Pustite učenicima, najjednostavnije na platformi YouTube, refren neke od trenutačno najpopularnijih domaćih i stranih pjesama koje rado slušaju. Pitajte ih što im se u njima sviđa, možete povesti raspravu o razlozima zašto su neke pjesme trenutačno omiljene te o prevladavajućem ukusu među vršnjacima. Pitajte ih jesu li im privlačne zbog glazbe, melodije ili ritma ili zbog tema i svojega sadržaja. Nemojte zazirati ni od kojih žanrova. Dapače, neka najpopularnije pjesme budu doista one najslušanije u razredu. Interpretirajte neki od hitova usredotočujući se na sadržajni sloj pjesama. Raščlanite sadržaj dok ne dođete do manje poznatih riječi. Pitajte ih razumiju li ih sve. Ako su riječi domaće pjesme u potpunosti poznate, pustite im hit nekoga stranog autora. Možete ih pitati, npr. Što radite kad ne razumijete riječi s kojima se susrećete?, Imate li osjećaj da nešto propuštate?. Nepoznate riječi pjesama koje interpretirate učenici mogu popisati u zajedničkome dokumentu napravljenome u digitalnoj bilježnici u alatu OneNote, čija poveznica neka bude dostupna u alatu MS Teams ili na mrežnoj stranici razreda.
Neka učenici navedu još neke situacije kada nailaze na riječi koje ne znaju, kako se tada osjećaju, zanima li ih njihovo značenje, zašto bi ih uopće trebalo zanimati, kako se osjećaju kad netko u društvu poznaje neke riječi i pojmove i koristi se njima, a oni ih ne znaju itd. Podsjetite ih na situacije kada se koriste nekim mjesnim govorima, a kada hrvatskim standardnim jezikom. Zajedno promislite koja je situacija ispravnija s obzirom na uporabu jezika. Kada se govornik jezikom koristi pravilnije? Koji je jezik najispravniji? Koji više vrijedi? Nakon uvodne problematizacije saznajte potom znaju li gdje se može pronaći značenje riječi i izraza koje ne poznaju.
U potrazi za odgovorima neka vam pomogne jedinica e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.10., Vrste rječnika i njihova uporaba. Uputite učenike da u jedinici promotre pripremljene isječke koji iz triju različitih izvora tumače značenje istoga leksema (lađa). Neka riješe pripadajući interaktivni zadatak i tako otkriju koje temeljne vrste rječnika postoje, a detaljniju podjelu mogu proučiti na grafičkome prikazu u jedinici.
Nakon toga učenici mogu riješiti uvodni interaktivni zadatak i dopuniti analizu i interpretaciju pjesama s početka aktivnosti pronalazeći u odgovarajućoj literaturi nepoznate riječi. Mogu se poslužiti poveznicama na neke od rječnika koje se nude u jedinici. Nakon što su proučili grafički prikaz vrsta rječnika, neka sami predlože kojim bi se rječnikom bilo najbolje poslužiti kako bi se došlo do najkvalitetnijega rješenja. Neka u parovima navedu još neke situacije kada bi se mogli koristiti nekim od ponuđenih vrsta rječnika. Potaknite učenike na zaključak o tome koji od rječnika trenutačno smatraju najpotrebnijim.
Kreirajte zajednički dokument u alatu Word Online čija će poveznica biti dostupna i prikvačena pri vrhu zajedničke stranice razreda na društvenoj mreži ili mrežnoj stranici, u koji ćete tijekom školovanja upisivati nepoznate riječi i njihova značenja te na taj način bogatiti leksik svih učenika u razredu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama te učenika s teškoćama uputite na korištenje asistivne tehnologije ako je posjeduje.
U uvodnome dijelu slušanja omiljenih pjesama učenika vodite računa o tome da za učenike oštećena sluha pripremite transkript pjesama koji ćete im poslati unaprijed. Učenike oštećena vida smjestite dovoljno blizu izvora zvuka kako bi dobro čuli pjesme. Ako u razrednom odjelu imate učenika s poremećajem iz spektra autizma koji posebno voli određenu pjesmu ili ima specifičan interes za određenu vrstu glazbe, pustite i njegovu pjesmu razredu te ga potaknite da opiše učenicima što mu se točno sviđa u toj pjesmi. Za učenike s teškoćama, posebno za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma, unaprijed pripremite riječi iz pjesama koje bi im mogle biti nepoznate te ih popratite vizualnom predodžbom riječi kako bi je lakše usvojili i zamislili.
