Predmet
Povijest 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Brže, više, jače!

Naziv predmeta
Povijest 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Olimpijada
  • Međunarodni olimpijski odbor
  • Olimpija

Staro, a novo...

U ovoj će aktivnosti učenici navesti najvažnija obilježja antičkih Olimpijskih igara i usporediti ih s modernim Olimpijskim igrama te upoznati pobjednike antičkih Olimpijskih igara koristeći se digitalnim alatom Mindmeister.

U uvodnom dijelu sata potaknite s učenicima razgovor o Olimpijskim igrama služeći se pitanjima Jeste li pratili neke Olimpijske igre? Koliko se često održavaju? Koje ste sportove gledali? Zatim učenici sami čitaju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4.2, podnaslov Uvod. Nakon pročitanog uvoda, potaknite raspravu o razlikama između antičkih i modernih Olimpijskih igara.
Nakon toga podijelite učenike u tri skupine. Prva skupina čita dio e-škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4.2, podnaslov Tijek igra te u digitalnom alatu Mindmeister navodi u kojem se sportovima danas pojavljuju discipline koje su postojale na antičkim igrama. Zatim toga treba istražiti koje su još današnje discipline atletike ili kategorije boksa i hrvanja na Olimpijskim igrama te ih kratko opisati. Druga skupina učenika čita podnaslov Početak igara i Tijek igara te u digitalnom alatu Mindmeister upisuje koliko su trajale Olimpijske igre, što je to olimpijski mir, postoji li danas olimpijski mir i prekidaju li se današnji ratovi u vrijeme Olimpijskih igara, tko se smio natjecati, a tko ne i zašto. S pomoću mrežnoga pretraživača pronalaze podatke koliko traju moderne Olimpijske igre te postoji li danas mogućnost zabrane sudjelovanja na Olimpijskim igrama. Treća skupina čita podnaslov Pobjednici i u digitalnom alatu Mindmeister upisuje najvažnija obilježja vezana za pobjednike Olimpijskih igara: kako su bili nagrađeni, kako su bili slavljeni te koje su počasti doživjeli. S pomoću mrežnoga pretraživača istražuju kako su slavljeni moderni pobjednici Olimpijskih igara te kako izgledaju i koje su danas nagrade za pobjednike Olimpijskih igara. Nakon odrađenih istraživanja, učitelj poziva predstavnike grupa da u razredu predstave svoje radove i istraživanja. Zatim učitelj poziva cijeli razred da odu na školsko igralište te se s pomoću nastavnika Tjelesne i zdravstvene kulture okušaju se pojedinim olimpijskim disciplinama.

Nakon što se učenici okušaju u disciplinama, aktivnost završite raspravom potaknutom pitanjem Mislite li da je važnije sudjelovati na Igrama nego pobijediti?

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.

Tijekom razgovora koristite se mikrofonom i slušalicama za učenike s oštećenjem sluha, uz pisani ili vizualni materijal za gluhe učenike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika.  Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori.

Tijekom samostalnog čitanja e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4.2, podnaslov Uvod predvidite da će učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju biti potrebno dulje vrijeme za čitanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite tekst napisan na brajici ako se njome koriste ili im omogućite auditivni zapis. Učenike s teškoćama u razvoju tijekom rada u DOS-u uputite na mogućnost odabira inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, povećanje i odabir fonta te podešavanje kontrasta pozadine i teksta.

Prema potrebi možete učenicima ispisati tekst te ga jezično i grafički prilagoditi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.

Prije podjela u skupine provjerite koliko su učenici s teškoćama vješti u radu s digitalnim alatom Mindmeister. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za rad u digitalnom alatu.

Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore kao i učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutn poremećaj u ponašanju i osjećanju). Pri radu u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Ako je u skupini učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno mu je omogućiti upotrebu štoperice ili pješčanog sata kako bi mogao predvidjeti vrijeme koje mu je potrebno za obavljanje aktivnosti. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje osigurajte sredstva (fidget, plastelin...) kako bi se usmjerila potreba za kretanjem. Prema potrebi učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite kraće stanke u radu.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.

