Na početku aktivnosti zamolite učenike neka na mreži ili u udžbeniku hrvatskoga jezika pronađu objašnjenje o tome što je to leksem. Potom im skrenite pozornost na dio definicije koji se odnosi na sve oblike i sva značenja nekoga leksema te upitajte učenike da vam objasne što su oblici, a što značenja neke riječi.
Ako nakon učeničkih odgovora smatrate potrebnim pojasniti učenicima te pojmove, uputite ih na to da na mreži (Školski rječnik hrvatskog jezika) pronađu značenje riječi lav.
Riječ lav ima tri značenja, što je čini višeznačnicom. Potom zajedno s učenicima sklanjajte imenicu lav u jednini kako bi se učenici prisjetili što znači izraz oblik riječi.
Učenike potom usmjerite na pojam hijerarhije i hijerarhijskih odnosa. Povedite razgovor o značenju riječi hijerarhija, pri čemu možete s učenicima razgovarati o tome tko donosi odluke u školi, kome je ta osoba nadređena, a kome podređena, što možete povezati i s pozitivnim propisima RH (npr. ljudska prava i slobode, demokratska načela, rodnu ravnopravnost) razgovorom o zakonima i propisima RH koji se poštuju prilikom zapošljavanja i tako dalje. Učenici mogu i samostalno pronaći značenje riječi hijerarhija te pojma pozitivnih propisa na mreži.
Potom pozornost učenika usmjerite na hijerarhijske odnose među riječima te ih uputite na to da određene pojmove (primjerice: živo biće, miš, biljka, mak, ruža, životinja, lav) poslože hijerarhijski, odnosno tako da pojam najšireg opsega značenja stave na vrh. Učenici se mogu poslužiti karticama na koje će napisati navedene riječi i poslagati ih u hijerarhijski prikaz ili takav prikaz nacrtati na veći papir (po opsegu sadržaja na vrh dolazi pojam živo biće koji se dijeli na biljku i životinju, a potom se biljka dijeli na mak i ružu, a životinja na miša i lava).
Nakon što su učenici posložili pojmove, uputite ih na to da na mreži istraže pojmove hiperonim, hiponim i kohiponim. Zadatak im je da te pojmove pridruže shemi hijerarhijskih odnosa koju su upravo napravili.
Po završetku zadatka zamolite učenike da pronađu hrvatske inačice termina hiperonim, hiponim i kohiponim te da objasne u kakvu su odnosu značenja riječi:
Uputite ih na to da na mreži istraže što su sinonimi, homonimi i antonimi te na što se dijele prema usvojenosti (individualni i općejezični). Nakon što pronađu podatke, zadatak je učenika sastaviti umne mape koja će sadržavati pojmove:
Uputite učenike na to da svaki od navedenih pojmova treba obraditi tako da se uz pojam poveže i slika ili primjer koji će, po mišljenju učenika, najbolje predstavljati taj pojam.
Umnu mapu valja oblikovati u digitalnom alatu za izradu umnih mapa Popplet koji omogućuje preglednost, bojenje sa svrhom isticanja, dodavanja slikovnih prikaza te dijeljenje s drugim učenicima na Google Disku. Nakon što podijele mape, učenici mogu odabrati najbolju mapu koja će im poslije poslužiti kao podsjetnik za ponavljanje naučenoga.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Budući da ova nastavna cjelina donosi velik broj pojmova kojima učenici trebaju ovladavati, važno je da kod učenika koji imaju nedostatne jezične sposobnosti ne inzistirate na ovladavanju istoznačnicama. Za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova (kao i kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja). Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova potrebno je smanjiti u skladu s ishodima koji su za njih predviđeni.
U cijeloj aktivnosti poželjno je aktivnost prilagoditi na način da učenici mogu raditi u paru, što je jako važno za učenike s teškoćama koji bi mogli imati poteškoća s količinom pojmova koje trebaju pronaći, objasniti ih i smjestiti na umnu mapu.
Pri podjeli učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Ako se za slabovidnog učenika ne može osigurati primjeren kontrast podloge i slova na umnoj mapi, onda taj učenik može umnu mapu raditi i na običnom mat papiru koji će bolje odgovarati njegovim vizualnim mogućnostima.
Učenicima s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem iz spektra autizma unaprijed pripremite strukturu umne mape koju trebaju slijediti kako bi točno znali što se od njih očekuje.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica i digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno pokazati im način upotrebe poveznice i alata te provjeriti kako se učenici snalaze.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu na mreži ili u udžbeniku istražiti podrijetlo riječi onim, sinonim, antonim, homonim i hijerarhija te njihov doslovan prijevod kako bi proširili svoj rječnik, ali i lakše upamtili navedene pojmove. Također ih možete uputiti na to da te pojmove uz pomoć digitalnog alata Google Translate prevedu na, primjerice, engleski pa razmisle zašto su riječi gotovo identične. Svoja saznanja mogu podijeliti s ostalim učenicima.
