Pomoću digitalnog alata Mentimeter provedite anketu među učenicima na temu Autorska prava (igranje igrica, gledanje filmova, slušanje glazbe, korištenje tuđih tekstova, prezentacija, fotografija itd). Anketna pitanja definirajte tako da, nakon analize, zajedno s učenicima dođete do zaključka da je sve na što nailazimo na internetu nečije autorsko djelo. Alatom Mentimeter podijelite učenicima kôd za sudjelovanje u anketi.
Nakon provedene ankete i razgovora s učenicima, zajedno pročitajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 3, Jedinica 3.2., Uvodni dio Postavke privatnosti i autorska prava. Otvorite temu o moralnim pitanjima koja proizlaze iz svakodnevnog korištenja interneta kao i o uporabi dostupnih sadržaja koji se tamo nalaze (npr. smiju li se svi sadržaji na internetu koristiti bez suglasnosti autora, jesu li učenici gledali neke filmove prije nego što su se pojavili u kinima, jesu li objavili neke fotografije bez dopuštenja osoba koje se nalaze na njima...). Čitajući tekst i gledajući video zajedno proučite i zapišite pojmove u alatu OneNote:
Autorsko djelo - kreativni rad kojemu je autor poznat. To dokazuje svojim potpisom i datumom izrade.
Autorsko pravo - štiti prava autora nekoga kreativnog rada (djela) da samostalno odlučuje o svom stvaralačkom radu (osobe koje žele kopirati ili se koristiti tim radom, moraju tražiti odobrenje).
Plagiranje - kopiranje i prisvajanje tuđeg rada bez navođenja autorova imena i prezimena ili izvora.
Piratstvo - namjerna i neovlaštena upotreba, preuzimanje ili kopiranje autorskog djela, najčešće radi prodaje i zarade.
Pravedno korištenje (fair use) - korištenje manjim dijelom nekog rada koje je zaštićeno autorskim pravom.
Nakon što su proučili i zapisali sve pojmove, učenici će u parovima napraviti igricu u digitalnom alatu Wordwall na temu Autorska prava, piratstvo.
Ako učenici već nisu radili u alatu Wordwall, tada im, prije zadavanja zadatka, pokažite kako se igrica izrađuje.
Učenici u paru međusobno surađuju uvažavajući drugačija razmišljanja i vodeći računa o toleranciji.
Nakon završetka rada učenici postavljaju poveznice na pripremljenu ploču Padlet te igraju napravljene igrice.
Provjerite snalazi li se učenik u alatu Mentimeter. Ako je potrebno, pružite mu pomoć pri rješavanju ankete. Pitanja i odgovore u anketi najprije valja naglas pročitati ili dati više vremena kako bi ih i učenici s posebnim teškoćama učenja stigli riješiti. Učenicima, koji slabije razumiju jezik, pojasnite izraz švedski stol.
Nakon zajedničkog čitanja uvodnog dijela, pročitano ukratko valja sažeti kako bi se ponovile glavne ideje.
Uključite učenike s teškoćama u raspravu. Prije zapisivanja provjerite znaju li koristiti alat OneNote te im, po potrebi, pružite pomoć.
Nove pojmove objasnite povezujući s već poznatim pojmovima te uključite uručak s najvažnijim definicijama koje učenik treba zapamtiti.
Pri izvođenju zadatka objasnite korake ili dajte uručak s raspisanim uputama te provjerite znaju li učenici koristiti alate Wordwall i Padlet.
Prilikom odabira para za rad s učenikom s teškoćom vodite računa o karakteristikama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku te češće provjeravajte napredak skupine.
Budući da se izmjenjuje veći broj aktivnosti, najavite svaku kako bi učenici s poremećajem iz spektra autizma mogli pratiti strukturu sata i znati što ih očekuje.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Na mrežnoj stranici Državni zavod za intelektualno vlasništvo učenici u parovima proučavaju što je to intelektualno vlasništvo. Na osnovi svojih saznanja izrađuju umnu mapu u alatu Popplet.
Ako učenici već nisu radili u alatu Popplet, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi umnu mapu.
Pripremite znak Copyright i nekoliko primjera na kojima je vidljiv znak Copyright (fotografija, videouradak, tekst, internetska stranica...) te ga projicirajte preko projektora kako bi ga učenici vidjeli i lakše zaključili što taj znak znači. Razgovarajte s učenicima je li im znak poznat, čemu služi, kada se koristi.
