U ovoj će se aktivnosti učenici uživjeti u ulogu turističkog vodiča Staroga vijeka i krenuti u posjet najvećim graditeljskim dostignućima toga vremena i to će učiniti s pomoću digitalnog alata Canva.
U uvodnom dijelu sata potaknite s učenicima razgovor o putovanjima pitanjima Volite li putovati? Koje ste gradove i države do sada posjetili? Što radite kada dođete u novu sredinu? Neke od odgovora zapišite na ploču.
Nakon toga im objasnite da će u novoj aktivnosti biti u ulozi turističkog vodiča Staroga vijeka te krenuti u posjet najvećim graditeljskim znamenitostima poznatim u ono vrijeme kao svjetska čuda. Podijelite učenike u tri grupe i uputite ih da svaka od njih pročita u sadržaju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4, odjeljak o jednome svjetskom čudu: Keopsova piramida, Viseći vrtovi i Svjetionik u Aleksandriji. Zatim svaka grupa s pomoću digitalnog alata Canva izrađuje plakat o čudu koje je odabrala vodeći se pitanjima Što predstavlja? Kako izgleda? Gdje se nalazi? Kada je nastalo? Koja mu je bila svrha? Predstavnik grupe će ostatku razreda predstaviti građevinu koji su obradili i pritom lokaciju svakog čuda pokazati na geografskoj karti. Nakon toga u razgovoru sažmite što su naučili jedni od drugih te potaknite grupe da međusobno postavljaju pitanja vezana za svoje izabrano čudo.
U završnom dijelu aktivnosti potaknite raspravu o zanimanju turističkog vodiča te pitajte učenike bi li se htjeli time baviti, što bi im bilo zanimljivo, a što ne te neka objasne svoje odgovore. Također, potaknite razgovor o potrebi očuvanja kulturne baštine i njezine zaštite za buduće naraštaje.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodnog razgovora s učenicima o ulozi turističkog vodiča Starog vijeka vodite računa o učeniku s oštećenjem sluha. Pripazite da učenici ne govore u isti glas kako biste učeniku s oštećenjem sluha osigurali bolju čujnost. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika tijekom razgovora. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste učeniku dali prigodu da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Također, pripremite pisani i vizualni materijal.
Najavite skupni rad učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra s pomoću vizualne podrške te učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje obavijestite da je vrijeme provedbe aktivnosti ograničeno. Prema potrebi mu osigurajte upotrebu štoperice ili pješčanog sata. Vodite računa o tome u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćom. Neka to bude skupina u kojoj se nalaze senzibilizirani vršnjaci spremni pružiti vršnjačku potporu. Tijekom čitanja teksta e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4 učenicima s teškoćama omogućite upotrebu aplikacije Omoguru. Uputite da ih tijekom rada u DOS-u mogu mijenjati veličinu fonta, vrstu fonta, odabrati inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom te prilagoditi kontrast zaslona. Tijekom rada u skupini učestalo provjeravajte funkcioniranje učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje jer je tijekom upotrebe digitalnog alata slabija kontrola nastavnika. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje osigurajte upotrebu sredstava (fidget, plastelin...) koji će im pomoći da potrebu za kretanjem usmjere na nešto drugo. Nemojte inzistirati na tome da predstavnik grupe bude učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ako osjeća nelagodu govoriti u razredu. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canva. Osigurajte pisane, auditivne i vizualne upute za lakše snalaženje.
Nakon sažimanja što su sve naučili, učenicima s teškoćama omogućite plan ploče gdje će bit jasno istaknuto sve najvažnije.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike soštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore osim ako ne pokažu želju. Učenicima s oštećenjem sluha tijekom rasprave omogućite upotrebu diktafona. Na kraju rasprave izvedite najvažnije zaključke te ih u pisanom obliku dajte učenicima s teškoćama. Vodite računa o tome da je listić jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Napomenite učenicima da je uz svjetionik u Aleksandriji bila smještena i najveća knjižnica staroga vijeka – glasovita Aleksandrijska knjižnica, koja je uništena, te da je nova suvremena knjižnica u Aleksandriji otvorena 2002. godine. Nova aleksandrijska knjižnica mogla bi biti tema zainteresiranim učenicima da u alatu Emaze izrade prezentaciju o njoj.