Tijekom rješavanja zadataka na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.10.,Vrste rječnika i njihova uporaba osigurajte učeniku s teškoćama rad u paru s vršnjakom koji će mu pružiti potrebnu potporu prilikom čitanja, pretraživanja i rješavanja zadataka. Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Omogućite učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s intelektualnim teškoćama vizualni prikaz različitoga značenja riječi lađa.
Grafički prikaz dostupan na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.10., Vrste rječnika i njihova uporaba posebno pripremite za učenika oštećena vida ako nema potrebnu tehnologiju za pregledavanje grafičkoga prikaza (primjerice, ako mu ne odgovara kontrast pozadine i slova ili ako koristi isključivo Brailleovo pismo, pripremite mu grafički prikaz na Brailleovu pismu). Dopunite grafički prikaz vizualnom podrškom za učenike s poremećajem iz spektra autizma.
Prilikom raspodjele učenika u parove, vodite računa o tome da učenike s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će im biti dobar model ponašanja i koji će im pružiti potrebnu podršku, posebno kada su u pitanju učenici s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Pitajte učenike čini li im se sastavljanje rječnika zahtjevnim poslom. Preporučite im neka pogledaju američki film Profesor i luđak, s Melom Gibsonom i Seanom Pennom u glavnim ulogama, istinitu priču o tome kako je ostvaren jedan od najopsežnijih pothvata u povijesti leksikografije − prvi Oksfordski rječnik engleskoga jezika.
Nakon toga neka prouče, koristeći se mrežnim izvorima, kakve su pothvate ostvarili Faust Vrančić, Ivan Belostenec i Ardelio Della Bella u hrvatskoj i europskoj leksikografiji. Neka učenici pripreme o tim dostignućima kratku prezentaciju koristeći se digitalnim alatom PowerPoint.
Uputite učenike neka otvore jedinicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.10. Potom ih podijelite u tri grupe – svaka neka odabere jednu od triju ponuđenih pjesama Vladimira Nazora u navedenoj jedinici. Potrebno je izdvojiti sve nepoznate riječi na koje nailaze i svesti njihov broj na najmanji mogući u što kraćemu roku. Riječi mogu popisati u alatu OneNote te podijeliti poveznicu na njih u zajedničkoj razrednoj grupi u alatu MS Teams ili na razrednoj mrežnoj stranici. Mogu se poslužiti nekim rječnicima na mreži koji se nude na poveznicama u jedinici, a ako ne mogu pronaći odgovarajuće objašnjenje, neka sami otkriju kojom će se literaturom poslužiti.
Nakon što pronađu odgovarajuća rješenja služeći se različitim vrstama rječnika, sve je riječi i njihova značenja potrebno upisati u dokument u istoj digitalnoj bilježnici, u kojem će se objediniti rad svih triju grupa. Dokument radnoga naslova Rječnik Nazorovih pjesama neka bude stalno dostupan te se može nadopunjavati tijekom školovanja, a na sličan način predlažemo da se oblikuju i ostali pojedinačni razredni rječnici. Primjerice, možete oblikovati rječnik ostalih čakavskih autora na koje će učenici nailaziti tijekom školovanja i potom ih postupno objediniti u veliki rječnik čakavskih autora. Isto vrijedi i za kajkavske i štokavske autore, kao i za sve nepoznate i manje poznate izraze hrvatskoga standardnog jezika na koje će nailaziti tijekom školovanja.
Provjerite jesu li učenici naučili novootkrivene riječi Nazorovih pjesama tako što će svaka grupa, koristeći se digitalnim alatom Crossword Labs, oblikovati križaljku čija će rješenja biti upravo dotad nepoznati izrazi čije su sadržaje pronašli. Ostatak razreda, uz točna rješenja, može pokušati pogoditi i vrstu rječnika u kojemu je grupa pronašla tumačenje određene riječi.
