Na početku aktivnosti postavite učenicima pitanje o tome što je stil, odnosno kako bi ga učenici definirali. Potaknite ih da se prisjete primjera nekoga stila u glazbi ili povijesti umjetnosti. Neka ga pokušaju opisati i navesti njegova glavna obilježja.
Zatim uputite učenike da otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila. Zamolite ih da pogledaju tekst ispod podnaslova Na početku te Višefunkcionalnost hrvatskoga jezika gdje je riječ o stilovima. Zamolite ih da se pokušaju prisjetiti obilježja nekog od tih stilova.
Zatim ih uputite da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila pročitaju kojih pet stilova hrvatskoga standardnog jezika razlikujemo i potom riješe Zadatak 1.
Nakon toga podijelite učenike u parove. Svaki par treba u mrežnim izvorima pronaći po jedan tekst koji pripada jednom od stilova:
Pritom ih potaknite da istraže najpoznatije citate iz književnih djela kako biste potaknuli interes učenika za književna djela koja nisu nužno lektirna. Isto tako mogu pokušati pronaći primjere novinskih članaka s najneobičnijim vijestima, kao i znanstvene radove o zanimljivim ili naizgled apsurdnim temama.
Učenici potom svoje primjere organiziraju u umnu mapu uz pomoć nekog od digitalnih alata poput Poppleta. Digitalni alat za izradu umnih mapa Popplet omogućuje preglednost, bojanje u svrhu isticanja, dodavanja slikovnih prikaza te dijeljenje s drugim učenicima na Google Disku.
Svakako pročitajte neke od primjera kako biste ispravili moguće pogreške, ali i potaknuli interes za čitanje književnoumjetničkih djela ili pak novina.
Dogovorite s učenicima videosastanak u digitalnom alatu za suradnju kojim se inače služite za nastavu na daljinu, npr. MS Teams. Zamolite učenike da prije dogovorenoga sastanka odgovore na pitanje što je to stil, odnosno kako bi ga oni definirali. Potaknite ih da se prisjete primjera nekoga stila u glazbi ili povijesti umjetnosti pa ga pokušaju opisati i navesti njegova glavna obilježja. Pitanje postavite u digitalnom alatu Mentimeter. Postavite da odgovori budu u obliku oblaka riječi.
Na početku videosastanka podijelite zaslon s učeničkim odgovorima na pitanje o stilu i komentirajte odgovore. Kako biste dodatno razradili početni razgovor, uputite učenike da otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila. Zamolite ih da pogledaju tekst ispod podnaslova Na početku te Višefunkcionalnost hrvatskog jezika gdje je riječ o stilovima. Zamolite ih da se pokušaju prisjetiti nekog od tih stilova.
Zatim ih uputite da u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila pročitaju kojih pet stilova hrvatskoga standardnog jezika razlikujemo i potom riješe Zadatak 1.
Tijekom čitanja tekstova i rješavanja zadataka prekinite videosastanak i dogovorite vrijeme ponovnoga uključivanja. Na sljedećem videosastanku podijelite učenike u parove. Svaki par treba u mrežnim izvorima pronaći po jedan tekst koji pripada jednom od stilova:
Pritom ih potaknite da istraže najpoznatije citate iz književnih djela kako biste potaknuli interes učenika za književna djela koja nisu nužno lektirna. Isto tako mogu pokušati pronaći primjere novinskih članaka s najneobičnijim vijestima, kao i znanstvene radove o zanimljivim ili naizgled apsurdnim temama.
