Potaknite učenike na oluju ideja vezanu za prijevozna sredstva. Na ploču upišite središnji pojam Mezzi di trasporto, a zatim u obliku umne mape zapišite nazive prijevoznih sredstava koje učenici navedu. One nazive koje učenici znaju navesti na talijanskom, napišite na talijanskom jeziku zelenom bojom, a one koje ne znaju, napišite crnom bojom ili bijelom kredom na hrvatskom jeziku. Ako ste u mogućnosti, možete umjesto pisanja nepoznatih pojmova ponuditi fotografije u boji i staviti ih na ploču s pomoću magneta. S učenicima pogledajte video na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2. pod naslovom Non perdere il tram. Nakon gledanja učenici neka riješe zadatak koji se nalazi ispod videa, odnosno neka označe prijevozno sredstvo čiji su naziv čuli u videu te neka dopune umnu mapu pojmovima koji nedostaju, tj. onima koje nisu znali imenovati na talijanskom jeziku. Učenicima zatim ponudite anketu u Mentimetru u kojoj trebaju navesti kojim se prijevoznim sredstvima koriste rijetko, kojima često, a kojima se nikad nisu koristili. Prokomentirajte zajedno rezultate ankete. Nakon što s učenicima porazgovarate o rezultatima ankete koji se odnose na učestalost uporabe određenih prijevoznih sredstava, neka učenici u bilježnice zapišu vremenske priloge. Zatim ih potaknite na to da prouče uporabu prijedloga con i in u rubrici Lo sapevi? te provjerite jesu li razumjeli koji se prijedlozi i kad upotrebljavaju. Pitajte ih, primjerice, koji se prijedlozi rabe uz nazive za prijevozna sredstva. Neka u bilježnice zapišu i prijedloge. Podijelite ih u grupe kako bi napravili zadatke u LearningAppsu, i to tako da jedna grupa izradi križaljku, druga grupa spajanje parova, treća grupa spajanje parova i slika, a četvrta neka izradi kviz višestrukog izbora vezan za prijevozna sredstva, vremenske priloge i prijedloge. Objasnite im da svaki rad mora sadržavati 5 – 8 pojmova te da je važno ravnopravno podijeliti zadatke i, svakako, voditi računa o primjeni pravopisnih pravila. Svaka grupa predstavlja svoj rad u razredu, a ostali učenici rješavaju pripremljeno u svojoj grupi pristupajući zadatcima s pomoću poveznice podijeljene u virtualnoj učionici. Nakon izlaganja svake grupe provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje s naglaskom na način suradnje u grupi, točnost napravljenog i predstavljenog. Unaprijed pripremite i projicirajte rubriku vrednovanja, stavite naglasak na osvještavanje procesa učenja kao i na važnost učenja na kreativan način.
S pomoću alata Concept board otvorite praznu online ploču kako biste pripremili umnu mapu. Na ploču napišite središnji pojam Mezzi di trasporto. U videosastanku koji ste pokrenuli u digitalnom alatu MS Teams, podijelite učenicima poveznicu za umnu mapu i potaknite ih na to da upisuju nazive prijevoznih sredstava kojih se sjete. One koje učenici znaju na talijanskom, neka napišu na talijanskom jeziku zelenom bojom, a one koje ne znaju, neka napišu crnom bojom na hrvatskom jeziku. Podijelite ekran i komentirajte zajedno s učenicima njihove zapise u umnoj mapi. Zatim pokrenite video na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2. pod naslovom Non perdere il tram. Nakon gledanja učenici neka riješe zadatak koji se nalazi ispod videa, odnosno neka označe prijevozno sredstvo čiji su naziv čuli u videu te neka dopune umnu mapu pojmovima koji nedostaju, odnosno onima koje nisu znali imenovati na talijanskom jeziku.