Za kraj aktivnosti učenici moraju napraviti influencersku objavu u kojoj će se, uz karakterističnu influencersku fotografiju, koristiti nekom od novonaučenih riječi iz Nazorovih pjesama. Objavu će najprije kreirati za razredni mrežni zid i postaviti je koristeći se alatom Padlet gdje će biti vidljiva i dostupna ostatku razreda za uobičajeno mrežno komentiranje ili lajkanje, a moguće je dogovoriti i glasanje. Primjerice, odgovarajućim emojijem izabrat će se tri najbolje influencerske objave u kojima se koriste nove, dotad svima nepoznate riječi. Potom će odabrane objave, prema željama autora i, dakako, uz njihovo dopuštenje, objave moći proslijediti prijateljima.
Na sličan način učenici mogu birati i najbolju novu riječ koju su otkrili čitajući Vladimira Nazora ili druge književnike.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida pripremite pjesmu koju će obrađivati unutar grupe u obliku u kojem je može pročitati (na Brailleovu pismu, uz pomoć govorne jedinice, uz uvećani font...) i imati pred sobom, ali vodite računa o tome da mu jedan učenik iz grupe opisuje važne neverbalne informacije tijekom rada u grupi. Pobrinite se da učenik oštećena sluha tijekom svih aktivnosti ima osigurano mjesto u razredu u kojem dobiva sve potrebne vizualne informacije.
Učeniku s intelektualnim teškoćama i učeniku s poremećajem iz spektra autizma objasnite, ako je potrebno, pojam influenceri, pokažite im primjere influencera te približite svrhu zadatka pisanja influencerske objave.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nakon što su otkrili i usvojili nove riječi odabranih pjesama Vladimira Nazora, učenici ih mogu pokušati prevesti na neke druge idiome. Neka se podijele u grupe i dogovore kojim će se pjesmama baviti. Mogu se služiti odgovarajućim njima dostupnim rječnicima. Predlažemo prepjev pjesme na žargon, služeći se žargonskim rječnikom koji govore, odnosno na jezik svoga mjesnoga govora ili mogu pokušati prepjevati pjesmu na drugi dijalekt.
Pitajte učenike jesu li se ikada našli u situaciji da ih netko u neformalnome razgovoru upozorava na to da ne govore pravilno ili ih često ispravlja uz prijekore da to nije hrvatski, nudeći protuprimjere ili čak upozoravajući na to da se ne smije tako govoriti, navodeći često sebe kao primjer pravilna ophođenja prema jeziku i jezičnoj normi. Kako su se osjećali?, Kako je to djelovalo na njihovu opuštenost i sudjelovanje u razgovoru?. Možete ih pitati, npr. Jeste li se susreli s nekim učenikom ili znancem iz druge sredine koji ne govori kao većina?, Kako ste tada postupili?, Je li vam ikada bilo neugodno što niste upotrebljavali hrvatski standardni jezik?, Je li vam bilo neugodno zbog nekoga drugoga?.
Možete povesti i raspravu o tome kada se uopće potrebno koristiti standardnim jezikom, što uopće znači govoriti pravilno, zašto bismo uopće govorili ispravno ako nas svi razumiju, čemu uopće učiti jezična pravila i norme.
Uputite učenike neka otvore jedicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.10., Vrste rječnika i njihova uporaba. Prema uputi u jedinici potrebno je izraditi Vježbu – učenici u parovima neka odaberu po tri para razlikovnih pojmova (možete ih slobodno proširiti i vlastitim primjerima) i neka pronađu primjere na mreži u kojima se oni upotrebljavaju. Potom neka samostalno kritički procijene pouzdanost izvora u kojima su primjeri pronađeni te neka, prije gledanja u neki od rječnika, sami prema pouzdanosti izvora donesu procjenu o tome koji je od ponuđenih primjera ispravan. Nakon toga neka rješenje provjere u nekom od ponuđenih rječnika hrvatskoga standardnog jezika u jedinici i utvrde što o njihovoj uporabi kaže norma te neka povežu razinu uporabe jezične norme s funkcionalnim stilom i sadržajem stranice na kojoj su primjere pronašli te neka procijene kojoj je publici tekst namijenjen.
Neka učenici, koristeći se dobivenim spoznajama, pokušaju odgovoriti na neka od pitanja o potrebama i opravdanosti leksičke norme, povezujući ih s funkcionalnim stilovima hrvatskoga standardnog jezika.