Tijekom okušavanja u pojedinim olimpijskim disciplinama važno je da se izvođenje vježbi prilagodi učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava na način da oni mogu ravnopravno sudjelovati. Ako učenik zbog svojih teškoća ne može izvoditi olimpijsku disciplinu, potrebno mu je omogućiti neki drugi zadatak.

Nakon rasprave o temi Mislite li da je važnije sudjelovati na Igrama, nego pobijediti? učenicima s teškoćama je potrebno dati sažetak s najvažnijim zaključcima. Tijekom rasprave ne treba inzistirati na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore, osim ako ne izraze želju.

Ako u razredu postoji učenik s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se koristi tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na istraživanje najboljih olimpijaca antičkih Olimpijskih igara. Neka svoj rad predstave prezentacijom u alatu Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Staro, a novo...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje najvažnije karakteristike antičkih olimpijskih igara.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • tjelesna i zdravstvena kultura

Na antičkom borilištu

Nakon što su u prethodnoj aktivnosti učenici upoznali sadržaj i oblik antičkih Olimpijskih igara, u ovoj će aktivnosti upoznati i istražiti pojedine sportove koji su se održavali na antičkom borilištu i koji se i danas održavaju na modernim Olimpijskim igrama, a pritom će se koristiti digitalnim alatom Canva.

Za početak pitajte učenike treniraju li koju disciplinu unutar sportova. Njihove odgovore zapišite na ploču te razgovarajte malo o njihovim odabirima: zašto su se odlučili za tu disciplinu, gdje treniraju, je li im je naporno, koja su im očekivanja.
Nakon toga podijelite učenike u razredu u četiri grupe i svakoj dodijelite jedan olimpijski sport koji se spominje u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 2, Hrvanje, šakanje, petoboj i bacanje diska. Prva grupa izrađuje plakat u digitalnom alatu Canvi o hrvanju i obilježjima tog sporta: kako su izgledali i kako izgledaju hrvači, obilježja hrvanja, razlike u stilovima hrvanja. Druga grupa izrađuje plakat u digitalnom alatu Canvi o šakanju i obilježjima tog sporta: koje su značajke šakanja, tko je nasljednik šakanja, koje su kategorije uvedene u šakanje i koje su razlike. Treća grupa izrađuje plakat o petoboju u digitalnom alatu Canvi i obilježjima tog sporta: koje su discipline bile uključene u antički petoboj, a koje u današnji moderni petoboj, koliko je trajalo natjecanje, tko su bili najpoznatiji pobjednici. Četvrta grupa izrađuje plakat u digitalnom alatu Canvi o bacanju diska i obilježjima te discipline: kako izgleda disk, koji je trenutni svjetski rekord u bacanju diska, tko su najpoznatiji rekorderi. Svoje plakate učenici postavljanju u virtualnu učionicu gdje ih međusobno mogu komentirati, davati primjedbe te postavljati pitanja. Nakon odrađene aktivnosti, učitelj poziva učenike da predstave svoje plakate, ali tako da dođu u odjeći sporta koji predstavljaju. Pri predstavljanju sporta i plakata, odaberite prosudbeno tijelo sastavljeno od pet učenika, koji će odabrati najbolje predstavljeni sport i plakat.
Aktivnost završite razgovorom s učenicima o primjerenim i neprimjerenim načinima slavlja pobjede ili iskazivanja tuge/ljutnje nakon poraza na sportskim terenima, ali i izvan njih – u razredu ili na nekoj izvanškolskoj aktivnosti. Pripremite i dodatne videomaterijale koje ste pronašli s pomoću mrežne tražilice, a na kojima se prikazuju poznata sportska primjerena i neprimjerena ponašanja.