Nakon što su se u prethodnoj aktivnosti učenici upoznali sa sedam čuda Staroga vijeka, u ovoj će se aktivnosti usmjeriti na jedno od njih – egipatske piramide. Potaknite razgovor o tome što su o piramidama znali prije ovoga sata, što ih je iznenadilo i koja bi pitanja oni htjeli postaviti graditeljima piramida. Raspravljajte o njihovim odgovorima. Zatim zajedno pročitajte dio e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4, odjeljak o Keopsovoj piramidi te komentirajte ilustraciju kraljevske grobnice: od čega se sastoji, kako izgleda, kome je bila namijenjena te koje su njezine posebnosti.
Nakon toga podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa čita tekst o gradnji egipatskih piramida te u digitalnom alatu Mindomo izrađuje umnu mapu o načinu gradnje egipatskih piramida (kako je izgledala gradnja, od čega su zapravo građene, tko ih je gradio). Druga grupa učenika čita kratki tekst o faraonima. Učenici će u digitalnom alatu Mindomo izraditi umnu mapu o faraonima (tko su oni bili, koja su bila obilježja njihove vladavine te koji su bili najdugovječniji i najpoznatiji). Treća grupa čita tekst o procesu mumifikacije (kako je izgledao proces, zašto se provodio, komu je bio namijenjen, što je bio cilj mumifikacije). Učenici treće grupe također u digitalnom alatu Mindomo izrađuju umnu mapu o mumificiranju. Nakon odrađene aktivnosti predstavnici grupa predstavljaju svoje radove ostatku razreda.
Zatim učitelj potiče raspravu o tome treba li država graditi monumentalne grobnice znamenitim političkim osobama. Možete utemeljiti afirmacijsku i negacijsku grupu pa neka brane svoja stajališta. Grupa koja je jasnije i bolje branila svoja stajališta pobjednik je te minidebate.
Tijekom razgovora o piramidama koristite se rječnikom svakodnevne komunikacije te prema potrebi objasnite nepoznate pojmove. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite i vizualni prikaz piramida. U razgovoru upotrebljavajte mikrofon za učenike s oštećenjem sluha, a za učenike s gluhoćom učenike osigurajte pisani ili vizualni materijal. Omogućite dovoljno vremena za odgovor na pitanje.
Tijekom čitanja teksta e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4, odjeljak o Keopsovoj piramidi učenicima s oštećenjem vida tekst pročitajte dovoljno jasno. Pri radu u DOS-u učenicima objasnite mogućnost prilagodbe veličine fonta, vrste fonta, odabir inkluzivnog prikaza, odabir prikaza za osobe s disleksijom i kontrast pozadine.
Prije svrstavanja učenika u skupine provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Mindomo. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za učenike s teškoćama.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, potrebno im je najaviti plan sata na početku te svaku promjenu aktivnosti kao i učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje na početku zadataka obavijestite da je vrijeme za izvedbu zadatka ograničeno. Prema potrebi mu osigurajte štopericu ili pješčani sat kako bi poboljšao organizacijske sposobnosti. Učeniku je poželjno osigurati sredstva (fidget, plastelin...) kako bi svoju potrebu za kretanjem mogao usmjeriti na nešto drugo.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima.
Nakon rasprave o tome treba li država graditi monumentalne grobnice znamenitim političkim osobama, učenicima s teškoćama je potrebno sastaviti sažetak s najvažnijim zaključcima. Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore, osim ako ne izraze želju.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se tehnologijom koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Zainteresirani učenici mogu na poveznici National geographic istražiti gdje se sve u svijetu nalaze piramide i smjestiti ih na geografsku kartu te ukratko opisati s pomoću alata Thinglink.
U ovoj će aktivnosti učenici osmisliti turističku kampanju jednoga svjetskog čuda antičkog svijeta. Koristeći se digitalnim alatom Canva, učenici mogu osmisliti promidžbeni turistički letak o svjetskom čudu antičkog svijeta koji žele istražiti.
S učenicima promotrite kartu lokaliteta svjetskih čuda u sadržaju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 4, Jedinica 4. Na karti svijeta koju imate u razredu pronađite te lokalitete i utvrdite koje se države danas nalaze na lokalitetima svjetskih čuda antičkog svijeta. Uz to s učenicima pronađite glavne gradove današnjih država. Nakon toga pogledajte kratki videozapis o svjetskim čudima antike. Neka učenici pišu bilješke koje će im trebati poslije.
