Predmet
Kemija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Oprezno s acetonom

Naziv predmeta
Kemija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Mošus je u zraku

Učeničku znatiželju potaknite zadatkom da istraže ulogu mošusa u životinjskome svijetu. Usmjerite ih i prema istraživanju strukturnih obilježja molekule ketona muskona koji je osnova mirisa mošusa. Neka na strukturi muskona istaknu uočljivu funkcijsku skupinu te neka prikažu molekulsku formulu muskona. Strukturu muskona mogu analizirati pomoću digitalnog alata za prikazivanje struktura molekula Molview.

Neka učenici prouče strukturna obilježja ketona te pravila imenovanja ketona u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.3. Neka prouče i priložene trodimenzijske modele molekula te neka ih zapišu. Nakon završetka ove aktivnosti možete im dati zadatak da suradnički, u paru, s pomoću digitalnog alata ChemSketch prikažu nekoliko ketona veznim crticama i imenuju prikazane spojeve.

Učenike možete podijeliti i u grupe te im zadati da osmisle nekoliko zadataka imenovanja ketona te prikazivanja strukturnih izomera spojeva. Zadatke mogu pripremiti u digitalnom alatu Kahoot ili Quizizz i razmijeniti ih međusobno, tako da sve grupe riješe sve zadatke. Zajednički s učenicima analizirajte rješenja.

Za uvježbavanje, učenicima možete zadati da riješe zadatke za uvježbavanje imenovanja ketona u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.3.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Najavite učenicima sastanak u digitalnom alatu Teams. Zadajte im da prije sastanka istraže ulogu mošusa u životinjskome svijetu. Usmjerite ih i prema istraživanju strukturnih obilježja molekule ketona muskona koji je osnova mirisa mošusa. Neka na strukturi muskona istaknu uočljivu funkcijsku skupinu te neka prikažu molekulsku formulu muskona. Strukturu muskona mogu analizirati pomoću digitalnog alata za prikazivanje struktura molekula Molview. Neka naprave snimku zaslona i dodaju je u dokumente u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.

Na sastanku raspravite s učenicima o tome kako su proveli kratko istraživanje o mošusu i jesu li nailazili na kakve poteškoće pa projicirajte neke od uradaka analize strukture muskona.

Uputite ih zatim da prouče strukturna obilježja ketona te pravila imenovanja ketona u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.3. Neka prouče i priložene trodimenzijske modele molekula i neka ih zapišu. Nakon završetka ove aktivnosti možete im zadati zadatak da s pomoću digitalnog alata ChemSketch prikažu nekoliko ketona veznim crticama i neka imenuju prikazane spojeve. Nasumično zamolite nekoliko učenika da podijele zaslon i prikažu kako su riješili zadani zadatak te po potrebi sugerirajte i pomozite ako učenik ima poteškoća s razumijevanjem struktura.

Za uvježbavanje učenicima možete zadati da riješe zadatke za uvježbavanje imenovanja ketona u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.3. Pozovite učenike da vam se jave u privatni razgovor ako nailaze na poteškoće s ovim nastavnim sadržajima i, po potrebi, s grupom takvih učenika organizirajte dodatni sastanak na kojemu ćete im objasniti njihove dvojbe i pomoći im pri usvajanju nastavnih sadržaja o ketonima.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Omogućite da učenik s teškoćom bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Prilikom rada u paru, učenicima s motoričkim teškoćama, ali i učenicima s diskalkulijom i učenicima s oštećenjem vida valja osigurati više vremena ili pomoć pri izradi prikaza molekulske formule muskona. Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički analizirali strukturu muskona u digitalnom alatu Molview te poslije prikazali nekoliko ketona veznim crtama u digitalnom alatu ChemSketch.

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (što se osobito odnosi na učenike s disleksijom i disgrafijom prilikom pisanja trodimenzijskih modela molekula).

Učenicima s disleksijom problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga ih usmjerite da prilikom rješavanja kviza netko u grupi čita pitanje i ponuđene odgovore kako bi učenik s disleksijom imao podjednake šanse i priliku za davanje odgovora kao i ostali učenici.

Što se tiče provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju, vodite brigu o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad unatoč tome teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje straga jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete uputiti na dodatno istraživanje primjera ostalih ketona u živome svijetu, industriji ili u svakodnevnom životu. Svoja saznanja mogu prikazati plakatom izrađenim u digitalnom alatu Canva i objaviti ga u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mošus je u zraku

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prikazuje strukturu ketona modelima.
  • Učenik istražuje sastav i strukturu ketona.
  • Učenik imenuje ketone sustavnim i trivijalnim nazivom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
  • Upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Keto-stil

Imate li materijalnih mogućnosti, fizikalna i kemijska svojstva ketona obradite pomoću pokusa grupnim radom. Potaknite učenike na pomnu analizu postupka provedbe pokusa i primjene odgovarajućih mjera opreza i zaštite tijekom provedbe pokusa. Neka učenici u digitalnom alatu Word tablično bilježe opažanja tijekom pokusa. Opažanja bilježe za svaki provedeni pokus te oblikuju i zapisuju zaključke s obzirom na opažanja. O opažanjima i zaključcima trebaju se usuglasiti unutar grupe.

