Predmet
Hrvatski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Vita jela, zelen bor, čekam tvoj e-odgovor!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pismo
  • vrste pisma: privatno, poslovno, javno
  • e-poruka
  • sastavnice e-poruke
  • netiketa

Pišem ti pismo jer zajedno nismo

Za početak aktivnosti unaprijed pripremite kratku anketu za učenike oblikovanu s pomoću digitalnog alata Microsoft Forms kojom ćete propitati dobivaju li ili pišu drugima pisma. U anketi bi naglasak valjalo staviti na pisanje pisama na papiru i njihovo slanje zemaljskom poštom. Pitajte učenike kakve poštanske pošiljke dobivaju njihovi roditelji, prijateljska pisma ili račune, bankovna izvješća i sl. Svrha je upotrebe navedenoga digitalnog alata brzo i jednostavno prikupiti odgovore i mišljenje svih učenika u razrednom odjelu vezane uz čitanje i pisanje pisma. Prednost je alata njegova dostupnost putem Carnetova identiteta koji posjeduju svi učenici te brza i zorna statistička obrada odgovora koje alat nudi.

Nakon što učenici odgovore na anketna pitanja, pokažite im statistiku njihovih odgovora koju vam omogućuje digitalni alat MS Forms i prokomentirajte odgovore s učenicima. Učenički će odgovori biti dobar poticaj za razgovor o važnosti pisanja pisama u prošlosti. Uputite učenike na neka poznata i popularna pisma iz prošlih vremena (npr. oproštajno pismo Petra Zrinskog supruzi Katarini, pismo indijanskoga poglavice Seattlea) ili na pisma uzeta iz književnih djela primjerena njihovoj dobi (npr. Klarino pismo Heidi iz istoimenoga djela Johanne Spyri) te ih potaknite na razmišljanje i razgovor o tome kojoj bi poznatoj osobi iz prošlosti ili književnom liku voljeli napisati pismo ili ga od njega dobiti.
Nakon razgovora potaknite učenike da radeći u paru prouče sva značenja riječi pismo rješavajući Zadatak 1. na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.2., Čitamo i pišemo e-poruku. Učenici će također u nastavku te jedinice moći istražiti vrste pisma (privatno, poslovno, javno) te ponoviti i proširiti znanje o obliku pisma rješavajući Zadatak 2. Nakon što provedu istraživanje u paru, zadajte učenicima zadatak sažimanja. Neka u paru oblikuju SMS poruku učeniku koji taj dan nije bio u školi u kojem će napisati sažetak svojeg netom provedenog istraživanja o pismu i vrstama pisma. Zamolite učenike da oblikovane poruke pošalju u zajednički kanal na digitalnom alatu MS Teams kako bi ih mogli zajedno vršnjački vrednovati s pomoću Liste procjene SMS poruke. Prikažite nekoliko primjera pristiglih poruka s pomoću projektora ili interaktivnoga zaslona. Pročitajte ih zajedno s učenicima i promotrite jesu li napisane u skladu s pravopisnim pravilima.
Povedite s učenicima raspravu o važnosti poštivanja pravopisnih pravila u pisanoj komunikaciji s drugima, napose u pisanju pisma, te ih podijelite u grupe (4 – 5 učenika). Potaknite ih da prouče pravopisna pravila važna za oblikovanje pravopisno pravilnoga pisma. Učenici u grupama proučavaju u tiskanoj inačici Hrvatskoga pravopisa te u digitalnoj inačici Hrvatski pravopis online kako se pravilno pišu riječi iz poštovanja, datum i mjesto pisanja, pozdrav, adresa pošiljatelja i primatelja i slično, a zatim pišu sažetak o istraživanju pravopisnih pravila pod naslovom Pet najvažnijih pravila za pismo bez pogreške. Predstavnici grupa čitaju naglas sažetke nakon čega svi učenici u razrednom odjelu, koristeći se svim nastalim sažecima, oblikuju Pet zajedničkih razrednih pravila za pisanje pisma bez pogreške. Svoja razredna pravila učenici mogu zapisati na manji plakat, ilustrirati te ih postaviti na vidljivo mjesto u razredu. Isto tako uz vašu pomoć pravila o pisanju pisma mogu objaviti u zajedničkom kanalu alata MS Teams kako bi bila dostupna i korisna svakom učeniku. Uz istraživanje pravopisnih pravila učenike potaknite na raspravu i o tome kako se treba obraćati onima kojima se pisma upućuju te iz potaknite na promišljanje o nepoželjnim oblicima komunikacije.

