Učenike podijelite u parove. Pritom se očekuje da svaki par ima računalo ili tablet. Uputite ih na čitanje sadržaja iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., ulomak Tri crnomorske, panonske... i ulomak Tri jadranske, krške... Neka u paru analiziraju primjere hrvatskih rijeka crnomorskog i jadranskog slijeva te u bilježnici izdvoje gospodarske djelatnosti koje se odvijaju u sklopu spomenutih rijeka.
Nakon što parovi odrade zadatak, prozovite nasumično nekoliko parova koji će prezentirati svoje uratke. Prokomentirajte njihove odgovore te ih nadopunite. Raspravite o riječnom prometu u Hrvatskoj, hidroenergetskom potencijalu hrvatskih rijeka, turizmu te drugim gospodarskim djelatnostima koje se vežu uz rijeke. Neka učenici procijene, na temelju rasprave, kako rijeke utječu na život ljudi u naseljima uz rijeke. U nastavku ih usmjerite na to da pročitaju tekst na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.7., ulomak Uvod.
Zatim parove uputite na to da uz pomoć alata za komunikaciju i kolaboraciju Lino izdvoje prednosti i nedostatke života uz rijeke u obliku naljepnica koje će podijeliti na zajedničkome zidu u alatu. Odgovore projicirajte učenicima u razredu te ih zajedno analizirajte i povedite raspravu o njima.
Prilikom same prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Preporučuje se učenika s teškoćama u razvoju smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Prilikom rada u paru vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke na ploču (osim ako ne izrazi želju za tim). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području svoga interesa.
Prilikom rada u paru preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u par u kojem postoji učenik koji je spreman izlagati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama u razvoju prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, treba im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Tijekom čitanja teksta na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.7. učenicima sa specifičnim teškoćama učenja omogućite da s pomoću aplikacije Omoguru prilagode vrstu i veličinu fonta, prored i kontrast pozadine. Za učenike s oštećenjem vida vodite računa o osvijetljenosti zaslona i kontrastu. Učenici s teškoćama u razvoju osim korištenja Omoguru aplikacije mogu i u samom e-Škole DOS Geografija 1 prilagoditi digitalni prikaz u skladu s osobnim potrebama (font, prikaz slova, pomoć s disleksijom).
Po potrebi ispišite tekst te ga jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice s uobičajenim poretkom riječi i s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, ljevostrano poravnanje.
Provjerite znaju li učenici raditi u digitalnom alatu Lino. Pokažite im kako se se potrebljava digitalni alat te im po potrebi osigurajte pisane upute popraćene vizualnom podrškom.
Za učenike s teškoćama možete osigurati i alternativni način izvedbe zadataka tako da na papiru izdvoje prednosti i nedostatke života uz rijeke te da ih, ako žele, predstave ostatku razreda.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Uputite učenike da istraže najveće poplave na prostoru Hrvatske kroz povijest. Neka izrade infografiku kojom će prikazati kronologiju najvećih poplava u suvremenom razdoblju. Za izradu infografike mogu koristiti alat Genially, a izrađene uratke će podijeliti s učenicima putem društvene mreže Yammer ili platforme Teams.
U početnom dijelu aktivnosti učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite parove na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.7., odlomak Uvod te zajedno analizirajte priloženu fotografiju. Raspravite jesu li učenici ikad bili u situaciji ugroze od poplave te znaju li za neki slučaj poplave u naseljima u Hrvatskoj tijekom prošlosti. Zadajte im da prouče kako sve mogu nastati poplave te kako se one dijele s obzirom na vrijeme formiranja vodnoga vala. Pronađene odgovore neka zapišu u bilježnice. Nakon što završe zadatak, nasumično prozovite nekoliko učenika kako biste provjerili i analizirali njihove odgovore.