Učenicima ponudite anketu u Mentimetru u kojoj trebaju navesti kojim se prijevoznim sredstvima koriste rijetko, kojima često, a kojima se nikad nisu koristili te s njima prokomentirajte rezultate ankete. Nakon što s učenicima porazgovarate o rezultatima ankete koji se odnose na učestalost uporabe prijevoznih sredstava, neka učenici zapišu vremenske priloge u bilježnice. Zatim ih potaknite na to da prouče uporabu prijedloga con i in u rubrici Lo sapevi? te provjerite jesu li razumjeli koji se prijedlozi i kad upotrebljavaju. Pitajte ih, primjerice, koji se prijedlozi rabe uz nazive za prijevozna sredstva. Neka u bilježnice zapišu i prijedloge. Zatim neka naprave zadatke po vlastitu izboru u LearningAppsu. Mogu odabrati križaljku, spajanje parova, spajanje parova i slika, kviz višestrukog izbora vezan za prijevozna sredstva, vremenske priloge i prijedloge. Uputite ih na to da svaki rad mora sadržavati barem 5 pojmova te da obrate pozornost na primjenu pravopisnih pravila. Nakon što svi učenici izrade svoje zadatke, zatražite ih da poveznicu za svoj zadatak postave na online ploču koju ste pripremili s pomoću alata Padlet kako bi svi učenici imali pristup svim zadatcima. Potaknite ih na to da riješe što više zadataka svojih kolega. Omogućite opciju komentara na Padlet ploči kako bi učenici mogli upisati svoj osvrt na izrađeni zadatak s naglaskom na njegovu točnost. Na taj ćete način provesti vršnjačko vrednovanje. Unaprijed pripremite i prikažite rubriku vrednovanja učenicima dijeleći ekran u videopozivu. Stavite pritom naglasak na osvještavanje procesa učenja kao i na važnost učenja na kreativan način.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifični poremećaj učenja i anksioznost). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom oluje ideja učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., nikad ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to ne žele. Učenicima s intelektualnim teškoćama umjesto općenitih pitanja postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Prije postavljanja pitanja budite sigurni u to da ste zaokupili učenikovu pažnju. Učenicima s motoričkim teškoćama, oštećenjem sluha, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja te učenicima s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti bilo bi dobro podijeliti unaprijed popunjenu umnu mapu s nazivima prijevoznih sredstava kako bi im bilo lakše rješavati zadatke. Učenike s disleksijom uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Učenicima s oštećenjima sluha za zvučne videozapise treba unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u videozapisu ili omogućiti podnaslove. Prije izrade zadataka u LearningAppsu važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte povremeno kako napreduju u izvršavanju zadataka.
Učenici neka izrade cloze zadatak u LearningAppsu u koji će biti potrebno umetnuti i izraze za prijevozna sredstva te odgovarajuće prijedloge.
Potaknite učenike na raspravu postavljajući pitanje o tome kako doći od točke A do točke B u nekom mjestu, odnosno kako se snalaze kad su na putovanju i nisu sigurni kako doći do željene lokacije. Nakon rasprave, odnosno davanja mogućih prijedloga rješenja, uputite učenike na zadatak D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2. Neka poslušaju zvučne zapise u kojima je opisan put do Julijine kuće te riješe zadatak. Također, neka prouče fotografije vezane za zadatak F, odnosno za mjesne priloge i prijedloge, te riješe i taj zadatak. S pomoću zadataka G i H upoznajte učenike s osnovama imperativa kako bi mogli osmisliti svoje dijaloge s uputama. Unaprijed pripremite mapu Verone na kojoj ćete označiti zanimljivosti poput muzeja, katedrale, spomenika i dr., odnosno polazno i dolazno mjesto. Radeći u alatu Word online, neka učenici u grupama osmisle dijalog u kojem će dati upute kako doći do zadanog mjesta pazeći na pravilnu uporabu priloga i prijedloga te imperativa. Također, neka vode računa i o primjeni pravopisnih i gramatičkih pravila. Dijalozi neka imaju 3 – 5 replika, odnosno pozdrav i upit, objašnjenje, zahvalu i pozdrav na rastanku. Objasnite im zašto je važno surađivati, ravnopravno podijeliti uloge u grupnom radu te prihvaćati sve ideje. Učenici neka uvježbaju izvedbu svojih dijaloga i predstave ih drugim učenicima u razredu. Neka provedu i vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed zadanim parametrima. Ti su parametri navedeni u uputama koje su učenici dobili pri zadavanju zadatka, a u kojima je osobit naglasak stavljen na osvještavanje važnosti konverzacije uz primjenu naučenog vokabulara i gramatike.
Ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi lakše pratio uvodnu raspravu. Učenici s teškoćama, a osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja mogu imati problema s orijentacijom u prostoru pa im za lakše praćenje rasprave osigurajte vizualnu podršku u obliku pokazivača strana svijeta i smjerova s upisanim nazivima ili mape lokacija A i B o kojima se raspravlja. Prema potrebi, osigurajte rad u paru pri rješavanju zadataka u Edutoriju za učenike s izraženijim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu i kontrast. U zadatku osmišljavanja dijaloga u grupama važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama učenja može usmeno zadavati rečenice, a učenik urednog razvoja može biti zadužen na pisanje te gramatičku i pravopisnu provjeru. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte povremeno kako napreduju u izvršavanju zadataka.