Učenike možete potaknuti da metodom samostalnoga rada kod kuće, koristeći se oblikovanim pravilima, napišu jedni drugima osobno ili poslovno pismo. Svrhe pisanja pisma, odnosno teme koje ćete zadati učenicima, mogu biti prigodne i vezane uz obilježavanje nekih važnih datuma te uz ulomke ili cjelovita književna djela koja su učenici pročitali. Primjerice, učenici mogu pisati pisma vezana uz održivi razvoj u povodu Dana planeta Zemlje ili pisati Koku (Ratku Miliću) komentirajući njegove doživljaje u Parizu. Učenici kojima su pisma upućena provjeravaju njihovu pravopisnu točnost i o njoj izvještavaju na sljedećem satu ostale učenike.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Osigurajte učeniku s teškoćama u učenju pomoć pri rješavanju ankete s pomoću digitalnog alata MS Forms. Pomoći mu možete tako da zajedno s njim riješite anketu, ako smatrate da mu je takva pomoć potrebna, ili možete zamoliti drugoga učeniku koji je vješt u upotrebi digitalnih alata da pomogne učeniku s teškoćama. Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za rješavanje anketnih pitanja. Ako u razrednom odjelu imate učenika s poremećajem iz spektra autizma, u anketnim pitanjima omogućite vizualnu podršku.

Učenika s teškoćama povežite tijekom aktivnosti rada u paru s učenikom koji je uspješan u nastavnom predmetu Hrvatski jezik i koji će mu pomoći u radu, pročitati uputu za rješavanje zadatka ili neki tekst te mu pomoći u sažimanju proučavanoga sadržaja i u oblikovanju SMS-a.

Pri podjeli učenika u grupe u kojima će istraživati pravopisna pravila važna za oblikovanje pravopisno pravilnoga pisma povedite računa da učenik s teškoćama u poticajnoj grupi koja će ga poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Učeniku s teškoćama u možete dodijeliti i učenika mentora koji će mu dodatno pomagati u zadatcima, osobito u tome da se i njegove ideje prihvate i primijene u oblikovanju pravila za pisanje pisma bez pogreške. Ako u razredu imate učenika oštećena vida, neka tijekom rada u grupi ima mjesto dovoljno blizu ekrana te neka mu vršnjak iz grupe dodatno opisuje važne vizualne informacije.

Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite nastavni listić s pomoću alata Word za samostalan rad kod kuće − pisanje osobnog pisma prijatelju ili rođaku. Učeniku s poremećajem iz spektra autizma i učeniku s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje dajte ideju da pišu pismo omiljenom liku iz računalne igrice, filma, crtanog filma kako bi bili motiviraniji za pisanje pisma. Neka nastavni listić sadržava jasno naznačene sastavnice pisma koje će učeniku biti smjernice za njegovo oblikovanje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na dodatno razumijevanje svrhe otvorenoga ili javnoga pisma. Uputite ih na pomno čitanje otvorenoga pisma djeci svijeta 8 razloga zašto sam zabrinuta, ali i puna nade za novu generaciju koje je napisala 18. rujna 2019. godine Henrietta H. Fore, američka Vladina dužnosnica. Pozovite učenike da se prisjete što su tijekom samostalnoga istraživanja saznali o otvorenom pismu te neka i sami oblikuju otvoreno pismo svojim vršnjacima u školi u kojem će sa svojega gledišta prokomentirati život škole, događaje u njoj, moguće probleme i poteškoće s kojima se susreću te upozoriti na stvari koje bi u njihovoj školi trebalo promijeniti. Najuspješnija otvorena pisma, uz suglasnost ravnatelja, objavite na mrežnoj stranici škole i uputite Vijeću učenika na razmatranje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pišem ti pismo jer zajedno nismo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava različita značenja iste riječi.
  • Učenik prepoznaje različite svrhe pisma.
  • Učenik objašnjava i primjenjuje pravopisna pravila važna za pisanje pisma.
  • Učenik sažima pročitana pravopisna pravila na temelju ključnih riječi (riječi iz poštovanja, nadnevak i mjesto pisanja, pozdrav, adresa pošiljatelja i primatelja).
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Samo jedan klik daleko