U nastavku aktivnosti parove uputite na ulomak "Obrana od poplava" unutar navedenoga digitalnoga obrazovnoga sadržaja. Neka pročitaju tekst o obrani od poplava i načinama zaštite. Nakon što su učenici pročitali tekst, analizirajte s njima kako se ljudi štite od poplava. Zatim parovima zadajte da na temelju istraživanja i novih spoznaja, izrade plakat u alatu za izradu digitalnoga sadržaja Canva. Uputite ih na to da bi plakat trebao sadržavati tekstualni element u kojem se navode postupci i načini ponašanja za vrijeme poplava. Neka postupke navedu u obliku kraćih preporuka ili neka izrade tijek ponašanja u slučaju poplave po koracima.
Nakon izrade plakata, parove uputite na to da ih podijele putem Padlet ploče ostalim učenicima u razredu. Nasumično projicirajte nekoliko radova te se metodom usmenog izlaganja osvrnite na uratke učenika s dodatnim informacijama o obrani od poplava.
Na kraju aktivnosti učenike usmjerite na pitanja za ponavljanje u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.7., ulomak Provjeri svoje znanje.
Za vrijeme rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Prilikom rada u paru vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke (osim ako ne izrazi želju za tim). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere par s kojim želi raditi, ovisno o području svoga interesa. Prilikom rada u paru važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Prilikom rasprave za učenike koji imaju poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom, osim ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.
Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju.
Za učenike s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnoga spektra nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput “Što sve znaš o...”, dvosmislene poruke ili igre riječima.
Za vrijeme analize fotografije e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.7 učeniku s oštećenjem vida omogućite tekstualni opis slike. Tijekom analize fotogtafije na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.7 učenike s teškoćama u razvoju uputite na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova te mogućnosti pomoći s disleksijom.
Prilikom čitanja teksta "Obrana od poplava" učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite da i s pomoću aplikacije Omoguru prilagode vrstu i veličinu fonta, prored i kontrast pozadine. Za učenike s oštećenjem vida vodite računa o osvijetljenosti zaslona i kontrastu. Po potrebi ispišite tekst te ga jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice s uobičajenim poretkom riječi u rečenici i s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, ljevostrano poravnanje. Prilikom rada u DOS-u učenike također uputite na mogućnost odabira inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, povećavanje slova i izgled fonta, odabir odgovarajućeg kontrasta.
Pokažite kako se izrađuje plakat u digitalnom alatu (Canva). Sastavite kratke upute koje su popraćene slikovnim sadržajem. Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kao oblik vršnjačke podrške. Upute za izradu plakata pripremite i u pisanom obliku s jezičnom i grafičkom prilagodbom prema prethodno navedenim uputama. Za svakog učenika potrebno je predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema materijala, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.).
Pitanja za ponavljanje po potrebi ispišite te jezično i grafički prilagodite učenicima s teškoćama.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Uputite učenike da istraže kako je zakonom u Republici Hrvatskoj regulirana obrana od poplava. Neka spoznaje pronađu na mrežnim stranicama te izrade hodogram postupanja i alarmiranja u slučaju opasnosti od poplava. Koristeći se alatom Genially,neka izrade grafički organizator kako bi prikazali postupanje u slučaju poplave. Radove mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Podijelite učenike u 4 grupe s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati računalo, a svaki član grupe tablet. Unaprijed pripremite dokument s uputama, smjernicama i poveznicama za svaku grupu koji ćete im podijeliti na računala putem društvenih meža (npr. Yammer) ili nekoga drugog alata za komunikaciju i kolaboraciju (npr. Padlet). Također, izradite i pripremite listić s tablicom za vršnjačko vrednovanje za svaku grupu u razredu koja će sadržavati određene kriterije prema kojima će učenici jedne grupe vrednovati rad druge grupe. U uputama navedite poveznice na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.5., ulomak Tekućice, naseljenost i gospodarstvo te e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.6., ulomak Vrste hidroelektrana. Također, u uputama izdvojite primjere poveznica na mrežne stranice poput Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, HEP-a, HZJZ-a i sl. Popis poveznica modificirajte prema temi koju pojedina grupa obrađuje.
