Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, pripremite im tablicu s asocijacijama u kojima će biti četiri stupca. U prvom stupcu neka rješenje bude periodni sustav elemenata, u drugom periodičnost elemenata, u trećem atom, u četvrtom orbitale, a konačno rješenje elektronska konfiguracija. Učenike podijelite u grupe s jednakim brojem članova i objasnite im pravila u igri asocijacija kao i bodovnu ljestvicu. Odigrajte s njima igru asocijacija, raspravljajući pritom o pojmovima navedenima u tablici i o njihovu značenju. Nakon što pogode i konačno rješenje, porazgovarajte o onome što su dosad tijekom školovanja učili o elektronskoj konfiguraciji.
Raspravite i o Bohrovu modelu atoma i pojmu ljuski i podljuski, odnosno energijskih razina u elektronskom oblaku. Naglasite važnost kvantnomehaničkog modela atoma i način na koji on nadomješta nedostatke Bohrova modela. Objasnite im i podljuske, kao i orbitale, naglasite da razlikujemo četiri vrste orbitala i da ih označavamo slovima s, p, d i f. Objasnite im da su u periodnom sustavu elemenata blokovi jasno vidljivi i da se popunjavanje ljuski može vrlo jednostavno pratiti ako označavanje elektronske konfiguracije pojedinih kemijskih elemenata povežemo s njihovim smještajem u periodnom sustavu elemenata. Usporedite i prikažite im i elektronske konfiguracije pomoću najbližeg plemenitog plina, kao i pojam izoelektronskih čestica.
Uputite ih zatim na današnju aktivnost tako što ćete ih podijeliti u četiri grupe s podjednakim brojem članova i svakoj grupi zadati jedan od blokova (s, p, d i f) o kojemu će izraditi infografike u digitalnom alatu Canva. Neka u infografici navedu opće podatke o elementima u bloku, a odaberu nekoliko predstavnika o kojima će napisati više podataka, usmjeravajući pozornost na njihova kemijska svojstva i prikazujući im elektronske konfiguracije pomoću najbližeg plemenitog plina, a grupe koje prikazuju s, p i d orbitale neka pokažu i nastajanje iona te ga objasne na primjeru izoelektronske čestice.
Svoje infografike neka predstave ostalim učenicima u razredu te ih podijele s vama. Tako podijeljene infografike možete dodati na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet kako bi i poslije bile dostupne svim učenicima.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem mogu predstavljati asocijacije, stoga im detaljno objasnite postupak rješavanja i što više ih uključite u grupni rad.
Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom diskusije te mu omogućite dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed pripremite ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno mu je omogućiti da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Canva. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenici koji žele znati više mogu istražiti više o anomalijama u elektronskim konfiguracijama. Primjerice, neka pronađu koji još kemijski elementi uz bakar imaju anomaliju u elektronskoj konfiguraciji. Neka o tome napišu kratak osvrt u programu Microsoft Word paketa Office365 i predstave ga u razredu.
Slijedom prethodne aktivnosti ovog scenarija poučavanja, najavite učenicima da se ova aktivnost temelji na vježbanju elektronskih konfiguracija kemijskih elemenata. Što se tiče podjele učenika u grupe, zadržite sastav grupa iz prethodne aktivnosti, ali im za vježbu dodijelite kemijske elemente koji se ne nalaze u bloku o kojem su izrađivali infografike. Primjerice, ako su učenici na prethodnoj aktivnosti izrađivali infografiku o s-bloku, zadajte im za vježbu dva kemijska elementa p-bloka (barem jedan plemeniti plin većeg rednog broja), onima koji su radili infografiku o p-bloku, zadajte dva kemijska elementa d-bloka i tako dalje.
Kako bi im uvježbavanje nastavnih sadržaja bilo zanimljivije, objasnite im da će izrađivati videouradak tehnikom stop-animacije. Dobar alat za takve digitalne videouratke jest Stop Motion Studio, a učenicima se savjetujte da nakon što su dobili zadatke, izrade scenarije i osmisle scene po želji. Važno je da tijekom snimanja pokažu popunjavanje ljuski i podljuski odabranih kemijskih elemenata zadanog bloka. Neka svoje videouratke imenuju tako da uz riječ videouradak dodaju i oznaku bloka u kojem se nalaze njihovi kemijski elementi, a neka maksimalno trajanje bude jedna minuta. Predlaže se da sudjelujete u kreaciji scenarija povezujući ih međusobno, odnosno potičući učenike da kemijske elemente većeg rednog broja prikažu koristeći se dijelom scena grupe koja je prikazivala elektronsku konfiguraciju plemenitog plina. Dio scena učenici mogu izraditi na većem papiru (primjerice, prikaz praznih orbitala kvadratićima uz pripadajuće brojeve ljuski), a elektrone (strelice) u kadar može dovesti i istresti igračka kamion, a figurice se potom po želji slažu pravilnim redoslijedom popunjavanja ljuski i podljuski.