Svi dvojbeni primjeri na koje nailaze mogu se okupiti u zajedničkoj razrednoj digitalnoj bilježnici, u alatu OneNote, te se poveznica na njega može podijeliti, primjerice, u razrednom portfoliju gdje se oni mogu redovito proširivati tijekom školovanja. Portfolio je iznimno koristan i učinkovit način dijeljenja sadržaja najrazličitijih vrsta unutar razredne grupe i omogućuje da sadržaji uvijek budu dostupni i izvan nastave, također služi i kao alat u kojemu je moguće interaktivno sudjelovati u radu učenika u digitalnome okružju. Portfolio je moguće vrlo jednostavno izraditi koristeći se alatom WordPress.
Napravite mjesto na portfoliju gdje učenici mogu slobodno upisivati dvojbe, pitati i rješavati svoje leksičke nedoumice. Kreirajte ozračje u kojem nije sramotno pogriješiti i problematizirati najrazličitija jezična pitanja čime ćete potaknuti živu interakciju između učenika, uz vaše sudjelovanje, a možete oblikovati i poseban podcast za jezična pitanja, konkretno pitanja leksičke norme. Učenici u portofolio mogu dodavati i videopriloge ili primjere iz svakodnevice u kojima se susreću s različitim jezičnim nepravilnostima ili dvojbama.
Za vježbu možete povremeno priložiti tekst zasićen leksičkim pogreškama u obliku interaktivnoga nastavnoga listića pripremljenoga u digitalnome alatu Google Forms.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom uvodne rasprave potaknite učenike s teškoćama na aktivno sudjelovanje u raspravi. Ipak, kod učenika koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, učenici koji mucaju, učenici s izraženom anksioznošću) nemojte inzistirati na iznošenje usmenoga mišljenja, osim ako sami ne zatraže.
Učenike s teškoćama raspodijelite u par s vršnjakom mentorom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti te će mu pružiti podršku gdje je potrebno. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Ako imate učenika s intelektualnim teškoćama i učenika s poremećajem iz spektra autizma, pripremite unaprijed razlikovne pojmove koji su bliski i poznati učeniku, a za koje će onda pretraživati ispravnost u pisanju i izgovoru.
Prilikom kreiranja teksta zasićenoga leksičkim pogreškama u alatu Google forms vodite računa o tome da listić grafički primjereno oblikujte (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Također, učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja pružite podršku na način da im podebljate leksičke pogreške koje će trebati ispraviti. Kod učenika s intelektualnim teškoćama imajte na umu to da tekst koji će biti zasićen leksičkim pogreškama bude kraći i jednostavniji od onog za druge učenike bez teškoća.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Dvojbene primjere iz aktivnosti neka učenici usporede s izrazima u različitim hrvatskim mjesnim govorima oslanjajući se na idiome svoje zajednice te ih uspoređujući s idiomima koji pripadaju drugom narječju s pomoću dostupnih rječnika ili ostvarujući suradnju na društvenoj mreži s vršnjacima srednjoškolcima koji izvorno pripadaju drugom narječju, odnosno drugim hrvatskim geografskim područjima. Spoznaje i primjere mogu objediniti u svojevrsnoj radnoj verziji poredbenog rječnika hrvatskih dijalekata te potom i usporediti kako se obrađeni izrazi ponašaju u odnosu na normu hrvatskoga standardnog jezika. Dokument je moguće oblikovati koristeći se bilješkama digitalne bilježnice alata OneNote i podijeliti poveznicu na društvenim mrežama kako bi bila uvijek dostupna za nadopunu.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Hrvatski mjesni rječnik (2016). Bašić-Kosić, N. (ur.). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslava Krleže.
Moguš, M., Bratanić, M. i Tadić, M. (1999). Hrvatski čestotni rječnik. Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Maletić, F. i Šimunović, P. (2008). Hrvatski prezimenik 1 – 3. Zagreb: Golden marketing i Tehnička knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.
Šimundić, M. (2006). Rječnik osobnih imena. Zagreb: Matica hrvatska.
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Samardžija, M. (2001). Leksikologija s poviješću hrvatskoga jezika: udžbenik za 4. razred gimnazije: Školska knjiga.
Samardžija, M. (2019). Hrvatska leksikografija: Matica hrvatska.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.