Povedite na početku aktivnosti kratak razgovor o tome znaju li učenici kako se piše i šalje e-poruka. Učenici će vam najvjerojatnije odgovoriti da znaju kako se šalju poruke, ali zasigurno iznijeti i neke nedoumice vezane uz to kako se pravilno oblikuje e-poruka. Stoga im možete najaviti da će to tijekom ove aktivnosti saznati. Prije toga zamolite učenike da odigraju jednu dramsku igru − razgovor između pisma i e-poruke. Radeći u paru, neka zamisle da je jedna osoba iz para obično papirnato pismo, a druga osoba e-poruka. Neka povedu kratak razgovor u kojemu i pismo i e-poruka nastoje iznijeti prednosti koje posjeduju, a ono ih drugo nema. Nekoliko parova koji to žele mogu javno odglumiti ovu kratku dijalošku igru.
Nakon uvodnog dijela aktivnosti potaknite učenike da radeći u paru na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.2., Čitamo i pišemo e-poruku istraže o pravilima pisanja e-poruke, prouče grafički prikaz elektroničkoga pisma, pročitaju primjer e-poruke i riješe ponuđene interaktivne zadatke. Unaprijed pripremite radni listić s pomoću alata Word koji će sadržavati zadatak po načelu 3-2-1 te ga podijelite s učenicima u zajedničkom kanalu alata MS Teams.

Učenicima dajte iscrpnu i detaljnu usmenu uputu za rješavanje zadatka 3-2-1. Nastavljajući rad u paru, ali koristeći se svatko svojim tabletom, učenici će preuzeti nastavni listić koji ste s njima podijelili u zajedničkom kanalu te ga dopuniti svojim odgovorima. Iz teksta o e-poruci koji su istraživali učenici trebaju izdvojiti: 3 činjenice koje su već znali, 2 nove činjenice koje su naučili i 1 nedoumicu vezanu uz e-poruku koju bi htjeli razriješiti i o njoj nešto naučiti. Rješenja zadatka 3-2-1 učenici neka zapišu na predviđena mjesta na radnom listiću.

Nakon što su riješili zadatak 3-2-1, uputite učenike da radeći samostalno oblikuju e-poruku koju će poslati vama. Elektroničku će vam poruku poslati koristeći se alatom Carnet Webmail kojemu mogu s pomoću svojega korisničkog računa koji im je dodijelio Carnet pristupiti svi učenici. Uz pomoć projektora ili interaktivnog zaslona pokažite učenicima kako pristupiti alatu Carnet Webmail te ih zamolite da isto učine koristeći se svojim tabletima. Pokažite učenicima kako se s pomoću navedenoga alata oblikuje nova poruka, kako joj se dodaje privitak, kako se šalje na željenu adresu te upoznajte učenike s adresom elektroničke pošte na koju želite da vam pošalju e-poruke.

Podsjetite učenike kako e-poruka koju će vam uputiti treba sadržavati sve sastavnice: elektroničku adresu, predmet (naslov), izravno obraćanje, tekst i pozdrav. Objasnite im kako se od njih očekuje da napišu službenu poruku te trebaju pripaziti na stil pisanja, osobito u izravnom obraćanju i pozdravu. Neka učenici u e-poruku umetnu i privitak, odnosno riješen radni listić sa zadatkom 3-2-1.