Postupci potpore

U razgovoru učenicima s teškoćama u razvoju postavljajte jednostavna pitanja, prema potrebi im objasnite nepoznate pojmove. Za učenike s oštećenjem sluha koristite se mikrofonom, a gluhim učenicima omogućite slikovni i pisani materijal. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori.

Provjerite znaju li se učenici s teškoćama u razvoju služiti digitalnim alatom Canva. Pripremite pisane, vizualne i auditivne upute za rad u digitalnom alatu.

Tijekom čitanja teksta e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 2, Hrvanje, šakanje, petoboj i bacanje diska učenike uputite u rad u DOS-u (odabir inkluzivnog prikaza, prikaz za disleksiju, povećanje fonta, odabir fonta, odabir kontrasta).

Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ne treba prezentirati rad skupine. Ako je potrebno, podijelite zadatke unutar skupine s obzirom na učenikove jake strane. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, osigurajte da ima mjesto sjedenja u grupi koje mu omogućuje da sjedi dovoljno blizu zaslona kako bi mogao vidjeti sadržaj stripa. Osigurajte da mu jedan učenik iz grupe kratko opisuje relevantne vizualne informacije koje učenik ne može vidjeti. Pri izradi plakata učenicima s teškoćama možete odraditi koji će dio oni izrađivati. Učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava stavite u skupinu s učenicima koji se dobro snalaze u digitalnom alatu Canvi. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite upotrebu štoperice ili pješčanog sata. Prema potrebi omogućite upotrebu pomagala (fidget, plastelin) koji će smanjiti učenikovu potrebu za kretanjem. Učeniku s poremećajem pažnje i aktivnosti omogućite kraće stanke u radu te izmjene misaone i fizičke aktivnosti.

Završni razgovor popratite jednostavnim pitanjima koja su prilagođena učenicima s teškoćama u razvoju. Predvidite dulje vrijeme za odgovor. Zaključke razgovora (plan ploče) pripremite u pisanom obliku te ih uručite učenicima s teškoćama.

Tijekom reprodukcije videomaterijala za učenike s teškoćama pripremite natuknice teksta koji se prikazuje u videozapisu. Za učenike s oštećenjem vida omogućite detaljan auditivni opis svega što se prikazuje. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i objasniti sadržaj videozapisa. Učenicima s teškoćama potrebno je unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa, pokušati ih motivirati da komentiraju osobna iskustava u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se koristi tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Neka zainteresirani učenici izrade prezentaciju u alatu PowerPoint o poznatim osvajačima ili osvajačicama olimpijskih medalja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na antičkom borilištu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađujući plakat, uspoređuje različite antičke i moderne olimpijske sportove.
  • Učenik razlikuje primjereno i neprimjereno sportsko ponašanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • tjelesna i zdravstvena kultura

Vječna slava

Ovom će aktivnošću učenici biti u ulozi sportaša i osmisliti plan za sudjelovanje na Olimpijskim igrama služeći se digitalnim alatom Piktochart.