Na početku aktivnosti podsjetite učenike na pojmove homonimije, sinonimije i antonimije uz pomoć nastavnoga listića ili kviza izrađenog u digitalnom alatu Kahoot.
Nastavni listić ili kviz može sadržavati primjere za homonimiju (put – staza i put – ten), sinonimiju (ljekarna i apoteka) te antonimiju (gore i dolje), a učenici trebaju primjerima pridružiti pojmove homonimije, sinonimije i antonimije.
Učenike potom podijelite u tri grupe.
Zadatak svake grupe bit će sljedeći:
Tražene podatke grupe trebaju predstaviti u alatu PowerPoint, prezentacijom koju nakon predstavljanja mogu podijeliti s ostatkom razreda uz pomoć digitalnog alata poput Google Diska, a koja će sadržavati i rješenja vježbi koje su učenici smislili kako bi svi učenici mogli samostalno ponoviti i utvrditi gradivo.
Prezentacije pregledajte prije sata na kojem će ih učenici predstavljati drugima kako biste ispravili moguće pogreške.
Po završetku uputite učenike da prodube znanje o sinonimima istražujući pojmove istoznačnica i bliskoznačnica. Uputite učenike da pronađu definiciju sinonima u Hrvatskoj enciklopediji te im pozornost usmjerite na postojanje potpunih sinonima, odnosno istoznačnica. Učenici podijeljeni u tri skupine odabiru jedan sinonimski par naveden u Hrvatskoj enciklopediji (navedeni su ljekarna/apoteka, muzika/glazba, dućan/trgovina) te, slijedeći problematizaciju pojma potpunih sinonima, pokušavaju osmisliti kontekst u kojem su pojmovi nezamjenjivi jedan s drugim nakon čega donose vlastitu prosudbu o postojanju potpunih sinonima te raspravljaju o vlastitim zaključcima. Ovim dijelom aktivnosti ostvaruje se i povezanost s međupredmetnom temom Građanski odgoj i obrazovanje, s obzirom na to da se ona temelji na kritičkom mišljenju, pri čemu se razvijaju i vještine argumentiranja i komunikacijske vještine potrebne za društveno i političko sudjelovanje aktivnoga građanstva.
U digitalnom alatu za suradnju, uz pomoć kojega provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams), podijelite poveznicu na kviz koji prethodno izradite u digitalnom alatu Kahoot. Zamolite učenike da riješe kviz kako bi se prisjetili pojmova homonimija, sinonimija i antonimija. Kviz može sadržavati primjere za homonimiju (put – staza i put – ten), sinonimiju (ljekarna i apoteka) te antonimiju (gore i dolje), a učenici trebaju primjerima pridružiti pojmove homonimije, sinonimije i antonimije.
Zakažite videosastanak i prokomentirajte rješavanje kviza. Tijekom vidoesastanka podijelite učenike u tri grupe i dajte im upute za rad. Svaka grupa ima sljedeći zadatak:
U objavi učenicima napišite detaljnije upute:
Zamolite učenike da svoje prezentacije u digitalnom alatu PowerPoint podijele s vama u zadanom roku. Prezentacije pregledajte prije dogovorenog videosastanka na kojem će ih učenici predstavljati drugima kako biste ispravili moguće pogreške. Tijekom videosastanka učenici predstavljaju svoje prezentacije služeći se mogućnošću dijeljenja zaslona. Sve prezentacije poslije mogu poslužiti za samostalno ponavljanje i utvrđivanje gradiva.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom izrade interaktivnoga kviza za uvježbavanje naučenih pojmova vodite računa o tome da za učenike s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka. Zadatke u kvizu grafički primjereno oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, ako to nije moguće unutar samog alata Kahoot, za učenike s teškoćama kviz pripremite u obliku listića. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj zadataka, zadržite samo one ključne i uskladite ih s ishodima koji su za njih predviđeni.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzornoga ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Ako u razrednom odjelu imate učenika koji ima teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, muca ili ima poremećaj govorno-glasovne komunikacije), pobrinite se da ne izlaže prezentaciju, osim ako to sam ne želi. On može aktivno sudjelovati u nekom drugom dijelu rada, na primjer može umetati slike u prezentaciju, pretraživati primjere na mreži i sl. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, pobrinite se da u grupi ima vršnjaka koji će mu usmeno dati potrebne vizualne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresiranim učenicima ponudite da prošire zadatke tako da napišu kratku priču zasićenu sinonimima, homonimima ili antonimima (ovisno o tome što je njihova grupa predstavljala) i dodaju svoj uradak prezentaciji grupe.
Na početku aktivnosti podsjetite se što su sinonimi uz pomoć dvaju zadataka.
U prvom zadatku zamolite učenike neka se prisjete sinonimskih parnjaka riječima stranoga podrijetla (npr. muzika, apoteka, biblioteka…).
U drugom ih zadatku zamolite da kažu sinonime iz organskih idioma za riječi hrvatskoga standardnog jezika (npr. rajčica, krumpir, krastavac…) pri čemu se očekuje da će kao sinonime ponuditi dijalektizme ili lokalizme (npr. pomidor, patat, kukumar…).
