Znatiželju učenika potaknite motivacijskom slikom ili snimkom nastanka duge te usmjerenim pitanjima poput ovih: Koji su uzroci promatrane pojave? Koje boje svjetlosti ubrajamo u vidljivi dio spektra svjetlosti? Imate li mogućnosti, učenicima možete pripremiti uzorke otopina različitih soli u boji koje mogu usporediti te suradnički u grupama raspraviti o tome zašto opažane otopine vidimo kao specifično obojene.
Učenike možete uputiti i na simulacijski materijal o elektromagnetskim valovima pomoću kojega mogu usustaviti spoznaje o frekvenciji, valnoj duljini i vrstama elektromagnetskih valova. Potaknite ih da suradnički u paru na mobilnom uređaju ili na tabletu pomiču valnu zraku po desnoj traci s označenim vrstama valova. Neka poredaju dio vidljivoga spektra prema porastu ili smanjenju valne duljine služeći se simulacijom.
Svoja saznanja o spektru elektromagnetskoga zračenja neka prikažu u obliku plakata ili infografike, što mogu izraditi koristeći se digitalnim alatom Piktochart. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Provjeru usvojenosti ishoda vezanih za temu elektromagnetskoga zračenja možete provesti pomoću kratkoga kviza u digitalnom alatu Quizizz s nekoliko pitanja (npr. višestrukoga izbora, alternativnoga izbora, otvorenoga oblika), imajući na umu obilježja kvalitetnih pitanja.
Kako biste ovu aktivnost proveli u mrežnom okruženju, zakažite sastanak u digitalnom alatu Teams. Učeničku motivaciju potaknite motivacijskom slikom ili snimkom nastanka duge te usmjerenim pitanjima poput ovih: Koji su uzroci promatrane pojave? Koje boje svjetlosti ubrajamo u vidljivi dio spektra svjetlosti?
Učenike možete uputiti i na simulacijski materijal o elektromagnetskim valovima pomoću kojega mogu usustaviti spoznaje o frekvenciji, valnoj duljini i vrstama elektromagnetskih valova. Potaknite ih da na mobilnom uređaju ili na tabletu pomiču valnu zraku po desnoj traci s označenim vrstama valova. Neka poredaju dio vidljivoga spektra prema porastu ili smanjenju valne duljine služeći se simulacijom.
Svoja saznanja o spektru elektromagnetskoga zračenja mogu prikazati u obliku plakata ili infografike, što mogu izraditi koristeći se digitalnim alatom Piktochart. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Provjeru usvojenosti ishoda o elektromagnetskome zračenju možete provesti pomoću kratkoga kviza u digitalnom alatu Quizizz s nekoliko pitanja (npr. višestrukoga izbora, alternativnoga izbora, otvorenoga oblika), imajući na umu obilježja kvalitetnih pitanja.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom diskusije te osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed pripremite ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima.
Osigurajte da učenik s teškoćom bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte kako u paru napreduju u izvršavanju zadatka.
Učenike s teškoćama uparite s učenicima koji se dobro snalaze u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili digitalni plakat ili infografike.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem čine zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Alternativa digitalnom kvizu jest pripremljeni listić s pitanjima za ponavljanje.
Što se tiče provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju, imajte na umu učenike s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad unatoč tome teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Poželjno je da nastavni materijali sadržavaju titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje svojstava i uporabe elektromagnetskoga zračenja izvan spektra vidljive svjetlosti. Pozornost mogu više posvetiti i radiovalovima i bliskom zračenju, naročito spektru korištenom u bežičnoj internetskoj komunikaciji. Neka o saznanjima izrade infografiku u digitalnom alatu Canva ili Piktochart i podijele je s drugim učenicima.
