su spremni izvoditi igrokaz (što je osobito važno za učenike s teškoćama kod kojih je prisutna anksioznost te za učenike koji mucaju).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje postulata redukcionističke filozofije antičkih atomista u usporedbi s Aristotelovim i Demokritovim učenjem tj. filozofijom o građi tvari. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera koristeći se digitalnim alatom Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima mogućih poboljšanja.
Uputite učenike na simulaciju Rutherfordova pokusa u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.1. i potaknite ih na usporedbu opažanja u simulaciji. Neka samostalno zaključe o uzrocima rasipanja usmjerenih zraka kroz uzorak. Možete ih uputiti i da suradnički u paru ili samostalno simuliraju Ruthefordovo raspršenje s pomoću PhET simulacije.
Zatim ih usmjerite na usporedbu Rutherfordova, Bohrova i kvantnomehaničkoga modela atoma, pri čemu trebaju istaknuti razlike s obzirom na unaprijeđenost Bohrova modela. Navedene modele atoma mogu suradnički u paru usporediti tako da izrade tablicu usporedbe modela atoma u digitalnom alatu Word. Uratke mogu predati na unaprijed pripremljenom zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te ih usmjerite prema vršnjačkom vrednovanju s prijedlozima za moguće dopune na osnovi kojih će i ostali učenici dopuniti zapise.
Uputite ih na videozapis I atom je djeljiv, zar ne? u navedenoj jedinici DOS-a u trajanju od 0:35 minuta. Potaknite učenike na iznošenje stavova u vezi s motivacijskim pitanjem u videozapisu. Usvojenost ishoda učenja možete provesti s pomoću zadataka priloženih u jedinici DOS-a ili izradom zadataka višestrukog izbora u digitalnom alatu Quizizz.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (što se osobito odnosi na učenike s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja).
Učenike s deficitom pažnje valja upariti s učenikom koji djeluje usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti. S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik para ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem čine zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o osnivaču nuklearne fizike Ernerstu Rutherfordu te njegovu doprinosu fizici i kemiji. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva ili u obliku seminarskoga rada. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Potaknite učenike na usustavljivanje stečenih spoznaja o atomistima te povijesnome slijedu razvoja teorije o građi atoma izrađivanjem vremenske lente za razvoj atomističke teorije. Za provedbu aktivnosti učenike možete podijeliti u parove ili u manje grupe, a vremenske lente učenici mogu izraditi pomoću digitalnog alata Padlet tako da izaberu predložak Timeline. Izrađene uratke učenici mogu podijeliti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili objaviti na mrežnim stranicama škole.
Za uvježbavanje i provjeru usvojenosti ishoda učenja možete učenicima pripremiti interaktivni radni list pomoću digitalnog alata Wizer, u koji možete uvrstiti pripremljeni slikovni materijal, s tim da alat nudi brojne mogućnosti s različitim oblicima zadataka zatvorenog i otvorenog tipa za uvježbavanje i provjeru. Vrednovanje radnih listova možete provesti u navedenom digitalnom alatu.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne zapisuje u lentu vremena (osim ako sam ne izrazi želju).
Tijekom izrade listića imajte na umu jezičnu i grafičku prilagodbu. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice s uobičajenim poretkom riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje.
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o njegovim sklonostima i potrebama.
Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pozornost na zadatak te provjeravati rad.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje doprinosa francuskoga fizičara Louisa de Brogliea, koji je dao važan doprinos u razvoju kvantne fizike. Na osnovi rada Plancka i Einsteina, koji su dokazali čestična svojstva vala, de Broglie je pretpostavio da čestice imaju valna svojstva. Neka učenik izradi prezentaciju o tom važnom fizičaru u digitalnom alatu po izboru i prezentira je ostalim učenicima u razredu.
Atomizam (stanford.edu)
Videolekcija - Daltonova atomistička teorija, Thomsonov i Rutherfordov model atoma
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 11.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.