Primljene poruke prikažite učenicima s pomoću projektora ili interaktivnog zaslona te ih potaknite na samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje koje možete provesti metodom usmenoga komentara ili uz pomoć unaprijed pripremljene Liste procjene e-poruke.

Učenicima možete predložiti i zadatak za samostalan rad kod kuće. Neka napišu zanimljivu privatnu e-poruku prijatelju iz razrednog odjela kojom će ga na neki način iznenaditi. Predložite im da u svoju e-poruku umetnu jednu fotografiju te dva-tri osjećajnika (emotikona). To će vam otvoriti mogućnost razgovora s učenicima o preuzimanju fotografija s mreže i zaštiti autorskih prava. Uputite ih na stranice s kojih mogu besplatno preuzimati fotografije, a da pritom poštuju autorska prava. U zajedničkom kanalu alata MS Teams možete s njima podijeliti poveznicu na Carnetovu uputu Kako do besplatnih fotografija koje smijete koristiti u svojim objavama. Osmišljene i napisane poruke učenici šalju prijateljima iz razreda služeći se alatom Carnet Webmail.

Učenicima možete poslati povratnu informaciju o uspješnosti pisanja e-poruke upućene vama također u obliku e-poruke. Na isti način i učenici međusobno mogu provesti vršnjačko vrednovanje.

Na kraju aktivnosti potaknite učenike na rješavanje unaprijed pripremljenog kviza (testa) o čitanju i pisanju e-poruke sastavljena u alatu MS Forms.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U uvodnom razgovoru potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s artikulacijskim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) osim ako izraze želju. U kratkoj dijaloškoj igri pomozite u pripremi učeniku s intelektualnim teškoćama i učeniku s poremećajem iz spektra autizma na način da im pripremite u pisanom obliku prednosti i nedostatke pisma, odnosno e-maila kako bi se lakše snašli u dijalogu s parom.

Učenika s teškoćama povežite tijekom aktivnosti rada u paru s učenikom koji je uspješan u nastavnom predmetu Hrvatski jezik i koji će mu pomoći u radu, pročitati uputu za rješavanje zadatka ili neki tekst te mu pomoći u rješavanju radnog listića sa zadatkom 3-2-1. Za učenika s teškoćama unaprijed pripremite poseban radni listić s pomoću alata MS Word koji ćete veličinom i oblikom slova (uvećani font slova 14 pt ili veći ako se radi o slabovidnom učeniku, Arial ili Calibri uz povećan razmak između riječi i redova) prilagoditi učeniku te mu dati preciznu pisanu uputu (razrađenu korak po korak) vezanu uz rješavanje zadatka 3-2-1. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite primjer e-mail poruke koji može imati kao podsjetnik zaljepljen u bilježnicu u svim aktivnostima povezanim s pisanjem e-maila.

Osobno pomozite učeniku s teškoćama u oblikovanju službene e-poruke ili mu dodijelite učenika koji će mu pomoći tako da zadatak za samostalan rad − pisanje privatne e-poruke prijatelju može provesti na temelju iskustva pisanja e-poruke tijekom provođenja aktivnosti. Dodatno uputite učenika na Zadatak 3 na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.2., Čitamo i pišemo e-poruku u kojem se nalazi grafički prikaz e-poruke koji mu također može biti koristan pri rješavanju zadatka za samostalan rad.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Podijelite s učenicima u zajedničkom kanalu alata MS Teams poveznicu kojom mogu pristupiti programu Word za web. Neka prouče obrazac za pisanje pisma u navedenom programu te napišu pismo u kojemu će vam iznijeti neku svoju zamisao vezanu uz provođenje nastave Hrvatskoga jezika, primjerice način na koji će predstaviti književno djelo za cjelovito čitanje ili molbu za ponavljanje ispita iz kojega su dobili lošiju ocjenu od očekivane i sl. Zatražite od učenika da vam omoguće pristup elektroničkoj inačici pisma tako što će s vama u zajedničkom kanalu alata MS Teams podijeliti vezu na njega. U programu Word za web nalazi se uputa pod naslovom Slanje veze za pismo koju učenici trebaju slijediti kako bi uspješno podijelili s vama vezu na svoje pismo.