U uvodnom dijelu aktivnosti, kao poveznicu sa svakodnevnim životom, učenike možete uputiti na simulaciju na engleskom jeziku Color vision kojom mogu istražiti kako filtri različitih boja djeluju na detekciju boja i percepciju vida. Usmjerite ih da suradnički u paru odaberu opciju single bulb i pojedinu vrstu žarulje te da mijenjajući boje filtra zaključe o propusnosti svjetlosti kroz filtre. Neka mijenjaju i ostale uvjete, primjerice boju žarulje.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o spektroskopskim metodama. Za ovaj zadatak može im koristiti i e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.8. Učenike možete nasumično podijeliti u grupe zadajući svakoj grupi drugu spektroskopsku metodu za istraživanje. Neka učenici istraže primjere metoda i analiza s obzirom na to na kakvim se promjenama u tvarima temelje i s obzirom na primjenu. Saznanja mogu prikazati u obliku grafičkoga organizatora (npr. umne mape) koristeći se digitalnim alatom Conceptboard. Uratke mogu predati na unaprijed pripremljenom zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te ih usmjerite prema vršnjačkom vrednovanju s prijedlozima za moguće dopune na osnovi kojih će i ostali učenici dopuniti zapise. Alternativno, učenicima možete zadati da izrade interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Nearpod s umetnutim zadatcima višestrukog izbora kao organizatorima pozornosti za učenike. Ostale učenike uključite u interaktivnu prezentaciju dijeljenjem pristupnoga koda. Potaknite ih na vršnjačko vrednovanje izlaganja prema pripremljenoj tablici kriterijskog vrednovanja.
Učenike možete uputiti na simulaciju na engleskom jeziku – PhET simulaciju Beer-Lambertova zakona, te ih potaknuti na mijenjanje uvjeta pokusa kako bi došli do zaključaka o ovisnosti intenziteta apsorbirane i propuštene svjetlosti o koncentraciji tvari u uzorku. Uputite ih i na primjere spektroskopskih mjerenja u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.8. i na analizu prikazanih spektara. Možete se koristiti i jednostavnijim IR spektrom ili ostalim dostupnim spektrima kako bi učenici povezali vrstu i građu tvari sa specifičnim pikovima u spektrima.
Za uvježbavanje pripremite učenicima nekoliko zadataka za provjeru usvojenosti ishoda učenja u digitalnom alatu Kahoot ili u nekom drugom alatu ovisno o potrebama i mogućnostima.
Tijekom rada u paru i u skupini vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio skupine kao pasivan promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne zapisuje u digitalne alate (osim ako sam ne izrazi želju).
Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obvezno mu prethodno pomoću natuknica ili vizualne podrške najavite rad u skupini.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard, Nearpod i u simulaciji na engleskom jeziku, odnosno PhET simulaciji. Po potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata. Za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost i kontrast na zaslonu te veličinu slova.
Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati im pozornost na zadatak te provjeravati čine li pogreške koje su rezultat nepromišljenosti.
Prilikom razredne diskusije i izlaganja ne inzistirajte na tome da govore učenici s teškoćama kao što su mucanje ili izražena anksioznost, osim ako se za to ne jave sami.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje primjera primjene spektroskopskih metoda u industriji i znanosti. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim prijedlogom vrednovanja. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s naputcima za moguća poboljšanja.
Imate li materijalnih mogućnosti što se tiče opremljenosti kemijskog kabineta, provedite pokus kvantitativnog fotokolorimetrijskog određivanja Cu2+u uzorku prema predloženom postupku. Ako pak ne posjedujete fotokolorimetar, po mogućnost upotrijebite Nesslerov reagens koji omogućava da se već okom može vidjeti promjena nijanse jer ima ulogu kolorimetra. Potaknite učenike podijeljene u grupe na pomnu suradničku analizu postupka provedbe pokusa i primjene odgovarajućih mjera opreza i zaštite tijekom provedbe pokusa.