Učenici zatim svoje primjere organiziraju u umnu mapu uz pomoć nekog od digitalnih alata poput Poppleta. Digitalni alat za izradu umnih mapa Popplet omogućuje preglednost, bojanje u svrhu isticanja, dodavanja slikovnih prikaza te dijeljenje s drugim učenicima na Google Disku. Neka učenici podijele svoje umne mape s vama. Svakako pročitajte neke od primjera kako biste ispravili moguće pogreške, ali i potaknuli interes za čitanje književnoumjetničkih djela ili pak novina. Zatim tijekom videosastanka, koristeći se mogućnošću dijeljenja zaslona, pogledajte zajedno umne mape svih parova, neka parovi predstave svoje primjere.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom razgovoru o stilu potaknite aktivnost učenika s teškoćama, približite im pojam stila. Za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma poželjno je popratiti uvodni razgovor dodatnim sadržajem (fotografijama koje opisuju stil u umjetnosti, videozapisima o stilu u glazbi i sl.) kako biste im predočili značenje pojma stil.
Učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Pri podjeli učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida ili učenika s motoričkim teškoćama, omogućite njegovom paru produljeno vrijeme rada.
Tijekom izrade umne mape kod slabovidnog je učenika važno voditi računa o tome da u paru odabere dobar kontrast podloge i slova te da umna mapa ne bude previše zasićena informacijama kako bi se učenik u njoj uspješno snalazio.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirane učenike potaknite da u književnim, znanstvenim ili publicističkim tekstovima sakupljaju reprezentativne primjere određenoga funcionalnog stila, ovisno o vlastitim interesima, čime ćete ih potaknuti na proučavanje tih vrsta tekstova. Citate ili ulomke mogu spremati u Wordov dokument pa na kraju nastavne godine sve prikupljeno prezentirati suučenicima.
Na početku aktivnosti učenicima pokažite molbu upućenu ravnatelju (npr. za odlazak na višednevni izlet s obitelji) koju ste sami napisali i zasitili je raznim tipovima pogrešaka – gramatičkih, pravopisnih, stilskih… (npr. „Ej, Hrvoju, ošla bi u toplce jedno dandva pa bilme ti puštio?“).
Učenike zatražite da pretpostave ravnateljevu reakciju.
Zamolite ih da tekst preprave onako kako misle da bi trebalo.
Potom ih pitajte znaju li oni kako bi trebalo oblikovati molbu, treba li na njoj pisati još nešto osim te jedne rečenice i sl. Nakon učeničkih odgovora uputite ih da otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila. Nakon što se prisjete administrativnoga stila, učenici mogu pročitati Primjer 1 i riješiti dva zadatka vezana uz taj primjer.
Prokomentirajte obilježja subjektivnoga, odnosno objektivnoga pripovijedanja koja su učenici uočili u Primjeru 1. Zatim uputite učenike na podnaslov Obilježja administrativnog stila i Primjer 2 te u nastavku na tekst o tome što treba izbjegavati u tekstovima administrativnoga stila.
Učenici potom rješavaju Zadatak 3. Nakon što ste kratko prokomentirali njihova rješenja, zadajte im da u parovima sastave molbu po uzoru na obrazac molbe na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila.
Svoje molbe mogu nasloviti na ravnatelja škole, razrednika, Ministarstvo znanosti i obrazovanja i tako dalje, ovisno o tome što traže. Molbe sastavljaju u alatu Word kako bi bile pregledne, a uputite ih i na to da se svakako koriste opcijom pregleda pravopisa koju program u sebi sadrži, a kojom je moguće izbjeći neke pogreške, zatipke ili ponavljanja. Svoje molbe učenici mogu ispisati ili vam ih proslijediti putem elektroničke pošte, podijeliti ih s vama na Google Disku kako biste ih mogli pregledati.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom ispravljanju netočno napisane molbe pripremite molbu u pisanom obliku za učenike oštećena sluha, a tijekom čitave rasprave omogućite učeniku oštećena vida pomoć učenika koji će mu opisati važne vizualne informacije tijekom rasprave. Aktivno uključite učenike s teškoćama u ispravljanje pogrešaka molbe, a učenicima s intelektualnim teškoćama ponudite dvije riječi od kojih moraju odabrati onu ispravnu u danoj rečenici.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Pružite podršku učenicima s teškoćama tijekom rješavanja zadataka na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila ako je potrebno.