Nastavna aktivnost za predmet X

Samo jedan klik daleko

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pronalazi podatke u čitanome tekstu prema pitanjima ili uputi.
  • Učenik razvrstava podatke iz teksta prema uputi.
  • Učenik čita e-poruku uočavajući njezine sastavnice: elektroničku adresu, naslov, sadržaj, prilog.
  • Učenik piše e-poruku (službenu i privatnu) prema zadanim smjernicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Da sam ja učitelj/učiteljica

Na početku ove aktivnosti potaknite učenike da olujom ideja ponove što su naučili o e-poruci. Sve njihove odgovore zapišite na ploču i zajednički ih prokomentirajte. Nakon ovoga uvodnog dijela podijelite učenike u grupe (4 – 5 učenika) i zadajte im zadatak da sve zapisane odgovore vezane uz e-poruku oblikuju u jednu smislenu cjelinu, odnosno neka napišu uputu za pisanje e-poruke uz pomoć koje bi nekoga, tko to ne zna, mogli poučiti kako se oblikuje e-poruka. Neka se pišući pokušaju uživjeti u ulogu učitelja koji treba pripremiti točnu i korisnu uputu za svoje učenike. Kada učenici završe ovoj zadatak, predstavnici grupa mogu pročitati ostalima rezultate rada svoje grupe.
Nakon toga zadajte učenicima zadatak izrade videoupute naslovljene Kako oblikovati e-poruku. Učenici će videouputu izrađivati u istim grupama u kojima su rješavali i prethodni zadatak. Kao polazište za videouputu učenicima će poslužiti već sastavljena pisana uputa iz prethodnog dijela aktivnosti. Najavite učenicima da će videouputu izrađivati koristeći se digitalnim alatom PowToon koji nudi mogućnost izrade animiranih videozapisa. Objasnite učenicima kako se mogu registrirati za rad s ovim alatom ispunjavanjem obrasca prijave. Besplatna inačica alata ima ograničenja u broju dostupnih stilova i elemenata koji se mogu koristiti, ali ipak omogućava veliki izbor prilikom izrađivanja kvalitetnih animiranih videozapisa u trajanju do pet minuta. Upoznajte učenike s osnovnim funkcionalnostima koje nudi navedeni digitalni alat i pomozite im pri izradi videoupute. Ovaj je alat prikladan za rješavanje navedenoga zadatka jer učenici mogu brzo i jednostavno na zanimljiv način prikazati rezultate svojega istraživanja oblikujući videouputu za pisanje e-poruke.
Kako biste učenicima dodatno pojasnili zadatak te im pružili još jedan izvor informacija o oblikovanju e-poruke, prikažite im, kao primjer videoupute, dio videolekcije Hrvatski jezik 5. r. OŠ – Napiši mi poruku (e-poruka). U zajedničkom kanalu alata MS Teams podijelite s učenicima i poveznicu na spomenutu videolekciju kako bi je učenici, prema potrebi, mogli još koji put pregledati.

Svaka grupa svoju gotovu videouputu prikazuje koristeći se projektorom ili interaktivnim zaslonom. Ostale grupe vršnjački vrednuju videouputu svake grupe tako što će videouputi dodijeliti 1 – 5 zvjezdica. Unaprijed pripremite kartice s različitim brojem zvjezdica za svaku grupu. Svakom broju zvjezdica dodajte kratak opisnik kao u holističkoj rubrici. Predstavnik će svake grupe nakon gledanja videupute (te nakon kratkoga dogovora svih članova grupe) podići karticu s brojem zvjezdica koji su dodijelili videouputi. Bilo bi dobro da predstavnik grupe objasni ostalim učenicima zašto je dodijeljen određen broj zvjezdica.
Možete organizirati i natjecanje za najuspješniju videouputu. Sve oblikovane videoupute možete učitati na kanalu YouTube te poveznice na njih i uputu za glasanje za najuspješniju videouputu podijeliti u željenim kanalima alata MS Teams. Na taj će ih način učenici ostalih petih razreda i vaši kolege moći vidjeti i glasati za njih pišući svoje komentare u odgovoru na objavu s poveznicama. Najuspješniju videouputu možete objaviti na mrežnoj stranici škole, a učenike koji su je oblikovali i primjereno nagraditi.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Na početku aktivnosti potaknite učenike da olujom ideja ponove što su naučili o e-poruci. Sve njihove odgovore zapisujte u jedan dokument započet s pomoću alata Word i podijelite ga istodobno s učenicima koristeći se mogućnošću dijeljenja zaslona koju nudi alat MS Teams. Kada učenici iznesu sve svoje prijedloge vezane uz oblikovanje e-poruke, zajednički ih prokomentirajte.