Potaknite učenike na izradu tablice za bilježenje rezultata mjerenja, kao i na grafičko prikazivanje baždarnog pravca u digitalnom alatu Excel. Upozorite ih na mogućnost prikazivanja jednadžbe pravca nakon izrade baždarnog pravca u navedenome digitalnom alatu. Potaknite ih na promišljanje o ispravnom odabiru zavisne i nezavisne varijable, pravilnom označivanju osi te izboru odgovarajuće vrste grafičkoga prikaza. Možete vrednovati cjelovitu aktivnost ili samo neke dijelove – npr. izradu tablice za bilježenje rezultata i grafičkog prikaza, uz priloženu tablicu kriterijskog vrednovanja kako bi učenici samostalno regulirali proces učenja.
Pokus 1.
Pribor: odmjerne tikvice 50 mL, pipete, propipete, posudica za vaganje, fotokolorimetar
Kemikalije: CuSO4 x 5 H2O(s), amonijačna otopina, destilirana voda
Postupak
1. Pripremite ishodišnu otopinu bakrova(II) sulfata pentahidrata (γ = 20 g/L). Metodom razrjeđivanja pripremite pet otopina (γ = 0,2; 0,4; 0,6; 0,8; 1,0 g/L) u odmjerne tikvice od 50 mL.
2. U odmjerne tikvice s odmjerenim volumenima početne otopine dodajte 5 mL amonijačne otopine. Dopunite sadržaj tikvice destiliranom vodom do oznake. Promućkajte otopine.
3. Za svaku pripremljenu otopinu napravite tri mjerenja apsorbancije (𝐴) na kolorimetru. Uzorke za mjerenje pripremite dokapavanjem otopine u kivete do oznake. Na uređuju namjestite valnu duljinu svjetlosti prema tablicama najveće apsorpcije s obzirom na boju uzorka.
4. Očitajte apsorbancije za tri ponovljena uzorka iste otopine te izračunajte prosječnu apsorbanciju uzorka (𝐴̅). Rezultate bilježite u tablici.
5. Ovisnost prosječnih apsorbancija otopina o masenoj koncentraciji Cu2+prikažite u obliku dijagrama.
6. Odredite masenu koncentraciju nepoznatoga zadanog uzorka s pomoću baždarnog dijagrama služeći se jednadžbom pravca.
Učenici trebaju u grupi suradnički usuglasiti opažanja tijekom pokusa i osmisliti zaključke u skladu s uočenim promjenama i opažanjima. Prije izrade uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje grafičkih prikaza, koju trebate prethodno pripremiti, a poželjno je u suradnji s učenicima kako biste ih aktivno uključili u proces vrednovanja. Uratke neka predaju u digitalnom alatu Teams, u obliku dokumenta napravljenog u digitalnom alatu Word ili u obliku PDF dokumenta, kao zadatak uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Time ćete olakšati pregledavanje i vrednovanje uradaka.
Zajednički s učenicima analizirajte uočene promjene u provedenim pokusima, s naglaskom na tumačenju opaženih promjena kao i zakonitosti na kojima se temelji provedena kolorimetrijska analiza.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem pokusa, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno pripremiti pisane korake kako bi učenik s teškoćama mogao lakše pratiti i razumjeti provedbu pokusa.
Prilikom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama s obzirom na strukturu grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da ne sudjeluju u izvršavanju zadatka ili da iščekuju zadatak (primjerice, da učenik s disleksijom ne zapisuje opažanja). Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute.
Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i slično nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred ostalim učenicima u razredu ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.
Učenike koji žele znati više možete uputiti da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže više o pravilima imenovanja kompleksnih spojeva, na primjeru spoja [Cu(NH3)4]2+ nastalog u reakciji. Možete ih uputiti i na dodatno istraživanje primjene kolorimetrijskih metoda u kvantitativnoj analizi u kemiji okoliša, npr. u analizi voda. Svoje uratke mogu izraditi u digitalnom alatu prema izboru i prezentirati zainteresiranim učenicima.
Spektrofotometrija - Sciencedirect
Kolorimetrija - Sciencedirect
Spektroskopija - videolekcija
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 12.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.