Nakon razgovora, zajedno s učenicima, zaključite da je to oznaka autora nekog kreativnog rada koja pokazuje namjeru zaštite od kopiranja sadržaja. Potaknite učenike na moralna pitanja koja proizlaze iz uporabe sadržaja koja imaju oznaku Copyright.
Podijelite ih u parove. Zadajte učenicima aktivnost da, u digitalnom alatu Bojanje koji je sastavni dio operativnog sustava Windows, naprave crtež po vlastitom izboru na neku od ponuđenih tema: nacrtati logo škole, kreativno izraziti inicijale svog imena i prezimena, nacrtati konstrukciju zamišljenog automobila, kreirati grb svog mjesta...
Jedan učenik crta skicu na papiru dok drugi skicu prenosi u digitalni oblik. Nakon nekog vremena učenici mogu zamijeniti uloge. Po završetku, svoj rad trebaju zaštititi umetanjem znaka Copyright. Učenicima, koji su slabiji u kreativnom izražavanju, pomažu kreativniji učenici. Međusobno si pomažu razvijanjem pozitivnih stavova i suradnjom. Nakon završetka, učenici spremaju svoje radove u svoj e-portfolio. Nekoliko radova prezentirajte preko projektora uz raspravu o pojedinom radu. Potaknite učenike da raspravu vode uzajamno se uvažavajući i poštujući svačije kreativno izražavanje.
Organizirajte stvaranje pojmovnika za nastavno gradivo koji će biti podsjetnik za učenike s teškoćama, ali ga mogu koristiti i ostali učenici. Učenici mogu sami voditi računa o ažuriranju pojmovnika (tako da se izmjenjuju u ažuriranju). Jasno definirajte pojam Copyright i povežite ga s aktualnim primjerima.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Češće provjeravajte napredovanje para.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na samom početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenici na internetu u paru istražuju uvjete uporabe korištenja mrežnog preglednika koji najčešće koriste (Google, Firefox, Microsoft Edge...). Na kraju istraživanja, rade prezentaciju u alatu PowerPoint. Prezentacije učenici predstavljaju uz istodobnu učeničku raspravu.
Razgovarajte s učenicima kako neki autori dopuštaju uporabu svojih autorskih djela drugim osobama. Zbog toga su osmišljene licencije koje omogućuju autorima kontrolu uporabe njihovih djela. Neka učenici sami prouče e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4. CC licencije šest osnovnih CC licencija i u alatu Word umetnu simbole i opise za svaku pojedinu licenciju.
Uputite učenike da na internetu pronađu primjere za svaku pojedinu licenciju. Pronađene primjere za pojedine licencije neka umetnu u Wordov dokument pored simbola i opisa licencija.
Po završetku, učenici u digitalnom alatu Popplet trebaju napraviti umnu mapu na temu CC licencije i pohraniti je u svoj e-portfolio. Neke od uradaka neka prezentiraju preko projektora otvarajući raspravu za sve učenike.
Ako učenici već nisu radili u alatu Popplet, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi umnu mapu.
Provjerite razumiju li zadatak učenici s teškoćama (posebno oni učenici koji imaju teškoće razumjeti upute) te znaju li koristiti alat za umetanje simbola i opisa. Po potrebi, dodatno objasnite ili osigurajte učeničku podršku.
Na kraju samostalnog rada sažnjite sve važne informacije ili pripremite uručak.
Usmjerite učenika s teškoćom na stranice na kojima može pronaći relevantne informacije ili pripremite materijal koji učenik treba dodatno proučiti.
Prije izrade umne mape provjerite zna li se učenik služiti alatom Popplet. Ako mu je lakše, dajte mu mogućnost da napravi umnu mapu metodom papir-olovka. Ispišite korake koje treba napraviti pri korištenju alata te ostavite dovoljno vremena za provedbu zadatka ili dopustite da završi kod kuće.
Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u prezentaciji, osim ako to sami ne zatraže.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im na početku najaviti strukturu sata kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenici neka istraže na internetu što se događa kada su instalirani Windowsi koji nemaju originalnu licenciju. Može li računalo dalje raditi, kakve su posljedice za računalo, a kakve za osobu koja ih je instalirala? Surađujući jedan s drugim, neka naprave plakat u alatu Canva. Nakon što ga naprave, učenici preko projektora prezentiraju svoje uratke uz učeničku raspravu.
Ako učenici već nisu radili u alatu Canva, prije nego što im zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi plakat.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.