Nakon što su snimili videouratke, organizirajte videoprojekciju u razredu. Prije svake videoprojekcije neka predstavnici kažu jesu li nailazili na kakve poteškoće tijekom snimanja i kako im je ova aktivnost pomogla u razumijevanju elektronske konfiguracije općenito.
Nakon videoprojekcije neka učenici u digitalnom alatu Mentimeter odaberu videouradak koji im je favorit, osim vlastitoga. Neka se učenički odgovori prikazuju kao oblak riječi, uz uputu da ne navode ništa osim naziva odabranog videouratka.
Na kraju raspravite s učenicima o razlozima zašto im je odabrani videouradak favorit i upozorite ih na važnost objektivnog promatranja i ocjenjivanja, a autorima videouratka koji je odabran kao najuspješniji – čestitajte.
Sve videouratke dodajte na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet kako bi učenicima bili dostupni za samostalno učenje i ponavljanje.
Učenike s teškoćama smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili videouradak tehnikom stop-animacije u digitalnom alatu Stop Motion Studio.
Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne treba govoriti u zadatku ili da učenik s disleksijom ne zapisuje u digitalni alat (osim ako sam ne izrazi želju).
Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provedbe aktivnosti jer ti učenici imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Prilikom projiciranja, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenici koji žele znati više mogu tehnikom stop-animacije prikazati anomalije u elektronskim konfiguracijama iz prethodne aktivnosti. Također, mogu je snimiti koristeći se alatom Stop Motion Studio te videouratke prikazati u razredu, a dodatno ih podijeliti i na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet kako bi učenicima bili dostupni za samostalno učenje i ponavljanje.
Slijedom aktivnosti 1 i 2, snimanje igrokaza još je jedan način uvježbavanja elektronske konfiguracije. Kako biste što uspješnije snimili igrokaz, važno je napisati dobar scenarij s jasnim uputama učenicima. Svakako među učenicima pronađite zainteresirane snimatelje, šaptače, scenografe, majstore osvjetljenja i pripremite im jasne upute o njihovu zaduženju. Zainteresiranim glumcima jasno odredite koji će kemijski element glumiti, ali im dopustite da sami daju ideje kako će slikovito prikazati popunjavanje svojih ljuski i podljuski. Jednostavniji je prijedlog da odaberete kemijski element ovisno o broju učenika u razredu pa da dio učenika glumi elektrone, oblačeći se jednako i smještajući se na pod u unaprijed pripremljene kvadrate koje ste izradili bijelom ljepljivom trakom. Snimatelj snima iz ptičje perspektive, a učenici (elektroni) smještaju se u kvadrate (orbitale) poštujući pravilo da u jednoj orbitali mogu biti dva elektrona suprotnoga spina (učenici su smješteni u kvadrat tako da je glava jednog učenika na jednoj strani, a noge su mu na drugoj strani, dok je drugi učenik smješten obrnuto). U uvodnom se dijelu kemijski element predstavlja, prikazuje svoje mjesto u periodnom sustavu elemenata i najavljuje da će se prikazati njegova elektronska konfiguracija. Možete dodati i da se konfiguracija prikaže dvojako – najprije cjelovito, a zatim pomoću plemenitog plina.
Koordinirajte cijeli proces i pomozite učenicima kako bi provedba bila što kvalitetnija. Snimatelj može snimati pametnim telefonom, koristeći se pritom mogućnošću stanke dogodi li se da je potrebno prilagoditi scenu i glumce.
Nakon što snimite igrokaz i snimatelj s vama podijeli videouradak u digitalnom alatu Google Disk, dodatno ga možete obraditi u digitalnom alatu Kizoa dodajući naslov, suradnike, glumce i zahvalu. Pogledajte snimljeni materijal s učenicima i raspravite o aktivnosti – je li im se svidjela, koji im se dio posebno svidio, što smatraju nepotrebnim, što predlažu kao poboljšanje u provedbi i slično.
Uz prethodni dogovor s vodstvom škole, u školskom predvorju organizirajte prikazivanje igrokaza tijekom otvorenih dana škole.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač.
Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj postoje učenici koji su spremni izvoditi igrokaz (što je osobito važno za učenika s teškoćama kod kojega je prisutna anksioznost ili za učenika koji muca).
Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje i usmjeravati im pozornost na zadatak.
Postoji li potreba i ovisno o stupnju teškoće, prilikom snimanja igrokaza za učenike s motoričkim teškoćama i učenike s oštećenjem vida osigurajte fizičku podršku vršnjaka. Provjeravajte s grupom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika.
Učenici koji žele znati više mogu se dodatno angažirati u promidžbi snimljenoga igrokaza tijekom otvorenih dana škole kreirajući i dijeleći letke izrađene u digitalnom alatu Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.