Projekt

Pokus 1. Reakcija s Tollensovim reagensom

Pribor: stalak za epruvete, dvije epruvete, kapaljke, menzure (V = 5 mL), veća laboratorijska čaša za vodenu kupelj, dva čepa za epruvete

Kemikalije: AgNO3(aq), amonijačna otopina, metanal, aceton

Postupak

1. U epruvetu odmjerite otopinu srebrova nitrata do pola volumena epruvete.
2. Otopini dodajte nekoliko kapi otopine amonijaka. Nastavite dodavati amonijak dok se otopina ne razbistri. Takva otopina naziva se Tollensov reagens.
3. Pripremljenu otopinu razdijelite u dvije epruvete. Označite epruvete.
4. U prvu epruvetu dodajte 2–3 mL otopine metanala, a u drugu 2–3 mL acetona. Oprezno začepite epruvete čepom.
5. Epruvete zagrijavajte u vodenoj kupelji i opažajte promjene.

Projekt

Pokus 2. Reakcija s Fehlingovim reagensom

Pribor: stalak za epruvete, dvije epruvete, kapaljke, menzure (V = 5 mL), veća laboratorijska čaša za vodenu kupelj, dva čepa za epruvete

Kemikalije: AgNO3(aq), amonijačna otopina, metanal, aceton

Postupak

1. Pripremite otopinu Fehlingova reagensa miješanjem jednakih dijelova otopine Fehling I (otopina bakrova(II) sulfata) i otopine Fehling II (zalužena otopina kalijeva natrijeva tartarata – natrijeva sol vinske kiseline).
2. Pripremljenu otopinu razdijelite u dvije epruvete. Označite epruvete.
3. U prvu epruvetu dodajte 2–3 mL metanala, a u drugu 2–3 mL acetona. Oprezno začepite epruvete čepom.
4. Epruvete zagrijavajte u vodenoj kupelji i opažajte promjene.

Učenike možete uputiti da pogledaju videozapis Aceton kao otapalo u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.3, a zatim neka objasne topljivost acetona u vodi.

U nedostatku potrebnih kemikalija možete se koristiti i snimkama pokusa. Zajednički s učenicima analizirajte uočene promjene, s naglaskom na usporedbi reaktivnosti aldehida i ketona. Uratke učenici mogu podijeliti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Potaknite ih na analizu uradaka i usporedbu s jednadžbama koje su prikazali ostali učenici. Istaknite dobre uratke i po potrebi navedite moguća poboljšanja.

Postupci potpore

Osigurajte da učenik s teškoćom bude u grupi s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.

Tijekom rada u paru vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio para kao pasivan promatrač. Važno je da unutar para učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne zapisuje opažanja u digitalni alat Word (osim ako sam ne izrazi želju).

Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim preparatima i priborom. Važno je učenike na to podsjetiti neposredno prije izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s oštećenjem vida te na učenike s poremećajima iz autističnog spektra. Po mogućnosti pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezano za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.

Uputite učenika s oštećenjem sluha da prilikom gledanja videozapisa uključi titlove. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pozornost na zadatak te provjeravati rad.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete uputiti na dodatno istraživanje imenovanja kompleksnih spojeva s primjerom reagensa iz prvog pokusa. Možete ih potaknuti i na pronalaženje dodatnih postupaka ispitivanja kemijskih svojstava acetona. Zadajte im i zadatke imenovanja ketona veće složenosti na primjerima cikličkih spojeva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Keto-stil

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opaža uočene kemijske promjene.
  • Učenik primjenjuje odgovarajuće mjere opreza i zaštite tijekom provedbe pokusa.
  • Učenik analizira kemijska svojstva ketona.
  • Učenik povezuje opažanja s konceptualnim spoznajama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Dah upućuje na problem

Služeći se dostupnim mrežnim i ostalim izvorima, neka učenici suradnički, u grupi ili u paru, istraže primjere primjene ketona u svakodnevici i u medicini. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.3, poglavlje Ketoni u svakodnevnom životu.

Zanimljivost koju bi svakako trebali istražiti jesu i ketonska tijela (kako njihova koncentracija utječe na čovjekovo zdravlje) te poveznica između zadaha s mirisom acetona i dijabetesa. Neka učenici izrade interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Nearpod, s umetnutim zadatcima višestrukog izbora kao organizatorima pozornosti za učenike. Ostale učenike uključite u interaktivnu prezentaciju dijeljenjem pristupnog koda. Alternativno, zadatak mogu riješiti izradom animiranog sadržaja koristeći se digitalnim alatom Moovly.

Uratke mogu predati i u obliku infografike ili digitalnog plakata izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Mogu ih objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje uradaka organizirajte u učionici ili u mrežnom okruženju. Učenike uključite u vršnjačko vrednovanje primjenom rubrika kriterijskih tablica, istaknite kvalitete i po potrebi predložite moguća poboljšanja. Učeničke uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili ih objaviti na mrežnoj stranici škole.

Prije izlaganja učenicima podijelite kriterijsku tablicu vrednovanja izlaganja, a anketu vrednovanja pripremite im u digitalnom alatu Mentimeter, u skladu s kriterijskom tablicom. Potaknite ih na analizu i raspravu o primjerima u izlaganjima.

Postupci potpore

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Učenike s motoričkim teškoćama, učenike s oštećenjem vida i učenike s disleksijom smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili interaktivnu prezentaciju. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje te dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete uputiti na dodatno istraživanje principa i rizika tzv. keto-dijete u nutricionizmu. Možete ih uputiti i na istraživanje kemizma nastanka mirisa daha po acetonu. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike ili digitalnog plakata izrađenoga u digitalnom alatu Canva odnosno u obliku seminarskoga rada.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dah upućuje na problem

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira važnost ketona u čovjekovu životu.
  • Učenik navodi primjere ketona u svakodnevnom životu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
  • Upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Videolekcija - nomenklatura aldehida i ketona

Videolekcija - kemijska svojstva aldehida i ketona

Dijabetička ketoacidoza

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.