Nakon ovoga uvodnog dijela zadajte učenicima zadatak da metodom samostalnoga rada sve zapisane odgovore vezane uz e-poruku oblikuju u jednu smislenu cjelinu, odnosno neka napišu uputu za pisanje e-poruke uz pomoć koje bi nekoga, tko to ne zna, mogli poučiti kako se oblikuje e-poruka. Neka se pišući pokušaju uživjeti u ulogu učitelja koji treba pripremiti točnu i korisnu uputu za svoje učenike. Nemojte prestati dijeliti zaslon sve dok učenici ne oblikuju uputu kako bi se mogli koristiti podatcima o e-poruci do kojih su došli olujom ideja. Uputu mogu zapisati u svoju bilježnicu te je usmeno pročitati kada se budu objavljivali rezultati samostalnoga rada ili oblikovati dokument s pomoću alata Word koji mogu podijeliti s ostalima koristeći se mogućnošću dijeljenja zaslona. Tijekom objave rezultata samostalnoga rada zajedno s učenicima usmeno prokomentirajte upute koje su oblikovali.
Nakon toga zadajte učenicima zadatak izrade videoupute naslovljene Kako oblikovati e-poruku. Učenici će videouputu izrađivati metodom samostalnoga rada izvan vremena održavanja videosastanka. Zato im morate pripremiti vrlo precizne i detaljne upute za oblikovanje videoupute. Kao polazište za videouputu učenicima će poslužiti već sastavljena pisana uputa iz prethodnoga dijela aktivnosti. Najavite učenicima da će videouputu izrađivati koristeći se digitalnim alatom PowToon koji nudi mogućnost izrade animiranih videozapisa. Pristupite alatu putem svojega računala i podijelite zaslon s učenicima te im objasnite kako se mogu registrirati za rad s ovim alatom ispunjavanjem obrasca prijave. Uputite ih da besplatna verzija alata ima ograničenja u broju dostupnih stilova i elemenata koji se mogu koristiti, ali ipak omogućava veliki izbor prilikom izrađivanja kvalitetnih animiranih videozapisa u trajanju do pet minuta. Upoznajte učenike s osnovnim funkcionalnostima koje nudi navedeni digitalni alat. Ovaj je alat prikladan za rješavanje navedenoga zadatka jer učenici mogu brzo i jednostavno na zanimljiv način prikazati rezultate svojega samostalnog istraživanja o e-poruci oblikujući videouputu za pisanje e-poruke. Nakon što ih izravno upoznate s osnovnim funkcionalnostima alata, najavite učenicima da ćete nakon videosastanka u zajedničkom kanalu podijeliti s njima upute za rad u alatu koje biste trebali unaprijed pripremiti oblikujući ih kao dokument s pomoću alata Word ili kao računalnu prezentaciju s pomoću alata PowerPoint.
Kako biste učenicima dodatno pojasnili zadatak te im pružili još jedan izvor informacija o oblikovanju e-poruke, prikažite im, kao primjer videoupute, dio videolekcije Hrvatski jezik 5. r. OŠ – Napiši mi poruku (e-poruka). U zajedničkom kanalu alata MS Teams nakon videosastanka podijelite s učenicima i poveznicu na spomenutu videolekciju kako bi je učenici, prema potrebi, mogli još koji put pregledati. Prije kraja videosastanka odredite vrijeme u koje vas učenici mogu pitati za pomoć pri izradi videouputa tako što će vam slati poruke s pitanjima u alatu MS Teams.