Nakon virtualne šetnje, podijelite učenike u četiri grupe i uputite da na osnovi bilješki koje su vodili tijekom prikazivanja filma izrade letak ili plakat u alatu Canva kojim pozivaju posjetitelje da posjete lokalitet antičke Grčke, a ujedno četiri svjetska čuda antike: Kolos s Rodosa, mauzolej u Halikarnasu, Artemidin hram u Efezu i Zeusov kip u Olimpiji. Letak ili plakat turističke kampanje treba sadržavati slogan, najvažnije podatke i kratke opise vizualnih priloga koji trebaju jasno prenijeti poruku. Također potaknite učenike da uspostave ravnotežu vizualnih i tekstualnih dijelova. Nakon završetka učenici postavljaju svoje radove na razrednu platformu Padlet i predstavljaju razredu. U alatu MS Forms provedite glasanje za najbolji uradak i potaknite učenike da objasne svoj izbor. Nakon izbora u razredu organizirajte dodjelu nagrade „Najbolji letak” te nagradite grupu koja je najbolje obavila zadatak.
Za kraj potaknite raspravu o utjecaju turizma i masovnog dolaska turista na lokalitete, to jest o tome šteti li im masovni turizam ili ne šteti. Raspravu možete proširiti na debatu i sastaviti afirmacijsku i negacijsku grupu učenika te pobjeđuje ona koja je jasnije branila svoja stajališta.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canva. Omogućite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Prije provedbe aktivnosti učenicima s teškoćama pokažite kako bi zadatak trebao izgledati. Ponudite im primjer promidžbenog letka. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite rad prema modelu (npr. unaprijed izradite prikaz promidžbenog letka).
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutan poremećaj u ponašanju i osjećanju). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, potrebno im najaviti plan sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Nadalje, ako u razredu postoje učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno ih je također unaprijed obavijestiti o strukturi zadatka i da je vrijeme za njegovu izvedbu ograničeno. Prema potrebi učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje se može osigurati pješčani sat ili štoperica kako bi zadatak mogao obaviti unutar predviđenog vremena. Tijekom rada poželjna je izmjena fizičkih i misaonih aktivnosti kako bi učenici s teškoćama uspješno održavali pozornost. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje mogu se osigurati kraće stanke u radu. Prema potrebi učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je osigurati sredstva (fidget, plastelin, čičak-vrpcu) s pomoću kojih će svoju potrebu za motoričkim kretanjem usmjeriti na nešto drugo.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima.
Učenicima s teškoćama potrebno unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa i pokušati ih motivirati da komentiraju osobna iskustava u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra sadržaj videozapisa možete predočiti s pomoću vizualne potpore. Učenicima s oštećenjem vida detaljno opisujete što se događa u videozapisu, prema potrebi možete snimiti auditivnu virtualnu šetnju. Učenicima s teškoćama pripremite listić s najvažnijim informacijama. Vodite računa da je listić jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Nakon rasprave o utjecaju turizma i masovnog dolaska turista na same lokalitete, učenicima s teškoćama je potrebno napraviti sažetak s najvažnijim zaključcima. U raspravi ne treba inzistirati na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore, osim ako ne izraze želju.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Zainteresirani učenici mogu nastaviti rad sa sata i produbiti svoje znanje tražeći na mrežnim stranicama podatke o znamenitostima, bilo iz prošlosti ili iz suvremenog doba, koje njima predstavljaju svjetska čuda te ih predočiti razredu putem prezentacije u alatu Prezi. Učenici se ne trebaju ograničiti samo na jednu znamenitost nego mogu u prezentaciju uvrstiti više njih.
Russell, A., Velika čuda svijeta ,Zagreb, Mozaik knjiga, 2015.
"Bibliotheca Alexandriana", preuzeto s: https://www.starapovijest.eu/bibliotheca-alexandriana-simbol-moderne-aleksandrije/ (22.9.2022)
"Gradnja egipatskih piramida", preuzeto s: https://www.kako.hr/znanost-tehnologija/gradnja-egipatskih-piramida (22.9.2022.)
"Faraoni starog Egipta", preuzeto s: https://www.starapovijest.eu/faraoni-starog-egipta/ (22.9.2022.)
"Zagrobni život i mumificiranje",preuzeto s: https://www.starapovijest.eu/zagrobni-zivot-mumificiranje/ (22.9.2022.)
"Deset najpoznatijih piramida na svijetu", preuzeto s: https://nationalgeographic.rs/putovanja/destinacije-i-putopisi/a20389/10-najpoznatijih-piramida-na-svetu.html (22.9.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.