Osim popisa poveznica, u dokumentu s uputama navedite smjernice kako bi učenici imali vremena za proces istraživanja i prikupljanja podataka. Prva će grupa analizirati riječni promet u Hrvatskoj (npr. plovne putove, promet u riječnim lukama, planovr za budućnosti i sl.), druga grupa hidroenergetski potencijal i hidroenergiju u Hrvatskoj (npr. brojnost i prostornu raspodjelu hidroelektrana u Hrvatskoj, udio proizvodnje energije u Hrvatskoj...), treća grupa mogućnosti turizma i rekreacije voda na kopnu u Hrvatskoj (npr. Koriste li se dijelovi pojedinih riječnih tokova ili jezera u turističke i rekreacijske svrhe?, Postoji li nautički turizam u hrvatskim riječnim lukama? itd.), a četvrta gospodarenje vodom u Hrvatskoj (npr. javna vodopskrba, dostupnost vode u pojedinim regijama Hrvatske). Rezultate analize prikazat će u obliku plakata koji će izraditi u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva. S obzirom na to da se očekuje da će svaka grupa imati najmanje 6 članova, navedite u uputama da svaka grupa napravi podjelu rada kako bi svi učenici bili uključeni u aktivnost. Primjerice, 4 učenika mogu prikupljati informacije koristeći se zadanim i predloženim poveznicama, a 2 učenika mogu raditi dizajn plakata i izložiti uradak ostalim timovima u završnom dijelu aktivnosti.
Kada svaki tim odradi zadatak, uputite ih da plakate izlože ostalim učenicima u razredu. Nakon izlaganja svih timova, jedan će član svakoga tima anonimno ispuniti listić za vršnjačko vrednovanje za jednan od timova (npr. tim 1 vrednuje tim 2, tim 2 vrednuje tim 3 itd.) pritom uvažavajući mišljenje ostalih članova tima. Nakon vrednovanja, nastavnik će prikupiti i analizirati listiće te dati učenicima povratnu informaciju.
Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama u razvoju dobije jasne upute i zadatke, npr. izdvajanje ključnih pojmova. Također je važno s učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i učenike uputilo na ispravan postupak.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke na ploču (osim ako ne izraze želju za tim). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području svoga interesa.
Prilikom svrstavanja učenika u grupe pripazite u koju ćete grupu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u grupu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.
Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave, učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju zadajte točno koji će dio plakata napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istom plakatu. Na taj će se način olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka.
Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj postoji učenik koji je spreman izlagati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama u razvoju prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, treba im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Pokažite kako se izrađuje plakat u digitalnom alatu (Canva). Sastavite kratke upute koje su popraćene slikovnim sadržajem. Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kao oblik vršnjačke podrške. Upute za izradu plakata pripremite i u pisanom obliku s jezičnom i grafičkom prilagodbom. Za svakog učenika potrebno je predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema materijala, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.).
Prilikom čitanja tekstova e-Škole DOS Georgafija 1, Modul 3, Jedinica 3.5., i e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.6. na računalu potaknite učenike sa specifičnim teškoćama učenja na korištenje Omoguru aplikacije kako bi prilagodili vrstu i veličinu fonta, prored, kontrast pozadine. Po potrebi ispišite tekst te napravite jezičnu i grafičku prilagodbu. Također, potaknite učenike da prilikom čitanja teksta prilagode za učenike s teškoćama (font, opcija pomoć s disleksijom, kontrast).
Potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane.
Prilikom jezične prilagodbe treba paziti na to da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom, uobičajen poredak riječi u rečenicama. Za učenike s oštećenjem vida uskladite svjetlost i kontrast te po potrebi učenik neka uključi čitač zaslona.
Tijekom prezentacije plakata ako učenik s emocionalnim teškoćama osjeća strah ili nelagodu, nije potrebno inzistirati na javnoj prezentaciji. Učenika je potrebno vrednovati zbog samog sudjelovanja.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.6., zadatak Prednosti i nedostatci hidroelektrana. Zadajte im da uz pomoć teksta digitalnog obrazovnog sadržaja i pronađenih informacija na mrežnim stranicama izrade tablicu s prednostima i nedostatcima hidroelektrana u obliku MS Worda iz Office 365 paketa. Istom se tablicom mogu koristiti u usmenom izlaganju ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.