Tijekom sljedećega videosastanka učenici će prikazati svoje videoupute koristeći se mogućnošću dijeljenja zaslona. Ostali učenici vršnjački vrednuju svaku prikazanu videouputu tako da videouputi dodijele 1 – 5 zvjezdica. Unaprijed za učenike pripremite tablicu s objašnjenjima što znači pojedini broj zvjezdica koji se dodjeljuje. Svakom pojedinom broju zvjezdica dodajte kratak opisnik kao u holističkoj rubrici. Tablicu sa zvjezdicama i opisnicima unaprijed podijelite s učenicima u zajedničkom kanalu alata MS Teams. Učenici tijekom videosastanka usmeno vrednuju prikazane videoupute ili svoje ocjene s objašnjenjima pišu u brbljaonicu (chat) tako da ih svi mogu pročitati.
Možete organizirati i natjecanje za najuspješniju videouputu. Tri do četiri najuspješnije oblikovane videoupute u razrednom odjelu možete učitati na kanal YouTube te poveznice na njih i uputu za glasanje za najuspješniju videouputu podijeliti u željenim kanalima alata MS Teams kako bi ih učenici ostalih petih razreda i vaši kolege mogli vidjeti i glasati za njih pišući svoje komentare u odgovoru na objavu s poveznicama. Najuspješniju videouputu možete objaviti na mrežnoj stranici škole, a učenike koji su je oblikovali i primjereno nagraditi.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Tijekom rada u grupama i izradi upute i videoupute za oblikovanje e-poruke omogućite učenicima s teškoćama da budu u grupi u kojoj će biti jedan suučenik mentor koji će im pojasniti zadatak ako je to potrebno i pružiti podršku u svim etapama rada. Ponudite učenicima s teškoćama smjernice za oblikovanje upute o oblikovanju e-poruke. Učenike s deficitom pažnje ili hiperaktivnim poremećajem stavite u grupu učenika koji su dobar model ponašanja i koji će ga usmjeravati na zadatak.

Videozapis koji ćete koristiti u aktivnosti pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript dijela videozapisa na školskoj klupi.

Razgovarajte individualno s učenikom s teškoćama kako biste utvrdili može li se i do koje mjere samostalno koristiti zadanim digitalnim alatom pa mu u skladu s njegovim odgovorima i reakcijama osigurajte potrebu pomoć i podršku.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da riješe Zadatak 5 na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.2., Čitamo i pišemo e-poruku o pravilima ponašanja na mreži, odnosno netiketi. Uputite također učenike da istraže o netiketi na mreži i porazgovaraju o njoj s učiteljem Informatike. Neka nakon istraživanja o netiketi učenici oblikuju računalnu prezentaciju u alatu Power Point naslovljenu Pravila ponašanja na mreži. Učenici mogu izraditi i plakat s pravilima ponašanja na mreži s prikladnim ilustracijama. Najuspješnije plakate možete izložiti na vidljivo mjesto u školi ili ih u dogovoru s učiteljem Informatike upotrebljavati u nekim novim aktivnostima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Da sam ja učitelj/učiteljica

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje različite izvore informacija i podataka i služi se njima.
  • Učenik uređuje bilješke o temi oblikujući uputu za pisanje e-poruke.
  • Učenik osmišljava videouputu za oblikovanje e-poruke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr

Hrvatski pravopis online http://pravopis.hr/

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Anić, V. (2006). Veliki rječnik hrvatskoga jezika. Zagreb: Znanje.

Hrvatski jezični portal https://hjp.znanje.hr/

Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.

Stolac, D. i Vlastelić, A. (2014). Jezik reklama. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta.

Halonja, A. i Mihaljević, M. (2012). Od računalnoga žargona do računalnoga nazivlja. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje: Hrvatska sveučilišna naklada.

MIhaljević, M. (2003). Kako se na hrvatskome kaže WWW?. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.