Pri podjeli učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti (primjerice, učenik s motoričkim teškoćama možda neće pisati molbu u Word, ali može predlagati rečenice za molbu, pratiti što drugi učenik piše i upozoravati na moguće pogreške; učenik s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje sigurno će dulje zadržati pozornost kada bi upravo on u paru bio taj koji zapisuje rečenice u Word). Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu pregledati i Zakon o srednjem školstvu pa sastaviti vlastitu inačicu koja bi sadržavala samo one članke zakona koji privuku pozornost učenika. Tekst zakona mogu organizirati koristeći se alatima Word ili PowerPoint tako da stranice podijele u dva stupca, pri čemu u lijevi stupac mogu kopirati originalni tekst zakona, a u desnom prepričati isti taj tekst u skraćenoj inačici, ističući ono najvažnije. Svrha je prepričavanja uočavanje obilježja stila, ali i vježbanje sažimanja i uočavanja važnih informacija u tekstu, čija bi tema učenicima mogla biti zanimljiva jer se odnosi na njih.
Na početku sata započnite razgovor o nečem što bi moglo zainteresirati učenike i probuditi im želju da saznaju što o toj temi misle ostali učenici škole ili razreda. Možete ih, primjerice, pitati koji je najpopularniji glazbenik među učenicima vaše škole, odnosno koji im je nastavnik najdraži i znaju li je li isti nastavnik najdraži većini učenika vaše škole ili ima netko koga bi vjerojatno odabrali drugi učenici kojima spomenuti nastavnik ne predaje. Temu možete povezati i s ogovaranjem, odnosno raspravom o granici između raspitivanja o nekome i ogovaranja ili tračanja.
Također se možete usmjeriti i na pitanja o strahu pred ispitima ili usmenim odgovaranjima (koliko učenika osjeća veliki strah) ili tome slična pitanja kako bi učenici, između ostaloga, osvijestili da dijele slične ili iste probleme s drugima.
Nakon početnoga razgovora zapitajte učenike kako biste mogli saznati što o temi koju ste pokrenuli zaista misle drugi učenici. Kad razgovorom dođete do odgovora kako je anketa jedna od opcija, uputite učenike da otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila. Učenici zatim u Kutku za znatiželjne pregledavaju i slušaju primjere ankete.
Također ih možete uputiti i na anketiranje prije izbora te na izlazne ankete na dan izbora.
Učenike potom podijelite u parove. Zadatak je svakoga para osmisliti vlastitu anketu. Učenici u paru najprije odabiru temu ankete, odnosno područje o kojem žele provesti istraživanje. Nakon toga smišljaju pitanja i ponuđene odgovore koje bi ispitanici mogli odabrati.
Svaka anketa treba sadržavati:
Ankete učenici trebaju oblikovati u digitalnom alatu za oblikovanje anketa Google Forms koji omogućuje bilježenje i spremanje odgovora. Ankete će učenici podijeliti s ostalima koristeći Google Disk te je zadatak svakog učenika kod kuće odabrati dvije ankete koje će riješiti. Najčešće biranu anketu možete i nagraditi.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Na početku aktivnosti potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka slobodno iznose svoja mišljenja i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenike s artikulacijskim teškoćama, učenike s izraženom anksioznošću), osim ako za time ne izraze želju.
Tijekom slušanja primjera ankete na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja administrativnog stila uputite učenike oštećena sluha na čitanje transkripta, a učeniku oštećena vida omogućite mjesto blizu izvora zvuka.
Pri podjeli učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak.
Ako u razrednom odjelu imate učenika s poremećajem iz spektra autizma koji ima specifičan interes na određenu temu (primjerice, za svemir, europske države, automobile...), potaknite njegov par da upravo o toj temi naprave anketu kako bi se potaknula motivacija učenika s poremećajem iz spektra autizma.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike da osmisle anketu o njima važnoj temi koja se tiče većine učenika vaše škole pa organizirajte ispunjavanje ankete u ostalim razredima.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010.) Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika - Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. (2006.). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Frančić - Hudeček - Mihaljević.(2006.). Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskome jeziku. Hrvatska sveučilišna naklada.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.