S učenicima u razgovoru ponovite što su u sadržaju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 2, podnaslov Pobjednici saznali o tome kako su slavljenici antičkih sportskih natjecanja bili nagrađivani. Ako je bilo učenika koji su izradili aktivnost „Za učenike koji žele znati više” u prošloj aktivnosti, potaknite ih da naučeno znanje iznesu ostalima u razredu.
Zadajte im da u skupini od 4 do 5 učenika izrade plakat kojemu je tema „Put prema Olimpu u antičko doba!“ (neka to bude naslov) koristeći se alatom Piktochart. U alatu učenici sami biraju predložak, a plakat treba sadržavati pet elemenata: sport, pripremni dio, natjecanje, mjesto na postolju i doček kako bi potpuno rekonstruirali olimpijski ciklus u antičko doba. Učenici najprije odabiru sport u kojem se natječu. Zatim opisuju način kako su se pripremali za dolazak na Olimpijske igre, od čega su se sastojale pripreme, jesu li ih uopće imali, s kojim su se problemima susreli, tekako su ih riešavali. U djelu natjecanje i postolje učenici opisuju kako je proteklo natjecanje, koje su postolje zauzeli, jesu li uspjeli pobijediti ili ne. Za kraj pišu što očekuju, hoće li biti dočekani, koju nagradu očekuju i hoće li uopće biti nagrade. Svoje radove prikazuju u razredu te ih postavljaju u razrednu Google učionicu. Nastavnik slaže virtualnu anketu u alatu Google Forms u kojemu učenici odabiru najbolji „Put prema Olimpu”. Također, osmislite nagradu za najbolji put prema Olimpu u antičko doba.
Nakon završetka rada, svi se plakati mogu ispisati i izložiti na panoima u razredu. Za kraj aktivnosti uputite učenike da putem svojih mobilnih uređaja istraže pojam FAIR PLAY, kažu što su o njemu saznali te komentiraju drže li se tog načela na vlastitom primjeru tijekom bavljenja sportom, ali i izvan sportskih terena, u svakidašnjem životu.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama u razvoju omogućite podsjetnik na tekst e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4.2, podnaslov Pobjednici. Prema potrebi mogu imati plan ploče s najvažnijim činjenicama ili izrađenu umnu mapu. Tijekom ponavljanja za učenike s oštećenjem sluha upotrebljavajte mikrofon, a za gluhe učenike pripremite pisani i slikovni materijal.

Prije podjela u skupine provjerite koliko su učenici s teškoćama vješti u radu s digitalnim alatom Piktochart. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za rad u digitalnom alatu. Ako se učenici ne snalaze u digitalnom alatu, omogućite neko drugo izvođenje zadatka, npr., izrada plakata na papiru.

Tijekom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. 

Pri radu su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s poremećajem u ponašanju i osjećanju). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti kao i učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite upotrebu štoperice ili pješčanog sata. Kako biste smanjili učenikovu potrebu za kretanjem, dopustite upotrebu alternativnih sredstava (fidget, plastelin...) koji će na učenika djelovati smirujuće te će ga potaknuti da se uključi u aktivnosti. Ako je moguće, osigurajte učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje da se koristi loptom za jogu.

Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.

Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima.
Učenike s teškoćama možete unaprijed upoznati s pojmom FAIR PLAY te im ponuditi najvažnije činjenice vezane za taj pojam. Tijekom istraživanja na mobitelu učenicima s teškoćama koji se dobro ne snalaze omogućite vršnjačku potporu.

Tijekom razgovora o fair playu nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi. Ne inzistirajte na tome da odgovaraju učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okružje (koliko je to moguće) te položaj sjedenja u kojem vidi sve učenike kako bi mogao čuti vršnjake koji iznose svoje mišljenje o temi.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti najzanimljivije životne priče olimpijaca koji su uspjeli doći do svojega „Olimpa” i o njima izraditi prezentaciju u alatu Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vječna slava

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje poster i plan potreban za sudjelovanje na Olimpijskim igrama te opisuje koliko je težak put do uspješnog sportaša.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • tjelesna i zdravstvena kultura

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Gifford, C., Olimpijske igre: temeljni vodič za najveću sportsku svečanost na svijetu, Rijeka, Extrade, 2004.

Jajčević, Z., Antičke olimoijske igre i moderni olimpijski pokret do 1917. godine, Zagreb, Libera editio, 2008.

„Hrvanje”, preuzeto s : https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=26384 (20. 9. 2022.)

„Boks”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=8497 (20. 9. 2022)

„Moderni petoboj”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=41463 (20. 9. 2022.)

„Disk”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=15395 (20. 9. 2022.)

„Fair-play”, preuzeto s: https://hr.ninanelsonbooks.com/significado-de-fair-play#menu-1 (20. 9. 2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.