S učenicima pokušajte utvrditi po čemu se razlikuju sinonimski parovi iz prvoga i drugoga zadatka (očekuje se da će zamijetiti da su poneki sinonimi iz prvoga zadatka stranoga podrijetla ili internacionalizmi, povezujući, primjerice, riječ muzika s engleskom riječi music, odnosno da neke riječi iz drugoga zadatka pripadaju nekom dijalektu, narječju, odnosno govoru).
Potom potaknite učenike da istraže što znači pojam kontaktni sinonimi služeći se mrežom ili udžbenikom. Nakon određivanja pojma kontaktnih sinonima, podijelite učenike u dvije grupe. Svakoj grupi dodijelite pojam za koji postoje brojni sinonimi (npr. za pojmove hrana/jesti i krađa postoje brojni žargonizmi).
Zadatak je grupa da, služeći se Rječnikom sinonima, ali i razgovarajući s prijateljima ili rođacima iz drugih krajeva Hrvatske, pronađu što veći broj kontaktnih sinonima.
Nakon sakupljanja građe (sinonima), učenici sastavljaju vlastitu bazu sinonima, odnosno rječnik sinonima za zadani pojam i to tako da za svaki sinonim navedu pripada li riječ žargonu ili mjesnome govoru (ako su navedenu riječ čuli od prijatelja ili rođaka iz drugih krajeva, neka zapišu točno mjesto ili grad u kojem se riječ upotrebljava). Ovaj dio aktivnosti pridonosi razvoju osobnoga identiteta, prepoznavanju i poštivanju nacionalne kulturne baštine uz istodobno uvažavanje različitosti, čime se ostvaruje međupredmetna tema Održivi razvoj.
Kad grupa završi s uređivanjem riječi, odnosno sinonima, posvetit će se drugom dijelu zadatka kojim će utvrditi koja se od riječi najčešće upotrebljava. Za to će se poslužiti Hrvatskim čestotnim rječnikom (učenici iz grupe mogu podijeliti pronađene sinonime pa ih pokušati pronaći u Hrvatskom čestotnom rječniku utvrđujući njihovu čestotnost).
Kako bi svi učenici jedne grupe mogli zajednički uređivati rječnik sinonima svoje grupe, potrebno je koristiti digitalni alat poput Google Diska koji omogućuje dijeljenje dokumenta (npr. Wordova dokumenta) te zajedničko korištenje i uređivanje toga dokumenta.
Ako neka grupa želi, po završetku skupljanja i uređivanja građe, može svoj rječnik sinonima oblikovati kao digitalnu knjigu uz pomoć digitalnog alata Libar. Libar omogućuje korisnicima jednostavan i brz način izrade digitalnih sadržaja koje zatim mogu primijeniti tijekom učenja s pomoću mobilne aplikacije. Ujedno je to i svrha ove aktivnosti jer ona završava dijeljenjem rječnika među grupama, pri čemu svaka grupa kratko predstavlja svoj rječnik (navodeći koliko su sinonima prikupili, pripada li veći dio njih žargonu ili mjesnome govoru te koji su od njih najčešći u upotrebi). Skupljajući i čuvajući jezičnu građu, učenici razvijaju odgovoran odnos prema javnom i kulturnom dobru kao i vlastitu spremnost doprinošenja širenju, razvoju i održavanju zajedničkih dobara te se aktivnost na taj način povezuje s međupredmetnom temom Građanski odgoj i obrazovanje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom dijelu popratite sinonimske parnjake vizualnom podrškom, što će biti posebno važno za učenike s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Učenicima s teškoćama važno je dati pisanu uputu vezanu uz ovaj zadatak, posebice ako se on radi dulje vrijeme. Učenicima s intelektualnim teškoćama važno je napisati što točno trebaju pitati rođake i prijatelje, te im dati primjere kontaktnih sinonima koji su bliski njihovu iskustvu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike možete potaknuti da nastave zapisivati kontaktne sinonime u isti rječnik koji su sastavili, a koji bi se do kraja njihova srednjoškolskog obrazovanja mogao pretvoriti u bogato leksikografsko djelo, ali i ostati trajna uspomena na srednju školu i riječi koje su učenici tijekom toga razdoblja koristili, stvarajući tako svoj vlastiti žargon.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Moguš, M., Bratanić, M. i Tadić, M. (1999). Hrvatski čestotni rječnik. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Šarić, Lj. i Wittschen, W. (2008). Rječnik sinonima hrvatskog jezika. Zagreb: Jesenski i Turk.
Samardžija, M. (1995.). Leksikologija s povješću hrvatskoga jezika: udžbenik za 4. razred gimnazije. Zagreb: Školska knjiga.
Samardžija, M. (2019.) Hrvatska leksikografija. Zagreb: Matica hrvatska.
Raffaelli, I. (2015.). O značenju - uvod u semantiku. Zagreb: Matica hrvatska.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.