Učenici neka istraže padežne prijedloge navedene ispod zadatka F i najvažnije predstave plakatom u Canvi.
Potaknite učenike na to da navedu talijanski grad ili gradove koje su posjetili ili koje bi voljeli posjetiti te da na Lino ploču navedu 3 - 5 razloga zašto posjetiti odabrani grad. S učenicima prokomentirajte dobivene prijedloge i rezultate te naglasak stavite na Veronu, odnosno na to je li se taj grad spominjao i koje su njegove posebnosti navedene ili, ako nije, neka olujom ideja učenici iznesu zašto bi i taj grad mogao naći svoje mjesto na popisu gradova u Italiji koje bi rado posjetili. Učenici neka nakon toga na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2. pročitaju tekst Perché visitare Verona koristeći se insert metodom, a zatim neka riješe grupu zadataka pod I kako bi provjerili jesu li upamtili najvažnije znamenitosti Verone te mogu li ih prepoznati. S učenicima porazgovarajte o rezultatima rada, odnosno o pročitanom tekstu. Provjerite pritom jesu li razumjeli tekst te smatraju li da bi mogli prepoznati znamenitosti Verone. Potaknite ih na to da i oni naprave svoju inačicu Perché visitare (Roma/Venezia/Firenze/Napoli/Palermo…). Podijelite ih u grupe i svakoj grupi nasumično dodijelite jedan grad u Italiji (Rim, Venecija, Firenca, Napulj i Palermo) koji treba predstaviti s pomoću alata PowerPoint online. Uputite učenike na sastavnice koje prezentacija treba imati: naslovni slajd s imenom grada i navedenim imenima autora prezentacije te fotografijom grada, slajd o najvažnijim znamenitostima grada, o tipičnoj hrani, o istaknutim osobama i zanimljivostima, odnosno posebnostima dodijeljenog grada. Svaki slajd neka ima fotografiju s Pixabayja čijom se uporabom poštuju autorska prava te neka bude od 5 do 8 slajdova u svakoj prezentaciji. Pripremite im materijale u kojima će moći pronaći tražene informacije za svoje radove, a ponudite im i digitalne materijale koji im mogu biti korisni. Stavite naglasak na zanimljivost sadržaja, primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila, a pri predstavljanju radova i na pravogovorne vrednote. Neka jedan član traži fotografije, drugi zanimljivosti o gradu i tradicionalnoj hrani, treći najvažnije znamenitosti i istaknute osobe, a četvrti neka pazi na pravopis i gramatiku te preglednost prezentacije. Učenici neka pripreme predstavljanje te predstave svoje radove drugim učenicima. Potaknite ih i na vršnjačko vrednovanje i samovredovanje prema tablici vrednovanja koju im trebate predstaviti prije početka izrade prezentacije. Tablica vrednovanja neka sadržava parametre poput zanimljivosti, preglednosti, sadržajne, gramatičke, pravopisne i pravogovorne točnosti, jasnoće izlaganja, ravnopravnog sudjelovanja u radu grupe i zastupljenosti svih traženih elemenata. Stavite naglasak na pozitivne strane radova te na osvještavanje važnosti suradnje.
Za učenike s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja, učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti poželjno je omogućiti da usmeno navedu zašto smatraju da bi neki grad trebalo posjetiti umjesto da razloge upisuju u digitalni alat Lino ili im osigurajte vršnjačku podršku. Ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi on lakše pratio oluju ideja o Veroni. Učenike s disleksijom uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Prema potrebi, učenicima s izraženim teškoćama omogućite rad u paru u Edutoriju. Prije početka grupnog rada u PowerPointu vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ovisno o učenikovim teškoćama, pokušajte predvidjeti ulogu u izradi prezentacije u kojoj će učenik imati priliku biti uspješan. Primjerice, učenik s disleksijom ili oštećenjem sluha može usmeno predlagati sadržaj te pronaći fotografije na Pixabayju, a učenik urednog razvoja može izraditi plakat i biti zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru sadržaja prezentacije. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s artikulacijskim teškoćama, disleksijom ili učenik koji muca). Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to ne žele.
Učenici neka istraže i druge zanimljive gradove / podjelu Italije po regijama te rezultate svojeg istraživanja predstave s pomoću alata PowerPoint online.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.